Gå til innhold

Menn - ønsker dere en hjemmeværende kone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker at det å jobbe 40-60% er en mye bedre løsning enn å være helt hjemmeværende. Bedre for psyken, samt at det tross alt ikke er en fulltidsjobb å være mor i dag (bortsett fra babyperioden).

Anonymkode: 58ae7...0b6

Nå var det strengt talt ikke en fulltidsjobb å være mor før i tiden heller, selv om mange mødre jobbet halv stilling. Det fantes ikke vennegrupper eller pc-skjermer som ungene skulle rives vekk fra for å hindre overvekt. Nå er presset enormt på at barna skal kjøres til og fra en rekke aktiviteter og mange av dem trenger hjelp med lekser. Dette i tillegg til 2 foreldre som jobber 100 %. 

Anonymkode: 2ca91...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Menn, dersom økonomien tillater det, ønsker dere at konen skal være hjemmeværende og ordne med hus og barn? 

Anonymkode: 1d8fb...56a

Nei.

Anonymkode: 940f3...5f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tjener mere en nok. Hun ser til alt med hus og barn. Og det setter jeg veldig stor pris på.  Vi er en team. 

Anonymkode: b2b23...fa9

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg kone, kjæreste. I omvendt rekkefølge. Jeg bryr meg ikke hva hun jobber eller om hun vil være hjemme. Det er 2023. Hun bestemmer selv.

Anonymkode: 20edd...ee5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjemmeværende mann (han er ufør). Så han rydder, har minstekidden hjemme og lager middag til de andre barna når de kommer hjem fra skolen og jeg hjem fra jobb. Jeg derimot hadde ikke gidda å vært hjemmeværende, såfremt det var ett valg. Men det er utrolig lukrativt å ha en hjemme da!

Anonymkode: 61526...e42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg tjener mere en nok. Hun ser til alt med hus og barn. Og det setter jeg veldig stor pris på.  Vi er en team. 

Anonymkode: b2b23...fa9

Blir hun kompensert økonomisk på noen måte? 
Hva med hus og ting dere eier? Er det lik eierandel osv?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er supert! Hun må jo selvsagt ville det, samt må økonomi planlegges rundt dette - inkludert pensjonssparing. 

Jeg mener den viktigste jobben gjøres hjemme og med barna, særlig de første årene. Min økonomi tillater dette fin-fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Menn, dersom økonomien tillater det, ønsker dere at konen skal være hjemmeværende og ordne med hus og barn? 

Anonymkode: 1d8fb...56a

Ja det er jo den beste løsningen for familien, altså ikke at hun blir hjemme, men en av partene blir det i en periode da barna er små. Det må det aktuelle paret faktisk avgjøre hva som er best for de. Om det er han eller hun som faktisk er hjemme en periode. Samtidig må den parten det gjelder vurdere om man faglig blir utdatert i den perioden. I så fall kan det kombineres med deltidsarbeid i perioden. For meg var det jeg som var ute å arbeidet, fordi økonomien krevde det. Hun var hjemme og passet hjemmet. Vi var da ett! Mine penger var ikke mine, det var familien sine. Det er slik man må se på det, så når barna var større kunne begge arbeide mer. Det fungerte rimelig godt, og tids klemmen ble ikke så prekær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agaton skrev (3 minutter siden):

Det er supert! Hun må jo selvsagt ville det, samt må økonomi planlegges rundt dette - inkludert pensjonssparing. 

Jeg mener den viktigste jobben gjøres hjemme og med barna, særlig de første årene. Min økonomi tillater dette fin-fint. 

 

Hvis den viktigste jobben gjøres hjemme, hvorfor ønsker du å outsource den til kona?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 minutter siden):

Blir hun kompensert økonomisk på noen måte? 
Hva med hus og ting dere eier? Er det lik eierandel osv?

For min del var min økonomi hennes økonomi. Det skulle bare mangle! Vi hadde 100% deling av alt også eierandeler i bolig og alt annet. Selvfølgelig må man tenke pensjon og alt det der. Men ofte snakker vi bare om noen år av barna sine liv her, og det er neppe det som avgjør de 50 årene etter dette der begge kan jobbe mye mer når barna kan klare seg mer alene i løpet av døgnet, eller i en kombinasjon der svigerforeldre kan stille opp som barnepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Hvis den viktigste jobben gjøres hjemme, hvorfor ønsker du å outsource den til kona?

Det er jo ikke det vi snakker om! Kona er jo den du stoler aller mest på, eventuelt mannen og det er selve grunnlaget for forholdet. Vi snakker om en av partene her, og det må de finne ut om det er han eller henne som tar jobben hjemme en periode. Det handler om innkomme i form av jobb og det regnestykket angående hva man trenger for å kunne drive familien økonomisk. Jeg velger aldri en partner jeg ikke kan stole på uansett anliggende. Mye mer en hva jeg har av tillit til barnehager eller skoler angående barna sitt ve og vel. Selv uten barn tenker jeg alltid slik. Partner stoler jeg på, ellers er aldri vedkommende en partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rosalilje84 said:

Hvis den viktigste jobben gjøres hjemme, hvorfor ønsker du å outsource den til kona?

Fordi det er glupt, rent økonomisk. Man kan liksom ikke bare knipse i fingrene for å få en jobb som bærer dette på en bra måte (kjøpekraft her og nå, 2 x pensjonssparinger osv). Bør jo selvsagt gå begge veier. Har mange kvinnelige kollegaer som tjener like mye og mer enn meg. Og hadde ikke syntes det var rart om deres menn var hjemme. Må avklares på familienivå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitalogy

Nei, overhodet ikke. Hun må være selvstendig og uavhengig av meg. Jeg og min forestilte partner trenger også input utenfra i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

SFO er jo ikke obligatorisk. Så lenge barna ikke er helt håpløse kan de jo faktisk låse seg inn selv. Jeg fikk nøkkel da jeg begynte på skolen som syvåring, var ikke noe problem det.

Anonymkode: a7349...9e7

Hvis de slutter på skolen rundt 13, kan det jo bli mange timer alene. Det er ikke innafor for 6/7-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hun må vel gjerne få lov til å være hjemme om hun vil, men jeg gidder ikke forsørge henne, og vil ikke ha barn.

Anonymkode: a7349...9e7

Om barn ikke er en del av miksen, er jeg enig. Personlig har jeg med damer å gjøre som utelukkende vil ha barn. Og da vli jeg også ha barn. Hvorfor ha med damer som vil ha barn å gjøre, tenker man kanskje da. Fordi de flest damer i en interessant alder ønsker barn. Og er de bra, er det min borgerplikt å reprodusere oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min over 90 år gamle bestemor med en sylskarp hjerne som hun har hatt hele livet ser på meg med triste øyne og sier:" jeg skulle ønske jeg var ung i dag. Jeg skulle ønske jeg kunne ta utdanning og gjøre noe med livet. Jeg har brukt hele livet på å være mor og kone jeg." Hun fikk ikke utdannimg eller delta i samfunnet og bryne hjernen til det den så desperat trengte å nryne seg på. Him fikk ikke engang lov til å beholde sin egen identitet! Hun var konen til læreren, og med hans etternavn. Jeg jadde lov å beholde mitt eget, og slapp dermed å påta meg mannens identitet da jeg giftet meg.

Ingenting mot de som faktisk ønsker dette, for vi er alle forskjellige. Men når jeg ser hva det har kostet mine bestemødre, og sorgen min bestemor bærer på over livet som aldri ble - ja da er jeg takknemlig for at jeg kan velge å la være. Jeg har derfor valgt en mann som aldri ville vært sammen med en som ikke tjener egne penger. Og det er det mye kjærlighet i. Jeg kan gå ut av forholdet når jeg skulle ønske, for vi står på økonomisk likefot. Vi er sammen fordi vi vil, ikke fordi en av oss MÅ. 

Anonymkode: a4616...ac2

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hun ønsker det selv... Så ja, gjerne mens barna er små.

Anonymkode: c2f69...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har hjemmeværende mann (han er ufør). Så han rydder, har minstekidden hjemme og lager middag til de andre barna når de kommer hjem fra skolen og jeg hjem fra jobb. Jeg derimot hadde ikke gidda å vært hjemmeværende, såfremt det var ett valg. Men det er utrolig lukrativt å ha en hjemme da!

Anonymkode: 61526...e42

Usj usexy af

Anonymkode: 34b06...4a2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun må vel gjerne få lov til å være hjemme om hun vil, men jeg gidder ikke forsørge henne, og vil ikke ha barn.

Anonymkode: a7349...9e7

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det en arena hvor en kan bestemme hva som passer best for en selv, det er så mange variabler at generalisering gir ingen mening.

Redusert økonomisk handlekraft er et argument mot å gå hjemme for den ene parten, men om en får tilstrekkelig økt livskvalitet så kan det i flere tilfeller være verd det.

Det hjelper lite å være økonomisk uavhengig når en er pensjonist om en har levd et karriere liv uten særlig glede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...