Gå til innhold

Gjestene betaler litt? Konfirmasjon.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke greit. Du kan spørre besteforeldre om de kan bidra med noe/låne deg penger, men ikke øvrige gjester. 

Anonymkode: e65f8...0eb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det nok ikke er greit. Det er helt vanlig å få hjelp til matlaging og kakebaking og sånt, men ikke vanlig at andre enn foreldrene betaler. Unntaket er hvis dere har dårlig råd og er åpne om det med familiene deres, da er jeg helt sikker på at familiene ønsket å gå sammen om å bidra med det de kan, men selv da ville jeg heller forventet at folk stilte med en middagsrett eller kake, ikke at noen gav pengebidrag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke det er en ok løsning og be om penger fra gjestene. Men å be om hjelp, feks til kakebakst eller lån av pynt/utstyr og hjelp til feks rydding osv - dét synes jeg er bedre. Man trenger heller ikke servere råflott mat, jeg hadde tatt til takke med gryterett eller lapskaus liksom. Plukket viltvoksende blomster til pynt (eller fra egen hage).

Når gjestene allerede bruker penge på gaver og sannsynligvis har en del av dem lagt ut penger for ny kjole, dress, strømpebukser osv… så synes jeg det blir litt drøyt å måtte være med på å spandere på festen. Men man kan jo spørre besteforeldre om hjelp eller lån, dersom de har mulighet til det.

Mulig jeg svarer utfra at de aller fleste konfirmasjoner jeg har vært i, har vært perifere søskenbarn som jeg knapt kjenner fordi de er så mye yngre enn meg 😅

Anonymkode: f8041...74a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens antall gjester. Inviter få på varmmat, og resten på kaker/ kaffe. Ikke be folk betale, men noen nære vil sikkert bake. Det går an å høre med nav om støtte til konfirmasjon dersom man har lite inntekt.

Anonymkode: 03225...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gå litt mot strømmen jeg da.. jeg hadde heller vippset en hundrelapp enn å bidra med kake eller en matrett. Jeg synes både kakelaging og matlaging er drit kjedelig og en hundrelapp er ingenting for å kjøpe seg ut av den byrden. 
 

Når det er sagt, så hadde jeg kun bidratt økonomisk hvis jeg visste at familien hadde kommet i et akutt uføre. Alt annet vitner om dårlig økonomisk planlegging

Anonymkode: 6b215...ec7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Får gå litt mot strømmen jeg da.. jeg hadde heller vippset en hundrelapp enn å bidra med kake eller en matrett. Jeg synes både kakelaging og matlaging er drit kjedelig og en hundrelapp er ingenting for å kjøpe seg ut av den byrden. 
 

Når det er sagt, så hadde jeg kun bidratt økonomisk hvis jeg visste at familien hadde kommet i et akutt uføre. Alt annet vitner om dårlig økonomisk planlegging

Anonymkode: 6b215...ec7

🥰🥰🥰🥰

Anonymkode: fe9fb...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Får du penger for ingredienser da? 

 

Anonymkode: 1dd8a...b4e

Det kommer an på hvem som spør det! Om broren min spør om jeg kan bake til høstens konfirmant får de betale ingrediensene, der har de begge godt betalte jobber og bra økonomi, mens jeg er syk og uføretrygdet med minstesats. Men om bestisen min som er alenemamma med en udugelig eks som ikke betaler fem flate øre i bidrag hadde spurt, hadde jeg bakt uten å få ingrediensene dekket! 

Anonymkode: 91ced...15f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis jeg måtte betale for å delta i konfirmasjon om det så kun er 100 kr hadde jeg takket nei til invitasjonen. Og jeg tjener 1,7 millioner så pengene hadde ikke vært problemet, men her hadde jeg av prinsipp ikke kommet.

Anonymkode: 25caf...c0a

Kvalmt !

Anonymkode: b13f8...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvalmt !

Anonymkode: b13f8...d29

Det som er kvalmt er å invitere til selskap og be de inviterte om å betale for seg. Har man ikke råd til selskap så inviterer man ikke til selskap.

Anonymkode: 25caf...c0a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er kvalmt er å invitere til selskap og be de inviterte om å betale for seg. Har man ikke råd til selskap så inviterer man ikke til selskap.

Anonymkode: 25caf...c0a

Nei det er viktigere å straffe konfirmanten 🙄

Anonymkode: b13f8...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig det. Bare hvis dere har dårlig råd så kanskje. 

Anonymkode: 76f83...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke i utgangspunktet.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei absolutt ikkek, det gjelder både dåp, konfirmasjon og bryllup. Har man ikke råd så får en droppe det. konfirmasjon har en vist om i årevis, da kan man spare. Hvorfor i alle dager skal folk være med på å betale for en konfirmasjon. Håper det her er tull

Anonymkode: 27eb4...f6e

Tja, hadde det vært nærmeste familie og vi visste på forhånd at økonomien var veldig stram kunne jeg hjulpet til med kake, mat eller noe sånt. 

Anonymkode: 761e2...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hørt om et sånt opplegg, har vært i en del konfirmasjoner etterhvert. 

Men, en konfirmasjon er den eneste festen jeg kunne vurdert å vippse en 100 lapp for å bidra til festen. Fordi jeg hadde hatt et ønske om at konfirmanten skulle få en fin feiring uansett om foreldrene har surret det til økonomisk. Jeg hadde ikke latt det gå utover gaven. 

Anonymkode: a8725...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har aldri hørt om et sånt opplegg, har vært i en del konfirmasjoner etterhvert. 

Men, en konfirmasjon er den eneste festen jeg kunne vurdert å vippse en 100 lapp for å bidra til festen. Fordi jeg hadde hatt et ønske om at konfirmanten skulle få en fin feiring uansett om foreldrene har surret det til økonomisk. Jeg hadde ikke latt det gå utover gaven. 

Anonymkode: a8725...f31

Så flott, blir så glad 🥰🥰🥰🥰 

Ikke alle som har råd til konfirmasjon, skam dere dere som sier at sånt gjør man ikke. Hva vet vel dere 

Anonymkode: fe9fb...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det syns jeg ikke. Man har 15 år på å sette av pengene til konfirmasjonen… 

Anonymkode: 331e8...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 13.32):

Er dette noen sinne greit? Da tenker jeg altså på at de bidrar økonomisk, kun en liten sum, samtidig som de har med gave til konfirmanten? 

Anonymkode: fe9fb...517

Aldri hørt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør man heller spørre en av sine nærmeste om å få låne litt penger. Det er sikkert også stigmatiserende for konfirmanten om alle vet at gjestene måtte betale. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så flott, blir så glad 🥰🥰🥰🥰 

Ikke alle som har råd til konfirmasjon, skam dere dere som sier at sånt gjør man ikke. Hva vet vel dere 

Anonymkode: fe9fb...517

Velger man å få barn, vet man at det er 15 år til en eventuel konfirmasjon. Da inviterer man ikke til spleiselag. 

Anonymkode: e5f15...526

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 13.32):

Er dette noen sinne greit? Da tenker jeg altså på at de bidrar økonomisk, kun en liten sum, samtidig som de har med gave til konfirmanten? 

Anonymkode: fe9fb...517

det har jeg aldri hørt om noen har gjort . Men be gjester ta med en kake eller noe til kakebordet er innafor . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...