Gå til innhold

Gjestene betaler litt? Konfirmasjon.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så flott, blir så glad 🥰🥰🥰🥰 

Ikke alle som har råd til konfirmasjon, skam dere dere som sier at sånt gjør man ikke. Hva vet vel dere 

Anonymkode: fe9fb...517

Da har man ikke konfirmasjon. Min mor hadde dårlig råd og jeg fikk valget mellom å ha konfirmasjon eller å få pengene besøket ville kostet. Jeg valgte selvsagt pengene. Hadde virkelig vært flau om jeg hadde fått nyss i at min mor drev med inngangsbilletter.

Slike ting vet man om på forhånd. Har derfor spart til tannregulering og konfirmasjon til mine egne fra de var baby for at mine barn aldri skal kunne kjenne på å være fattig. Har heldigvis god råd, men jeg kunne ikke vite om jeg hadde havnet i uføre i løpet av disse årene. 

Du får prøve og gjøre konfirmasjonen rimeligere.

Anonymkode: 151aa...c69

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Velger man å få barn, vet man at det er 15 år til en eventuel konfirmasjon. Da inviterer man ikke til spleiselag. 

Anonymkode: e5f15...526

For ting kan ikke endre seg på 15 år🤦🏻‍♀️

Anonymkode: b13f8...d29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. Du kan spørre enkelte om de kan bake en kake eller noe, men ellers NEI! 

Du kan alltids spørre din far eller mor (besteforeldre osv) om å hjelpe til økonomisk, men det blir noe annet enn det jeg fikk inntrykk av fra innlegget. 

Har ikke lest tråden, kun HI. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 13.32):

Er dette noen sinne greit?

Nei.

De nærmeste kan ta med en kake eller salat dersom de selv ber om det.

Lokaler, catering (evt. restaurant), toastmaster, hovedtaler og fanfaremusikere besørger man selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg bedt i en fest hvor det kreves inngangsbilletter, melder jeg enten avbud eller gir tilsvarende mindre i gave. 

Anonymkode: cd560...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For ting kan ikke endre seg på 15 år🤦🏻‍♀️

Anonymkode: b13f8...d29

Det er derfor det er så viktig med planlegging før man velger å få barn.

Sykdom, død, skilsmisse og andre store ting. Er så viktig å ta med i beregningen siden det gir så stort innhogg i økonomien før man bestemmer seg for å få barn eller hvor mange. 

Anonymkode: e5f15...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 13.36):

Men aldri sånn at man ber alle gjestene bidra med f.eks 50,- eller 100,- for festen? Når de allerede har med gave/pengegave til konfirmanten?

Anonymkode: fe9fb...517

Overhode ikke! Det er uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 80 innlegg med «nei». To innlegg med «ja, i verste fall» og TS elsker de to. Alle andre er spydige og dumme. 

Just saying…

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konfirmant denne måned. Er alenemamma uten noe som helst støtte fra far. Konfirmasjon er et stort innhugg i økonomien. Men hadde aldri bedt om "inngangspenger".. 

Hjelp i form av baking, stelle istand, rydding osv. er noe helt annet og absolutt innafor å spørre nær familie/venner om hjelp til. 

Anonymkode: e6150...444

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er innafor å be gjestene om "inngangspenger" nei.

De aller fleste baker gjerne en kake, eller prøver å hjelpe til med å finne ett lokale som tilogmed kan brukes gratis.

Det er vel mer normalt at besteforeldre hjelper til om mamma og pappa ikke har den beste økonomien. 

Men husk at alt kan gjøres.

Du trenger ikke å ha 90 gjester i konf. Jeg har vært i konfirmasjon der festen var hjemme. Det var dekt opp bord igjennom stua og kjøkken. Veldig morsomt utformet, og det er vel den konfirmasjonen jeg husker best av de alle! 

Man trenger ikke å leie ett stort lokale med masse fancy pynt, tapas og flere kaker enn gjester. 

Anonymkode: 40025...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 timer siden):

Over 80 innlegg med «nei». To innlegg med «ja, i verste fall» og TS elsker de to. Alle andre er spydige og dumme. 

Just saying…

Herlighet , sitter du å teller? 😱

Anonymkode: b13f8...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herlighet , sitter du å teller? 😱

Anonymkode: b13f8...d29

Det står i hjørnet….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 timer siden):

Det står i hjørnet….

Nei det står ikke hvor mange dom svarer nei 

Anonymkode: b13f8...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 14.21):

Jeg tror jeg hadde verdens billigste konfirmasjon. Hjemme hos besteforeldrene mine, med sodd og hjemmelagde kaker. Var helt kurant det, og tror de fleste har råd til noe sånt 😊

Anonymkode: 5d111...085

Du var altså heldig nok til å ha besteforeldre. Som også faktisk hadde plass.

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 15.33):

Nei ikke greit. Man har 15 år på å forbrede til konfirmasjonen. 

Anonymkode: e5f15...526

Man har ikke nødvendigvis 15 år på å forberede seg på all uflaks som kan ramme. Mange har måtte tømme sparekontoer for å beholde boligen. Det hadde de neppe planlagt.

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 20.12):

Det som er kvalmt er å invitere til selskap og be de inviterte om å betale for seg. Har man ikke råd til selskap så inviterer man ikke til selskap.

Anonymkode: 25caf...c0a

Konfirmanter har sjeldent hatt mulighet til å spare opp nok til selv ett lite selskap. Det er konfirmanten sitt selskap, det er ikke foreldrene.

AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 6.49):

Jeg har aldri hørt om et sånt opplegg, har vært i en del konfirmasjoner etterhvert. 

Men, en konfirmasjon er den eneste festen jeg kunne vurdert å vippse en 100 lapp for å bidra til festen. Fordi jeg hadde hatt et ønske om at konfirmanten skulle få en fin feiring uansett om foreldrene har surret det til økonomisk. Jeg hadde ikke latt det gå utover gaven. 

Anonymkode: a8725...f31

Jeg har heller ikke hørt om det tidligere, men jeg hadde gladlig betalt en liten hundrelapp for at konfirmanten skulle få feiret. Spesielt når man vet hvordan de siste årene har rasert privatøkonomien til mange, og barn ikke bør straffes for det...

De fleste inviterer også i stor grad kum de nærmeste i konfirmasjon, så jeg hadde virkelig ikke latt en av mine nærmeste måtte droppe konfirmasjon bare fordi jeg ikke ville sponse en hundrelapp.

Anonymkode: 0259d...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei det står ikke hvor mange dom svarer nei 

Anonymkode: b13f8...d29

Jeg léste igjennom tråden og kan på bakgrunn av antall innlegg bekrefte min påstand. Nei, jeg telt ikek. Dwt er ikke nødvendig da innleggene er nummerert. Dette blir altså innlegg nr 95 og trenden er den samme: Nei!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 minutter siden):

Jeg léste igjennom tråden og kan på bakgrunn av antall innlegg bekrefte min påstand. Nei, jeg telt ikek. Dwt er ikke nødvendig da innleggene er nummerert. Dette blir altså innlegg nr 95 og trenden er den samme: Nei!

Nesten samme ratio i forhold til hvor mange som synes parfyme er greit! :) 

Anonymkode: b72ec...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 15.38):

Hvis jeg måtte betale for å delta i konfirmasjon om det så kun er 100 kr hadde jeg takket nei til invitasjonen. Og jeg tjener 1,7 millioner så pengene hadde ikke vært problemet, men her hadde jeg av prinsipp ikke kommet.

Anonymkode: 25caf...c0a

Herre jesus så gniten du er da!

Anonymkode: 2234c...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man har ikke nødvendigvis 15 år på å forberede seg på all uflaks som kan ramme. Mange har måtte tømme sparekontoer for å beholde boligen. Det hadde de neppe planlagt.

 

Anonymkode: 0259d...ff4

Men da bor man for dyrt. Har man ikke råd, må man nedgradere. 

Anonymkode: e5f15...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nesten samme ratio i forhold til hvor mange som synes parfyme er greit! :) 

Anonymkode: b72ec...a93

Det er ikke sant og heller ikke sammenlignbart da det er en annen publikumsgruppe.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/3/2023 at 10:06 PM, AnonymBruker said:

Konfirmanter har sjeldent hatt mulighet til å spare opp nok til selv ett lite selskap. Det er konfirmanten sitt selskap, det er ikke foreldrene.

Anonymkode: 0259d...ff4

Nei, det er foreldrene som er vertskapet. Akkurat som ved dåp. Man feirer konfirmanten/dåpsbarnet. Maten som serveres er vertskapets takk til gjestene for oppmøte (og gjerne gave). 

Anonymkode: d592d...873

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...