Gå til innhold

Ferie uten stebarn, men med baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har samme problemstilling selv, vi har barna 80%. Det blir aldri bra nok uansett hva du gjør, om du så spiser en sjokolade mens barna er med mor. Tenk om de ikke får sjokolade hos mor?

Anonymkode: e6a28...612

Det hjelper jo ikke at de får sjokolade hos mor, hvis de ikke får akkurat denne sjokoladen også ... (ifølge enkelte KG-ere)

Anonymkode: 97656...f40

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er stor forskjell på ett barn som ikke engang har bikket ett halvt år, kontra småbarn… jeg skriver også at jeg er fullstendig klar over at det ikke blir sydenferier med vårt fellesbarn, uten at hans barn er med, når vårt blir bittelitt større.  Dette er fordi vi ønsker oss en kjærestetur og fordi vi lever i en hektisk hverdag med hans barn 50/50, og en slik ferie hadde vært utrolig koselig og fin måte og bli litt kjent med baby på, og få være kjærester og dyrke det.., uten to barneskolebarn som tar veldig mye av tiden vår. Og for å vri litt på Flisa… er det ikke da urettferdig for fellesbarnet at stesøsknene kanskje får flere sydenturer (om mor hadde prioritert det- for det vet vi jo ikke enda.. mange år de skal bo hjemme ) og at de får fks «Legoland» når han er 5 år, og han ikke får, fordi de ikke har felles mor? 
Jeg ønsker ikke å gjøre tydelig forskjell- men jeg kommer hvartfall til å lære mitt barn at av og til får søsknene noe hos moren, og ikke du- og det er ikke urettferdig, men sånn det er. Men en sydentur og sånne store ting, der mener jeg at vi skal gjøre alt vi kan for at det blir mest mulig likt. 

Anonymkode: 82c75...e7c

Dette blir ikke en kjærestetur uansett, så det argumentet kan du bare legge bort. Tur med baby er og blir en tur med baby.

Anonymkode: a615a...e62

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærestetur med 4 mnd baby, hihi! 

Tror uansett det går helt fint. Å reise med baby er litt både og. Ikke sikkert storesøsken ville syntes det var så stas heller. 

Anonymkode: a18ad...da9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke kjærestetur når man har med en baby. Eller man kan si det er det, men da er det også kjærestetur når man har med større barn.

Jeg tenker at de bør være med på denne turen. Ikke fordi de må være med på absolutt alle turer, men fordi det er dumt å la dem få inntrykk av at det er et skille når babyen har kommet. Sørg for at ting er mest mulig som det har pleid å være slik at overgangen ikke skaper utrygghet.

Jeg ville alltid hatt med alle barna, men det er nå meg.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes samboeren din om at du straffer barna hans for at moren deres ikke har mulighet til å reise med dem? Det spiller ingen rolle at det er billigere med tre enn fem. Dere er fem. Ikke skap en familie med "mine og dine" barn.

Anonymkode: ec559...5c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere på kjætestetur, så må dere jo ha barnepass til babyen. Det blir ikke mye romantikk på stranden, kos i baren og sene morgener med en baby hengende i puppen.

Det er en familietur. Men kun DIN familie.

Anonymkode: e5eb3...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Litt forskjell på en sjokolade og en sydentur. Helt greit at familien koser seg med sjokolade mens bonusbarna er hos SIN familie

Anonymkode: e5eb3...0ae

Akkurat, skal livet til stemor,far og felles  stå på vent når barna er hos mor? 

Ts sier jo det er på reise å har inkludert før. Om de tar seg noen turer inn i mellom mens barna er med mor, og ellers får være med på tur når barna er hos far skulle vel bare mangle?

Anonymkode: e6a28...612

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva synes samboeren din om at du straffer barna hans for at moren deres ikke har mulighet til å reise med dem? Det spiller ingen rolle at det er billigere med tre enn fem. Dere er fem. Ikke skap en familie med "mine og dine" barn.

Anonymkode: ec559...5c4

Hvorfor ikke skap en familie med mine og dine? Det blir jo det når stemor,far og felles må ha livet på vent når barna er hos mor? 

Barna er 50/50, det er å forblir forskjell. Ingenting er gale med forskjell ? 

Anonymkode: e6a28...612

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min søster var 12 og 9 da vi ble en familie med mine, dine og våre. 

Hos oss reiste mamma, stefar og min bror (deres fellesbarn) til syden uten meg og min søster tre ganger kanskje. Vi var i syden samtidig (bare et annet sted) det ene året med vår far. 
Ellers var de på tur i en vinterferien og i en juleferie da vi uansett var hos far. De har også vært på noen helgeturer uten oss, da vi ikke har hatt samværshelger hos mamma. Utover det så har vi hatt de fleste sommerferiene, høstferiene og påskeferiene sammen + annenhver juleferie.  

Var kun hos pappa annenhver helg, så hverdagen hadde vi sammen med mamma uansett. 

Tenker at det er en del av dealen. Selvfølgelig følte man bittelitt på det, men som du sier så har vi en foreldre nr 2 som også hadde ansvar for å finne på noe. Det jeg kjente mest på var at jeg savnet lillebror 😂

Bærer ihvertfall ikke noe nag på det nå, men mulig det er enklere når det er mor som setter det kravet og ikke bonusmor? Mamma var veldig klar ovenfor oss at sånn var det, men hun sendte oss ikke vekk de ukene hun hadde oss. Feriene ble kun planlagt de feriene vi uansett skulle være hos far!
 

Sier ikke at det er feil av deg altså, men utenfra så blir det kanskje sett på som en trussel!? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla25j skrev (19 minutter siden):

Jeg og min søster var 12 og 9 da vi ble en familie med mine, dine og våre. 

Hos oss reiste mamma, stefar og min bror (deres fellesbarn) til syden uten meg og min søster tre ganger kanskje. Vi var i syden samtidig (bare et annet sted) det ene året med vår far. 
Ellers var de på tur i en vinterferien og i en juleferie da vi uansett var hos far. De har også vært på noen helgeturer uten oss, da vi ikke har hatt samværshelger hos mamma. Utover det så har vi hatt de fleste sommerferiene, høstferiene og påskeferiene sammen + annenhver juleferie.  

Var kun hos pappa annenhver helg, så hverdagen hadde vi sammen med mamma uansett. 

Tenker at det er en del av dealen. Selvfølgelig følte man bittelitt på det, men som du sier så har vi en foreldre nr 2 som også hadde ansvar for å finne på noe. Det jeg kjente mest på var at jeg savnet lillebror 😂

Bærer ihvertfall ikke noe nag på det nå, men mulig det er enklere når det er mor som setter det kravet og ikke bonusmor? Mamma var veldig klar ovenfor oss at sånn var det, men hun sendte oss ikke vekk de ukene hun hadde oss. Feriene ble kun planlagt de feriene vi uansett skulle være hos far!
 

Sier ikke at det er feil av deg altså, men utenfra så blir det kanskje sett på som en 

Takk! 

 

 

Anonymkode: e6a28...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts sier jo det er på reise å har inkludert før. Om de tar seg noen turer inn i mellom mens barna er med mor, og ellers får være med på tur når barna er hos far skulle vel bare mangle?

Ja, som jeg nevnte tidligere, så er det greit å dra de 3 hvis ungene får sydentur i år. Ellers synes jeg de burde få være med. Men TS er lei av å spandere sydentur på ungene til biomor 🙄

Anonymkode: e5eb3...0ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du føler på at dette er vanskelig - er selv bonusmor til to og vi har og et felles barn.  Her har mor og barna ment at vi ikke får lov å reise på ferie mens de er med mor for ellers er det urettferdig. Skjønner godt at de ønsker å være med på alt, men selv da vi dro på en liten ferie på samme sted som vi alle har vært flere ganger (for det tenkte far ikke kunne være så farlig) samtidig som de var tre uker i Thailand så fikk vi masse pes. De hadde en fantastisk ferie, men var mest opptatt av at vi ikke fikk gjøre noe gøy. For minste har ikke lov å oppleve noe uten de største, men de har lov å oppleve mens han sitter hjemme. Det gikk fint de første årene da han var liten og ikke forsto det, men nå er han større og jeg synes det blir så feil at de skal få dobbelt og trippelt mens han kun får en ferie og resten av alle sommerferieukene skal vi sitte hjemme mens de er ute og reiser. Det er også veldig forskjell på hva vi «har lov» til og hva mor kan. Hun var tre uker på ferie alene i fjor sommer og det godtok alle (og barna fikk en hyttetur i Norge med mor). 

Det er vanskelig å sette grenser, men med både bonus og felles så blir det alltid urettferdig for noen og jeg synes ikke det alltid skal være fellesbarnet som får minst som straff for at mor og far er sammen. Det er allerede skjevdeling ved at de får mer i gaver og annet da de ofte får fra minst tre familier og også gjerne dobbelt av foreldrene (i alle fall her for vi kjøper for like mye til alle tre og mor kjøper eget til sine to). 
 

så dra på ferie med fellesbarnet, men pass på at det er i moren sine uker og vær forberedt på sure miner.. 

Anonymkode: 53e40...e10

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner godt at du føler på at dette er vanskelig - er selv bonusmor til to og vi har og et felles barn.  Her har mor og barna ment at vi ikke får lov å reise på ferie mens de er med mor for ellers er det urettferdig. Skjønner godt at de ønsker å være med på alt, men selv da vi dro på en liten ferie på samme sted som vi alle har vært flere ganger (for det tenkte far ikke kunne være så farlig) samtidig som de var tre uker i Thailand så fikk vi masse pes. De hadde en fantastisk ferie, men var mest opptatt av at vi ikke fikk gjøre noe gøy. For minste har ikke lov å oppleve noe uten de største, men de har lov å oppleve mens han sitter hjemme. Det gikk fint de første årene da han var liten og ikke forsto det, men nå er han større og jeg synes det blir så feil at de skal få dobbelt og trippelt mens han kun får en ferie og resten av alle sommerferieukene skal vi sitte hjemme mens de er ute og reiser. Det er også veldig forskjell på hva vi «har lov» til og hva mor kan. Hun var tre uker på ferie alene i fjor sommer og det godtok alle (og barna fikk en hyttetur i Norge med mor). 

Det er vanskelig å sette grenser, men med både bonus og felles så blir det alltid urettferdig for noen og jeg synes ikke det alltid skal være fellesbarnet som får minst som straff for at mor og far er sammen. Det er allerede skjevdeling ved at de får mer i gaver og annet da de ofte får fra minst tre familier og også gjerne dobbelt av foreldrene (i alle fall her for vi kjøper for like mye til alle tre og mor kjøper eget til sine to). 
 

så dra på ferie med fellesbarnet, men pass på at det er i moren sine uker og vær forberedt på sure miner.. 

Anonymkode: 53e40...e10

Jeg skjønner ikke hva du mener med den siste setningen. Pass på at det er i mors uker? Hva er alternativet? La 7 og 11 åringen sitte alene hjemme uten tilsyn?

Anonymkode: 88204...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, så det ikke må byttes pga at dere skal bort - da blir det enda litt sårere

Anonymkode: 53e40...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 23.38):

Jeg er gift med en mann og sammen har vi et barn, i tillegg til mitt særkullsbarn.

For oss er det uaktuelt å reise på familie tur/ferie uten begge barna, med mindre særkullsbarnet selv ikke hadde ønsket å bli med. 

Klarer ikke helt å se for meg at jeg kan ha glede av en familietur der det er lagt opp til at det kun er vårt fellesbarn som er med. Da hadde jeg valgt å være hjemme. 

Anonymkode: e606b...c93

Så når barna er hos den andre forelderen fire uker i sommerferien, sitter dere jevnt hjemme på rompa og gjør ikke noe?

Anonymkode: 25809...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, som jeg nevnte tidligere, så er det greit å dra de 3 hvis ungene får sydentur i år. Ellers synes jeg de burde få være med. Men TS er lei av å spandere sydentur på ungene til biomor 🙄

Anonymkode: e5eb3...0ae

Ingen har krav på sydentur. 

Anonymkode: 25809...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen har krav på sydentur. 

Anonymkode: 25809...207

Hvis faren din skal på sydentur og har andre barn med, så er det ikke så kjekt å ikke få være med, og ikke få sydentur med mor heller. Lurer også på om TS ville utelatt barna hvis det var hennes egne som hun hadde fra tidligere forhold.

Mors problem? Nei, faktisk barnas problem.

Anonymkode: e5eb3...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge babyen er en baby er det ikke urettferdig. Når barnet når skolealder er det urettferdig, men før det har man faktisk mer frihet til å velge tid selv utenom ferier. Men det må selvfølgelig ikke krasje med fars samvær, da blir det feil. 

Det er såpass mange "mine, dine, våre-familier" i Norge nå og alle kan ikke ta med alle hver gang. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner godt at du føler på at dette er vanskelig - er selv bonusmor til to og vi har og et felles barn.  Her har mor og barna ment at vi ikke får lov å reise på ferie mens de er med mor for ellers er det urettferdig. Skjønner godt at de ønsker å være med på alt, men selv da vi dro på en liten ferie på samme sted som vi alle har vært flere ganger (for det tenkte far ikke kunne være så farlig) samtidig som de var tre uker i Thailand så fikk vi masse pes. De hadde en fantastisk ferie, men var mest opptatt av at vi ikke fikk gjøre noe gøy. For minste har ikke lov å oppleve noe uten de største, men de har lov å oppleve mens han sitter hjemme. Det gikk fint de første årene da han var liten og ikke forsto det, men nå er han større og jeg synes det blir så feil at de skal få dobbelt og trippelt mens han kun får en ferie og resten av alle sommerferieukene skal vi sitte hjemme mens de er ute og reiser. Det er også veldig forskjell på hva vi «har lov» til og hva mor kan. Hun var tre uker på ferie alene i fjor sommer og det godtok alle (og barna fikk en hyttetur i Norge med mor). 

Det er vanskelig å sette grenser, men med både bonus og felles så blir det alltid urettferdig for noen og jeg synes ikke det alltid skal være fellesbarnet som får minst som straff for at mor og far er sammen. Det er allerede skjevdeling ved at de får mer i gaver og annet da de ofte får fra minst tre familier og også gjerne dobbelt av foreldrene (i alle fall her for vi kjøper for like mye til alle tre og mor kjøper eget til sine to). 
 

så dra på ferie med fellesbarnet, men pass på at det er i moren sine uker og vær forberedt på sure miner.. 

Anonymkode: 53e40...e10

Det der er jo bare helt sykt! De var i Thailand, men dere kunne ikke reise med felles barn fordi det ble urettferdig? Håper virkelig det ble slått hardt ned på og forklart bonusbarn at ikke er en aktuell tankegang!

Anonymkode: 452d6...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/9/2023 at 9:05 PM, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er bonusmamma til to barn på 7 og 11 år. De bor hos oss 50/50. Jeg og samboer venter baby nå denne sommeren og med det så kommer det tanker og spørsmål. Vi har begge alltid vært glad i å reise, og vi var på totalt 3 sydenturer i 2022. Den siste skulle egentlig være en kjærestetur, bare meg og samboeren, men fordi jeg fant ut at jeg var gravid så ønsket vi å ha en siste ferie sammen alle vi, før babyen kommer og vi blir en til. Reisemålet var heller ikke gunstig pga graviditet, så vi byttet reisemål og dro ett annet sted alle sammen. 
Barna her har da vært på en del turer med oss, og de har også vært med på hytteturer, campingturer og bobiltur samme år og opplevd mer enn veldig mange på deres alder og hva som egentlig er vanlig for vår familie, men det bare ble sånn. Eldstemann på 11 var også på en leir som kostet nærmere 10 tusen totalt samme år, hvor jeg og samboer betalte. Moren dems tok de også med på ferie samme år, så det ble veldig mye stas og ferier i 2022 for dem. Utenom dette så er ikke mor særlig flink til å sette av tid og ferie med barna når hun har de, noe som har resultert i at det er vi som står for alt det gøye som har skjedd i ferier. Påske, høst, vinter, vår som sommer… alt fra hytteturer, ski, camping, syden…. MEN nå som det kommer en til, så har jeg satt foten litt ned.. fordi jeg og samboer kan ikke stå for alle opplevelsene til hans barn. De har en mamma også som har ansvar for at de opplever ting, og økonomisk så blir det for dyrt for oss å reise 5 kontra 3.  Og vi må også kunne reise uten å ha dårlig samvittighet… eller måtte forklare oss opp i mente hvorfor vi gjør som vi gjør. Fordi jeg ønsker veldig en tur til syden når baby er 4 mnd (da vi har sett av det er gunstig for oss å reise) og det passer for oss. Men jeg merker at det må forklares så veldig- hvorfor vi ønsker å dra bare vi, uten de to andre barna. Baby skal jo ikke skli sklier eller svømme eller spise is. H*n er jo på slep, og har helt andre behov enn en på 3 fks har. Men fordi mor ikke har råd eller vil , noe som også er forståelig og helt innafor, å ta de med på opplevelser, så føler samboeren min veldig på det at de skal sitte hjemme fks i høstferien mens vi har med baby på tur. Jeg prøver å være forståelsesfull, men samtidig så er ikke det hans ansvar når det er mor sin uke og sin tur til å ta ferie med de. Jeg er inneforstått  med at jeg kan bare kan glemme sydenturer alene med fellesbarnet og samboer når det begynner å få mer behov og lyster (ca 3 årsalderen og opp, om ikke før) MEN jeg mener også at nå som vi har muligheten så kan vi faktisk bare dra vi 3. Det skal sies at det allerede er planlagt mer hytteturer neste ferier vi har med barna (utenom sommerferien) som jeg ikke egentlig ønsker å dra på, men vi gjør det for at hans barn skal kunne stå på ski, og fordi det er vi som har dem. Eldstemann på 11 får også samme ferie leir i år, som i fjor, betalt av oss og en egen leir betalt av moren. Barnet på 7 blir like glad for en tur på stranda, lekeland, dyrepark osv.. og har ikke enda ytret noe om at søskenet får noe h*n ikke får. Jeg vet ikke hva som er vanlig eller greit, så jeg trenger råd, synspunkter og tips ❤️ 

Anonymkode: 82c75...e7c

Dette er problemet med mine, dine , våre. Barn føler ikke at de egentlig er en del av noen av familiene. Å ekskludere så små barn fra familieferien er det samme som å si til dem at "Dere er til bry. Det er oss tre nå som vi har felles barn sammen."

 

Stakkars barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...