Gå til innhold

Menn - ønsker dere en hjemmeværende kone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Menn, dersom økonomien tillater det, ønsker dere at konen skal være hjemmeværende og ordne med hus og barn? 

Anonymkode: 1d8fb...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må vel gjerne få lov til å være hjemme om hun vil, men jeg gidder ikke forsørge henne, og vil ikke ha barn.

Anonymkode: a7349...9e7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men det er tabu å mene det offentlig.

Anonymkode: 1e2aa...0df

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at hun skal ha muligheten. Om hun ønsker en slik tilværelse får være opp til henne å avgjøre...

… uten press fra sjuke ideologier som mener det er noe "galt" med å være hjemmeværende husmor.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja. Men det er tabu å mene det offentlig.

Anonymkode: 1e2aa...0df

Er ikke tabu det. Mange par finner en god løsning for begge, men det forutsetter at mannen lønner kvinnen for å bære hjemme og kompenserer henne økonomisk for inntektstap og pensjonstap. Noe annet er helt virkelighetsfjernt , skjønner at folk stusser om du har en helt mediocre jobb og ikke råd til dette men samtidig ønsker deg en hjemmekone

Anonymkode: e650b...4c2

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (17 minutter siden):

Jeg ønsker at hun skal ha muligheten. Om hun ønsker en slik tilværelse får være opp til henne å avgjøre...

… uten press fra sjuke ideologier som mener det er noe "galt" med å være hjemmeværende husmor.

Hun får jo ikke muligheten hvis dere ikke er gift, og hun heller ikke har noen rettigheter mht hus og diverse annet  

Anonymkode: cc2e5...af6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært ideellt for eventuelle barn å slippe lange dager på SFO til 16.30 eller 17.00. Foreldrene ser jammen ikke mye til barna sine i dag.

Min mor jobbet stort sett kvelder og natt, så hun var alltid hjemme da vi kom fra skolen.

Dessverre er ikke samfunnet lagt opp til et fungerende familieliv i dag. Begge må jobbe 100 % som oftest, og det er ikke bra for barna annet enn det økonomiske.

Samtidig syns jeg kvinner skal bidra like mye i arbeidslivet som menn. Syns ikke det skal være sånn at mannen fremdeles skal være den som "får maten på bordet" mens kvinnen steller hjemmet og barn.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (23 minutter siden):

Jeg ønsker at hun skal ha muligheten. Om hun ønsker en slik tilværelse får være opp til henne å avgjøre...

… uten press fra sjuke ideologier som mener det er noe "galt" med å være hjemmeværende husmor.

Såvidt meg bekjent så er det ingen ideologi som mener det er noe galt med å være hjemmeværende husmor.

Men å være hjemmeværende husmor er ikke særlig smart hvis du ikke har et ønske da om å ikke kunne forsørge deg selv, og gå framtiden i møte som minstepensjonist...

Anonymkode: d9578...378

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å jobbe 40-60% er en mye bedre løsning enn å være helt hjemmeværende. Bedre for psyken, samt at det tross alt ikke er en fulltidsjobb å være mor i dag (bortsett fra babyperioden).

Anonymkode: 58ae7...0b6

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi fikk barn, nei. Foretrakk da at hun hadde sitt eget liv. Jeg driver selskap hjemmefra og etter at vi fikk barn sluttet hun i jobben og ble deltidsansatt hos meg. De første årene tok hun rundt 70/30 ansvar for ungen. Utdanningen deler vi nå opp slik at jeg tar ansvar for de fagene jeg er sterkest i og hun de fagene hun er sterkest i. Guttungen lærer mer av å bli med på reiser rundt i verden enn å sitte på dagens skoler. For ikke å nevne at han vil snakke flere verdensspråk flytende i stedet for å tillegne seg kebabnorsk. 

Anonymkode: 2da3d...e9b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er ikke tabu det. Mange par finner en god løsning for begge, men det forutsetter at mannen lønner kvinnen for å bære hjemme og kompenserer henne økonomisk for inntektstap og pensjonstap. Noe annet er helt virkelighetsfjernt , skjønner at folk stusser om du har en helt mediocre jobb og ikke råd til dette men samtidig ønsker deg en hjemmekone

Anonymkode: e650b...4c2

Ikke samme person som du svarer. 

Men det er tabu å være hjemmeværende kvinne, og du understreker det vel med dette halvaggressive svaret som du kommer med. Samtidig som du kommer med en rekke antagelser om vedkommende som du har svart. 

Hvorfor det er tabu mef hjemmeværende kvinner? Mener noen at man tråkker på likestillingen? Fordi folk trekker slutninger om både kvinnen og mannen, så er det tydelig at hjemmeværende koner ikke blir sett på som "riktig". Kvinnen er dum og uansvarlig som ikke bygger sin egen og "fellesskapet" (skatt) økonomi. Folk antar at kvinnen er underkuet av en mann som presser henne til å være hjemme. Mot mannen så antar folk at han presser henne til dette, at han ikke bidrar til hennes økonomi og generelt er egoistisk. 

 

Anonymkode: 1d8fb...56a

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Menn, dersom økonomien tillater det, ønsker dere at konen skal være hjemmeværende og ordne med hus og barn? 

Anonymkode: 1d8fb...56a

Ser ikkje heilt vitsen med å ha kona hjemmeverande, og ordne hus , hjem og barn. Det er ikkje noen fulltidsjobb å  gå hjemme å tørke støv, rydde, og vaske.  Har ein 4-5 barn så kan det kanskje ha vert ein fordel slik det var "før i tiden" utan oppvaskmaskin,tørketrommel, helautomatisk  vaskemaskin, robotstøvsuger etc.

Anonymkode: f06bf...931

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, DelvisPresley said:

Det hadde jo vært ideellt for eventuelle barn å slippe lange dager på SFO til 16.30 eller 17.00. 

SFO er jo ikke obligatorisk. Så lenge barna ikke er helt håpløse kan de jo faktisk låse seg inn selv. Jeg fikk nøkkel da jeg begynte på skolen som syvåring, var ikke noe problem det.

Anonymkode: a7349...9e7

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke samme person som du svarer. 

Men det er tabu å være hjemmeværende kvinne, og du understreker det vel med dette halvaggressive svaret som du kommer med. Samtidig som du kommer med en rekke antagelser om vedkommende som du har svart. 

Hvorfor det er tabu mef hjemmeværende kvinner? Mener noen at man tråkker på likestillingen? Fordi folk trekker slutninger om både kvinnen og mannen, så er det tydelig at hjemmeværende koner ikke blir sett på som "riktig". Kvinnen er dum og uansvarlig som ikke bygger sin egen og "fellesskapet" (skatt) økonomi. Folk antar at kvinnen er underkuet av en mann som presser henne til å være hjemme. Mot mannen så antar folk at han presser henne til dette, at han ikke bidrar til hennes økonomi og generelt er egoistisk. 

Anonymkode: 1d8fb...56a

Fordi vi har sett at generasjonene kvinner som var helt eller delvis hjemmeværende, stort sett ble minstepensjonister som gamle. Og den risikoen er enda større med de nye pensjonsreglene. Da mora mi var mye hjemme, fantes "besteårsregelen" hvor kun de 20 årene med høyest inntekt talte, men den muligheten er helt borte nå, pensjonspoeng for å være hjemme med barn gjør bare litt forskjell. Da mora til venninna mi ble skilt etter år som hjemmeværende, måtte hun ta videreutdanning og jobbe mye for å unngå minstepensjon. En del hjemme må også endre radikalt på livet når mannen går bort og de i tillegg til dyp sorg må takle en veldig hard omstilling til arbeidslivet (og er de ikke gift har de ikke en gang arverett). Det handler ikke om at menn er så slemme men å sikre seg.

Anonymkode: 64865...38c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er kvinne. Var en gang i et kort ekteskap med en som helst ville ha hjemmeværende kone. Jeg var hjemme to år med barnet vårt, og det var mer enn nok for meg. Han viste seg å være veldig kontrollerende, lite interessert i å ta vare på barn. Null interessert i å gjøre noe hjemme, veldig interessert i seg og sitt. Jeg innbiller meg at de fleste menn som vil ha hjemmeværende kone er sånn. Egoistiske og selvopptatte.

Anonymkode: 23270...31e

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke samme person som du svarer. 

Men det er tabu å være hjemmeværende kvinne, og du understreker det vel med dette halvaggressive svaret som du kommer med. Samtidig som du kommer med en rekke antagelser om vedkommende som du har svart. 

Hvorfor det er tabu mef hjemmeværende kvinner? Mener noen at man tråkker på likestillingen? Fordi folk trekker slutninger om både kvinnen og mannen, så er det tydelig at hjemmeværende koner ikke blir sett på som "riktig". Kvinnen er dum og uansvarlig som ikke bygger sin egen og "fellesskapet" (skatt) økonomi. Folk antar at kvinnen er underkuet av en mann som presser henne til å være hjemme. Mot mannen så antar folk at han presser henne til dette, at han ikke bidrar til hennes økonomi og generelt er egoistisk. 

 

Anonymkode: 1d8fb...56a

Jeg har ikke inntrykk av at folk mener dette, men heller at folk vektlegger risikoen dette innebærer økonomisk for kvinnen. Ikke minst i forhold til å få svak økonomi ved brudd eller som pensjonist. For den er absolutt betydelig, med mindre det er gode avtaler og god nok økonomi til at mannen også sørger for at kvinnen er økonomisk sikret, med lik eierandel i bolig og privat pensjonssparing. 

Med så stor andel forhold som ryker og at kvinner gjerne lever lengre enn menn er det nok svært mange som tenker at det er et økonomisk sjansespill for kvinnen som de ikke anser som klokt, og som de selv ikke ville våge. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mange menn som gjerne vil ha middagen på bordet når de selv kommer hjem fra jobb, strøkent hus etc. Men tror de færreste vil betale for det😆

Anonymkode: 7b764...f56

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks syntes det var status å ha en hjemmeværende frue, helt til han syntes det var flaut at jeg ikke jobbet..  Tilslutt ble det galt at jeg var hjemme, og det var galt at jeg var på jobb. Skal sies at jeg var hjemme med barnet til det var 2år. Spedde på inntekten med å ta kveldsvakter. Så jeg var egentlig ikke 100% hjemmeværende. Slitsomt med den tankegangen, og det var en stor del av hvorfor det ble slutt  

Anonymkode: 2e3fd...7fc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...