AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Lille tantebarnet mitt på 9 år veier over 50 kg. Dette fant jeg ut fordi hun helt uoppfordret veide seg foran meg. Jeg var på badet hjemme og veide meg selv, da hun kom inn ville hun prøve. Altså jeg har ikke lagt opp til noe. Vi trenger ingen stygge kommentarer om at foreldrene skader barna, for det vet jeg. Problemet er at de ikke ser det selv. De ser ikke hva de gjør galt, og det tror jeg har noe med at storebroren ikke er overvektig. De har til og med sjekket stoffskiftet fordi de ikke skjønner. Selv om jeg har prøvd å forklare det på fine måter. Jeg vet at hun er veldig overvektig, noe som selvfølgelig påvirker aktivitetsnivået og helsen. Ved flere anledninger har jeg tatt opp temaet, men det ser ikke ut som de vet hva de gjør mot barnet. Jeg har prøvd å si ifra, men det hjelper ikke. Jeg er redd alle følgene, altså først og fremst helse, så mobbing, psykisk, osv, noe som påvirker vurdere utdanning, jobb, vaner, og generelt glede. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: a5f75...829 2 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 Du som tante skal ikke gjøre noe. Anonymkode: 7523d...df4 3 10
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Overfôrer de barnet, da? Anonymkode: 9e021...0c3 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 Vær motvekt. Ikke mas om slanking og vekt, men dra henne med på tir og aktiviteter. Server konsekvent sunne alternativer uten å mase om det. Grill grønnsaker, lag salat sammen, sykle, fjellturer, svømming osv. Anonymkode: 58728...f0e 30 1 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Kan ikke du bli fostermor, så får du jentungen i form? Det er jo veldig enkelt er det ikke? Det er ikke så enkelt skjønner du, jeg har fire barn. Tre er pipestilker, lange og tynne. Nummer fire er i kategorien feit. Det rare er at sistemann er den mest aktive av alle i hele familien. Anonymkode: 368da...753 11 4 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 Du skriver at du har tatt det opp med foreldrene mange ganger. Da er det dessverre ikke så mye mer du kan gjøre. Men jeg skjønner godt at det er forferdelig vondt for deg, for du er jo utrolig glad i niesen din. Anonymkode: 6c40e...619 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke du bli fostermor, så får du jentungen i form? Det er jo veldig enkelt er det ikke? Det er ikke så enkelt skjønner du, jeg har fire barn. Tre er pipestilker, lange og tynne. Nummer fire er i kategorien feit. Det rare er at sistemann er den mest aktive av alle i hele familien. Anonymkode: 368da...753 Hvorfor i all verden snakker du om at TS kan bli fostermor? Foreldre mister da ikke omsorgretten for barna sine selv om de gjør dem tjukke. Jeg syns det er flott at TS bryr seg om niesen sin. Anonymkode: 6c40e...619 13
Nutz Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 Her må fastlegen på banen. Utover det hadde jeg forsøkt å finne en aktivitet som hun liker. Begynn for all del ikke å slanke barnet, hold hennes forhold til mat så naturlig som mulig. Som nevnt over - om ikke foreldrene gjør det selv, så ta henne med på turer i skogen så hun kommer i gang med bevegelse. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #9 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor i all verden snakker du om at TS kan bli fostermor? Foreldre mister da ikke omsorgretten for barna sine selv om de gjør dem tjukke. Jeg syns det er flott at TS bryr seg om niesen sin. Anonymkode: 6c40e...619 Fordi dette er åpenbart tull! Hadde TS brydd seg om niesen hadde hun tatt med jentungen i svømmehallen flere ganger ukentlig. TS skriver at foreldrene er evneveike. Da hadde TS meldt fra til de rette instanser og tatt til seg niesen sin som lever under omsorgssvikt ifølge henne. Anonymkode: 368da...753 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #10 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi dette er åpenbart tull! Hadde TS brydd seg om niesen hadde hun tatt med jentungen i svømmehallen flere ganger ukentlig. TS skriver at foreldrene er evneveike. Da hadde TS meldt fra til de rette instanser og tatt til seg niesen sin som lever under omsorgssvikt ifølge henne. Anonymkode: 368da...753 Jeg som TS har ikke skrevet at de er evneveike. Ville bare få frem at vi ikke trenger frekke kommentarer, og at jeg vet det er skadelig. Jeg har ikke forklart, men når barnet spiser STORE mengder godteri/kaker,vafler,osv HVER dag. Nugatti på skiven, liker INGEN grønnsaker eller frukt/bær, drikker aldri vann osv. Og man ser at hun er avhengig av sukker. Så er det jo ikke bra for barnet? Det er også farlig for helsen når hun veier så mye. Det betyr vel ikke at jeg må ta ansvar for ungen? Det er jo derfor jeg spør hva dere ville gjort. Anonymkode: a5f75...829 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #11 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi dette er åpenbart tull! Hadde TS brydd seg om niesen hadde hun tatt med jentungen i svømmehallen flere ganger ukentlig. TS skriver at foreldrene er evneveike. Da hadde TS meldt fra til de rette instanser og tatt til seg niesen sin som lever under omsorgssvikt ifølge henne. Anonymkode: 368da...753 Nutz skrev (11 minutter siden): Her må fastlegen på banen. Utover det hadde jeg forsøkt å finne en aktivitet som hun liker. Begynn for all del ikke å slanke barnet, hold hennes forhold til mat så naturlig som mulig. Som nevnt over - om ikke foreldrene gjør det selv, så ta henne med på turer i skogen så hun kommer i gang med bevegelse. Det hjelper ikke med bevegelse når barnet får i seg enorme mengder med sukker og mettet fett hver.eneste.dag. Én times gåtur forbrenner ikke mer enn én enkelt brødskive med nugatti. Anonymkode: 6c40e...619 3 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #12 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg som TS har ikke skrevet at de er evneveike. Ville bare få frem at vi ikke trenger frekke kommentarer, og at jeg vet det er skadelig. Jeg har ikke forklart, men når barnet spiser STORE mengder godteri/kaker,vafler,osv HVER dag. Nugatti på skiven, liker INGEN grønnsaker eller frukt/bær, drikker aldri vann osv. Og man ser at hun er avhengig av sukker. Så er det jo ikke bra for barnet? Det er også farlig for helsen når hun veier så mye. Det betyr vel ikke at jeg må ta ansvar for ungen? Det er jo derfor jeg spør hva dere ville gjort. Anonymkode: a5f75...829 Case in point. Du beskriver evneveike foreldre. Da lurer jeg mest på hva som er galt med tanta som ser alt dette, men ikke tar grep? Anonymkode: 368da...753 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #13 Skrevet 19. mai 2023 Driver barnet med noe form for aktivitet? Fotball,håndball? Har selv ei som kanskje var noe tyngre en det hun burde men så fort hun startet på idrett så snudde det. Å jeg følte det ble enklere når hun ble rundt 12-13 år for da trente hun 3-4 dager i uka også skjønte hun selv hvor viktig det var med riktig kosthold. Men det blir helt klart vanskeligere om foreldrene ikke ser dette og støtter henne og lager rett mat Anonymkode: 0daae...84f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #14 Skrevet 19. mai 2023 Er hun synlig veldig overvektig? Høyde varierer veldig på den alderen. Uansett, du kan jo ta henne med på aktiviteter, og hvis hun finner noe hun liker kan du foreslå for foreldrene at hun starter med det fast ukentlig? Få henne til å forstå at det er gøy å lage sunn mat, å spise sunt, uten å få det til å virke kjipt eller fokusere på vekt. Skjønner det er vanskelig, og må bare si det er fint at du ønsker å hjelpe, dette er ikke lett! Anonymkode: 1230d...c4a 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #15 Skrevet 19. mai 2023 Kan du kontakte helsesøster på skolen til barnet? Helsesykepleier har taushetsplikt, men du har ikke taushetsplikt. Vi har fått svært god hjelp av helsesynepleier til vårt undervektige barn. Anonymkode: f6046...a3a 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #16 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er hun synlig veldig overvektig? Høyde varierer veldig på den alderen. Uansett, du kan jo ta henne med på aktiviteter, og hvis hun finner noe hun liker kan du foreslå for foreldrene at hun starter med det fast ukentlig? Få henne til å forstå at det er gøy å lage sunn mat, å spise sunt, uten å få det til å virke kjipt eller fokusere på vekt. Skjønner det er vanskelig, og må bare si det er fint at du ønsker å hjelpe, dette er ikke lett! Anonymkode: 1230d...c4a Jeg har en 9-åring på over 150cm. Hadde hun veid 50kg hadde hun vært feit. Anonymkode: 9e021...0c3 3 2
fru Alving Skrevet 19. mai 2023 #17 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg som TS har ikke skrevet at de er evneveike. Ville bare få frem at vi ikke trenger frekke kommentarer, og at jeg vet det er skadelig. Jeg har ikke forklart, men når barnet spiser STORE mengder godteri/kaker,vafler,osv HVER dag. Nugatti på skiven, liker INGEN grønnsaker eller frukt/bær, drikker aldri vann osv. Og man ser at hun er avhengig av sukker. Så er det jo ikke bra for barnet? Det er også farlig for helsen når hun veier så mye. Det betyr vel ikke at jeg må ta ansvar for ungen? Det er jo derfor jeg spør hva dere ville gjort. Anonymkode: a5f75...829 Da må du enten få foreldrene til å skjønne alvoret, eller melde bekymringsmelding. Fortsetter dette veier jenta 100 kilo før hun er ferdig med skolegangen. 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #18 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg som TS har ikke skrevet at de er evneveike. Ville bare få frem at vi ikke trenger frekke kommentarer, og at jeg vet det er skadelig. Jeg har ikke forklart, men når barnet spiser STORE mengder godteri/kaker,vafler,osv HVER dag. Nugatti på skiven, liker INGEN grønnsaker eller frukt/bær, drikker aldri vann osv. Og man ser at hun er avhengig av sukker. Så er det jo ikke bra for barnet? Det er også farlig for helsen når hun veier så mye. Det betyr vel ikke at jeg må ta ansvar for ungen? Det er jo derfor jeg spør hva dere ville gjort. Anonymkode: a5f75...829 Uff, det er så grusomt når foreldrene ødelegger barna sine slik 😥 Jeg forstår godt at du er bekymret, TS. Men når du har sagt ifra flere ganger til foreldrene så er jeg usikker på hva mer du kan gjøre. Hvordan har du ordlagt deg? Merkeligste ikke fastlegen følger opp i fht diett, når de til og med har fått utført stoffskifteprøver på barnet. Anonymkode: 6c40e...619 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #19 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Case in point. Du beskriver evneveike foreldre. Da lurer jeg mest på hva som er galt med tanta som ser alt dette, men ikke tar grep? Anonymkode: 368da...753 Jeg har ikke kalt dem evneveike, det er deg. Jeg ville ikke ha noen frekke kommentarer. Jeg forklarer at de ikke ser hva de gjør dessverre, og at det er trist å se. Jeg har tatt grep, og tatt dette opp ved flere anledninger. Og nå spør jeg dere hva dere ville gjort. Anonymkode: a5f75...829 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #20 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en 9-åring på over 150cm. Hadde hun veid 50kg hadde hun vært feit. Anonymkode: 9e021...0c3 Jeg har en veltrent 12-åring på 155 cm med bred rygg og sixpack, han veier 45 kg. 9 år og 50 kg er jo helt ekstremt. Anonymkode: 6c40e...619 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå