Gå til innhold

Hvordan kan dere tillate barna deres å bli skolevegrere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skolen er jo tvang, hele skolesystemet er jo en katastrofe. Helt unødig synes jeg.

Ikke rart folk blir drittlei av skolen, men bestemmer jo ikke selv hva man skal tvinges igjennom de 10 årene. Derfor må det legges om helt, fjerne lekser. Når de første 6-7årene er fullført har man fått nok allmennkunnskap, så kan de få være fri til å slke egen læring; det de vil selv neste årene! :) 

Slik gjør du at barn vil gå på skolen....

Anonymkode: f792d...ba4

Nei, en har ikke nok allmennkunnskap etter 6-7 år på skolen. Skolen skal forberede deg til videre utdanning og fremtidig arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og slik du prater om skolen så før du lett opp nye skoletapere. 

Det er de første årene det bør være intensivt så barn lærer seg grunnleggende norsk og matte siden få sørger for at barna leser hjemme. 

Anonymkode: 2de18...93e

Du vil jobbe intensivt med barn i alderen fra 5-8 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly Rose skrev (1 minutt siden):

Du vil jobbe intensivt med barn i alderen fra 5-8 år?

Det vil si at de må ha lekser i lesing og matte hver dag. Alle andre lekser er unødvendig. 

Anonymkode: 2de18...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vil si at de må ha lekser i lesing og matte hver dag. Alle andre lekser er unødvendig. 

Anonymkode: 2de18...93e

Du vet ikke mye om barns utvikling og forutsetninger for å ta innover seg kunnskap.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og slik du prater om skolen så før du lett opp nye skoletapere. 

Det er de første årene det bør være intensivt så barn lærer seg grunnleggende norsk og matte siden få sørger for at barna leser hjemme. 

Anonymkode: 2de18...93e

Nei, er dagens skolesystem som skaper tapere. Man har også bestemt at gutter er tapere...faller utenfor, mens jenter er det synd på om de sliter. Hankjønnet skal være taperen i samfunnet, det har feminismen bestemt. Hannen er også taperen om han får barn med en kvinne.

Lilly Rose skrev (5 minutter siden):

Nei, en har ikke nok allmennkunnskap etter 6-7 år på skolen. Skolen skal forberede deg til videre utdanning og fremtidig arbeid. 

Jo, det har man. Om man justerer hva som skal læres.

Anonymkode: f792d...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, er dagens skolesystem som skaper tapere. Man har også bestemt at gutter er tapere...faller utenfor, mens jenter er det synd på om de sliter. Hankjønnet skal være taperen i samfunnet, det har feminismen bestemt. Hannen er også taperen om han får barn med en kvinne.

Jo, det har man. Om man justerer hva som skal læres.

Anonymkode: f792d...ba4

Hvorfor tror du det utdannes lærere ved høyskoler og universiteter i dette landet? Du vet jo ikke hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilly Rose skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tror du det utdannes lærere ved høyskoler og universiteter i dette landet? Du vet jo ikke hva du snakker om.

Hjelper jo ikke det når skolesystemet er ødelagt, skaper tapere. 

Anonymkode: f792d...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly Rose skrev (11 minutter siden):

Du vet ikke mye om barns utvikling og forutsetninger for å ta innover seg kunnskap.

Noen barn klarer seg helt fint uten lekser på barneskolen, jeg selv var et sånt barn, i tillegg likte jeg å lese og vi hadde masse bøker hjemme.  Selv lærte jeg meg å lese selv som 5-åring.  Det er mange som ikke får nok lesetrening på skolen, ikke blir lest for og uten nok lesetrening.  Min yngste var sånn, uten all øving hjemme i starten med ordlyder og etterhvert lesing så hadde det tatt lang tid før han hadde knekt lesekoden. Ingen lærere hadde rukket individuell oppfølging hver dag like lenge hver dag. Slik har skolen aldri vært og jeg synes ikke msn skal forvente 1-1 for alle hver dag.

Vi merket også hvor fint det var med mattelekser hver dag. Litt mas, men vi fikk se hva han sleit med og fikk nok mengdetrening. Nå på ungdomsskolen er det igjen mengdetrening som skal til før prøver. 

Anonymkode: 2de18...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Noen barn klarer seg helt fint uten lekser på barneskolen, jeg selv var et sånt barn, i tillegg likte jeg å lese og vi hadde masse bøker hjemme.  Selv lærte jeg meg å lese selv som 5-åring.  Det er mange som ikke får nok lesetrening på skolen, ikke blir lest for og uten nok lesetrening.  Min yngste var sånn, uten all øving hjemme i starten med ordlyder og etterhvert lesing så hadde det tatt lang tid før han hadde knekt lesekoden. Ingen lærere hadde rukket individuell oppfølging hver dag like lenge hver dag. Slik har skolen aldri vært og jeg synes ikke msn skal forvente 1-1 for alle hver dag.

Vi merket også hvor fint det var med mattelekser hver dag. Litt mas, men vi fikk se hva han sleit med og fikk nok mengdetrening. Nå på ungdomsskolen er det igjen mengdetrening som skal til før prøver. 

Anonymkode: 2de18...93e


Vi har flere barn og ungdommer som skal alle tas hensyn til. At denne ordningen fungerte for deg er ingen fasit.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hjelper jo ikke det når skolesystemet er ødelagt, skaper tapere. 

Anonymkode: f792d...ba4

Holdningene dine skaper tapere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen barn klarer seg helt fint uten lekser på barneskolen, jeg selv var et sånt barn, i tillegg likte jeg å lese og vi hadde masse bøker hjemme.  Selv lærte jeg meg å lese selv som 5-åring.  Det er mange som ikke får nok lesetrening på skolen, ikke blir lest for og uten nok lesetrening.  Min yngste var sånn, uten all øving hjemme i starten med ordlyder og etterhvert lesing så hadde det tatt lang tid før han hadde knekt lesekoden. Ingen lærere hadde rukket individuell oppfølging hver dag like lenge hver dag. Slik har skolen aldri vært og jeg synes ikke msn skal forvente 1-1 for alle hver dag.

Vi merket også hvor fint det var med mattelekser hver dag. Litt mas, men vi fikk se hva han sleit med og fikk nok mengdetrening. Nå på ungdomsskolen er det igjen mengdetrening som skal til før prøver. 

Anonymkode: 2de18...93e

Problemet er jo at ikke alle barn har foreldre som kan hjelpe med leksene. Så det blir veldig uretferdig om det legges opp til at alle skal lære seg å lese hjemme. Det kan også bli for mye å lære for små barn. Jeg tror mange hadde lært bedre om de fikk ta det i et saktere tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (29 minutter siden):

Problemet er jo at ikke alle barn har foreldre som kan hjelpe med leksene. Så det blir veldig uretferdig om det legges opp til at alle skal lære seg å lese hjemme. Det kan også bli for mye å lære for små barn. Jeg tror mange hadde lært bedre om de fikk ta det i et saktere tempo. 

Hvor sakte tenker du- at det er greit at barn ikke kan lese i 2-3 klasse, bare for at foreldre skal kunne si at alt med læring er skolens ansvar.  Og da kan vi dra tråden tilbake til annet som også synes som skolens ansvar - oppdragelse og videre til sosial kompetanse.   Det er ytterst få timer barn 1-4 trinn går på skolen, om det skal være så mye saktere tempo på alt, hvordan skal det gå til ? Vel, det var veldig tilpassede leselekser på barneskolen for barna, noen fikk simple laminerte striper med ord de skulle lære, andre fikk lange tekster tidlig. Det var når lesetestene kom lærerne kunne se hvor mye barna leste. Uten tester hvordan skulle de vite hvem som sliter.    

At det er urettferdig at noen leser med barna hjemme, vel det er forventet når man har barn at man faktisk lærer/jobber noe med barna om ulike ting og lesing er en sånn ting. Leser man ikke selv, ja da finnes lydbøker. Kan ha lydbok og bok samtidig. (forøvrig sånn jeg lærte å lese, innspilt lyd og jeg hadde teksten og gjorde koblingen) 

Så vil man si noe om barn med diagnoser, barn med utfordringer. Ja, da er det enda viktigere at man som forelder hjelper til.  Det hjelper bare ikke å ha som mantra i familien at skole er dritt.  

Anonymkode: 2de18...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt sett er tanken på at noen som ser seg selv som voksen kan tro at skolevegring er noe man tillater seg, både som barn og som som forelder, egentlig ganske naiv og fjærn.
Det blir som å si at mennekser som sliter med å stå i jobb alltid selv har skylden osv, det flytter fokus fra det som virkelig er problemet over på de som står i situasjonen - det er rett og slett ugreit. 

TS (og andre virker det som) burde kanskje lest seg litt opp om emnet i forkant av å mene så yme i tråden? 

Ufrivillig skolefravær eller skolevegring er til og med noe man har egne konferanser for å sette fokus på siden det er et så stort problem. 

Det er noe utdanningsforbundet, bufdir, regjeringen, lærere og mental helse bla annet jobber mye med. Men det er kanskej mye å forvente at "ola nordmann" skal skjønne at dette er et meget utfordrende tema når selv "de lærde" strides... 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (24 minutter siden):

Sånn generelt sett er tanken på at noen som ser seg selv som voksen kan tro at skolevegring er noe man tillater seg, både som barn og som som forelder, egentlig ganske naiv og fjærn.
Det blir som å si at mennekser som sliter med å stå i jobb alltid selv har skylden osv, det flytter fokus fra det som virkelig er problemet over på de som står i situasjonen - det er rett og slett ugreit. 

TS (og andre virker det som) burde kanskje lest seg litt opp om emnet i forkant av å mene så yme i tråden? 

Ufrivillig skolefravær eller skolevegring er til og med noe man har egne konferanser for å sette fokus på siden det er et så stort problem. 

Det er noe utdanningsforbundet, bufdir, regjeringen, lærere og mental helse bla annet jobber mye med. Men det er kanskej mye å forvente at "ola nordmann" skal skjønne at dette er et meget utfordrende tema når selv "de lærde" strides... 
 

Trådens premiss er nok å sette det på spissen, men det kan også sees i kontekst av et samfunn hvor barn skal skjermes fra noe vondt og dermed bli lite trent med å møte ubehageligheter og utfordringer, flere utagerende barn i skolen, manglende tid og handlingsrom for lærere, mindre disiplin ++. Det må gå an å sette lys på trender man observerer uten at det alltid kan knyttes til alle skolevegrere. Alle barn er unike, noen har mer utfordringer enn andre om det er faglig i sosialt. Per idag kan man konstatere at det finnes ikke kompetanse, kapasitet/tid til alle barn og spesielt ikke de som ikke er A4 på en nærskole. Kanskje litt for mange krever noe det er utopi å få. I den ideelle verden kanskje, men ikke idag. Det er rundt 25 elever i hvert klasserom med en lærer man kan forvente.  Det er ikke å flytte problemet, men å se på det med øyne fra den som ikke selv er berørt - av akkurat det. Det er ikke bare foreldre av skolevegrere som «eier» spørsmålet.  

Jeg mener så klart også at mobbing/utestenging ikke skal foregå og har empati for alle barn som får utfordringer til det.  Likevel, så ser jeg ofte foreldre som lar det gå litt for langt før varsellampene lyser og foreldre selv tar grep som ikke alltid involverer skolen barna går på. Man får sjelden endret andre, man må begynne med sin egen innstilling og hva man selv kan gjøre først.  

Anonymkode: 2de18...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Trådens premiss er nok å sette det på spissen,...

  Likevel, så ser jeg ofte foreldre som lar det gå litt for langt før varsellampene lyser og foreldre selv tar grep som ikke alltid involverer skolen barna går på. Man får sjelden endret andre, man må begynne med sin egen innstilling og hva man selv kan gjøre først.  

Anonymkode: 2de18...93e

Så hvilke konkrete grep er det du mener foreldre kan ta overfor egne barn for å tvinge dem på skolen og gjøre dem mer robust i en setting de som barn ikke har noen kontroll på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

Så hvilke konkrete grep er det du mener foreldre kan ta overfor egne barn for å tvinge dem på skolen og gjøre dem mer robust i en setting de som barn ikke har noen kontroll på?

Det er ikke idet de utvikler skolevegring utvikling av robustheten skal starte.  

Anonymkode: 2de18...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke idet de utvikler skolevegring utvikling av robustheten skal starte.  

Anonymkode: 2de18...93e

så hva er de konkret forslagene og når starter man?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (13 minutter siden):

så hva er de konkret forslagene og når starter man?

Styrke sosial og faglig kompetanse. Hvordan det gjøres avhenger jo veldig på barna og hva barna trenger. Det er jo ingen mirakelkur med rask fiks som settes inn akkurat.   

Å se utfordringene må ikke være samme som å se løsningene.  Jeg har aldri sagt jeg er allvitende heller, og jeg innrømmer ofte at jeg tar feil, men jeg synes fortsatt det skal være lov å påpeke noen punkter selv for noen som er i en sårbar situasjon.  Jeg sier heller ikke at man kan se hvem som skal bli mobbet/utestengt eller at noen er skyld i selv at man blir mobbet, men har mange visse utfordringer så bør det jobbes mer for å styrke barna så utfordringen ikke blir et en ekstra ting i tilfelle mobbing/utestenging eller bare vanlige misforståelser/selvutestenging.

 

Anonymkode: 2de18...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor sakte tenker du- at det er greit at barn ikke kan lese i 2-3 klasse, bare for at foreldre skal kunne si at alt med læring er skolens ansvar.  Og da kan vi dra tråden tilbake til annet som også synes som skolens ansvar - oppdragelse og videre til sosial kompetanse.   Det er ytterst få timer barn 1-4 trinn går på skolen, om det skal være så mye saktere tempo på alt, hvordan skal det gå til ? Vel, det var veldig tilpassede leselekser på barneskolen for barna, noen fikk simple laminerte striper med ord de skulle lære, andre fikk lange tekster tidlig. Det var når lesetestene kom lærerne kunne se hvor mye barna leste. Uten tester hvordan skulle de vite hvem som sliter.    

At det er urettferdig at noen leser med barna hjemme, vel det er forventet når man har barn at man faktisk lærer/jobber noe med barna om ulike ting og lesing er en sånn ting. Leser man ikke selv, ja da finnes lydbøker. Kan ha lydbok og bok samtidig. (forøvrig sånn jeg lærte å lese, innspilt lyd og jeg hadde teksten og gjorde koblingen) 

Så vil man si noe om barn med diagnoser, barn med utfordringer. Ja, da er det enda viktigere at man som forelder hjelper til.  Det hjelper bare ikke å ha som mantra i familien at skole er dritt.  

Anonymkode: 2de18...93e

Jeg synes egentlig man kunne ventet et år eller to med skolestart. Så ja hadde passet bra om de begynte å lære å lese i det som i dag er andre eller tredje klase… Når de begynner så tidlig synes jeg fremdeles det skal ta lang tid. 
 

Lærerne kan jo bli kjent med barna, tenker jeg vill være et alternativ til tester i det minste 😛 

 

Man løser ikke diagnoser med å lese for barna og man får ikke diagnoser av at familien er negative til skole…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Styrke sosial og faglig kompetanse. 

 

Anonymkode: 2de18...93e

Ofte er det barn med disse kvalitetene som er de som lider av skolevegring og opplever mobbing osv osv osv.. 
Man trenge rikke være "allviter" for å skjønne at temaet er utrolig komplisert og slett ikke "foreldrene sitt ansvar" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...