Gå til innhold

Ferie uten stebarn, men med baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rart at det er så stor forskjell på om det er mannen eller kvinnen som har barn fra før. Jeg er kvinne og har et barn fra før og ett med min samboer, og vi ville aldri dratt på ferie med kun det ene av våre barn. 

Anonymkode: 53f18...e29

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gift med en mann og sammen har vi et barn, i tillegg til mitt særkullsbarn.

For oss er det uaktuelt å reise på familie tur/ferie uten begge barna, med mindre særkullsbarnet selv ikke hadde ønsket å bli med. 

Klarer ikke helt å se for meg at jeg kan ha glede av en familietur der det er lagt opp til at det kun er vårt fellesbarn som er med. Da hadde jeg valgt å være hjemme. 

Anonymkode: e606b...c93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

😅 Beklager, men sånn er ikke realiteten når dere nå snart har tre barn. Skulle tatt seg ut om foreldre som bor sammen hadde tatt en kjærestetur med en nyfødt og etterlatt de eldste hjemme. 

Skjerp dere.

Anonymkode: 66364...034

Det har vi da faktisk gjort opp til flere ganger ;) 

Anonymkode: 90c43...251

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS. Må være lov å reise uten stebarn av å til. Alt med måte tenker jeg. Kanskje ikke velge den digge eksotiske turen til Thailand uten stebarn, men helt vanlig granca uke liksom, helt greit.

kan da ikke sette halve året på vent og tvinne tommeltotter fordi ungene bare er der 50/50.

Anonymkode: 4fc49...cbc

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er da barn og ikke stebarn. Faren er like mye deres barn som babyens! De trenger også å bli kjent med det nye søskenet. Siden de har vært med på turer før, blir det litt tydelig hvorfor de ikke får være med denne gangen. Jeg ville faktisk tatt de med, og så heller kanskje reist en tur bare med fellesbarnet en annen gang. Tenker også på å forebygge evt sjalusi.. Da bør dere også på forhånd snakke med de to eldste om at de jo også skal være sammen med moren, og får ting der som søskenet kanskje vil bli misunnelig for. Det beste rådet jeg kan gi, er å på ekte tenke gjennom om du som MOR (hvis det var omvendt) hadde villet reise fra dine to andre barn for å dra på ferie med bare ny baby? Jeg tror ikke det... 

Anonymkode: 2798c...591

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Synes du er urimelig. De er en like stor del av deres lille familie som den nye babyen. Synes oppriktig synd i barna som må vokse opp med en slik stemor som kommer til å gjøre tydelig forskjell.

Anonymkode: 66364...034

Ja, det beste er selvsagt at ts, mannen og fellesbarnet sitter hjemme og passer på å aldri ha det fint når de andre er hos mor. 

Da kan de jo f eks vaske og rydde og sånt, så alt er fint til særkullsbarn kommer? 

.... 

Selvsagt fortjener de å leve som normalt når de andre er hos sin mor. Sannsynligvis får de fine ferier i begge hjem. At de tar en weekend uten dem er da fullstendig uproblematisk. 

Anonymkode: 1d82c...fa8

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg er bonusmamma til to barn på 7 og 11 år. De bor hos oss 50/50. Jeg og samboer venter baby nå denne sommeren og med det så kommer det tanker og spørsmål. Vi har begge alltid vært glad i å reise, og vi var på totalt 3 sydenturer i 2022. Den siste skulle egentlig være en kjærestetur, bare meg og samboeren, men fordi jeg fant ut at jeg var gravid så ønsket vi å ha en siste ferie sammen alle vi, før babyen kommer og vi blir en til. Reisemålet var heller ikke gunstig pga graviditet, så vi byttet reisemål og dro ett annet sted alle sammen. 
Barna her har da vært på en del turer med oss, og de har også vært med på hytteturer, campingturer og bobiltur samme år og opplevd mer enn veldig mange på deres alder og hva som egentlig er vanlig for vår familie, men det bare ble sånn. Eldstemann på 11 var også på en leir som kostet nærmere 10 tusen totalt samme år, hvor jeg og samboer betalte. Moren dems tok de også med på ferie samme år, så det ble veldig mye stas og ferier i 2022 for dem. Utenom dette så er ikke mor særlig flink til å sette av tid og ferie med barna når hun har de, noe som har resultert i at det er vi som står for alt det gøye som har skjedd i ferier. Påske, høst, vinter, vår som sommer… alt fra hytteturer, ski, camping, syden…. MEN nå som det kommer en til, så har jeg satt foten litt ned.. fordi jeg og samboer kan ikke stå for alle opplevelsene til hans barn. De har en mamma også som har ansvar for at de opplever ting, og økonomisk så blir det for dyrt for oss å reise 5 kontra 3.  Og vi må også kunne reise uten å ha dårlig samvittighet… eller måtte forklare oss opp i mente hvorfor vi gjør som vi gjør. Fordi jeg ønsker veldig en tur til syden når baby er 4 mnd (da vi har sett av det er gunstig for oss å reise) og det passer for oss. Men jeg merker at det må forklares så veldig- hvorfor vi ønsker å dra bare vi, uten de to andre barna. Baby skal jo ikke skli sklier eller svømme eller spise is. H*n er jo på slep, og har helt andre behov enn en på 3 fks har. Men fordi mor ikke har råd eller vil , noe som også er forståelig og helt innafor, å ta de med på opplevelser, så føler samboeren min veldig på det at de skal sitte hjemme fks i høstferien mens vi har med baby på tur. Jeg prøver å være forståelsesfull, men samtidig så er ikke det hans ansvar når det er mor sin uke og sin tur til å ta ferie med de. Jeg er inneforstått  med at jeg kan bare kan glemme sydenturer alene med fellesbarnet og samboer når det begynner å få mer behov og lyster (ca 3 årsalderen og opp, om ikke før) MEN jeg mener også at nå som vi har muligheten så kan vi faktisk bare dra vi 3. Det skal sies at det allerede er planlagt mer hytteturer neste ferier vi har med barna (utenom sommerferien) som jeg ikke egentlig ønsker å dra på, men vi gjør det for at hans barn skal kunne stå på ski, og fordi det er vi som har dem. Eldstemann på 11 får også samme ferie leir i år, som i fjor, betalt av oss og en egen leir betalt av moren. Barnet på 7 blir like glad for en tur på stranda, lekeland, dyrepark osv.. og har ikke enda ytret noe om at søskenet får noe h*n ikke får. Jeg vet ikke hva som er vanlig eller greit, så jeg trenger råd, synspunkter og tips ❤️ 

Anonymkode: 82c75...e7c

Åja men da trenger jo ikke det barnet bli med på noe som koster litt ekstra dan🙄

Jeg antar du er OK med at far tar de ro eldste barna på tur og dropper baby? Siden det er ok å holde enkelte utenfor? 

Anonymkode: 3e98f...0ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er værre med å være 5 er at alt blir dobbelt så dyrt.  Dere går som 4 frem til minste er 2/3år . De fleste steder. 

Vi med to felles og en 50/50 slet med feks park hoteller ol. Det gikk ikke pga max 4 pr.rom. 

Nå hadde ikke vi god råd heller, så vi endte med å ikke få dratt på ferie i det heletatt.  Da det ble for dyrt med 5stk. Angrer meg for at vi ikke bare dro vi 4. Men syntes det var litt vanskelig når bonus var litt sår på sånt. Men bonus fikk jo turer med mor. 

 

Anonymkode: 33a68...129

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig helt normalt å reise med kun deres barn, bonusbarna bor der ikke fast og man må kunne gjøre noe med sin lille familie uten at det blir galt. Ikke utestengde dem men når man kun har 1 barn hjemme konstant så kan ikke det barnet kun få fine opplevelser når han sine barn er hos dere.. 

Det er som at dere og barnemoren reiser 2 ganger hver til syden hvert år med alle så må dere reise 2 ekstra ganger alene med minsten for at det skal bli rettferdig? Regner med de har en mor som også tar de med på ting.

Anonymkode: 242da...1fb

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært annerledes hvis fellesbarnet var eldre, men Ts sier at de hadde planer om en kjærestetur og da er det faktisk ganske stor forskjell å dra på ferie med en baby med enkle behov, vs en ferie med en baby og to større barn som forventer at noe skjer hele tiden. Ts og mannen har jo - sannsynligvis - ikke planer om å være i fornøyelsesparker og  badebasseng nonstop hele ferien. Det ville vel endt med at far var og underholdt de eldre  barna, mens ts var alene hjemme på hotellet med babyen.  Siden babyen kan tross alt ikke regnes som en "aktiv deltaker" i ferien så lenge han eller hun ikke skjønner forskjellen på syden og stuen hjemme, er spørsmålet vel om voksne kan tillate seg å gjøre ting og ha opplevelser som ikke handler utelukkende om barna?  Jeg synes det ja, det virker som disse barna har fått rikelig med ferieopplevelser og vil fortsette å få, selvom de er ikke med akkurat denne gangen. 

Anonymkode: 97656...f40

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, Hvorfor spør du oss om det er greit?

Dra på kjærestetur du og mannen. Ikke spør oss, eksen hans, barna eller noen andre. Du diskuterer og forsvarer deg og problematiserer noe enormt, samtidig som du mener at dette er helt ok. Alt det med barnas leirer og penger og eksen er fullstendig irrelevant.
Er det kjærestetur er det det. Jeg ville ikke tatt den i høstferien til barna, og flagget et halvt år i forveien at «baby skal gå være med på sydentur og ikke dere!» « Jeg tar mitt nye barn på ferier, det må bli slik, fra nå av blir det halvparten (eller mindre)så mange ferier på særkullsbarna, de får moren ta ansvar for, vi har ikke råd og ikke lyst og de har fått så mange ferier før og det er dyrt og urettferdig at moren ikke gjør det og jeg må sette foten ned og jeg er lei og jeg må knytte bånd til eget barn og eget barns far, vi tre drar på ferie og til Syden og stakkars mitt fremtidige barn som ikke har en annen mor, det er urettferdig for baby, far og MEG å måtte drasse med og betale for STEBARNA» Alt dette skriver du, men så skriver du at det ikke er slik.

TS, dere har ikke en hektisk hverdag PÅ GRUNN AV barna. Til å være en snart trebarnsfamilie har dere det superlettvindt uten barn 50% av tiden. På tross av det kan man selvfølgelig dra på kjærestetur, men det hadde bært bedre nå, uten baby på slep. Det er du og mannen som skal være kjærester. 

Jeg ville dratt på kjærestetur et annet sted enn et barnevennlig sydenhotell. Dit passer det jo å ha med barna.  Og dratt FØR baby kom.
 

Anonymkode: bf5b3...ba9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har 2 særkullsbarn og 1 fellesbarn med mannen. Hadde ALDRI reist på ferie uten alle barna mine. Kjøresteturer ja, men ikke sommerferie eller andre ferier. Å velge å ta med kun 1 av barna på familieferie hadde jeg aldri gjort. Det er bare slemt. 
Kan ikke fatte at mannen din vil gå med på å reise uten alle ungene hans. 

Anonymkode: c2601...762

Men TS skal ikke på 'familieferie'. Hun og mannen skal på kjærestetur med baby på slep. Det er stor forskjell på hvordan man legger opp en tur for voksne - med eller uten baby på slep - og en tur som passer for større barn.

Om de hadde tatt med baby på en rekke aktiviteter som passer for de større barna også i løpet av denne ferien kunne vi snakket 'dårlig gjort', men at de går på sightseeing og har masse sex på hotellrommet mens baby sover er like greit at de lar de større barna slippe.

Anonymkode: 1fef3...783

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det greit å dra bare dere. Barn som bor i to hjem får som regel enda flere ferieturer enn de som bor i kjernefamilien, så de lider ingen nød. En god relasjon i bunn gjør det meste mulig. 

Anonymkode: 31c6a...3ed

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har reist omtrent 50-50 med og uten stebarna i den perioden barna var små (og fortsatt ville være med på ferie, de er voksne nå).

Vi satt ikke hjemme i ferier mens barna var hos sin mor bare fordi vi ikke kunne dra uten dem. Og ja, fellesbarnet var ofte med.

De har vært mye på ferie med oss, og vi har alltid reist et sted når vi har hatt ferie med dem i sommer/vinter/høstferie. Men vi kan heller ikke formidle til fellesbarnet at "vi kan ikke reise noe sted nå mens de er hos sin mamma, for vi kan ikke dra på tur med bare deg, vi må ha med dem" - mens stebarna da var på tur med sin mor.

Hvem som har betalt hva av cuper og hva vet jeg, det er fullstendig irrelevant. Men det er rom for å gjøre begge deler med tanke på ferier, så lenge alle er inkludert ut fra samvær osv. Man leser om de som opplevde at den ene delen av familien alltid dro på ferie uten dem, og de var "bare" hjemme når de hadde samvær. Det synes jeg ikke er greit. Men at man aldri kan dra noe sted uten at man er alle, det blir heller ikke en god løsning. Man må være bevisst og finne en balanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts, Hvorfor spør du oss om det er greit?

Dra på kjærestetur du og mannen. Ikke spør oss, eksen hans, barna eller noen andre. Du diskuterer og forsvarer deg og problematiserer noe enormt, samtidig som du mener at dette er helt ok. Alt det med barnas leirer og penger og eksen er fullstendig irrelevant.
Er det kjærestetur er det det. Jeg ville ikke tatt den i høstferien til barna, og flagget et halvt år i forveien at «baby skal gå være med på sydentur og ikke dere!» « Jeg tar mitt nye barn på ferier, det må bli slik, fra nå av blir det halvparten (eller mindre)så mange ferier på særkullsbarna, de får moren ta ansvar for, vi har ikke råd og ikke lyst og de har fått så mange ferier før og det er dyrt og urettferdig at moren ikke gjør det og jeg må sette foten ned og jeg er lei og jeg må knytte bånd til eget barn og eget barns far, vi tre drar på ferie og til Syden og stakkars mitt fremtidige barn som ikke har en annen mor, det er urettferdig for baby, far og MEG å måtte drasse med og betale for STEBARNA» Alt dette skriver du, men så skriver du at det ikke er slik.

TS, dere har ikke en hektisk hverdag PÅ GRUNN AV barna. Til å være en snart trebarnsfamilie har dere det superlettvindt uten barn 50% av tiden. På tross av det kan man selvfølgelig dra på kjærestetur, men det hadde bært bedre nå, uten baby på slep. Det er du og mannen som skal være kjærester. 

Jeg ville dratt på kjærestetur et annet sted enn et barnevennlig sydenhotell. Dit passer det jo å ha med barna.  Og dratt FØR baby kom.
 

Anonymkode: bf5b3...ba9

Det er nettopp det. TS virker så opptatt av denne turen at det er direkte påfallende. En million grunner, mange av dem direkte barnslige. 
Saken her er vel at mannen vil ha med sine barn, men det vil ikke TS. Og så søker hun støtte her. Et tips til deg, TS: ikke list opp alle disse grunnene når du krangler med mannen din om dette. Det virker bare dust. Si det som det er: jeg har ikke lyst til å ha dem med.

Anonymkode: 98377...757

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skulle reist til Syden, og bare tatt med mitt ene barn, og latt de to andre blitt hjemme, hadde jeg følt meg elendig. Det er jo fars situasjon. 

Anonymkode: fbbed...a79

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke hvorfor folk reagerer på at ts og mannen reiser i uka barna hans ikke er der? Skal det være sånn at de må sitte hjemme og vente annenhver uke? Er det ok for ts og mannen sitt barn ettersom det vokser til? Når man har barn 50% så vil det jo bli sånn at noe gjøres i pappauke og noe i mammauke. Skal moren til dette barnet også sitte og vente hjemme eller kan hun finne på noe? Og hva om hun får barn? Det er jo urimelig. Om det blir sånn at ts og mannen konsekvent kun gjør artige ting de ferieukene de kun har fellesbarn, og sitter hjemme uka alle er sammen blir det noe annet. Men her virker det som alle får oppleve ting. Det er også normalt å reise mindre jo flere barn man får enten de er bonus, felles eller hva som helst. Fordi det blir dyrere

Her slet min eksmann veldig med å gjøre ting tiden hans barn var hos moren. Såpass at en stund ble ingenting gjort med fellesbarn og mitt barn som bor 100% her, uten at hans barn var med. Og de hadde 75/25 så barnet var kun annenhver helg her. Hos mor var barnet på Tusenfryd, sydenturer, lekeland osv og dett fortalte hun jo til mine barn. Det oppstod mye konflikt og barna her følte pappa brydde seg mer om sitt eldste barn enn dem. Det er også noe å tenke på. Man skal alltid inkludere bonusbarn når ny familie stiftes. Men fellesbarnets følelser er også viktig. Det barnet ba heller ikke om å bli født inn i mine dine våre familien. Jeg tenker en balanse er fint her. Så jeg syntes ts skal reise med baby og mann, men også med bonusbarn senere 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig med TS. Må være lov å reise uten stebarn av å til. Alt med måte tenker jeg. Kanskje ikke velge den digge eksotiske turen til Thailand uten stebarn, men helt vanlig granca uke liksom, helt greit.

kan da ikke sette halve året på vent og tvinne tommeltotter fordi ungene bare er der 50/50.

Anonymkode: 4fc49...cbc

Men økonomi er et av argumentene for å ikke ta med de to andre barna til mannen, og det blir jo enda mindre penger til ferie med mannens barn dersom han skal prioritere å bruke pengene på ferie med kun kona og felles barnet.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det beste er selvsagt at ts, mannen og fellesbarnet sitter hjemme og passer på å aldri ha det fint når de andre er hos mor. 

Da kan de jo f eks vaske og rydde og sånt, så alt er fint til særkullsbarn kommer? 

.... 

Selvsagt fortjener de å leve som normalt når de andre er hos sin mor. Sannsynligvis får de fine ferier i begge hjem. At de tar en weekend uten dem er da fullstendig uproblematisk. 

Anonymkode: 1d82c...fa8

Lese tråden før du svarer? Ts presiserer at de får IKKE turer hos mor.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig helt normalt å reise med kun deres barn, bonusbarna bor der ikke fast og man må kunne gjøre noe med sin lille familie uten at det blir galt. Ikke utestengde dem men når man kun har 1 barn hjemme konstant så kan ikke det barnet kun få fine opplevelser når han sine barn er hos dere.. 

Det er som at dere og barnemoren reiser 2 ganger hver til syden hvert år med alle så må dere reise 2 ekstra ganger alene med minsten for at det skal bli rettferdig? Regner med de har en mor som også tar de med på ting.

Anonymkode: 242da...1fb

Da regner du med feil, noe du hadde visst om du gadd å lese tråden før du kommenterte.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men TS skal ikke på 'familieferie'. Hun og mannen skal på kjærestetur med baby på slep. Det er stor forskjell på hvordan man legger opp en tur for voksne - med eller uten baby på slep - og en tur som passer for større barn.

Om de hadde tatt med baby på en rekke aktiviteter som passer for de større barna også i løpet av denne ferien kunne vi snakket 'dårlig gjort', men at de går på sightseeing og har masse sex på hotellrommet mens baby sover er like greit at de lar de større barna slippe.

Anonymkode: 1fef3...783

Masse sex mens babyen sover, med baby på 4 måneder 🤣🤣🤣🤣 

 

Du er barnløs eller…?

Anonymkode: 435e3...557

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

 

Masse sex mens babyen sover, med baby på 4 måneder 🤣🤣🤣🤣 

 

Du er barnløs eller…?

Anonymkode: 435e3...557

Nei, jeg er mor til en tolvåring. Og har hatt masse sex mens ungen sov fra den var et par mnd gammel.

Du skjønner, ikke alle babyer remjer 24/7.

Poenget er uansett at det er mange flere voksenting et par kan gjøre med en baby på slep enn med barn i skolealder. Og det forstår du også hvis du gidder å tenke deg om.

Anonymkode: 1fef3...783

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns TS får unødvendig mye pes. Ser ikke problemet med at TS reiser på en ferie med mann og baby når bonusbarna uansett har ferie hos mor. Det er snakk om én uke ferie, og hun sier jo at de planlegger flere ferier med hele familien.

Anonymkode: 58b2f...2a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...