Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 16.52):

Hadde aldri dratt på date engang, med en mann som ikke hadde førerkort OG bil.

Det tar ti minutter å ta teoriprøven...

Anonymkode: 44d39...6c6

Å herregud! 

Anonymkode: e23c3...b09

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når ein ikkje har tatt førerkort i voksenalder så blir ein avhengi av andre.  Det er imidlertid ingen folkerett å ha eit førerkort, og det kan vera ulike årsaker til at mange aldri har hatt førerkort.  Noen tar førerkort, mendet blit bare med det, og så nekter de å kjøre bil seinare. Eit førerkort må holdes vedlike, og det gjøres igjennom jevnleg bilkjøring.  De som bor sentralt hvor det godt kollektivt tilbud nytter bilen langt mindre er grad en de som bor ute i distriktnorge.

Det er ofte ein underliggende årsak til at folk ikkje har førerkort dyleksi, angst, fysiske  m.m. 

Anonymkode: 39a53...b63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (43 minutter siden):

Selvsagt gir førerkort og bil frihet og mange fordeler. Men det er ikke en forutsetning for å være et voksent selvstendig menneske! Som en annen her skrev, har man ikke førerkort/bil, så innretter man seg deretter. Mange klarer seg helt utmerket uten bil. 

Nei, man trenger ikke å være overpriviligert for å ha førerkort og bil. Men det er heller ikke uvanlig å ikke se seg råd til det, så lenge man har andre muligheter. Jeg vet at enkelte steder er man avhengig av bil, da det sjelden eller aldri går buss. Har selv vokst opp et slikt sted. Men der er det til gjengjeld gjerne billigere å bo.

Jeg skal provosere deg enda mer! Jeg mener også at en jobb med god lønn gjør en enda mer selvstendig enn å leve på trygd eller ha en dårlig betalt jobb. Det kryr av tråder her av kvinner som tjener halvparten eller mindre enn mannen sin.

Kvinner! Gjør dere uavhengig av menn. Tjen deres egne penger, ta lappen, lev livet.

Anonymkode: 9058a...b69

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg skal provosere deg enda mer! Jeg mener også at en jobb med god lønn gjør en enda mer selvstendig enn å leve på trygd eller ha en dårlig betalt jobb. Det kryr av tråder her av kvinner som tjener halvparten eller mindre enn mannen sin.

Kvinner! Gjør dere uavhengig av menn. Tjen deres egne penger, ta lappen, lev livet.

Selvsagt gir god lønn mer selvstendighet! Det betyr ikke at man ikke kan være voksen og selvstendig med lavere lønn. Og ja, dessverre er det fortsatt slik at kvinner i snitt tjener dårligere enn menn, og mange velger fortsatt at det er kvinnen som skal jobbe redusert om det skal til for å få familielivet til å gå opp. 

Men å leve på trygd gir også en form for selvstendighet og frihet. Om man har uføretrygd kan man bosette seg der man vil, uten å tenke på om det er mulig å få jobb der. Spesielt om man i tillegg har en viss egenkapital og ikke for dyre vaner.

Skrevet
yodl skrev (6 minutter siden):

skulle ønske det, men når man ser dagen kvinner og hvor lavt de har synket så vet man dette ikke er trolleri.

har vært flere mannen eller daten har ikke lappen turnoff/dump tråder her på kg

Har dagens kvinner sunket lavt om de tar til takke med en mann uten lappen?!?

Et eller annet "galt" er det vel med de fleste, og jeg vedder på at det finnes hundretusener av menn i Norge som har adskillig større mangler enn manglende førerkort!

• Liker 4
Skrevet
yodl skrev (1 minutt siden):

ja, når man allerede er i forhold og truer med å ødlegge familien pga en så liten bagatell som sertfikatet så har man sunket bunnlavt

man er svært overfladisk om lappen er et krav, det har ingenting med kjærlighet å gjøre. tenk å ødlegge familien pga sertfikatet ?

ang lappen så har vell flere menn lappen enn kvinner men man ser ikke truing om dump og LØP fra menn som har kjærester uten lappen

JA, kvinner har nådd et bunnlavt nivå, det er en grunn til at menn får kjærester i andre land

Ok, om det var det du mente med å synke lavt, så er jeg enig.

Men ikke enig i at kvinner generelt har noe lavere nivå enn menn i Norge.

Skrevet
yodl skrev (1 minutt siden):

familie livet går opp uansett om kvinnen jobber redusert eller ikke. Det er stor forskjell på å gjøre ting som er nødvending eller overdrive hva kvinner mener må gjøres

ang lønn så har menn mer i lønn enn kvinner uansett om kvinnen gjør mer eller minst husarbeid. Menn tjener mest og dette kom mer kvinner til gode

Dersom mannen f.eks reiser mye i jobben, jobber mye overtid, møter osv, kan det hende at kvinnen må jobbe redusert for å få ting til å gå opp. Og om de har barn kan ihvertfall ikke begge ha jobber som gjør at de reiser mye og jobber mye overtid. Så da må en av dem "ofte" seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle jeg har truffet uten lappen forventer det jo.

I mitt miljø er det normalt at begge bidrar til utgifter rundt bil, selv om kun en har lappen. Er oppvokst, og bor fremdeles sentralt, og kjenner mange i midten av 40-årene som ikke har lappen. Er flust av kollektivtransport om man vil reise over lengre avstander, det finnes taxi, hjemkjøring, ambulanse og så videre. Sykkelveier som brøytes på vinteren. De fleste arbeidsplassene har kun parkeringsplasser til de med spesielle behov. Og boliger selges uten parkering her.

Er mange steder det er mulig å leve et aktivt liv uten førerkort, ja til og med uten bil.

Anonymkode: 5a659...d20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (4 timer siden):

Ja, det høres dobbeltmoralsk ut. Sikkert praktisk at minst en i husstanden har lappen. Men å ikke kunne bli sammen med noen pga det, synes jeg er noe spesielt. Kan du velge og vrake i "perfekte" menn?

Nei, kan dessverre ikke det😂 Vet det høres dobbeltmoralskt ut, men har kjøreforbud og kan snakke av erfaring at det er utrolig slitsomt å ikke ha bil da man skal storhandle osv. Dårlig busstilbud her også, men kommer meg nå dit jeg skal uten å bli kjørt da😅

Anonymkode: b2785...36b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 10.26):

Jeg skjønner ikke at ikke alle som kan, tar lappen så tidlig som mulig. Jeg har insistert på at alle mine tre barn tar førerkort som 18-åringer. 

Fordi mange ikke har 30.000 som 18-åringer, tipper jeg. 

Anonymkode: 1ab9d...aa3

Skrevet

Jeg har ikke lappen og nærmer meg 45 år. Han har hatt lappen siden før vi ble sammen for 26 år siden. 

Jeg tar bussen t/r jobb de 20 minuttene det tar, jeg bærer gjerne 4 poser fra Kiwi og hjem om jeg handler, og skal jeg nok klarer jeg å ta buss. Et par utfordringer har det vært ved det at jeg ikke har lappen, men det har alltids ordnet seg, og jeg har alltid vært innstilt på at jeg skal klare meg selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke valgt en mann uten lappen her jeg bor. Ikke masse mulighet for kollektivtransport.  Har blitt lei, venner som skal bli kjørt hit og dit, for å handle osv.  

Og som nå er blitt flinkere til å sykle, og ta buss, men klager mye pga det, og samtidig ber andre hente med ting fordi de liksom kjører forbi. Og er sure på at det ikke plass i bilen til de på vei til hytta. Ett ektepar på 40 år, med 2 hunder. 

Synes er så uselvstendig,  men bor en veldig sentralt og har null behov , og kan betale for transport /flyttebyrå og ikke stadig vekk belager seg på familie og venner, så støtter jeg det å ikke ha serfikat.  

Anonymkode: b9936...6e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke lappen før jeg var 29.5år. Aldri hatt behovet fordi jeg har bodd sentralt og nærme både tog, T-bane, buss, kjøpesenter og butikker. 
Det har heller ikke vært et problem for de jeg har vært sammen med. 

Jeg tok lappen under en slags tvang fra bestemor. Hadde ikke mulighet til å kjøre privat, så det ble brått 50k på hele opplegget + to oppkjøringer (var så stressa første gangen)

Etter barn var det egentlig greit å ta lappen, mest for å spare tid på reise når besteforeldre skal besøkes. Er mer lettvint å kjøre i to timer enn å bruke 4-5t en vei med kollektivt.

Anonymkode: a7dbd...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Eksen var slik. Lovte å ta den til et visst tidspunkt, det skjedde ikke. Krevde at jeg kjørte han rundt (bodde på landet så det ble mye). Jeg kom meg vekk til slutt når jeg innså hvor mye jeg ble utnyttet, ikke bare til bilkjøring. Han tok lappen under et år etter det ble slutt, som en fin fu tilbake. 

Kjæresten min hadde ikke lappen når vi møttes. Jeg gjorde det klart at jeg ikke kom til å kjøre rundt på han, og han forventet det aldri. Stor forskjell. Vi tok bilen min om JEG ville kjøre, buss ellers. Nå har han lappen på eget initiativ :)

Partnere som ikke holder det de lover fortjener ikke å være i forholdet.

Anonymkode: dc66a...6ea

Skrevet

Pappa betalte førerkortet mitt i 2008 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 18.27):

Når ein ikkje har tatt førerkort i voksenalder så blir ein avhengi av andre.  Det er imidlertid ingen folkerett å ha eit førerkort, og det kan vera ulike årsaker til at mange aldri har hatt førerkort.  Noen tar førerkort, mendet blit bare med det, og så nekter de å kjøre bil seinare. Eit førerkort må holdes vedlike, og det gjøres igjennom jevnleg bilkjøring.  De som bor sentralt hvor det godt kollektivt tilbud nytter bilen langt mindre er grad en de som bor ute i distriktnorge.

Det er ofte ein underliggende årsak til at folk ikkje har førerkort dyleksi, angst, fysiske  m.m. 

Anonymkode: 39a53...b63

Jeg er ikke avhengig av andre i særlig grad. Jeg klarer meg til fots, på sykkel, på buss, båt og fly. Betaler for hjemkjøring av møbler etc.

Eksen pleide å være sint på meg fordi jeg ikke hadde lappen, selv om vi ikke hadde egen bil en gang, brukte bildelering 5-6 ganger i året inntil vi sluttet med det, og kjøpte inn masse ting til huset uten bil. Han er vokst opp på bygda og fikk lappen av foreldrene da han var 18. Jeg fikk ikke det, jeg betalte russetida mi sjøl og hadde ikke råd til 20.000 ekstra til lappen. Som student i byen prioriterte jeg å fylle BSU og få til boligkjøp.

Nå jobber jeg 100 % +deltidsjobb for å få råd til strøm, mat, ferie - og lappen. Jeg var kanskje også redd for å ta lappen, hvem vet.

Anonymkode: 1ab9d...aa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 15.15):

Mannen har enda ikke lappen og det er bare jeg som kjører ungene fra og til barnehagen og andre ting. I tillegg må jeg kjøre sambo hit og dit. Er mildt sagt drittlei at d er bare meg som kjører. Jeg skjemmes, flaut. Naboene ser bare meg kjøre på mannen og unga hele tiden.  Det er så lite mandig synes jeg. Han har endelig  spart opp penger og skal begynne å ta teoriprøven, men det tar så lannng tid. Han drøyer og drøyer. Har ventet lenge på st han skal få ut fingern. Det er så ille at hvis ikke han tar lappen etter ei viss tid så er forholdet slutt, fordi alt går på meg og han nekter å ta buss også.  Angrer på at jeg ble sammen med en sånn tregost. Noen som har opplevd d samme?

Anonymkode: 37c65...21e

Hvis ikke det er verre ting som irriterer deg så hadde ikke jeg brydd meg. Vær stolt for du er så selvstendig, foreslå litt øvelseskjøring med han i påsken da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 17.15):

Skal videreformidle det til dama, så hun forstår at vi må gå fra hverandre, siden hun ikke har lappen. Herregud for noe vås 😅 Hvis lappen er det som skal ødelegge ett forhold, så fortjener man ikke ett forhold 

Anonymkode: 99982...897

Skal også formidle det til min mann som heller ikke har lappen. Kan ikke være noe sterke forhold dere har hvis lappen er det som avgjør. Elsker mannen min selv uten lappen!

Anonymkode: 29bdb...aae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kjørte rundt på en fyr uten lappen, klaget konstant på kjøringa mi. i tillegg var han alkis. var godt å bli kvitt det lille barnet på 5 år. 

Anonymkode: 0a817...69a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det  er urimelig å forvente å bli kjørt rundt på, og ikke bidra økonomisk om man skal ha bil som familie. Og barnslig å nekte å ta buss etc! Ser også at det er mer praktisk å ha bil dersom man har barn og skal hit og dit. Hadde konfrontert mannen med dette og bedt han skjerpe seg. Gidder han ikke ta buss? Nei da får han gå. 

Men, det spørs på hvor man bor og hvilke behov man har. Om man bor sentralt og har greit med kollektivtransport, så kan man fint klare seg uten. Mat, møbler etc kan bli levert hjem. 

Det er dyrt å ta lappen. Jeg betalte 100.000 kr, og tør fortsatt ikke å kjøre for jeg har sånn angst. Har heller ikke behov for å ha bil, hvor skal jeg dra liksom? Mine venner bor i nærheten, jeg driver ikke å reiser på hyttetur og sånn siden jeg syns det er usexy. Foretrekker å dra til Sør-Frankrike og der gidder jeg hvertfall ikke kaste bort tid på å sitte på ræva i en bil. 

Anonymkode: 08a60...3af

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...