Gå til innhold

Menn - ønsker dere en hjemmeværende kone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Menn, dersom økonomien tillater det, ønsker dere at konen skal være hjemmeværende og ordne med hus og barn? 

Anonymkode: 1d8fb...56a

Høres ut som enn mareritt. Idag så vil hun da bruke bitte litt tid på hus og hjem, resten av tiden må hun finne på aktiviteter som gir mye mindre utvikling for henne enn å ha en jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hjemmeværende mann (han er ufør). Så han rydder, har minstekidden hjemme og lager middag til de andre barna når de kommer hjem fra skolen og jeg hjem fra jobb. Jeg derimot hadde ikke gidda å vært hjemmeværende, såfremt det var ett valg. Men det er utrolig lukrativt å ha en hjemme da!

Anonymkode: 61526...e42

Her er det jo ikke økonomien din som gjør det mulig men staten. 
Stor arbeidskapasitet på den hjemmeværende mannen din. 

Anonymkode: 28404...785

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitalogy
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Usj usexy af

Anonymkode: 34b06...4a2

Unødvendig og irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone jobber 50 %. Hun trives hjemme, men jeg tror det er bra for henne å få kunnskapen sin ute av huset også. Så da fant vi en mellomting. Med 3 unger, så gir det oss masse rom i hverdagen og lite stress. 

Anonymkode: 3affc...66c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.  Jeg kunne aldri tenke meg å forsørge et friskt, voksent menneske.

Anonymkode: 336e2...a66

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde gått konkurs om jeg skulle vært hjemme. Jeg tjener mest, og er dessuten minst huslig.

Hadde gjerne sagt ja til hjemmeværende mann om mulig, men det hadde ikke vært lurt for pensjonen hans.

Anonymkode: d97c2...bf2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DelvisPresley skrev (5 timer siden):

Hvis de slutter på skolen rundt 13, kan det jo bli mange timer alene. Det er ikke innafor for 6/7-åringer.

Hvorfor ikke? Sånn var det jo da vi var små. Jeg begynte på skolen i 1987 da jeg var 6,5 år gammel. Som 7-8-åring ikke bare låste jeg meg inn selv, men gikk først innom barnehagen (flere km i motsatt retning) og henta 2 yngre søsken før jeg trilla dem hjem og låste meg inn. Så kom foreldrene våre hjem fra jobb. Ville vel blitt sett på som barnemishandling i dag 😄 På 80-tallet ble det derimot bare stjerner på skoleskjemaet "Hjelper du til hjemme?" som vi fikk i lekse.

Anonymkode: 64865...38c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Menn, dersom økonomien tillater det, ønsker dere at konen skal være hjemmeværende og ordne med hus og barn? 

Anonymkode: 1d8fb...56a

Nei grøss. Ha et voksent menneske gående hjemme med barn som eneste selskap. For et mareritt. Ingen utvikling, ingen inntrykk, det forholdet ville vært dødsdømt. Hus og hjem er kvikkfiks, det er ikke akkurat slik at vi må stå i bekken å vaske klær mer. 

Anonymkode: 975ab...fcd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja. Men det er tabu å mene det offentlig.

Anonymkode: 1e2aa...0df

Tenker likt med deg. Dersom hun trivdes og fant det meningsfullt (noe det er i høyeste grad er etter min mening, å ta godt vare på egne barn og hjem!), og ikke bygdedyret dømte henne, ville jeg elsket å ha en slik kone. Det er en romantisk og nydelig familie.  

Anonymkode: c904b...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde gjerne sagt ja til hjemmeværende mann om mulig, men det hadde ikke vært lurt for pensjonen hans.

Der rører du ved det eksistensielle problemet. I Norge bruker vi kalkulator for å måle hvor lykkelige vi er. Nordmenn er blitt mer avstumpet enn de aller fleste folkeslag i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (1 minutt siden):

Der rører du ved det eksistensielle problemet. I Norge bruker vi kalkulator for å måle hvor lykkelige vi er. Nordmenn er blitt mer avstumpet enn de aller fleste folkeslag i verden.

De fleste trives nok litt bedre om de ikke må gå ned mye i levestandard som pensjonister. Du kan jo selvsagt tro at i verden utenom Norge er folk fattige men lykkelige. 

Anonymkode: 64865...38c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min over 90 år gamle bestemor med en sylskarp hjerne som hun har hatt hele livet ser på meg med triste øyne og sier:" jeg skulle ønske jeg var ung i dag. Jeg skulle ønske jeg kunne ta utdanning og gjøre noe med livet. Jeg har brukt hele livet på å være mor og kone jeg." Hun fikk ikke utdannimg eller delta i samfunnet og bryne hjernen til det den så desperat trengte å nryne seg på. Him fikk ikke engang lov til å beholde sin egen identitet! Hun var konen til læreren, og med hans etternavn. Jeg jadde lov å beholde mitt eget, og slapp dermed å påta meg mannens identitet da jeg giftet meg.

Ingenting mot de som faktisk ønsker dette, for vi er alle forskjellige. Men når jeg ser hva det har kostet mine bestemødre, og sorgen min bestemor bærer på over livet som aldri ble - ja da er jeg takknemlig for at jeg kan velge å la være. Jeg har derfor valgt en mann som aldri ville vært sammen med en som ikke tjener egne penger. Og det er det mye kjærlighet i. Jeg kan gå ut av forholdet når jeg skulle ønske, for vi står på økonomisk likefot. Vi er sammen fordi vi vil, ikke fordi en av oss MÅ. 

Anonymkode: a4616...ac2

Min bestemor (som dessverre døde i 2020) ville også vært over 90 i dag. Hun tok utdanning, hun jobbet både som lærer og resepsjonsdame, og på fabrikk i sin ungdom, hun kjøpte seg båthus uten at mannen stod på skjøtet. Hun var så langt fra bare kone og mor.

Selv om det var andre tider da, og bestemoren din nok var mer "normalen" enn min så var det muligheter for kvinner også da, selv om de ikke er i nærheten av hva de er nå.

Jeg fatter virkelig ikke at noen kvinner vil tilbake til den tiden da mannen var hovedforsørger, at de tør!!! Skikkelige mannfolk ønsker seg ikke en "hjemmeværende slave", de ønsker seg en likeverdig partner.

Anonymkode: d9578...378

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemmeværende i 10år, har ikke merket noe til at det er tabu? Heller mange som kommentarer at de er litt misunnelige på meg som ikke jobber. 

Og ja; jeg eier 50%av begge boligene våre, og jeg har privat pensjonssparing.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondiemamma skrev (33 minutter siden):

Jeg har vært hjemmeværende i 10år, har ikke merket noe til at det er tabu? Heller mange som kommentarer at de er litt misunnelige på meg som ikke jobber. 

Og ja; jeg eier 50%av begge boligene våre, og jeg har privat pensjonssparing.

Det er tabu for en mann å ønske seg en kone som deg. 

Anonymkode: 1e2aa...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er tabu for en mann å ønske seg en kone som deg. 

Anonymkode: 1e2aa...0df

Tabu og tabu fru Blom...Handler vel mer om at de fleste familier må kraftig ned i levestandard hvis en av de voksne sier opp jobben.

Anonymkode: 64865...38c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (15 timer siden):

Jeg har ikke inntrykk av at folk mener dette, men heller at folk vektlegger risikoen dette innebærer økonomisk for kvinnen. Ikke minst i forhold til å få svak økonomi ved brudd eller som pensjonist. For den er absolutt betydelig, med mindre det er gode avtaler og god nok økonomi til at mannen også sørger for at kvinnen er økonomisk sikret, med lik eierandel i bolig og privat pensjonssparing. 

Med så stor andel forhold som ryker og at kvinner gjerne lever lengre enn menn er det nok svært mange som tenker at det er et økonomisk sjansespill for kvinnen som de ikke anser som klokt, og som de selv ikke ville våge. 

Dette! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Paramount
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan jo selvsagt tro at i verden utenom Norge er folk fattige men lykkelige. 

Problemet er din, og mange, spesielt nordmenns, definisjon på fattigdom. En person fra Ecuador, som har sin egen hage, dyrker maten sin selv, lever i utkanten av hovedstaten Quito, i den reneste luft 2800 moh, og tar pauser når han vil, og tar sine pauser i en hengekøye, er 1000 ganger lykkeligere enn en nordmann som fryser i sjelen og er bekymret for fotobokser og pensjonen sin, tross sin årlige millionlønn, som definerer vedkommende som "rik".
Nordmenn er kanskje det folkeslaget i verden som har fjernet seg lengst fra det som er naturlig lykke for et menneske. Penger har fordervet hele nasjonen. Pengemas er støy som gjør at du hverken hører eller ser hva som virkelig betyr noe for et menneske. Hver eneste nordmann burde fått 10.000 kr til mat hver måned, eller sunn mat av en verdi tilsvarende dette beløpet, gratis hus og gratis oppvarming. Da ville alles grunnleggende behov vært dekket, og det var opp til hver enkelt å velge sin egen vei til lykke. Og dette har vi råd til i dag, hvis fellesskapets midler hadde blitt brukt riktig. Norge er i dag en stor økonomisk boble, med 5 millioner mennesker som alle lever i hver sin boble hvor hver enkeltes lykke bestemmes av lønnstrekk, forskuddsskatt, pensjon, skattenivå, prisstigning og renter, og mye mye mer av økonomisk tekniske detaljer. Alt dette er helt greit i et avansert moderne samfunn, men den store feilen er at disse tingene er avgjørende for din følelse av lykke.

Det er der det aller største problemet ligger. Dersom alle dine grunnleggende behov er dekket, kan du velge den aller største luksus, for den aller største luksus i et menneskeliv er å ha friheten til å kunne si til seg selv: Nei! dette gidder jeg ikke bry meg med. Er du kommet dit er du fri, og veien til å bli lykkelig er åpen for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker likt med deg. Dersom hun trivdes og fant det meningsfullt (noe det er i høyeste grad er etter min mening, å ta godt vare på egne barn og hjem!), og ikke bygdedyret dømte henne, ville jeg elsket å ha en slik kone. Det er en romantisk og nydelig familie.  

Anonymkode: c904b...3e7

Hvis du mener det er så meningsfullt, hvorfor er du ikke hjemmeværende selv? Eller mener du at det kun er meningsfullt for dem med innovertiss?

Anonymkode: cc2e5...af6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (9 timer siden):

Der rører du ved det eksistensielle problemet. I Norge bruker vi kalkulator for å måle hvor lykkelige vi er. Nordmenn er blitt mer avstumpet enn de aller fleste folkeslag i verden.

I Norge er alt dyrt. Strømmen er dyr, maten er dyr, transport er dyrt. Vi bor i et kaldt land og må bruke masse strøm og vinteren. Mat bør man ha variert og med god kvalitet når man er eldre. 

Anonymkode: cc2e5...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Min partner trenger ikke at jeg forsørger henne. Hun klarer fint å jobbe uten å skulle dulle rundt i hjemmet.

Alternativt så hadde vi heller tydd til hushjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...