AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #101 Skrevet 26. mai 2023 Nå spørs jo det selvsagt mye på høyden hennes, men jeg synes at du som tante bør bry deg. Jeg var selv et overvektig barn "uten bunn". Spilte håndball 4 dager i uken, svømte i helgene og ble ALDRI kjørt til treninger, kamper eller venner. Da måtte jeg gå og ta buss. Skolen lå 2 km unna hjemmet. Jeg gikk hver dag. Likevel klarte jeg ikke å begrense matinntaket og ble svært overvektig. Som voksen er jeg bitter på min mor som ikke brydde seg. Måtte ta kampen selv som voksen. Er fremdeles ekstremt aktiv. Trener 7 dager i uken (tung styrke flere dager), men passer godt på maten jeg spiser. Kommer aldri til å få et normalt forhold til mat og sliter mye med spisevegring og oppkast i redsel for å bli tjukk igjen. Tenker konstant på mat og kalorier. Har selv en gutt på 12 år. Han veier 45 kg. 50 kg er mye om jenta ikke er en del høyere enn gjennomsnittet. Bry deg! Det skulle jeg ønske noen gjorde med meg. Anonymkode: 1090e...882
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #102 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 8.22): Da er du veeldig høy hvis 58kg var lav vekt for deg som voksen Anonymkode: 9e021...0c3 Hæ? Jeg er 178, høy ja, men ikke veeeldig høy. 58 kg er undervektig for en på min høyde. Anonymkode: 7258f...18c 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #103 Skrevet 26. mai 2023 Jeg veide 28kg da jeg var 10år, vet ikke høyden men er 172cm nå… Anonymkode: 69a77...8b4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #104 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 13.30): Lille tantebarnet mitt på 9 år veier over 50 kg. Dette fant jeg ut fordi hun helt uoppfordret veide seg foran meg. Jeg var på badet hjemme og veide meg selv, da hun kom inn ville hun prøve. Altså jeg har ikke lagt opp til noe. Vi trenger ingen stygge kommentarer om at foreldrene skader barna, for det vet jeg. Problemet er at de ikke ser det selv. De ser ikke hva de gjør galt, og det tror jeg har noe med at storebroren ikke er overvektig. De har til og med sjekket stoffskiftet fordi de ikke skjønner. Selv om jeg har prøvd å forklare det på fine måter. Jeg vet at hun er veldig overvektig, noe som selvfølgelig påvirker aktivitetsnivået og helsen. Ved flere anledninger har jeg tatt opp temaet, men det ser ikke ut som de vet hva de gjør mot barnet. Jeg har prøvd å si ifra, men det hjelper ikke. Jeg er redd alle følgene, altså først og fremst helse, så mobbing, psykisk, osv, noe som påvirker vurdere utdanning, jobb, vaner, og generelt glede. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: a5f75...829 min datter hadde vel den vekten også, hun er tettbygd og supersterk, vi sier det hele tiden at hun bør begynne med bryting, men hun ville ikke. nå er hun tilbake på normalvekt for sin høyde og alder, jeg kunne blitt gal når jeg så vekten, men hun hadde det bra, hun ble ikke ertet og hun var i god form. Nå springer eg etter henne med mat for å feite ho oppfor hun er i den alderen hvor de ikke trenger mat, for 14 år gamle jenter er aldri sulten eller kald Anonymkode: 704f7...d97 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #105 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hæ? Jeg er 178, høy ja, men ikke veeeldig høy. 58 kg er undervektig for en på min høyde. Anonymkode: 7258f...18c Du er 178, men ikke veldig høy? Du er jo selveste Eiffeltårnet 🤣 Anonymkode: 9e021...0c3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #106 Skrevet 28. mai 2023 Har eksakte mål nå. Hun er 127 cm høy og veier 53 kilo. Til dere som sier man ikke skal gjøre noe med dette: overvekten er såpass høy at den er til hinder i hverdagen. Hun sliter med mange ting, f.eks. bøye seg ned for å knyte lissene, hoppe opp i sengen, inn og ut av bilen, sliter med å gå.. TS Anonymkode: 1a5f6...0b7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #107 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har eksakte mål nå. Hun er 127 cm høy og veier 53 kilo. Til dere som sier man ikke skal gjøre noe med dette: overvekten er såpass høy at den er til hinder i hverdagen. Hun sliter med mange ting, f.eks. bøye seg ned for å knyte lissene, hoppe opp i sengen, inn og ut av bilen, sliter med å gå.. TS Anonymkode: 1a5f6...0b7 Det var både svært lav høyde og høy vekt. I grunnen kan jeg forstå et foreldrene vil ha utredning hos lege, dette høres ikke normalt ut. Overvektige barn blir ofte også høye tidlig. Jeg tror ikke noen som kjenner til hva som er normal vekt hos barn mener at ikke skal gjøre noe med dette, kun at det er begrenset hva du som tante kan gjøre. Foreldrene er tydligvis også klar over at dette er unormalt, ettersom de har oppsøkt lege. Da er det ingen vits i å fortelle dem at barnet er overvektig, det er de godt klar over. Jeg syns du kan snakke med dem om kosthold, men akkurat i dette tilfellet tror jeg du også bør ha i bakhodet at det faktisk kan være noe medisinsk som ligger bak. (Her er percentilskjema for jenter for sammenligning: https://www.vekststudien.no/kurver/BGS1-20200307N4-19F.pdf ) Anonymkode: 70114...1a7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #108 Skrevet 28. mai 2023 Det er til å spy av. 9 år og veier det samme som en voksen kunne gjort! Anonymkode: b0ab0...421 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #109 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det var både svært lav høyde og høy vekt. I grunnen kan jeg forstå et foreldrene vil ha utredning hos lege, dette høres ikke normalt ut. Overvektige barn blir ofte også høye tidlig. Jeg tror ikke noen som kjenner til hva som er normal vekt hos barn mener at ikke skal gjøre noe med dette, kun at det er begrenset hva du som tante kan gjøre. Foreldrene er tydligvis også klar over at dette er unormalt, ettersom de har oppsøkt lege. Da er det ingen vits i å fortelle dem at barnet er overvektig, det er de godt klar over. Jeg syns du kan snakke med dem om kosthold, men akkurat i dette tilfellet tror jeg du også bør ha i bakhodet at det faktisk kan være noe medisinsk som ligger bak. (Her er percentilskjema for jenter for sammenligning: https://www.vekststudien.no/kurver/BGS1-20200307N4-19F.pdf ) Anonymkode: 70114...1a7 De er klar over dette ja, og jeg har som sagt tatt det opp flere ganger, men ser ikke ut til at de gjør noe som helst med det. Det er lett å tenke at dette er medisinsk ja når man ikke kjenner til kostholdet og hvordan barnet lever, men tror dessverre dette ikke har noe medisinsk årsak i det hele tatt. Når barnet først får is kan hun få både to og tre stykker på en gang. Hun har fått opp til 8 is på en sommer dag. Hun får nugatti på skiven hver dag, med sjokolademelk/brus/saft. Hun får også godteri/chips til frokost, på vei til skolen, når hun kommer hjem fra skolen, før middag, og ofte på kveldene også, og dette i hverdager. Jeg tipper hun får i seg rundt 1500 kalorier daglig fra søtsaker (utenom vanlig mat). Når vi er i besøk kan hun spise fire-fem vafler, 3-4 kakestykker og tømme godteriskålen uten at foreldrene sier noe. Anonymkode: 1a5f6...0b7 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #110 Skrevet 28. mai 2023 Kontakt helsesykepleier på skolen hun går på, forklar situasjonen og at du har tatt det opp med foreldrene - som ikke ser ut til å være i stand til å forstå alvoret og gjøre tiltak. Bekymringsmelding til barnevernet hadde jeg også vurdert, men da i samarbeid med foreldrene - og som er tiltak om de selv ikke ville kontakte hspl eller fastlege. Anonymkode: 41fcf...dcb 1
fru Alving Skrevet 28. mai 2023 #111 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De er klar over dette ja, og jeg har som sagt tatt det opp flere ganger, men ser ikke ut til at de gjør noe som helst med det. Det er lett å tenke at dette er medisinsk ja når man ikke kjenner til kostholdet og hvordan barnet lever, men tror dessverre dette ikke har noe medisinsk årsak i det hele tatt. Når barnet først får is kan hun få både to og tre stykker på en gang. Hun har fått opp til 8 is på en sommer dag. Hun får nugatti på skiven hver dag, med sjokolademelk/brus/saft. Hun får også godteri/chips til frokost, på vei til skolen, når hun kommer hjem fra skolen, før middag, og ofte på kveldene også, og dette i hverdager. Jeg tipper hun får i seg rundt 1500 kalorier daglig fra søtsaker (utenom vanlig mat). Når vi er i besøk kan hun spise fire-fem vafler, 3-4 kakestykker og tømme godteriskålen uten at foreldrene sier noe. Anonymkode: 1a5f6...0b7 Men hvorfor sier ikke foreldrene noe? Bryr de seg ikke om datterens helse? Er de selv oppegående mennesker? De fleste foreldre ville ha tatt affære om barnet så ut til å få så store problemer i den alderen. Det er veldig uheldig for henne, og husk hun er prisgitt den familien hun har fått. Og der må nesten du gjøre noe, når foreldrene ikke klarer det.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #112 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De er klar over dette ja, og jeg har som sagt tatt det opp flere ganger, men ser ikke ut til at de gjør noe som helst med det. Det er lett å tenke at dette er medisinsk ja når man ikke kjenner til kostholdet og hvordan barnet lever, men tror dessverre dette ikke har noe medisinsk årsak i det hele tatt. Når barnet først får is kan hun få både to og tre stykker på en gang. Hun har fått opp til 8 is på en sommer dag. Hun får nugatti på skiven hver dag, med sjokolademelk/brus/saft. Hun får også godteri/chips til frokost, på vei til skolen, når hun kommer hjem fra skolen, før middag, og ofte på kveldene også, og dette i hverdager. Jeg tipper hun får i seg rundt 1500 kalorier daglig fra søtsaker (utenom vanlig mat). Når vi er i besøk kan hun spise fire-fem vafler, 3-4 kakestykker og tømme godteriskålen uten at foreldrene sier noe. Anonymkode: 1a5f6...0b7 Å du sitter altså å følger med på slt hun spiser? Anonymkode: ab088...9e3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #113 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): De er klar over dette ja, og jeg har som sagt tatt det opp flere ganger, men ser ikke ut til at de gjør noe som helst med det. Det er lett å tenke at dette er medisinsk ja når man ikke kjenner til kostholdet og hvordan barnet lever, men tror dessverre dette ikke har noe medisinsk årsak i det hele tatt. Når barnet først får is kan hun få både to og tre stykker på en gang. Hun har fått opp til 8 is på en sommer dag. Hun får nugatti på skiven hver dag, med sjokolademelk/brus/saft. Hun får også godteri/chips til frokost, på vei til skolen, når hun kommer hjem fra skolen, før middag, og ofte på kveldene også, og dette i hverdager. Jeg tipper hun får i seg rundt 1500 kalorier daglig fra søtsaker (utenom vanlig mat). Når vi er i besøk kan hun spise fire-fem vafler, 3-4 kakestykker og tømme godteriskålen uten at foreldrene sier noe. Anonymkode: 1a5f6...0b7 Det var kombinasjonen av lav høyde (hun er under 10-percentilen) og høy vekt som fikk meg til å tenke at det kunne være noe mer her. Uansett trenger hun legeoppfølging. Anonymkode: 70114...1a7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #114 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var kombinasjonen av lav høyde (hun er under 10-percentilen) og høy vekt som fikk meg til å tenke at det kunne være noe mer her. Uansett trenger hun legeoppfølging. Anonymkode: 70114...1a7 Enig . Å de ser nok det på skolen, helsestasjon , ved veiing Anonymkode: ab088...9e3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #115 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 15.27): Det man skal gjøre er å gi barna et godt kosthold helt fra de er i magen vår. Spise variert og sunt i graviditeten (babyer utvikler smaksløker i uke 8,og smaker mors mat ved å svelge fostervann), amme så lenge som mulig (morsmelk endrer smak etter hva mor spiser), droppe pulvergrøt og brødskiver med prim til fordel for næringstett mat som kjøtt, fisk, innmat, grønnsaker, bær, frukt, syrnet korn, helfete melkeprodukter, nøtter og frø osv. Så skal vi hjelpe dem å lære seg variert bevegelse og gleden ved å bruke kroppen ved å ta de med på masse gøy som sykling, svømming, ski, fjellturer, dans og trampolinehopping osv. Og holde skjermbruk til et minimum. I tillegg til dette skal man overrøse barna med kjærlighet i alle varianter, fra ros til komplimenter til positive opplevelser og tilstedeværelse og masse kos. Og snakke med dem om hva ulik mat gjør med kroppen, hva som gjør kroppen glad og sterk, og hva som gjør oss syke og slappe og sure. Det er egentlig ikke veldig komplisert. Men denne oppskriften blir ikke barna overvektige i første omgang, og man slipper hele problemstillingen. Men man må som sagt starte før fødsel. Anonymkode: 71b32...94b Det er veldig naivt av deg å tro dette. Anonymkode: 9269d...5d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #116 Skrevet 29. mai 2023 fru Alving skrev (På 28.5.2023 den 15.47): Men hvorfor sier ikke foreldrene noe? Bryr de seg ikke om datterens helse? Er de selv oppegående mennesker? De fleste foreldre ville ha tatt affære om barnet så ut til å få så store problemer i den alderen. Det er veldig uheldig for henne, og husk hun er prisgitt den familien hun har fått. Og der må nesten du gjøre noe, når foreldrene ikke klarer det. Begge foreldrene er veldig overvektige selv, og kan ikke si de er spesielt oppegående. De lager sjeldent sunne middager, det går ofte i pølse, burger, frites og spaghetti. De er sjeldent aktive. De skjønner problemet, det er tydelig, men virker nesten som at de ikke bryr seg. Noen ganger virker det som det er en konkurranse om å trykke mest mulig drit i ungen. F.eks. kan mor komme inn og gi henne godteri mens hun pusser tennene. Veldig dårlige holdninger til kosthold, er konstant snacksing til alle måltider og alle døgnets tider. Ordet «kos» er hellig og det er viktig å kose seg til alle anledninger. Jeg syntes det er rart at det ikke er gjort noe tiltak fra skolen, men er også fullt mulig at skolen har involvert seg, men at foreldrene holder det skjult og samtidig bryr seg lite. TS Anonymkode: 1a5f6...0b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå