Gå til innhold

Gjestene betaler litt? Konfirmasjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, da er det faktisk bedre å si til konfirmanten at en viss prosent av gavebeløpet går til festen, hvis han vil ha fest. 

Anonymkode: fcb5c...9fa

Min venninne kommer fra ett annet land. Der bruker de å ta litt av pengene konfirmanten får i gaven så det dekker utgifter til maten . Men hun bor i Norge nå og gjør det ikke her 

Anonymkode: 1dd8a...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Trenger ikke å gå spydig. Kanskje familien jeg snakker om ikke er som alle andre da. 

Anonymkode: fe9fb...517

Spydig??

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Konfirmanten hadde aldri fått greie på det.  Er jo litt av poenget, at konfirmanten skal få en flott feiring og ikke måtte tenke på at dette ble dyrt/komme til en stusselig konfirmasjon.

Hvordan skal du unngå at konfirmanten får greie på dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hedda-78 said:

Nei, det er IKKE greit. Har man dårlig råd må man redusere antall gjester, låne servise/pynt/duker, kjøpe dress/kjole/sko på Finn, servere enklere mat,  spørre naboer om å bake, og gi en mindre gave selv.

Man tar ikke inngangsbillett.

Dette. Kunne godt ha lånt ut hus/hage om de ikke skulle ha mer enn ca 20 voksne, og ikke hadde plass selv eller råd til lokale. Kan også bidra med mat om det er noe enkelt, f.eks snitter eller kyllinggryte men hadde forventet at foreldrene betalte for råvarene. Inngangspenger er ikke greit.

Anonymkode: 973d4...4e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som ikke har nær relasjon til konfirmanten syns allerede det er kjipt nok å måtte gi penger eller gave, og må man i tillegg betale «inngangspenger» tror jeg de fleste finner unnskyldninger for å ikke komme😅

Men hvorfor skal man gjøre det så himla dyrt? Dette gjelder både bryllup, konfirmasjon, dåp, babyshower… Det sjokkerer meg at folk bruker så mye penger på lokale, spesialbestilte kaker, dilldall, fancy mat, når man heller kan gjøre det veldig enkelt. Det viktigste er vel at man er samlet og har det fint sammen.

Anonymkode: fcb4c...fb9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Konfirmanten hadde aldri fått greie på det.  Er jo litt av poenget, at konfirmanten skal få en flott feiring og ikke måtte tenke på at dette ble dyrt/komme til en stusselig konfirmasjon.

Eneste gang en hemmelighet ikke kommer ut er at man aldri sier det til noen. Du må våkne opp, du lever i den samme realiteten hvor du tar inngangspenger i konfen hvis du tror at det aldri kommer ut. Det kommer ALLTID ut, spesielt når så mange vet det. Du er for naiv. 

Anonymkode: 3a30c...593

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit. Men syns det kan være innafor med kurvfest, men da at de nærmeste/de som ønsker å bidra tar med. Som oftest stiller jo besteforeldre, tanter/onkler osv opp. Men hadde ikke spurt gjester som er tilreisende eller som man vet har dårlig råd. 

Hvis man ikke har råd til overdådig konfirmasjon så kan man gjøre det enkelt. Hjemmelaget gryterett f.eks. eller færre gjester og kaffegjester (kun ok om det ikke er tilreisende og kanskje hvis familie vet at økonomien ikke strekker til).

Anonymkode: 116e2...49d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Min venninne kommer fra ett annet land. Der bruker de å ta litt av pengene konfirmanten får i gaven så det dekker utgifter til maten . Men hun bor i Norge nå og gjør det ikke her 

Anonymkode: 1dd8a...b4e

Jeg tenker uansett at hvis man tar inngangsbillett på feks 100 kroner, så kommer konfirmanten til å få mange beløp ala 400, 1400, 2900 osv. Men det beste er å invitere til en fest man har råd til uten å verken tigge eller ta av gavepotten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker uansett at hvis man tar inngangsbillett på feks 100 kroner, så kommer konfirmanten til å få mange beløp ala 400, 1400, 2900 osv. Men det beste er å invitere til en fest man har råd til uten å verken tigge eller ta av gavepotten. 

Hadde det vært inngangspenger, hadde jeg antagelig takket nei. Hadde jeg gått, ville gaven blitt redusert med tilsvarende inngangsbillett. Det vil si at vi da hadde gitt 500 kr i gave. 

Jeg syns jo ikke det er riktig å ta av pengene til konfirmanten, da denne dagen i mine øyne er ment til å "ære" konfirmanten. Men det kan vi jo ha ulikt syn om. 

Nå i mai, skal vi i tre konfirmasjoner og budsjettet vårt er også rimelig begrenset. 

Anonymkode: b3345...5b2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

De fleste som ikke har nær relasjon til konfirmanten syns allerede det er kjipt nok å måtte gi penger eller gave, og må man i tillegg betale «inngangspenger» tror jeg de fleste finner unnskyldninger for å ikke komme😅

Men hvorfor skal man gjøre det så himla dyrt? Dette gjelder både bryllup, konfirmasjon, dåp, babyshower… Det sjokkerer meg at folk bruker så mye penger på lokale, spesialbestilte kaker, dilldall, fancy mat, når man heller kan gjøre det veldig enkelt. Det viktigste er vel at man er samlet og har det fint sammen.

Anonymkode: fcb4c...fb9

Jeg hadde selvsagt ikke funnet på en unnskyldning for ikke å komme🤦🏻‍♀️ jeg hadde gått og definitivt ikke straffet barnet fordi de har dårlig råd 

Anonymkode: b13f8...d29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke greit. Man har 15 år på å forbrede til konfirmasjonen. 

Anonymkode: e5f15...526

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde virkelig ikke hatt noe som helst problem med å bidra med en hundrelapp eller to, dersom det var en familie med dårlig økonomi og det var ett nøkternt selskap...

Anonymkode: 0259d...ff4

Ikke jeg heller! Men tror det er lurere å spørre noen og ikke alle. 

Anonymkode: ca64a...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg måtte betale for å delta i konfirmasjon om det så kun er 100 kr hadde jeg takket nei til invitasjonen. Og jeg tjener 1,7 millioner så pengene hadde ikke vært problemet, men her hadde jeg av prinsipp ikke kommet.

Anonymkode: 25caf...c0a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da må man enten ha færre gjester eller billigere arrangement! Evt invitere til kun kaffe&kake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke greit. Man har visst om en konfirmasjon i 15 år. Den kommer ikke som noen overraskelse. Man krever ikke gjestene for både inngangspenger og gaver. Det er direkte pinlig. 

Da lager man en feiring man har råd til og skalerer ned. Man serverer lapskaus, hjemmelaget koldtbord, gryterett eller noe annet som måtte passe lommeboken. Å be nær familie bake kaker er ok. Men å be om penger på den måten er ikke greit. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde før servert pølse i lompe før jeg ba om penger.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit. Samme om det er konfirmasjon, bryllup eller andre fester, og SÆRLIG når de også har med seg andre gaver! 

Hvis man ikke har råd til å holde festen med så mange gjester som man ønsker, må du enten gå ned i antallet gjester eller finne andre måter du kan spare inn på. Det å be folk betale for seg er ikke en løsning. 

Be de nærmeste om å ta med seg en kake eller en matrett, så sparer du inn mye tid og penger. Se på om du må så ha mange gjester som planlagt. Ser at man vurderer å leie lokale for konfirmasjon. Kan du holde det hjemme med færre gjester, eller finnes det rimeligere alternativer? 

Alt annet enn  be folk betale for seg syns jeg. 

Anonymkode: 56d05...74a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men aldri sånn at man ber alle gjestene bidra med f.eks 50,- eller 100,- for festen? Når de allerede har med gave/pengegave til konfirmanten?

Nei, det er aldri greit og det er skikkelig ufint å sette gjester man inviterer i en så forlegen situasjon. En konfirmasjon burde man ha satt av penger til i god tid i forveien - dette er ikke noe som kommer brått på og man ikke visste om. 

Dersom man av ulike årsaker ikke kunne sette av så mye som man burde, eller måtte bruke pengene på noe annet - ja da får man som flere sier arrangere en billig fest. Ha festen hjemme eller hos nær familie hvis de har større plass, lag maten selv (den behøver IKKE være fancy), og dekorer med det dere finner i naturen. Det er bare tull at man må leie stort lokale og bestille dyr catering. Arranger konfirmasjonen der dere har mulighet, og tilpass gjestelisten deretter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Om dere har veldig dårlig råd så spør heller de helt nærmeste om hjelp og ta det privat på siden ikke i invitasjon. For å være ærlig er konfirmasjon noe jeg kunne vurdert å betale for å slippe å gå i og absolutt ikke for å gå i. Litt spøk litt alvor.  Kommer an på settingen

Anonymkode: e8a37...996

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At det ikke er en stor feiring betyr jo ikke at det må være stusselig! Det er fullt mulig å ha en kjempefin feiring som konfirmanten vil tenke tilbake på med glede uten at det er storslått. Viktigste er vel at det er hyggelig med de nærmeste til stede. 

Anonymkode: 56d05...74a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt umusikalsk å gjøre det i Norge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...