AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #61 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ehh mi er 10 og veier 48 , er 154 høy , ikke feit på noen som helst måte . Anonymkode: 8cb05...7c2 Ikke bruk "feit". Ingen snakker om "feit" når det gjelder barn. Men hun er overvektig. Hvorfor er det så vanskelig å innse? Anonymkode: 66b67...9b5 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #62 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke bruk "feit". Ingen snakker om "feit" når det gjelder barn. Men hun er overvektig. Hvorfor er det så vanskelig å innse? Anonymkode: 66b67...9b5 Som alltid bør man ike se seg blind på bmi Anonymkode: ab088...9e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #63 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er ikke lett....Føler virkelig med deg. Det med aktivitet og overvektige barn: Selv om han "går på" disse aktivitetene, så er det ikke noe tvil om han ikke klarer å være så aktiv som normalvektige barn. Dvs, han forbrenner ikke like mye som de andre barna. Det er mye tyngre for han å bevege seg like sømløst. Hvordan regulerer dere matinntaket? Har dere pratet med han om begrensning? Anonymkode: 66b67...9b5 Eh… ja, vi har snakket med han om begrensning. Og det er mye det han snakker med helsesykepleier om også. Vi regulerer matinntaket ved at han får ikke spise middag før han har drukket et glass vann, kun en porsjon middag, maks to brødskiver til kvelds. Hvis han er sulten mellom måltider må han spise en gulrot eller eple. Godteri kun på lørdag og i begrenset mengde. På skolen får han fire grovbrødskiver og oppskåret gulrot/agurk. (Skoledag fra 0900-1500 med to spisepauser) frokost er stort sett en skive eller en porsjon havregrøt. Dette er en ideell dag. Men så er det bursdager, selskaper, besøk, grilling hos venner you name it der han ser sitt snitt til å spise mye. Jeg må vokte han som en hund hvis han ikke skal overspise på slike sammenkomster. Han sier selv at han ikke blir mett. Noen gang. At han alltid er sulten. Jeg har snakket med legen om det, men det finnes ingen behandling for barn med manglende metthetsfølelse. Anonymkode: aec42...30e 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #64 Skrevet 19. mai 2023 Det er jo helt ekstremt for ei jente på 9 år. Jeg har tre naturlig slanke og sterke jenter på 18-24 år, de er 167-171 cm høye og de veier 48-51 kg. Anonymkode: d5f10...45c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #65 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Som alltid bør man ike se seg blind på bmi Anonymkode: ab088...9e3 Det går faktisk andre veien også, man skal ikke se på det. Min 14-åring (165 cm, 45 kg) ser helt vanlig ut i klær, ingen synlige ribbein, riktignok veldig godt trent (trener 4-6 økter i uka), men i følge bmien er hun undervektig grad 1. Det er først når du ser henne ved siden av venner at hun nok ser litt tynnere ut. 165 cm og bruker 32 tommers lengde på jeans. (like lange bein som broren på nesten 180 cm) Med veldig lange bein og kort overkropp er sjansen for lavere vekt helt klart tilstede. Men høyde/vektforholdet som i HI trenger man ikke engang vurdere bmi for å se det er altfor mye. Anonymkode: 287c0...8a0
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #66 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eh… ja, vi har snakket med han om begrensning. Og det er mye det han snakker med helsesykepleier om også. Vi regulerer matinntaket ved at han får ikke spise middag før han har drukket et glass vann, kun en porsjon middag, maks to brødskiver til kvelds. Hvis han er sulten mellom måltider må han spise en gulrot eller eple. Godteri kun på lørdag og i begrenset mengde. På skolen får han fire grovbrødskiver og oppskåret gulrot/agurk. (Skoledag fra 0900-1500 med to spisepauser) frokost er stort sett en skive eller en porsjon havregrøt. Dette er en ideell dag. Men så er det bursdager, selskaper, besøk, grilling hos venner you name it der han ser sitt snitt til å spise mye. Jeg må vokte han som en hund hvis han ikke skal overspise på slike sammenkomster. Han sier selv at han ikke blir mett. Noen gang. At han alltid er sulten. Jeg har snakket med legen om det, men det finnes ingen behandling for barn med manglende metthetsfølelse. Anonymkode: aec42...30e Jeg har en tynn og en som har vært tyngre. Gjennomgående har han som vært tyngre spist mer og vært mye mindre aktiv. Ja, han var i perioder sulten, men vi har jobbet med porsjoner, fristelser, kveldsmat. Sønnen var 97 percentil på vekt og 95 percentil på høyde fra han var 1 år og først nå som 16-åring og et stykke ut i puberteten så øker ikke vekten, kun høyden. Han er mer moden, tar flere bedre valg med mat, kan takke nei til kaker osv. Men gjennomgående har han spist mer enn kompiser og vært mindre aktiv enn kompisene på trening og fritiden. Høyere vekt har gjort det mer slitsomt å løpe enn de mye tynnere kompisene. Begrensning kan fungere. Som 9-10 åring ville han ha store porsjoner og påfyll, nå konsekvent EN porsjon og den er ikke overdrevet stor. Siden han begrenser seg mer, er det mer akseptabelt at han kjøper seg en big mac når han er ute med kompiser. Han drikker ikke energidrikk, brus eller juice sår ikke ekstra kalorier inn det-. Eneste vi ikke klarer å begrense er melkedrikking…. Anonymkode: 287c0...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #67 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det går faktisk andre veien også, man skal ikke se på det. Min 14-åring (165 cm, 45 kg) ser helt vanlig ut i klær, ingen synlige ribbein, riktignok veldig godt trent (trener 4-6 økter i uka), men i følge bmien er hun undervektig grad 1. Det er først når du ser henne ved siden av venner at hun nok ser litt tynnere ut. 165 cm og bruker 32 tommers lengde på jeans. (like lange bein som broren på nesten 180 cm) Med veldig lange bein og kort overkropp er sjansen for lavere vekt helt klart tilstede. Men høyde/vektforholdet som i HI trenger man ikke engang vurdere bmi for å se det er altfor mye. Anonymkode: 287c0...8a0 Vel sp var ikke det svaret mitt til hi da.. Anonymkode: ab088...9e3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #68 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ikke bruk "feit". Ingen snakker om "feit" når det gjelder barn. Men hun er overvektig. Hvorfor er det så vanskelig å innse? Anonymkode: 66b67...9b5 Nei , hun er virkelig ikke det , og i følge legen er hun også helt innenfor sin egen vektkurve . Anonymkode: 8cb05...7c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #69 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei , hun er virkelig ikke det , og i følge legen er hun også helt innenfor sin egen vektkurve . Anonymkode: 8cb05...7c2 Da er det en lege som ikke gidder å bry seg. Det er ikke normal, sunn vekt for en 10 åring på 154 cm. Anonymkode: d5f10...45c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #70 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da er det en lege som ikke gidder å bry seg. Det er ikke normal, sunn vekt for en 10 åring på 154 cm. Anonymkode: d5f10...45c 🤦🏻♀️ Anonymkode: ab088...9e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #71 Skrevet 19. mai 2023 Hvor langt er barnet da? Det sier du ingenting om. Mitt barn på 11 veier godt over 50 kg, men hun er lang. Og hun er veldig aktiv. Driver med flere idretter. Spiser et godt og variert kosthold. Hadde også et tantebarn som helsestasjonen så på som feit. Å anbefalte min søster å slanke barnet. Det nektet min søster. Niesen min hadde god apetitt, men var veldig aktiv. Kom i puberteten, ble lang og slank som en spiker. Så blås i å legg deg opp i tanteungen din sin vekt. Anonymkode: aa1de...88b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #72 Skrevet 19. mai 2023 9-åringer er veldig forskjellige. Det viser jo svarene her 😉 Jeg har en niåring som veier 50kg. Han er 150cm høy og bruker 39 i sko, så han er en stor gutt. Absolutt overvektig. Men trener 4 ganger i uka, sykler til og fra skolen, ute og leker/på trampolina ellers. Godteri og brus er kun helger, søtpålegg spiser vi ikke, og det går mye i grønnsaker. Men han er glad i mat, og kan spise mye. Helsesykepleier er ikke bekymret; han er altiv og spiser bra mat. Da er jeg mer bekymret for kompisen hans som er bitteliten, ikke har vokst på flere år og bruker 116 i klær og 28 i sko… Han er verken aktiv eller spiser skikkelig mat 😉 Gaming og nugatti er livet! Anonymkode: 4e382...5aa 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #73 Skrevet 19. mai 2023 Her er det åpne skap med snop og snacks stort sett hele tiden. Barnet ser på søtsaker som like tilgjengelig som annen sunn mat. Lager sunne middager fra bunnen. Interessen for å spise søtsaker har dabbet av med årene. Vekten er lav og stabil på barnet. Det viser vel egentlig hvor lite det hjelper å lage en rosa elefant i rommet. Anonymkode: b035b...031
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #74 Skrevet 20. mai 2023 Dette er jo ille. Min niåring er helt vanlig K høyden (bruker strl 134-140 i klær) og helt normal kroppsfasong (ikke beintynn som noen av venninnene) og hun veier altså over 20 kg mindre. Det er mye!!!! Selv med en høy niåring Anonymkode: 88344...24f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #75 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er jo ille. Min niåring er helt vanlig K høyden (bruker strl 134-140 i klær) og helt normal kroppsfasong (ikke beintynn som noen av venninnene) og hun veier altså over 20 kg mindre. Det er mye!!!! Selv med en høy niåring Anonymkode: 88344...24f Jeg har en syvåring på denne størrelsen og han er tynn som en spiker , barn er forskjellige ! Anonymkode: 8cb05...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #76 Skrevet 20. mai 2023 Dette er jo helt sinnsykt. TS skriver at niesen har gjennomsnittshøyde for 9 åringer, da kan 50 kilo på ingen måte forsvares. Her bør foreldre og alt av helsepersonell som har vært borti jenta skamme seg. 50 kilo og gjennomsnittshøyde på 9 åring er dødelig overvekt, og skjer det ikke aktive tiltak umiddelbart vil ungen rett å slett spise seg i hjel. Med mindre denne sykelige overvekten skyldes en sykdom, så er dette ren og pur latskap og omsorgssvikt fra foreldrene som ikke klarer å følge opp barnet. Kostholdet til barna er en veldig viktig del av oppveksten og ansvaret for at barna får et sunt og variert kosthold ligger på foreldrene og ikke barna når de er så små. Hvordan kan en så liten unge ha rukket å bli så stor på så kort tid? Til sammenligning veier sønnen min på 15, 50kg, han er smålubben og normal høyde for alderen. Dersom du har sagt ifra flere ganger og foreldrene ikke tar til seg kritikken, burde du dersom du er glad i niesen din, ta kontakt med skolen/helsesykepleier, eventuelt sende inn bekymringsmelding til barnevernet. Dersom foreldrene til barnet har rukket å feite opp ungen sin så mye på så kort tid så tyder det på at de ikke følger opp barnet på andre områder heller. Man må ha hatt et horribelt kosthold for å kunne bli så stor på så kort tid. Anonymkode: 1a5f6...0b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #77 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er jo helt sinnsykt. TS skriver at niesen har gjennomsnittshøyde for 9 åringer, da kan 50 kilo på ingen måte forsvares. Her bør foreldre og alt av helsepersonell som har vært borti jenta skamme seg. 50 kilo og gjennomsnittshøyde på 9 åring er dødelig overvekt, og skjer det ikke aktive tiltak umiddelbart vil ungen rett å slett spise seg i hjel. Med mindre denne sykelige overvekten skyldes en sykdom, så er dette ren og pur latskap og omsorgssvikt fra foreldrene som ikke klarer å følge opp barnet. Kostholdet til barna er en veldig viktig del av oppveksten og ansvaret for at barna får et sunt og variert kosthold ligger på foreldrene og ikke barna når de er så små. Hvordan kan en så liten unge ha rukket å bli så stor på så kort tid? Til sammenligning veier sønnen min på 15, 50kg, han er smålubben og normal høyde for alderen. Dersom du har sagt ifra flere ganger og foreldrene ikke tar til seg kritikken, burde du dersom du er glad i niesen din, ta kontakt med skolen/helsesykepleier, eventuelt sende inn bekymringsmelding til barnevernet. Dersom foreldrene til barnet har rukket å feite opp ungen sin så mye på så kort tid så tyder det på at de ikke følger opp barnet på andre områder heller. Man må ha hatt et horribelt kosthold for å kunne bli så stor på så kort tid. Anonymkode: 1a5f6...0b7 Nei ts sier hun vet ikke men tenker gjennomsnittshøyde, det betyr ikke at det er det. Om barnet er sp stort så er nok andre instanser på banen. Anonymkode: ab088...9e3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #78 Skrevet 21. mai 2023 Jeg veide også 50 kg som 9-åring. Gjett hva jeg veide som 18-åring? 58 kilo med store spiseforstyrrelser. Hvorfor? Fordi folk som ts ikke kunne la meg vokse opp i fred uten å overtenke mat og aktivitetstiltak. Fordi selv om du later som om du tar henne med på en fin tur og lager en såååååå god salat, så er ikke ungen så dum at hun ikke skjønner at her prøver tante å slanke henne fordi hun er for feit = ikke god nok for denne familien. Anonymkode: f46f8...edf 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #79 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg veide også 50 kg som 9-åring. Gjett hva jeg veide som 18-åring? 58 kilo med store spiseforstyrrelser. Hvorfor? Fordi folk som ts ikke kunne la meg vokse opp i fred uten å overtenke mat og aktivitetstiltak. Fordi selv om du later som om du tar henne med på en fin tur og lager en såååååå god salat, så er ikke ungen så dum at hun ikke skjønner at her prøver tante å slanke henne fordi hun er for feit = ikke god nok for denne familien. Anonymkode: f46f8...edf Da er du veeldig høy hvis 58kg var lav vekt for deg som voksen Anonymkode: 9e021...0c3 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #80 Skrevet 21. mai 2023 Veldig vanskelig det der. Jeg hadde en veldig stor og lubben gutt på den alderen (søskna er normalt slanke, nesten for tynne.. mens han var veldig stor fra fødselen av). Vipps ble han nærmere 2 meter høy og er virkelig ikke overvektig nå som 15-åring, helt normalt slank. Men han er jo gutt. Litt annerledes med jenter. Men poenget: er hun overvektig vil helsesøster på skolen følge det opp med foreldrene. De veier og måler barna på skolen og ringer foreldrene dersom barna avviker fra normalen. Her ble vi ringt, men de sa også at de så han kom til å bli veldig høy, så de så ikke behovet for å følge det opp nærmere så lenge han var aktiv, så jeg kjenner ikke til nøyaktig hva de gjør, men jeg vet at de får tilbud om hjelp. Anonymkode: 8eb79...6a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå