Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en 9-åring på over 150cm. Hadde hun veid 50kg hadde hun vært feit.

Anonymkode: 9e021...0c3

Jeg har en 9 åring på 154, veier 50 og er tynn og hengslete! 

Anonymkode: b10ba...2bb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er hun synlig veldig overvektig? Høyde varierer veldig på den alderen.

Uansett, du kan jo ta henne med på aktiviteter, og hvis hun finner noe hun liker kan du foreslå for foreldrene at hun starter med det fast ukentlig? Få henne til å forstå at det er gøy å lage sunn mat, å spise sunt, uten å få det til å virke kjipt eller fokusere på vekt. 

Skjønner det er vanskelig,  og må bare si det er fint at du ønsker å hjelpe, dette er ikke lett! 

Anonymkode: 1230d...c4a

Selvfølgelig er hun veldig overvektig. Min helt gjennomsnittlige niåring er 132 høy (50% percentilen) og veier halvparten. Hun er slank men ikke tynn. 

Her er det kostholdet som er problemet som må tas tak i, bevegelse er sunt, men helt underordnet for vekt. Jeg kjenner folk med alvorlig ME som har gått ned flere titalls kg mens de ligger i en seng. 

Du kan kanskje ta en alvorsprat med foreldrene om sukkeravhengighet og overspising TS? Jenta har jo et horribelt kosthold. 

Anonymkode: 71b32...94b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har tatt det opp mange ganger med foreldrene, sier du. Vel, da er det ikke mer du kan gjøre. Det er opp til foreldrene. 

Jenta er i en alder hvor foreldrene kan gjøre mange grep uten at hun føler hun blir "slanket". Jeg var selv et overvektig barn hvor foreldrene mine så gjennom fingrene og lot med spise det jeg hadde lyst på. De trodde naivt at vekten ville jevne seg ut når jeg strakk meg i høyden, noe som selvfølgelig ikke alltid skjer. Det satte meg opp for et liv med mobbing og vedvarende vektproblemer. 

Anonymkode: 66b67...9b5

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Du fikk en del sure og lite hjelpsomme svar i starten. Jeg tror det var fordi du skrev "De ser ikke hva som er problemet", uten at du selv beskrev hva som var problemet. Da er det lett å tro at det er trolling, og det er vanskelig å gi gode svar når man ikke vet hva problemet er.

Jenta spiser altså veldig mye sukker, men det gjør også broren som er tynn. Da spiser hun sannsynligvis ganske mye mer enn broren? Det kan du jo legge vekt på når du snakker med foreldrene. "Jeg skjønner at dere ikke tror at det kan være kosthodet når Harald får akkurat samme mat. Men jeg har lagt merke til at Lisa spiser mye mer enn Harald selv om hun er yngre. Nå  til frokost spiste hun for eksempel fire skiver med nugatti mens Harald spiste en og la igjen skorpene." Du bør også fortelle dem at du har sett at hun sniker til seg mer når de ikke ser i familieselskaper. Sannsynligvis gjør hun det samme andre steder hun får mat, på skolen/sfo, hos venner, på ulike tilstelninger og på treningen. Det er lett for foreldre å miste oversikten over hvor mye barna faktisk spiser.

Dersom de avviser dette kan du prøve å kontakte helsesøster på skolen som mange foreslår, men jeg tviler på at fastlegen vil ha tid til å snakke med deg. Fortell helsesøster at jenta selv om foreldrene kanskje sier at jentas kosthold er normalt oppfatter ikke du det slik. Hun kan ikke gi deg noe informasjon om hva foreldrene har sagt til henne, men hvis det avviker veldig fra det du sier kan hun likevel ta hensyn til det i videre oppfølging av familien.

Ellers tror jeg det er utopisk å slanke/forandre kostholdet til såpass store barn uten å snakke med dem om det. Barn nå for tiden spiser mye utenfor hjemmet, og det hjelper lite å minske frokost og matpakke om de tar det igjen med fire-fem skiver pluss søt yoghurt på Sfo. Får de ikke is og godteri hjemme finner de fort ut hvem av naboene som har fri flyt av sånt. De må lære å begrense seg selv. Barna vil jo uansett merke det om porsjonene blir mindre og nugattien og dessertene forsvinner hjemme, man kan ikke holde endringene hemmelig.

Anonymkode: 70114...1a7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er dessverre ikke så mye du får gjort, TS. Du kan ikke bestemme noe over niesen din. Det du kan gjøre, er som flere andre brukere har skrevet å være et sunt alternativ. Server sunn mat og ta henne med på aktiviteter, men uten å gjøre noe stort nummer utav det. Jo oftere du er sammen med henne, jo mer får hun se at det finnes andre livsstiler, noe som er bra for henne når hun blir eldre og skal ta egne livsstilsvalg.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ifølge BMI er barnet ditt overvektig. Jeg kan tro på at hun ikke nødvendigvis ser direkte tjukk ut, siden hun også er svært høy for alderen, men at hun ser "tynn og hengslete" ut - aldri i verden.

Mange voksne har fått et helt forvrengt syn på vekt. Man ser det i tråder om vekt, BMI osv. - folk som påstår de ser magre ut med en BMI på 25...

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden):

Ifølge BMI er barnet ditt overvektig. Jeg kan tro på at hun ikke nødvendigvis ser direkte tjukk ut, siden hun også er svært høy for alderen, men at hun ser "tynn og hengslete" ut - aldri i verden.

Mange voksne har fått et helt forvrengt syn på vekt. Man ser det i tråder om vekt, BMI osv. - folk som påstår de ser magre ut med en BMI på 25...

Er en gutt. Tynn som ei flis, gikk ned 4 kg under årets influensa og så ikke ut. Spiller fotball døgnet rundt nærmest og er gatas skrekk på sykkel, så joda, de går ann! Han har ikke rompe, belte/strikk på alle bukser siden han er så «hengslete.. så vekt-høyde trenger ikke alltid være en indikator.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hun kan ikke være hengslete på den høydene. Med den høyden og vekten er man overvektig som barn

Anonymkode: 758f2...320

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun kan ikke være hengslete på den høydene. Med den høyden og vekten er man overvektig som barn

Anonymkode: 758f2...320

Tynn og hengslete med tynne bein og tynne lange armer. T skjorte str i 146/152, så minus mage også. Bukser må alle kjøpes med strikk i livet , hvis ikke ramler de ned. Måtte gå å veie han i stad. Sist veiing er fra helsesøsteren nå i 3 kl. Han er 50,5 kg. Høyden vet jeg stemmer. 154 cm. Er lang i ryggen,store hender. Eldstemann er 190, faren også. Menn i min fam er på 2 meter, så vil nok alltid være en lang kar dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner tankegangen din TS, men hva spiser niesen din sammenlignet med nevøen din? 🤔

For her i huset av vi en 7 og 10 åring. 10 åringen spiser virkelig ikke unormalt og til tider veldig lite, hun spiller fotball to ganger i uken, går 500 kg hver dag frem og tilbake til skolen og er aktiv neste hele dagen. Alikvel er hun for stor for sin alder. 

Så har vi 7 åringen som spiser som en hest, mer enn meg som er slank. Hun er lite aktiv sammenlignet med sin storesøster. Men nesten for tynn i følge helsesøster 🤔

Å ja, vi har kontroll på matinntaket på ungene. Storesøster har ikke egne penger, spiser kun lørdagsgodteri og ikke noe utenom hvis det ikke er bursdager, 17 mai osv 🇧🇻

Store søster er som faren sin som barn. Han var også stor for alderen sin, men etter 14 år har han aldri hatt et gram for mye. Han levde et aktivt liv med en mor som svar streng på maten

Så spørsmålet er hva spiser niesen din? 

For hos oss er det virkelig ikke maten som er problemet. For i følge fiktive leger overforer vi eldste og sulter den yngste hvis man dømmer ut fra kroppene 🤦‍♀️

Anonymkode: b7951...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk å gå på KG for å lage en tråd om barnet til noen andre.

Anonymkode: a615b...014

AnonymBruker
Skrevet

Det var mye. Jeg har ei jente på 8,5 år, hun veier 23 kilo, så jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan det ville vært om hun veide det dobbelte. Her må det jo gjøres noe, klarer ikke foreldrene å justere kostholdet hennes, er det jo helt på sin plass å informere en helsesykepleier om problemet. 

Anonymkode: a2c16...9f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer jo ikke, da er din 9-åring overvektig. Både i bmi og langt over vekstkurvene. Det kan godt hende han genetisk ligger ann til å bli lang og slank, og det ikke er noen grunn til bekymring, men han er ikke tynn nå.

Anonymkode: f16dd...a84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du som tante skal ikke gjøre noe.

Anonymkode: 7523d...df4

Seriøst? Er dette virkelig dagens holdning til overvekt, når det kan likestilles med mishandling og neglisjering av barn? Om foreldrene drikker seg fulle foran barna så ville man tatt grep, men et barn som får et liv fullt av selvhat og helseplager skal man la være?

Anonymkode: 8a3e5...c83

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har motsatt problem..har en 9 åring som veier 21kg..hun har veid 20kg siden hun var 6 år. Så ingrn fremgang.hun vokser jo, men ikke vekten, så dvs at hun går jo ned i vekt.

Anonymkode: 82be5...f62

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi.

Jeg har en tiåring på 140. Hun er 30 kilo, altså slank. Hadde hun veid tyve kilo mer så hadde hun nok vært skikkelig feit.

Anonymkode: 2c7ca...83e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer jo ikke, da er din 9-åring overvektig. Både i bmi og langt over vekstkurvene. Det kan godt hende han genetisk ligger ann til å bli lang og slank, og det ikke er noen grunn til bekymring, men han er ikke tynn nå.

Anonymkode: f16dd...a84

Han er tynn. Lang og tynn. Og str 38-39 i sko. Jeg er verken blind eller dum,ei heller nærsynt. Vekt trenger ikke alltid være ensbetydende med overvekt,de er min kar et eks på. Han har alltid veid mye, var 6 kg da han var født og 56 cm. Da var han en smule blubbete;) men så begynte han å gå da han var 8-9 mnd..

Nå minner han meg mest om den andre gutten min som han var da han var 11-12, lange tynne bein og laaaange armer-hengslete, som er ordet vi bruker her vi bor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett det der med overvekt og barn. Min eldste sønn er overvektig. Han er så innmari glad i mat. Har alltid vært det, men nå når han er 9 virker det til at han ikke har noen bunn. Og vi gir sunn mat altså, men spiser du nok av den så blir du tykk okke som. Vi har spurt om veiledning fra helsestasjonen og han går til veiledning/veiing hos helsesykepleier, men vekta går ikke ned. Han er 9, 5 år, 155 cm og 52 kg. Han er ved «godt hold» til tross for et aktivt liv. Han klatrer, svømmer og er med i en gymgruppe for overvektige barn hver uke. Nå når trampolinesesongen har starta er han gjerne en time på trampolina hver dag. Men vekta holder seg. Det er en evig kamp for å få han til å spise normale mengder mat. Han kan spise dobbelt så mye som en voksen hvis han får frie tøyler. Han har to søsken der en er normalvektig og en er undervektig. Så vi har litt av alt kan man si🙈 

Anonymkode: aec42...30e

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ehh mi er 10 og veier 48 , er 154 høy , ikke feit på noen som helst måte . 

Anonymkode: 8cb05...7c2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke lett det der med overvekt og barn. Min eldste sønn er overvektig. Han er så innmari glad i mat. Har alltid vært det, men nå når han er 9 virker det til at han ikke har noen bunn. Og vi gir sunn mat altså, men spiser du nok av den så blir du tykk okke som. Vi har spurt om veiledning fra helsestasjonen og han går til veiledning/veiing hos helsesykepleier, men vekta går ikke ned. Han er 9, 5 år, 155 cm og 52 kg. Han er ved «godt hold» til tross for et aktivt liv. Han klatrer, svømmer og er med i en gymgruppe for overvektige barn hver uke. Nå når trampolinesesongen har starta er han gjerne en time på trampolina hver dag. Men vekta holder seg. Det er en evig kamp for å få han til å spise normale mengder mat. Han kan spise dobbelt så mye som en voksen hvis han får frie tøyler. Han har to søsken der en er normalvektig og en er undervektig. Så vi har litt av alt kan man si🙈 

Anonymkode: aec42...30e

Det er ikke lett....Føler virkelig med deg. Det med aktivitet og overvektige barn: Selv om han "går på" disse aktivitetene, så er det ikke noe tvil om han ikke klarer å være så aktiv som normalvektige barn. Dvs, han forbrenner ikke like mye som de andre barna. Det er mye tyngre for han å bevege seg like sømløst. 

Hvordan regulerer dere matinntaket? Har dere pratet med han om begrensning?

Anonymkode: 66b67...9b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...