Gå til innhold

Ferie uten stebarn, men med baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er bonusmamma til to barn på 7 og 11 år. De bor hos oss 50/50. Jeg og samboer venter baby nå denne sommeren og med det så kommer det tanker og spørsmål. Vi har begge alltid vært glad i å reise, og vi var på totalt 3 sydenturer i 2022. Den siste skulle egentlig være en kjærestetur, bare meg og samboeren, men fordi jeg fant ut at jeg var gravid så ønsket vi å ha en siste ferie sammen alle vi, før babyen kommer og vi blir en til. Reisemålet var heller ikke gunstig pga graviditet, så vi byttet reisemål og dro ett annet sted alle sammen. 
Barna her har da vært på en del turer med oss, og de har også vært med på hytteturer, campingturer og bobiltur samme år og opplevd mer enn veldig mange på deres alder og hva som egentlig er vanlig for vår familie, men det bare ble sånn. Eldstemann på 11 var også på en leir som kostet nærmere 10 tusen totalt samme år, hvor jeg og samboer betalte. Moren dems tok de også med på ferie samme år, så det ble veldig mye stas og ferier i 2022 for dem. Utenom dette så er ikke mor særlig flink til å sette av tid og ferie med barna når hun har de, noe som har resultert i at det er vi som står for alt det gøye som har skjedd i ferier. Påske, høst, vinter, vår som sommer… alt fra hytteturer, ski, camping, syden…. MEN nå som det kommer en til, så har jeg satt foten litt ned.. fordi jeg og samboer kan ikke stå for alle opplevelsene til hans barn. De har en mamma også som har ansvar for at de opplever ting, og økonomisk så blir det for dyrt for oss å reise 5 kontra 3.  Og vi må også kunne reise uten å ha dårlig samvittighet… eller måtte forklare oss opp i mente hvorfor vi gjør som vi gjør. Fordi jeg ønsker veldig en tur til syden når baby er 4 mnd (da vi har sett av det er gunstig for oss å reise) og det passer for oss. Men jeg merker at det må forklares så veldig- hvorfor vi ønsker å dra bare vi, uten de to andre barna. Baby skal jo ikke skli sklier eller svømme eller spise is. H*n er jo på slep, og har helt andre behov enn en på 3 fks har. Men fordi mor ikke har råd eller vil , noe som også er forståelig og helt innafor, å ta de med på opplevelser, så føler samboeren min veldig på det at de skal sitte hjemme fks i høstferien mens vi har med baby på tur. Jeg prøver å være forståelsesfull, men samtidig så er ikke det hans ansvar når det er mor sin uke og sin tur til å ta ferie med de. Jeg er inneforstått  med at jeg kan bare kan glemme sydenturer alene med fellesbarnet og samboer når det begynner å få mer behov og lyster (ca 3 årsalderen og opp, om ikke før) MEN jeg mener også at nå som vi har muligheten så kan vi faktisk bare dra vi 3. Det skal sies at det allerede er planlagt mer hytteturer neste ferier vi har med barna (utenom sommerferien) som jeg ikke egentlig ønsker å dra på, men vi gjør det for at hans barn skal kunne stå på ski, og fordi det er vi som har dem. Eldstemann på 11 får også samme ferie leir i år, som i fjor, betalt av oss og en egen leir betalt av moren. Barnet på 7 blir like glad for en tur på stranda, lekeland, dyrepark osv.. og har ikke enda ytret noe om at søskenet får noe h*n ikke får. Jeg vet ikke hva som er vanlig eller greit, så jeg trenger råd, synspunkter og tips ❤️ 

Anonymkode: 82c75...e7c

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår du er redd for å trå feil. Tenker at om det er fars samværsuke mår dere er på ferie så er barna med, om det ikke er fars samværsuke så drar dere uten barna☺️

Anonymkode: 7f67c...9a1

  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt greit og normalt å kunne reise på ferie bare dere to/tre, samtidig som det er like greit og normalt at dere reiser hele gjengen. Pappaen her burde ta et møte med mor på FVK for å diskutere dette, finnes ikke noe unormalt ved at dere to/tre ønsker å reise sammen. Og ungene hans har fått masse opplevelse med han, nå får han en ny som også skal få bli kjent med han. Ja, han har to barn fra før, men nå får han en til - det må han ikke glemme her. 
 

Veldig mange reiser på ferie med babyen sin, så det kan du kjapt slå tilbake på. Samme f hva babyen kan eller ikke, dere vil kose dere, skape minner og tilknytning - hva faen tror folk. 

Anonymkode: 0261d...abd

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er oppvakse i familie med "mine og dine barn". Nokre gongar reiste vi alle på ferie ilag fordi det passa seg, nokre gongar kun eine sida av familien fordi stesøskena var med mor. Sånn er det jo berre, og det må mor finne seg i. Sjølvsagt får jo babyen bli med på alle feriane, for hn har felles foreldre som er ilag.

Berre eit tips: så ville eg vore obs å reist til 'syden' med ein så liten baby. De veit ikkje korleis hn taklar flyreise og høge temperaturar, og har ikkje fått vaksiner enda. Kan bli ein grusom tur for den lille for at de skal kose dykk aleine.. Forstår behovet, tru meg 😂 men ville i alle fall sjekka godt opp i landet de reiser til.

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei! Jeg er bonusmamma til to barn på 7 og 11 år. De bor hos oss 50/50. Jeg og samboer venter baby nå denne sommeren og med det så kommer det tanker og spørsmål. Vi har begge alltid vært glad i å reise, og vi var på totalt 3 sydenturer i 2022. Den siste skulle egentlig være en kjærestetur, bare meg og samboeren, men fordi jeg fant ut at jeg var gravid så ønsket vi å ha en siste ferie sammen alle vi, før babyen kommer og vi blir en til. Reisemålet var heller ikke gunstig pga graviditet, så vi byttet reisemål og dro ett annet sted alle sammen. 
Barna her har da vært på en del turer med oss, og de har også vært med på hytteturer, campingturer og bobiltur samme år og opplevd mer enn veldig mange på deres alder og hva som egentlig er vanlig for vår familie, men det bare ble sånn. Eldstemann på 11 var også på en leir som kostet nærmere 10 tusen totalt samme år, hvor jeg og samboer betalte. Moren dems tok de også med på ferie samme år, så det ble veldig mye stas og ferier i 2022 for dem. Utenom dette så er ikke mor særlig flink til å sette av tid og ferie med barna når hun har de, noe som har resultert i at det er vi som står for alt det gøye som har skjedd i ferier. Påske, høst, vinter, vår som sommer… alt fra hytteturer, ski, camping, syden…. MEN nå som det kommer en til, så har jeg satt foten litt ned.. fordi jeg og samboer kan ikke stå for alle opplevelsene til hans barn. De har en mamma også som har ansvar for at de opplever ting, og økonomisk så blir det for dyrt for oss å reise 5 kontra 3.  Og vi må også kunne reise uten å ha dårlig samvittighet… eller måtte forklare oss opp i mente hvorfor vi gjør som vi gjør. Fordi jeg ønsker veldig en tur til syden når baby er 4 mnd (da vi har sett av det er gunstig for oss å reise) og det passer for oss. Men jeg merker at det må forklares så veldig- hvorfor vi ønsker å dra bare vi, uten de to andre barna. Baby skal jo ikke skli sklier eller svømme eller spise is. H*n er jo på slep, og har helt andre behov enn en på 3 fks har. Men fordi mor ikke har råd eller vil , noe som også er forståelig og helt innafor, å ta de med på opplevelser, så føler samboeren min veldig på det at de skal sitte hjemme fks i høstferien mens vi har med baby på tur. Jeg prøver å være forståelsesfull, men samtidig så er ikke det hans ansvar når det er mor sin uke og sin tur til å ta ferie med de. Jeg er inneforstått  med at jeg kan bare kan glemme sydenturer alene med fellesbarnet og samboer når det begynner å få mer behov og lyster (ca 3 årsalderen og opp, om ikke før) MEN jeg mener også at nå som vi har muligheten så kan vi faktisk bare dra vi 3. Det skal sies at det allerede er planlagt mer hytteturer neste ferier vi har med barna (utenom sommerferien) som jeg ikke egentlig ønsker å dra på, men vi gjør det for at hans barn skal kunne stå på ski, og fordi det er vi som har dem. Eldstemann på 11 får også samme ferie leir i år, som i fjor, betalt av oss og en egen leir betalt av moren. Barnet på 7 blir like glad for en tur på stranda, lekeland, dyrepark osv.. og har ikke enda ytret noe om at søskenet får noe h*n ikke får. Jeg vet ikke hva som er vanlig eller greit, så jeg trenger råd, synspunkter og tips ❤️ 

Anonymkode: 82c75...e7c

At det er billigere å reise tre spiller fint liten rolle når dere er fem.

Etter mitt syn er det greit å reise bort en langhelg eller to bare foreldrene. Når et av barna er så lite at det ikke er gunstig med barnevakt, er det ok å ta med det barnet.

Men ellers har man med alle barna sine på ferier. I alle fall ville jeg gjort det slik. 

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er urimelig. De er en like stor del av deres lille familie som den nye babyen. Synes oppriktig synd i barna som må vokse opp med en slik stemor som kommer til å gjøre tydelig forskjell.

Anonymkode: 66364...034

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere trenger ikke reise i høstferien da. Velg en annen uke. 
Og det var voldsomt til problematisering og planlegging og svartmaling på forhånd. Det at dere får en baby til, burde ha nada å si for hvor mye ferie søsknene får, ærlig talt. At dere ikke har råd til så mye ferie, det er jo greit. At dere ikke har lyst, er veldig ugreit. At endringen er en direkte konsekvens av at de får et søsken,er megaugreit. 
Faren kan jo reise til Syden med den eldste istedenfor? To er veldig mye billigere enn tre eller fem. Barnas mor har null, niks og ingen ting med ferieplanleggingen deres å gjøre. 

Anonymkode: bf5b3...ba9

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes du er urimelig. De er en like stor del av deres lille familie som den nye babyen. Synes oppriktig synd i barna som må vokse opp med en slik stemor som kommer til å gjøre tydelig forskjell.

Anonymkode: 66364...034

Er stor forskjell på ett barn som ikke engang har bikket ett halvt år, kontra småbarn… jeg skriver også at jeg er fullstendig klar over at det ikke blir sydenferier med vårt fellesbarn, uten at hans barn er med, når vårt blir bittelitt større.  Dette er fordi vi ønsker oss en kjærestetur og fordi vi lever i en hektisk hverdag med hans barn 50/50, og en slik ferie hadde vært utrolig koselig og fin måte og bli litt kjent med baby på, og få være kjærester og dyrke det.., uten to barneskolebarn som tar veldig mye av tiden vår. Og for å vri litt på Flisa… er det ikke da urettferdig for fellesbarnet at stesøsknene kanskje får flere sydenturer (om mor hadde prioritert det- for det vet vi jo ikke enda.. mange år de skal bo hjemme ) og at de får fks «Legoland» når han er 5 år, og han ikke får, fordi de ikke har felles mor? 
Jeg ønsker ikke å gjøre tydelig forskjell- men jeg kommer hvartfall til å lære mitt barn at av og til får søsknene noe hos moren, og ikke du- og det er ikke urettferdig, men sånn det er. Men en sydentur og sånne store ting, der mener jeg at vi skal gjøre alt vi kan for at det blir mest mulig likt. 

Anonymkode: 82c75...e7c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor ikke vil/har råd til å ta ungene med, da blir det synlig forskjellsbehandling om du og far drar med kun biologisk barn. Man kan sikkert forklare stebarna dette med økonomi, men det de hører er at fars nye barn er verdt pengene, mens de ikke er det. Jeg ser dine poenger, men personlig ville jeg tenkt mer på hvordan det føltes for stebarna, enn hva som var enklest og billigst for meg selv. Og hvis kun du og ditt biologiske barn drar, så blir det også litt annerledes enn hvis stebarnas far er med. De blir valgt bort av far da. 

Det blir også noe annet når det er et halvsøsken som får være med på alt, enn om det ikke fantes halvsøsken/stesøsken, og det kun var dere to voksne som dro på egne turer når stebarna er hos mor.

Og jeg tenker du vet dette allerede.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mors tur å ha f.eks høstferien så er det jo hun som står for «underholdningen» tenker jeg. Man kan ha det like fint hjemme og trenger ikke reise med fly for å oppleve noe, de aller fleste har jo faktisk ikke muligheten til det heller. 

Anonymkode: 3ac08...de7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er stor forskjell på ett barn som ikke engang har bikket ett halvt år, kontra småbarn… jeg skriver også at jeg er fullstendig klar over at det ikke blir sydenferier med vårt fellesbarn, uten at hans barn er med, når vårt blir bittelitt større.  Dette er fordi vi ønsker oss en kjærestetur og fordi vi lever i en hektisk hverdag med hans barn 50/50, og en slik ferie hadde vært utrolig koselig og fin måte og bli litt kjent med baby på, og få være kjærester og dyrke det.., uten to barneskolebarn som tar veldig mye av tiden vår. Og for å vri litt på Flisa… er det ikke da urettferdig for fellesbarnet at stesøsknene kanskje får flere sydenturer (om mor hadde prioritert det- for det vet vi jo ikke enda.. mange år de skal bo hjemme ) og at de får fks «Legoland» når han er 5 år, og han ikke får, fordi de ikke har felles mor? 
Jeg ønsker ikke å gjøre tydelig forskjell- men jeg kommer hvartfall til å lære mitt barn at av og til får søsknene noe hos moren, og ikke du- og det er ikke urettferdig, men sånn det er. Men en sydentur og sånne store ting, der mener jeg at vi skal gjøre alt vi kan for at det blir mest mulig likt. 

Anonymkode: 82c75...e7c

Jammen, da er alt greit og dere gjør ingen forskjell og ingen ting endres og alt er mest mulig likt. Så hva er det du skriver om? Spør dere eksen hans om lov til å dra på kjærestetur, og hun sier nei og dere forklarer og forklarer? Spør dere barna om lov? Dette er bare masse babbel og tull da, alt om så utrolig mange ferier og leir som er dyr og sette foten ned og moren som ikke tar dem med på ferie (men gjorde det i fjor) og du er lei -alt dette har da ingen ting med saken å gjøre ifølge deg, og meg, og hvorfor involverer dere noen som helst?  

Anonymkode: bf5b3...ba9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere finner en god balanse på det. Noen ganger er bonusbarna med, andre ganger ikke. Jeg reiser av og til med et og et barn. 

Den feilen veldig mange bonusforeldre gjør og spesielt damer. Er at de viser bonusbarna himmelen, frem til de får egne barn. Da kommer løvemammaen frem og bonusbarna blir satt på sidelinjen. Vær litt obs på det. 

Anonymkode: 90c43...251

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere reiser på ferie uten fellesbarn men med stebarnet også i fremtiden så er det jo null stress. 

Men husk på ungene sine følelser oppi dette. De kommer til å kjenne på en voldsom utenforskap når babyen kommer. Det kan ødelegge forholdet deres for alltid om dere ikke tar hensynet til de det første året når det er så utrolig sårt. 

Anonymkode: caa42...b68

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser overhode ingen problem med dette. Hva dere gjør når barna er hos mor er helt opp til dere. Og dere inkluderer dem ellers. Så her er det ikke snakk om forskjellsbehandling i det hele tatt. 
 

Reis med babyen og kos dere 🥰

Anonymkode: 48018...150

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når de to største barna er med mor i høstferien så må ts og mannen holde seg hjemme fordi det blir urettferdig hvis de reiser bort? 

Hva når barna er tre uker hos mor i sommerferien, må de holde seg hjemme da også? 

Anonymkode: e82ff...5ac

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 særkullsbarn og 1 fellesbarn med mannen. Hadde ALDRI reist på ferie uten alle barna mine. Kjøresteturer ja, men ikke sommerferie eller andre ferier. Å velge å ta med kun 1 av barna på familieferie hadde jeg aldri gjort. Det er bare slemt. 
Kan ikke fatte at mannen din vil gå med på å reise uten alle ungene hans. 

Anonymkode: c2601...762

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Allerede før baby er født så tenker du skvise ut hans barn. Tenk om barna hans vil oppleve en ferie med sitt nye søsken?

Du høres sjarmerende ut med den tankegangen.

Anonymkode: a0ca2...6e3

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker reis og kos dere ☺️ Dere kan ikke sitte hjemme i høstferien når barna er hos moren selvfølgelig. 

Anonymkode: 1b52f...409

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er en balanse er det vel greit. Dere tar med baby på en tur mens ungene er med mor i hennes samværsuke. Og neste gang reiser alle på tur. Syntes du overtenker veldig her, og liksom gjør alt for å rettferdiggjøre turen uten stebarna. Hovedpoenget er vel at stebarna ikke skal bli tilsidesatt, særlig siden det virker som dere har et godt forhold allerede.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er stor forskjell på ett barn som ikke engang har bikket ett halvt år, kontra småbarn… jeg skriver også at jeg er fullstendig klar over at det ikke blir sydenferier med vårt fellesbarn, uten at hans barn er med, når vårt blir bittelitt større.  Dette er fordi vi ønsker oss en kjærestetur og fordi vi lever i en hektisk hverdag med hans barn 50/50, og en slik ferie hadde vært utrolig koselig og fin måte og bli litt kjent med baby på, og få være kjærester og dyrke det.., uten to barneskolebarn som tar veldig mye av tiden vår. Og for å vri litt på Flisa… er det ikke da urettferdig for fellesbarnet at stesøsknene kanskje får flere sydenturer (om mor hadde prioritert det- for det vet vi jo ikke enda.. mange år de skal bo hjemme ) og at de får fks «Legoland» når han er 5 år, og han ikke får, fordi de ikke har felles mor? 
Jeg ønsker ikke å gjøre tydelig forskjell- men jeg kommer hvartfall til å lære mitt barn at av og til får søsknene noe hos moren, og ikke du- og det er ikke urettferdig, men sånn det er. Men en sydentur og sånne store ting, der mener jeg at vi skal gjøre alt vi kan for at det blir mest mulig likt. 

Anonymkode: 82c75...e7c

😅 Beklager, men sånn er ikke realiteten når dere nå snart har tre barn. Skulle tatt seg ut om foreldre som bor sammen hadde tatt en kjærestetur med en nyfødt og etterlatt de eldste hjemme. 

Skjerp dere.

Anonymkode: 66364...034

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...