Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)

solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

1. 1. Abort

• Ja
      64
    • Nei
      405

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen som er født i uke 33 er jo nettopp levedyktig, vet ikke helt hvor langt ned man kan redde foster som fødes tidligere nå, men uke 23 kanskje?

Anonymkode: 14460...986

Nei, de er ikke nødvendigvis levedyktige som i at de klarer seg uten pustehjelp. Uten modningssprøyte før fødsel. 

Faktisk så er mennesket totalt avhengige av en omsorgsperson frem til de er ganske mange år, så sånn sett kan man si at 1- og 2-åringer heller ikke er levedyktige. På egenhånd.

Anonymkode: 565f6...2e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare tanken på at den som mishandlet meg burde drept meg gjør meg kvalm

Anonymkode: 34f96...d23

Diskusjonen om abort blir så absurd når folk begynner å trekke inn drap i diskusjonen. Vi snakker ikke om drap, men om abort før embryoet eller fosteret har blitt en baby og et levende menneske.

Anonymkode: 47ba5...bce

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Diskusjonen om abort blir så absurd når folk begynner å trekke inn drap i diskusjonen. Vi snakker ikke om drap, men om abort før embryoet eller fosteret har blitt en baby og et levende menneske.

Du tar feil, både et embryo og et foster er per definisjon BÅDE et menneske og levende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er for selvbestemt abort, men ønsker ikke at grensen økes utover 12 uker. Om det blir snakk om senere aborter enn det, vil jeg trekke inn "situasjonskortet" , da bør det være tungtliggende grunner bak avgjørelsen. 

Anonymkode: 16e09...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 9.11):

Men har man rett til å drepe et barn, fordi menn voldtar barn eller kvinner? Her taper man jo, uansett. 

Tenker du at ondt, skal ondt fordrive? Det er jo helt jævlig, når sånne ting skjer. Og man håper jo på at gjerningsmannen kommer fra et land der de avslutter alt fort og gæli. Men man kan ikke vinne. Det er mye som spiller inn. Barnet kan jo også få traumer av å drepe sitt eget barn. Som sagt, man kan ikke vinne og det er en vanskelig situasjon.

Barnet kan jo også få traumer av å måtte bære fram barnet, eller må ta vare på det uten noe støtte i familie eller rundt.

jeg er helt for selvbestemt abort, ingen andre enn deg selv skal bestemme om du vil eller ikke vil beholde fosteret.
Og jeg har aldri forstått det der at andre skal ha ei mening om man skal beholde eller ikke beholde, ei gammel kjerring på KG har ingenting med om nån tar abort. 
og om du ska komme med den typiske har man sex så man nesten forvente at det blir baby av det. Hva om man går på prevensjon, bruker kondom, har ikke sex når man er fruktbar, men allikavel så blir man gravid! Hvordan stiller dere som er imot abort da ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi er imot abort fordi det tar livet av et foster, å kalle det absurd å bruke ordet drept er å ikke ha forståelse for hvorfor folk er imot abort og ikke prevensjon i det hele tatt. Nemlig fordi fosteret er et levende vesen.

Men la nå det ligge. Forstår dere overhodet ikke hvor sårende det er for et menneske som har blitt mishandlet av sine foreldre at dere skyver oss oran dere for å forsvare abort? Når dere sier at flere burde tatt abort, ie vi skulle ikke vært født? Vi som dere mener burde vært abortert kan høre dere. Og ja det sårer.

Min behandler er for fri abort, vi har diskutert det fordi jeg opplever abort som en trussel på den måten at hvis  min mor, som mishandlet meg, ville tatt livet mitt før jeg var født ( for ja det er mitt syn), så ville han/dere støttet henne og ikke brydd dere om meg. At jeg har et personlig forhold til abort som kanskje er absurd er greit, men ser dere ikke at vi opplever dette med at barn som mishandlet skulle bare vært abortert,.som en stor krenkels3 og avvisning?

Men det betyr ingenting. Men vi hører dere når dere sier vi ikke skulle vært født, selv om dereniklensier at det handler pm meg, eller Anna Sofia eller Jens direkte

Anonymkode: 34f96...d23

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FrøkenHP skrev (2 minutter siden):

Hva om man går på prevensjon, bruker kondom, har ikke sex når man er fruktbar, men allikavel så blir man gravid! Hvordan stiller dere som er imot abort da ? 

Jeg ser ikke hvordan mors bruk av prevensjon eller ei gjør det greit å ta livet av fosteret eller ikke. Fosterets verdi avhenger ikke av mars eventuelle prevensjonsbruk

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke hvordan mors bruk av prevensjon eller ei gjør det greit å ta livet av fosteret eller ikke. Fosterets verdi avhenger ikke av mars eventuelle prevensjonsbruk

Man går jo gjerne på prevensjon for å unngå å bli gravid, fordi man ikke vil ha et barn. Skal man være så uheldig å bli gravid da, Skal man da få et barn som er virkelig uønsket og man prøvde å unngå. Hvilken verdi sitter et uønsket barn med ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenHP skrev (7 minutter siden):

Man går jo gjerne på prevensjon for å unngå å bli gravid, fordi man ikke vil ha et barn. Skal man være så uheldig å bli gravid da, Skal man da få et barn som er virkelig uønsket og man prøvde å unngå. Hvilken verdi sitter et uønsket barn med ?

Akkurat samme som deg og meg, eller mener du et uønsket barn har mindre verdi basert på andres følelser?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (11 minutter siden):

Akkurat samme som deg og meg, eller mener du et uønsket barn har mindre verdi basert på andres følelser?

Det virker som at noen mener barnet i magen KUN har verdi dersom moren ønsker barnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det virker som at noen mener barnet i magen KUN har verdi dersom moren ønsker barnet.

Desverre er det noen som mener det ja...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (9 minutter siden):

Om du hadde visst at din mor virkelig ikke ville hatt deg, prøvde alt for å unngå deg, hvordan hadde du stilt deg til det ?

og for å være ærlig, så bryr jeg meg ikke om verdien, et foster i meg kan ha. Om jeg ikke har økonomi eller stabilitet nok i livet, så vil ikke ha et barn oppå det. Heldigvis har man muligheten til abort i Norge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenHP skrev (Akkurat nå):

Om du hadde visst at din mor virkelig ikke ville hatt deg, prøvde alt for å unngå deg, hvordan hadde du stilt deg til det ?

og for å være ærlig, så bryr jeg meg ikke om verdien, et foster i meg kan ha. Om jeg ikke har økonomi eller stabilitet nok i livet, så vil ikke ha et barn oppå det. Heldigvis har man muligheten til abort i Norge. 

Men det er drap, da. Uansett hva du mener. Å drepe, er å ende et liv. Hvis man avliver en hund, dreper dyrlegen hunden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FrøkenHP skrev (1 minutt siden):

Å ta livet av et foster fordi de potensielt kan føle seg avvist er absurd. At du ikke bryr deg om et foster verdi ser jeg jo...

Endret av Topsi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (10 minutter siden):

Å ta livet av et foster fordi de potensielt kan føle seg avvist er absurd. At du ikke bryr deg om et foster verdi ser jeg jo...

Hvorfor skulle jeg bry meg om fosteret sitt verdi? Når det ikke har noe verdi for meg, hadde jeg vært gravid nå så hadde jeg tatt abort. Og det er ikke bare at det kan føle seg avvist, man har rett og slett ikke kapasitet tel å ta vare på et barn eller vil det 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det er drap, da. Uansett hva du mener. Å drepe, er å ende et liv. Hvis man avliver en hund, dreper dyrlegen hunden.

Og om man tar abort, skraper legen ut embryoet/ det som kunne blitt et foster.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FrøkenHP skrev (48 minutter siden):

Det er likevel drap. Metode spiller ikke noen rolle. 

Og forresten, noen leger knuser hodet til babyen for at den lettere skal gli ut av moren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og forresten, noen leger knuser hodet til babyen for at den lettere skal gli ut av moren

Regner med at du ikke trår på maur eller dreper edderkopper da, da det også er drap. Og jeg har en følelse at du har sett den videoen av hvordan man tar en abort, den med røret som suger ut fosteret bit for bit? 😅

Om de skal knuse noe hodeskalle så må det nesten va veldig sent i stadiet, men må de så må de. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
1 hour ago, FrøkenHP said:

Ikke nødvendigvis. De fleste tidlige aborter består kun i at kvinnen tar to piller og så støtes fostret ut av seg selv, akkurat som ved en spontanabort. Man trenger som regel ikke på sykehus i det hele tatt, med mindre det oppstår komplikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Propaganda. I 99% av aborter er det ingen hodeskalle der, og aborten utføres medisinsk, dvs. kun ved å ta noen piller og ha en blødning. Om man tar abort på et så sent stadium så er det utelukkende fordi fosteret ikke er levedyktig, og det ville medført stor fare kvinnen å ikke fjerne det. De fleste som har senaborter gjør det ikke fordi de ønsker det, men fordi de må av medisinske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...