Gå til innhold

Stemor anser ikke meg som familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ifølge KG er ikke stemor en del av familien. Så her er det faren din som har feilet... 

Anonymkode: d4185...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er et kaldt menneske og hun har behandlet deg helt forferdelig ts. Men faren din er faren din, du er barnet hans, han skulle satt ned foten for deg. Ingen 15åringer er klare tll å hives ut døra for å plutselig klare seg selv samtidig som du måtte se på halvsøskenet ditt få alt servert. Det er veldig vondt. Jeg opplevde det samme, jeg har aldri blitt valgt eller en selvfølge at jeg også er inkludert. Måtte hele livet se på andre gå foran meg, det har gjort at jeg har valgt dårlige venner og kjærester som ikke er sammen med meg for meg, men liker meg for det jeg kan bidra med for dem. Og det har vært ok for meg, fordi oppveksten min har fått meg til å føle at jeg som person ikke er noe. Det var smertefullt å endre det synet på meg selv. 

Anonymkode: 825b5...8c3

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja og hun får sin del av klærne han etterlater seg, for det er alt han eiet.

Han har ført over alt av verdi på stemoren, det er hun som nå er eier av alt.

Anonymkode: 4ca62...38d

Omg…får håpe hun ikke dumper ham da. For en idiot!! 

Anonymkode: 15aed...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun er et kaldt menneske og hun har behandlet deg helt forferdelig ts. Men faren din er faren din, du er barnet hans, han skulle satt ned foten for deg. Ingen 15åringer er klare tll å hives ut døra for å plutselig klare seg selv samtidig som du måtte se på halvsøskenet ditt få alt servert. Det er veldig vondt. Jeg opplevde det samme, jeg har aldri blitt valgt eller en selvfølge at jeg også er inkludert. Måtte hele livet se på andre gå foran meg, det har gjort at jeg har valgt dårlige venner og kjærester som ikke er sammen med meg for meg, men liker meg for det jeg kan bidra med for dem. Og det har vært ok for meg, fordi oppveksten min har fått meg til å føle at jeg som person ikke er noe. Det var smertefullt å endre det synet på meg selv. 

Anonymkode: 825b5...8c3

Sender deg en varm klem. Anbefaler deg å se på webinaret om emosjonell omsorgssvikt (google det så kommer det opp). 
 

 

Anonymkode: 15aed...173

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sender deg en varm klem. Anbefaler deg å se på webinaret om emosjonell omsorgssvikt (google det så kommer det opp). 
 

 

Anonymkode: 15aed...173

Tusen takk, det vil jeg gjerne sjekke ut!

Anonymkode: 825b5...8c3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min far har ikke vært noen god far så tror det at min stemor valgte å gjøre dette stakk skikkelig dypt da jeg alltid har tenkt at hvertfall hun var glad i meg og at hun har vært som hun er mest pga han. Når det kommer til stykket viser det seg nå at jeg ikke betyr noe for henne heller.. Men at de ser på familien sin som de to og min søster. Jeg har aldri forventet å arve henne da jeg arver min mor (selv om det ikke kommer til å bli noe) men når de gjør det på denne måten er det med så veldig overlegg og planlagt for at jeg skal sitte igjen med så lite som mulig. 

Vet ikke hva du viser til men hvorfor ingen vil ha med meg å gjøre.. altså.. hva galt kan du gjøre som barn mellom 5-15 år.. Jeg har vært et pliktoppfyllende barn som har prøvd å passe inn i familien. ting var greit da jeg var liten frem til de fikk felles barn. Da forandret alt seg. Jeg elsker min søster og prøver å ha så mye kontakt som det går og er den som har tatt kontakt med far og stemor for å prøve å ha noe familie forhold overhode.. 

det er sant.. er nok det jeg innser nå.. 

Anonymkode: 2c295...2ef

Du har ikke gjort noenting galt. Det er din far og stemor som har gjort galt her. Dine sårede følelser er velbegrunnet. Jeg tipper du er en smart jente siden du har klart å ta vare på deg selv siden du var 15 år.
 

Håper at du fremover nå klarer å ta gode valg for deg selv. Kanskje skulle du tatt noen timer med en psykolog for å rydde litt opp i følelsene dine? Jeg gjorde det mht mine foreldres omsorgssvikt. Orket ikke full psykoterapi-behandling over to år, men tok noen få timer. Fikk bekreftet at det ikke er meg det er noe galt med men at foreldrene min er psyke og narsisisstiske og forklaringen på hvordan slike personlighetstrekk kan påvirke andre. 

Anonymkode: 15aed...173

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nå har ikke jeg lest alt i tråden, men sånn for ordens skyld så er ikke dette som i USA. De kan ikke skrive et testamente som gjør at alle verdier tilfaller henne etter hans død. Det vil ikke være gyldig. Han må gi bort sine verdier juridisk mens ha ennå er i live og det gjøres ikke gjennom et testament. En ektepakt derimot kan gjøre slik at hun sitter med særeie på alt. Det er jo risikabelt hvis sønnen deres er en bortskjemt dritt, som vil få alt og etterlate din far uten noe som helst, dersom hun skulle falle fra først. Det er overraskende mange familier slikt skjer, når det er penger på bordet. 

Har de skrevet et testamente så vil du uansett ha rett på farsarv og pliktdelsarv. Er testamentet ugyldig så vil du ha rett på halvparten av 2/3 ut av arven og din stemor 1/4 av arven (så fremt de er gift). 

Og når det gjelder dine følelser. Fullt forståelig. Og helt horribel oppførsel fra dem. 

Anonymkode: 979db...e2c

Det er ikke lov å gjøre sine barn arveløse i Norge. Far og stemor kan ikke ha skrevet et testamente som sier alle verdier tilfaller stemor ved fars død. Det er ikke lov. Det de derimot har gjort er at far har gitt alle verdiene sine til stemor mens de begge lever. Forstår at dette er veldig vanskelig for ts - her har faren din gitt bort alle verdiene sine så du ikke arver noe. Foreldre er dessverre ikke perfekte - synes synd på deg! Det virker som du likevel klarer deg -så bra! 

Anonymkode: dbf41...150

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var helt forferdelig å lese, ts. Jeg ble kastet ut som 16-åring, og sliter veldig med relasjonene til forelder og steforelder. Har kuttet kontakten et par ganger, og vurderer nå å kutte igjen. Hadde de nå i tillegg til alt annet i prinsippet gjort meg arveløs, hadde jeg kuttet kontakten og aldri snudd meg tilbake. Ikke pga pengene, men fordi det tydelig hadde vist hva jeg betyr for dem.

Du har blitt utsatt for emosjonell omsorgssvikt, og det former en som person. Jeg anbefaler deg å oppsøke terapi, dette har nok skadet deg mer enn du tror. 
 

Synes du skal være stolt av deg selv over alt du har fått til på egenhånd ❤️ 
 

Faren din er den som har sviktet mest her, han har to barn, og det er helt hårreisende at han har valgt å forskjellsbehandle sånn. 
 
Mannen min er stefar til mitt førstefødte barn, og vi har én felles. Faren til min førstefødte eier ingenting av verdier, og hvis det vedvarer, kommer mannen min og jeg til å ordne det slik at begge barna arver likt av oss. Hvis faren til førstefødte derimot tilegner seg verdier/eiendom etter hvert, kommer vi til å justere arven etter oss deretter så godt det lar seg gjøre slik at det blir mest mulig likt for barna. Det skulle bare mangle. Hadde mannen min foreslått noe slikt som dine foreldre har gjort, hadde jeg gått fra han. Ingen skal behandle mitt barn som mindre verdt enn noen andre.

Anonymkode: 6604a...b9e

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke lov å gjøre sine barn arveløse i Norge. Far og stemor kan ikke ha skrevet et testamente som sier alle verdier tilfaller stemor ved fars død. Det er ikke lov. Det de derimot har gjort er at far har gitt alle verdiene sine til stemor mens de begge lever. Forstår at dette er veldig vanskelig for ts - her har faren din gitt bort alle verdiene sine så du ikke arver noe. Foreldre er dessverre ikke perfekte - synes synd på deg! Det virker som du likevel klarer deg -så bra! 

Anonymkode: dbf41...150

Men har hun mulighet til å omstøte gaven? TS, snakk med en advokat… 

Anonymkode: 15aed...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om verdier utover felles bolig? Og er det testamente eller ektepakt du mener?

Anonymkode: 7ee1e...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt far og stemor om hva du skal arve etter dem? Det ville jeg gjort. 

jeg synes det du sier er helt hårreisende og forstår ikke at foreldre kan oppføre seg slik.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje lettere sagt enn gjort kjære deg. Men du kunne sagt til faren din at du ikke ønsker å ha han i livet ditt lenger. Han behandler deg dårlig og har sviktet datteren sin bare fordi kona hans mest sannsynlig forventer at han skal sette henne og deres felles barn først. 

Hvis du har is i magen så kan det hende faren din tanker seg litt om, men det er et stort men. Han er svikefull. 

 

Har du gode venner? Noen andre i familien du kommer godt overens med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du ser hva jeg skriver så handler det ikke om pengene eller arven her men det relasjonelle. Vi har en siste gang prøvd å få relasjonen til å fungere og så gjør de dette rett etterpå... i dette tilfellet har de skrevet alt de har av verdi på min stemor som de sammen har kjøpt. Hytten og to leiligheter de har kjøpt sammen.. dette er verdier de to har hatt sammen + det er min far som har gjort all oppgradering, maling osv. de kommer fremdeles til å leve mange år til så jeg synes bare det er veldig rart at de nå skrev dette testamentet hvor de så bevisst sørger for at jeg får minst mulig.. synes bare det understreker hvordan hun ser på meg.. 

Anonymkode: 2c295...2ef

Vel, om din stemor viser hvem hun virkelig er, er det bare et tidsspørsmål for hun kaster ut faren din også. Han har jo skrevet over alt på henne… Dersom det «bare» er et testamente har du fremdeles rett på pliktdelsarv. 

Anonymkode: cd560...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble heller aldri et familiemedlem i fars familie, etter at stemor og hennes barn flyttet inn til han. Det var åpenbart at de ønsket å støte meg ut. Det passet sjeldent med besøk så samværene utgikk ofte (men de hadde heller ikke soveplass til meg lengre heller, så..), hennes barn fikk dyre ferieturer og gaver mens jeg gjerne fikk et billig duftlys eller lignende til jul om jeg i det hele tatt fikk en gave og jeg vet at også han har overført alt av verdier på henne i testamentet. Det hadde vært fortjent om det faktisk hadde blitt slutt mellom dem, så fikk han bare sitte der. 
 

Jeg har i dag ingen kontakt med faren min, og det er mye bedre.

Anonymkode: 2b401...f79

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun kjærringa er like ond som hun i tre nøtter til askepott var noe me faren der også mitt inntrykk er ikke så godt av disse stemødrene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt klassisk og veldig vanlig historie dessverre. Kjenner til flere tilsvarende.

Anonymkode: f19cd...bf2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min far har ikke vært noen god far så tror det at min stemor valgte å gjøre dette stakk skikkelig dypt da jeg alltid har tenkt at hvertfall hun var glad i meg og at hun har vært som hun er mest pga han. Når det kommer til stykket viser det seg nå at jeg ikke betyr noe for henne heller.. Men at de ser på familien sin som de to og min søster. Jeg har aldri forventet å arve henne da jeg arver min mor (selv om det ikke kommer til å bli noe) men når de gjør det på denne måten er det med så veldig overlegg og planlagt for at jeg skal sitte igjen med så lite som mulig. 

Vet ikke hva du viser til men hvorfor ingen vil ha med meg å gjøre.. altså.. hva galt kan du gjøre som barn mellom 5-15 år.. Jeg har vært et pliktoppfyllende barn som har prøvd å passe inn i familien. ting var greit da jeg var liten frem til de fikk felles barn. Da forandret alt seg. Jeg elsker min søster og prøver å ha så mye kontakt som det går og er den som har tatt kontakt med far og stemor for å prøve å ha noe familie forhold overhode.. 

det er sant.. er nok det jeg innser nå.. 

Anonymkode: 2c295...2ef

Beklager, jeg ser det jeg skrev var veldig uklart? Jeg mente det mer som en stadfestelse eller en protest, altså som hvordan kan de rettferdiggjøre at du skal behandles på denne måten? Det er jo forferdelig!

Har dere kontakt til vanlig? Er de hyggelige ellers? Hvis det du skriver er korrekt, høres de jo rett og slett ondskapsfulle ut!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...