AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #21 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Driver barnet med noe form for aktivitet? Fotball,håndball? Har selv ei som kanskje var noe tyngre en det hun burde men så fort hun startet på idrett så snudde det. Å jeg følte det ble enklere når hun ble rundt 12-13 år for da trente hun 3-4 dager i uka også skjønte hun selv hvor viktig det var med riktig kosthold. Men det blir helt klart vanskeligere om foreldrene ikke ser dette og støtter henne og lager rett mat Anonymkode: 0daae...84f Hun går faktisk på 2 aktiviteter, som gir 2-3 treninger i uken. I tillegg er de flinke på at aktivisere henne med andre småting/"komme seg ut av huset" i løpet av uken. Og ja det er jo kostholdet som er problemet. Her er jo også problemet at de kan få brus av trenger,, til og med på trening, og så er det alltid is og pølse på kamp. Og det hadde ikke vært noe problem, hvis det ikke hadde kommet i tillegg til ALT det andre som blir spist hver dag. Anonymkode: a5f75...829 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #22 Skrevet 19. mai 2023 fru Alving skrev (2 minutter siden): Da må du enten få foreldrene til å skjønne alvoret, eller melde bekymringsmelding. Fortsetter dette veier jenta 100 kilo før hun er ferdig med skolegangen. Mitt poeng. HI beskriver evneveike foreldre som ikke skjønner noe som helst! Tanta sitter på forum med masse bevis på at foreldrene er evneveike mens hun klør seg i huet. Anonymkode: 368da...753
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #23 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du kontakte helsesøster på skolen til barnet? Helsesykepleier har taushetsplikt, men du har ikke taushetsplikt. Vi har fått svært god hjelp av helsesynepleier til vårt undervektige barn. Anonymkode: f6046...a3a Dette var et godt tips! Takk. Tror du jeg kan melde bekymring her uten at det blir videreformidlet at det var meg da? Anonymkode: a5f75...829 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #24 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt poeng. HI beskriver evneveike foreldre som ikke skjønner noe som helst! Tanta sitter på forum med masse bevis på at foreldrene er evneveike mens hun klør seg i huet. Anonymkode: 368da...753 Så du mener at TS skal gå inn i en åpen, betent og giftig konflikt med barnas foreldre? Hva godt mener du skal komme ut av det? Anonymkode: 6c40e...619 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #25 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mitt poeng. HI beskriver evneveike foreldre som ikke skjønner noe som helst! Tanta sitter på forum med masse bevis på at foreldrene er evneveike mens hun klør seg i huet. Anonymkode: 368da...753 Det er et poeng ja, men hva vil du frem til? At jeg skal overta ungen? Anonymkode: a5f75...829 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #26 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var et godt tips! Takk. Tror du jeg kan melde bekymring her uten at det blir videreformidlet at det var meg da? Anonymkode: a5f75...829 Man er jo dessverre prisgitt den helsesøsteren som er der. Man vet jo ikke hvor plaprete hun eventuelt er. Kan du skrive et anonymt brev? Anonymkode: 6c40e...619 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #27 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man er jo dessverre prisgitt den helsesøsteren som er der. Man vet jo ikke hvor plaprete hun eventuelt er. Kan du skrive et anonymt brev? Anonymkode: 6c40e...619 Ja det er helt sant! Jeg kan kanskje sende et sånt brev ja. Takk. Anonymkode: a5f75...829 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #28 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er helt sant! Jeg kan kanskje sende et sånt brev ja. Takk. Anonymkode: a5f75...829 Men hvem rekvirerte disse stoffskifteprøvene grunnet "uforklarlig" overvekt? Fastlegen til barnet? Da kan du like gjerne sende din anonyme bekymring dit, evt til begge instanser. Merkelig at ikke fastlegen følger opp dette videre. Anonymkode: 6c40e...619 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #29 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er et poeng ja, men hva vil du frem til? At jeg skal overta ungen? Anonymkode: a5f75...829 Ja! Hadde min nevø/niese levd under omsorgssvikten du beskriver hadde jeg tatt grep! Ikke sittet her! Hadde tatt min bror/søster i ørene og forklart det du beskriver. Anonymkode: 368da...753
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #30 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har en veltrent 12-åring på 155 cm med bred rygg og sixpack, han veier 45 kg. 9 år og 50 kg er jo helt ekstremt. Anonymkode: 6c40e...619 Ja... Da er man nok ganske tykk. Særlig hvis man er like høy som normale 9-åringer Anonymkode: 9e021...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #31 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvem rekvirerte disse stoffskifteprøvene grunnet "uforklarlig" overvekt? Fastlegen til barnet? Da kan du like gjerne sende din anonyme bekymring dit, evt til begge instanser. Merkelig at ikke fastlegen følger opp dette videre. Anonymkode: 6c40e...619 Ja dette er fastlegen. Jeg tenkte på det samme. Men problemet er jo hva de velger å si av den fulle historien. Hvis det er mulig å sende brev dit så burde jeg deg også ja. Det er jo et sensitivt tema. Så det kan godt hende at de har fått hjelp uten at jeg vet det. Men hun har vært ganske stor i mange år. Så da funker ikke veiledningen, hvis den er gitt. Anonymkode: a5f75...829 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #32 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja dette er fastlegen. Jeg tenkte på det samme. Men problemet er jo hva de velger å si av den fulle historien. Hvis det er mulig å sende brev dit så burde jeg deg også ja. Det er jo et sensitivt tema. Så det kan godt hende at de har fått hjelp uten at jeg vet det. Men hun har vært ganske stor i mange år. Så da funker ikke veiledningen, hvis den er gitt. Anonymkode: a5f75...829 Ja du vet jo ikke om du har fått høre den fulle sannheten fra dem, om de allerede har fått kostholdsplan og blåser i den siden ett av barna er normalvektig. Er foreldrene overvektige? Dårlig kosthold går jo gjerne i arv. De vil kanskje ikke gi opp sine egne, usunne vaner. Anonymkode: 6c40e...619 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #33 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja! Hadde min nevø/niese levd under omsorgssvikten du beskriver hadde jeg tatt grep! Ikke sittet her! Hadde tatt min bror/søster i ørene og forklart det du beskriver. Anonymkode: 368da...753 Og hva gjør du når du har sagt ifra og det ikke hjelper? Det er jo det som er problemet her. Det er derfor jeg skriver. Jeg har snakket pent (på en høflig måte) om det, mens du hadde dratt dem i øra. Det er tatt opp flere ganger, og hva nå? Tror du virkelig de mister barnet om denne saken ble tatt til barnevernet? Nei det hadde ikke skjedd. Tror du jeg kan ta barnet,,, nei. De hadde fått veiledning. Dette har jeg lest på, fordi jeg har vurdert å sende bekymringmelding. Men jeg vil helst gjøre andre tiltak før jeg drar strikken så langt. Anonymkode: a5f75...829 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #34 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja du vet jo ikke om du har fått høre den fulle sannheten fra dem, om de allerede har fått kostholdsplan og blåser i den siden ett av barna er normalvektig. Er foreldrene overvektige? Dårlig kosthold går jo gjerne i arv. De vil kanskje ikke gi opp sine egne, usunne vaner. Anonymkode: 6c40e...619 Det er akkurat det. Jeg vet jo ikke. Ja de er jo litt større, men ikke i nærheten av samme nivå som barnet. Hun får dessverre mye unødvendig. Som i besøk der folk tar litt, så sniker hun til seg mye. Men hun er dessverre ganske smart. Så hun tar alltid masse mens foreldrene er opptatt med noe eller er på do osv. Og ja jeg sier ifra, men jeg kjefter jo ikke. Jeg er jo alltid kjip å begrenser henne. Men hvis foreldrene ikke ser, så føler jeg meg jo ganske frekk hvis jeg sitter å korrigerer henne hver gang. Anonymkode: a5f75...829 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #35 Skrevet 19. mai 2023 Hvor høy er barnet? Anonymkode: ab088...9e3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #36 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor høy er barnet? Anonymkode: ab088...9e3 Det vet jeg ikke, men det hun er like høy som de andre vennene sine (normal høyde). Anonymkode: a5f75...829
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #37 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun går faktisk på 2 aktiviteter, som gir 2-3 treninger i uken. I tillegg er de flinke på at aktivisere henne med andre småting/"komme seg ut av huset" i løpet av uken. Og ja det er jo kostholdet som er problemet. Her er jo også problemet at de kan få brus av trenger,, til og med på trening, og så er det alltid is og pølse på kamp. Og det hadde ikke vært noe problem, hvis det ikke hadde kommet i tillegg til ALT det andre som blir spist hver dag. Anonymkode: a5f75...829 Mine barn spiller fotball og har barn på laget som trener 2-3 ganger i uka, men de står mest stille og involverer seg ikke mye, så om det ikke blir mål med skritteller kan en treningsøkt egentlig bety minimalt med faktisk aktivitet, de har alle noen kg for mye. For at aktiviteten faktisk skal ha effekt kan det være bedre for foreldre å ta med barna på sykkelturer, joggeturer, gåturer osv. Anonymkode: 287c0...8a0
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #38 Skrevet 19. mai 2023 Har en 14-åring på 165 cm som er rundt 45 kg så en 9-åring på 50 kg er mye. Hun har riktignok ikke fått mensen enda så har enda ikke fått alle pubertetskiloene. Hun veide rundt 25 kg som 9-åring. (27,5 kg er gjennomsnitt for 9-årig jente) Kan ikke sammenligne vekt på jenter og gutter fra jentene kommer i pubertet eller jenter før/etter pubertet. Gutter legger mer på seg muskler på grunn av økt testosteron, jenter får økt fett. Høy vekt på jenter kan også fremskynde mensen. Anonymkode: 287c0...8a0 1 1
Nutz Skrevet 19. mai 2023 #39 Skrevet 19. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det hjelper ikke med bevegelse når barnet får i seg enorme mengder med sukker og mettet fett hver.eneste.dag. Én times gåtur forbrenner ikke mer enn én enkelt brødskive med nugatti. Anonymkode: 6c40e...619 Kanskje ikke, men om barnet kommer seg ut av huset i noen timer så sitter det i det minste ikke hjemme og spiser. Alt hjelper. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #40 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vet jeg ikke, men det hun er like høy som de andre vennene sine (normal høyde). Anonymkode: a5f75...829 Men høyde lan det være stor forskjell på uanset , 50 kg er mye men stor forskjell på ol barnet er 130 eller 145 liksom Anonymkode: ab088...9e3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå