Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er for abort. Det får være helt opp til hver enkelt om de ønsker å bære frem noe eller ikke. Spiller ingen rolle om de bruker abort som hobby eller whatever. 

Anonymkode: 4af45...ab8

Så du synes det er greit at noen bruker abort som hobby for dine skattepenger? Du vet, abort er gratis, du og jeg betaler absolutt alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topsi skrev (På 3.7.2023 den 11.36):

Å forsvare drap er en ekstremt dårlig egenskap....

Å forsvare at barn skal bli født imot noens vilje, bli adoptert bort på barnehjem hvor det allerede er for mange som ikke har noen, eller vokse opp hos foreldre som ikke er i stand til eller ønsker å være der for barna sine, er ikke så mye bedre. Spesielt siden en baby i magen aldri har opplevd å leve helt enda, de vokser for å bli levende, de forstår ikke, de vet ikke. Spesielt ikke i tidlig stadie, da man tar abort. Sier ikke at abort er som å spise en is og ikke er vondt emosjonelt, eller fysisk det vet jeg ikke har ikke tatt abort før, kan være tungt valg å ta, men abort er fullstendig nødvendig. Takk å lov at abort er lovlig, for både barn og voksnes skyld. 

Anonymkode: a9597...e81

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort ved norsk lovverk. Å kalle det drap er å dra det litt langt imo. Det er mer fornuftig å avslutte et svangerskap tidlig enn å føde et barn verken en selv eller samfunnet har ressurser til å gi et godt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Så du synes det er greit at noen bruker abort som hobby for dine skattepenger? Du vet, abort er gratis, du og jeg betaler absolutt alt. 

Hallo, om noen er så gale at de hadde gjort det, bra de ikke får barn tenker jeg

Anonymkode: a9597...e81

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Så du synes det er greit at noen bruker abort som hobby for dine skattepenger? Du vet, abort er gratis, du og jeg betaler absolutt alt. 

De betaler vel gjerne skatt også.

Det skal mange aborter til før det for eks koster mer enn hva flatfyll og bråk koster i skattepenger.

Tenk de titusnener folka som lager bråk i gater hver eneste helg, og politiet må og patruljere og kjøre til legevakt og glattcelle osv osv osv. Det koster skattepenger også. Og der skjer i det uendelige.

Anonymkode: 4af45...ab8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk å lov at abort er lovlig, for både barn og voksnes skyld. 

Jeg har sett bilder av aborterte fostre i alle stadier, pga forumregler kan jeg ikke linke, ikke søren om det er bra for barna å bli drept på den måten

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (Akkurat nå):

Så du synes det er greit at noen bruker abort som hobby for dine skattepenger? Du vet, abort er gratis, du og jeg betaler absolutt alt. 

Mye værre ting være skattepenger går til en å sørge for trygge gode sterke muligheter for kvinner å ta abort slik at barn ikke blir født når det er uønsket som kan ødelegge mange liv. At du er så fokusert på din agenda at du ikke evner å se og skjønne dette er trist 

Anonymkode: d4028...8bb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De betaler vel gjerne skatt også.

Det skal mange aborter til før det for eks koster mer enn hva flatfyll og bråk koster i skattepenger.

Tenk de titusnener folka som lager bråk i gater hver eneste helg, og politiet må og patruljere og kjøre til legevakt og glattcelle osv osv osv. Det koster skattepenger også. Og der skjer i det uendelige.

Anonymkode: 4af45...ab8

Ja, du får det som du vil, idag bruker noen abort som prevensjon fordi de er imot hormonprevensjon, uten tanke på både fosteret som må dø, og kvinner som henviser gyn pol for andre problemstillinger og må vente fordi abort blir prioritert 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye værre ting være skattepenger går til en å sørge for trygge gode sterke muligheter for kvinner å ta abort slik at barn ikke blir født når det er uønsket som kan ødelegge mange liv. At du er så fokusert på din agenda at du ikke evner å se og skjønne dette er trist 

Anonymkode: d4028...8bb

Det som er trist er at samfunnet sponser det å drepe ufødte barn som en løsning på sosiale problemer. At jeg påpeker det er ikke trist, det er helt nødvendig

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Betale mye mer i skatt? Ja absolutt. Fosterhjem? Det vil man kanskje trenge mer av, men de fleste hvor mor selv ikke vil beholde vil vel åpnes for adopsjon, jeg får ikke være noen av delene pga tidligere utfordringer med psykisk helse.

Men ja, Betale mye mer i skatt absolutt, det skal dog sies, at et barns rett til å leve er selvsagt ikke avhengig av hva tilfeldige mennesker på Internett er villig til å gjøre, samfunnet må gjøre det som er nødvendig. Man dreper ikke mennesker for å løse sosiale problemer 

Nei. Så du personlig vil ikke ta "en for laget" og ta vare på et eller flere barn som har blitt til som følge av abortforbud. Du er en del av samfunnet, er du ikke? Hvis alle bare foreslår, men ikke vil gjøre noe, hva vil skje da? Barn som havner på gata i mangel på fosterhjem?

Oppfølgingsspørsmål: hva med tilfeller der det har skjedd voldtekt eller incest? Der mor er veldig ung, typ 13 år, og kan bli skadet permanent som følge av svangerskap og fødsel? Hva med tilfeller der legene har valget mellom å redde mor eller barn under vanskelig fødsel? Hvem skal de velge? For velge må de. I dag velger de mor.

Anonymkode: 8567a...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Så du synes det er greit at noen bruker abort som hobby for dine skattepenger? Du vet, abort er gratis, du og jeg betaler absolutt alt. 

Det er mye som brukes som hobby for DINE skattepenger. Folk drikker seg i hjel, kjører seg selv og andre i hjel, denger kjerringa halvt til døde, svindler, skader seg i fylla, stjeler. Alt dette betaler DU for.

Anonymkode: 8567a...d84

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Jeg har sett bilder av aborterte fostre i alle stadier, pga forumregler kan jeg ikke linke, ikke søren om det er bra for barna å bli drept på den måten

Jeg har også sett mitt eget foster etter abort i uke 6. Så ikke noe oppsiktsvekkende, egentlig. Selvfølgelig var det en stor påkjenning for meg, men alternativet var å knytte meg til en gal mann i 18 år +. Og ja, prevensjon ble brukt. Kondom og angrepille. Hjalp ikke.

Anonymkode: 8567a...d84

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Så du personlig vil ikke ta "en for laget" og ta vare på et eller flere barn som har blitt til som følge av abortforbud. Du er en del av samfunnet, er du ikke? Hvis alle bare foreslår, men ikke vil gjøre noe, hva vil skje da? Barn som havner på gata i mangel på fosterhjem?

Oppfølgingsspørsmål: hva med tilfeller der det har skjedd voldtekt eller incest? Der mor er veldig ung, typ 13 år, og kan bli skadet permanent som følge av svangerskap og fødsel? Hva med tilfeller der legene har valget mellom å redde mor eller barn under vanskelig fødsel? Hvem skal de velge? For velge må de. I dag velger de mor.

Anonymkode: 8567a...d84

Dette begynner å bli for usaklig, så jeg gidder ikke. Det handler ikke om å ta en for laget eller ikke, det handler om hva som faktisk er mulig å få godkjent av f eks barnevernet hvis det var aktuelt. Tidligere psykisk historie, selv om det er tilbakelagt,  er ikke positivt i en søknad.

Ellers opplever jeg ikke at du er ute etter å diskutere, du er ute etter å noe å ta meg på, og det gidder jeg ikke. Mitt syn er klart, abort for å ta et liv når to ellers vil leve er ugreit

Endret av Topsi
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg lener ganske langt høyre så er jeg enig i at abort bør være en mulighet for kvinner. Så lenge det ikke har gått for langt i utviklingen.

Anonymkode: de1f5...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 minutter siden):

Dette begynner å bli for usaklig, så jeg gidder ikke. Det handler ikke om å ta en for laget eller ikke, det handler om hva som faktisk er mulig å få godkjent av f eks barnevernet hvis det var aktuelt. Tidligere psykisk historie, selv om det er tilbakelagt,  er ikke positivt i en søknad.

Det er ikke usaklig. Når du foreslår noe, må du også tenke på konsekvensene av forslaget. I Polen, for eksempel, er det totalforbud mot abort, og flere kvinner har dødd som følge av dette. Når en gravid kvinne dør, dør også fosteret. Mener du da det er bedre at BEGGE dør, enn at mor overlever?

I USA har vi hatt tilfelle der en 12 år gammel jente ble gravid som følge av incest. Det er verken heldig at en 12-åring føder, sånn generelt, i tillegg kommer en traume ved incest/sex med mindreårige. I tillegg er det større risiko for fosterskader ved incest og ung mor. Hun fikk innvilget abort i en annen delstat, da delstaten der hun bodde hadde totalforbud mot abort. Legen i nabodelstaten som utførte aborten, mottok dødstrusler. Mener du da at det hadde vært bedre hvis denne jenta fødte et barn unnfanget ved incest, i en alder av 12?

Anonymkode: 8567a...d84

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I Polen, for eksempel, er det totalforbud mot abort, og flere kvinner har dødd som følge av dette. Når en gravid kvinne dør, dør også fosteret. Mener du da det er bedre at BEGGE dør, enn at mor overlever?

Ser nå at jeg oppdaterte etter du så det. Jeg er imot abort som tar et liv der to ellers vil leve

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (6 minutter siden):

Ser nå at jeg oppdaterte etter du så det. Jeg er imot abort som tar et liv der to ellers vil leve

Men hvordan kan du vite dette på forhånd, da? Og hva hvis bare en får leve, altså valg mellom mor og barn i kritisk fødsel? Hvem skal velges?

Anonymkode: 8567a...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvordan kan du vite dette på forhånd, da? Og hva hvis bare en får leve, altså valg mellom mor og barn i kritisk fødsel? Hvem skal velges?

Anonymkode: 8567a...d84

En kan jo se hva som er risikofaktorer, f eks svangerskapsforgiftning, PROM, kreft etc. I valget mellom mor og barn velger man selvsagt mor, med mindre hun ønsker noe annet. Det  er det som kalles nødverge og vil uansett være lov, noe annet er umoralsk 

(Nå blir jeg borte noen timer)

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er ikke usaklig. Når du foreslår noe, må du også tenke på konsekvensene av forslaget. I Polen, for eksempel, er det totalforbud mot abort, og flere kvinner har dødd som følge av dette. Når en gravid kvinne dør, dør også fosteret. Mener du da det er bedre at BEGGE dør, enn at mor overlever?

I USA har vi hatt tilfelle der en 12 år gammel jente ble gravid som følge av incest. Det er verken heldig at en 12-åring føder, sånn generelt, i tillegg kommer en traume ved incest/sex med mindreårige. I tillegg er det større risiko for fosterskader ved incest og ung mor. Hun fikk innvilget abort i en annen delstat, da delstaten der hun bodde hadde totalforbud mot abort. Legen i nabodelstaten som utførte aborten, mottok dødstrusler. Mener du da at det hadde vært bedre hvis denne jenta fødte et barn unnfanget ved incest, i en alder av 12?

Anonymkode: 8567a...d84

Nå er det sånn at i de fleste tilfeller er det ikke incest, voldtekt, 12 åringer osv. De fleste som tar aborter i dag er voksne damer. Det er gjerne det man ønsker å unngå, at friske, unge damer og som har både jobb og utdannelse tar abort på friske fostre. Så klart finnes det unntak med den historien du legger frem, men det er ikke sånne historier som ligger bak de fleste aborter. Det finnes og haugevis med prevensjonsmetoder kvinner kan ty til idag. Det er bare å bruke dem. Og jo, det finnes en prevensjonsmetode som passer til de aller fleste. Og nei, man blir ikke gravid på det om det brukes riktig. 

Anonymkode: d89b8...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (47 minutter siden):

En kan jo se hva som er risikofaktorer, f eks svangerskapsforgiftning, PROM, kreft etc. I valget mellom mor og barn velger man selvsagt mor, med mindre hun ønsker noe annet. Det  er det som kalles nødverge og vil uansett være lov, noe annet er umoralsk 

(Nå blir jeg borte noen timer)

Hvordan kan du rettferdiggjøre valget om at mor skal leve om du mener begge er like verdifulle?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå er det sånn at i de fleste tilfeller er det ikke incest, voldtekt, 12 åringer osv. De fleste som tar aborter i dag er voksne damer. Det er gjerne det man ønsker å unngå, at friske, unge damer og som har både jobb og utdannelse tar abort på friske fostre. Så klart finnes det unntak med den historien du legger frem, men det er ikke sånne historier som ligger bak de fleste aborter. Det finnes og haugevis med prevensjonsmetoder kvinner kan ty til idag. Det er bare å bruke dem. Og jo, det finnes en prevensjonsmetode som passer til de aller fleste. Og nei, man blir ikke gravid på det om det brukes riktig. 

Anonymkode: d89b8...858

Men ved å være imot abort, vil man jo være imot det for tilfellene med incest, voldtekt, prevensjonsvikt osv. Hvordan skal et abortforbud virke i praksis da? Man må jo tenke på slike ting når man sier man er imot abort. Og jo, man kan bli gravid på prevensjon. Kvinner har blitt gravide med både p-sprøyte og spiral, hvordan tenker du de kunne brukt prevensjonen «riktigere»?

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...