AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #21 Skrevet 31. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Fordi du samtidig forventer og tar det for gitt at partneren er den som skal ta kostnaden på bil, veiavgift, forsikring, vedlikehold og reparasjoner, er den som skal kjøre partneren, er den som må kjøre til familieselskaper og andre sosiale lag, er den som må ta handlingen, er den som må kjøre barna, kjøre på ferier, den som må hente svigers på flyplassen osv osv osv. Det er helt ufattelig at enkelte ikke ser at dette er en ganske stor belastning. Det forteller en god del om de som ikke ser dette for så si det forsiktig. Anonymkode: 71b87...56a Det er frivillig å ha bil. Merkelig at mange klarer seg uten. Anonymkode: 3e8ea...731 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #22 Skrevet 31. mars 2023 Verken jeg eller mannen har lappen. Har gått fint i alle år. Men vi nekter ikke å ta buss da... Anonymkode: 39457...77d 8
Mt3 Skrevet 31. mars 2023 #23 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen har enda ikke lappen og det er bare jeg som kjører ungene fra og til barnehagen og andre ting. I tillegg må jeg kjøre sambo hit og dit. Er mildt sagt drittlei at d er bare meg som kjører. Jeg skjemmes, flaut. Naboene ser bare meg kjøre på mannen og unga hele tiden. Det er så lite mandig synes jeg. Han har endelig spart opp penger og skal begynne å ta teoriprøven, men det tar så lannng tid. Han drøyer og drøyer. Har ventet lenge på st han skal få ut fingern. Det er så ille at hvis ikke han tar lappen etter ei viss tid så er forholdet slutt, fordi alt går på meg og han nekter å ta buss også. Angrer på at jeg ble sammen med en sånn tregost. Noen som har opplevd d samme? Anonymkode: 37c65...21e Du MÅ ikke kjøre samboer hit og dit, han KAN få lov til å sitte på om han skal dit du skal eller i samme retning. Ellers så får han klare seg selv med fremkomstmiddel, og om han da ikke synes å ta buss, å sykle eller gå er ok så får han starte å ta lappen. Han kommer ikke noe nærmere det å ta førerkort ved at du kjører han dit han skal hele tiden. Andre viktige punkt er jo hvem drar inn pengene til å holde bil/hus/mat og hvor langt er det til/fra jobb/barnehage 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #24 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Husker en lignende tråd, da var det kona som ikke hadde lappen og mannen måtte bare skjerpe seg og slutte og syte Anonymkode: 9f75b...afc Det er sikkert bare «feminint» og «yndig» hvis kvinner ikke har lappen. 🙄 Anonymkode: 0d764...6d3 1 1
Andro Skrevet 31. mars 2023 #25 Skrevet 31. mars 2023 Når man bor slik at det er nødvendig med transport så må man ta ansvar for seg selv. Å komme seg omkring på egen hånd er en del av dagliglivsmestringen, enten man tar bussen eller tar lappen og kjøper en bil. At du kjører deg selv og ungene er nå en ting, men det vil nok være motiverende for ham om du slutter å kjøre ham omkring. Du må ingenting. Å kjøre og hente er en jobb det også, så forventer at han avlaster deg med andre oppgaver? 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #26 Skrevet 1. april 2023 Helt greit at han ikke vil ta buss. Da kan han jo gå eller sykle, eller TA LAPPEN!! 😀 Anonymkode: 04863...992 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #28 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg skjemmes, flaut. Det er så lite mandig Mannen din er lite mandlig og du skjemmes.Be han ta bussen🙊 Anonymkode: b7f1c...a38
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #29 Skrevet 1. april 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Fordi du samtidig forventer og tar det for gitt at partneren er den som skal ta kostnaden på bil, veiavgift, forsikring, vedlikehold og reparasjoner, er den som skal kjøre partneren, er den som må kjøre til familieselskaper og andre sosiale lag, er den som må ta handlingen, er den som må kjøre barna, kjøre på ferier, den som må hente svigers på flyplassen osv osv osv. Det er helt ufattelig at enkelte ikke ser at dette er en ganske stor belastning. Det forteller en god del om de som ikke ser dette for så si det forsiktig. Anonymkode: 71b87...56a Kostnader har ikke noe med hvorvidt du har lappen eller ikke. Jeg hadde lappen i 15 år før jeg betalte faste utgifter på bil. Mannen min mistet lappen pga helse en periode, skulle jeg gått fra han da eller? Anonymkode: a6055...71a 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #30 Skrevet 1. april 2023 Du bør være utro mot han Anonymkode: 284e8...d4b 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #31 Skrevet 1. april 2023 Et vennepar av meg hadde litt lik problemstilling. Han klarte riktignok fint å ta buss selv- og hun tar også gjerne bussen- men hun syntes det var upraktisk at han ikke hadde lappen med tanke på handling, kjøre barna (selv om de også tar buss), handle, besøke svigers (hennes foreldre bor i en annen by, hans bor i nabobygda men litt avsidesliggende til). Så de ble enige om at de sparte penger til hans kjøretimer, og familien måtte da kutte ned på andre goder. Og at hun måtte ta mer med hus/unger sånn at han fikk tatt jevnlige kjøretimer, oppkjøring etc. For som hun sa, neste gang er det min tur m/videreutdanning etc. Anonymkode: 1ab9d...aa3 1
Maskinfører Skrevet 1. april 2023 #32 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke nødvendigvis en trolleteåd desverre. Jeg har ett vennepar hvor mannen ikke har lappen, fordi han ikke vil. Kona kjører ham og barna over alt uansett og lappen er dyrt. Han er en smart fyr, i god jobb og har ingen fobier (som jeg er klar over).. han gamer til midt på natten, går på jobb med 4-5 timers søvn og monster til frokost. Når han kommer hjem sover han før kona kommer hjem med ungene fra bhg. Så kjører hun og handler mens han er med ungene. Etterpå lager han middag mens hun er med ungene. Hun rydder opp etter middagen mens han er med ungene. Så er hun med ungene resten av kvelden mens han gamer. Men ja, nei. Han "har ikke tid til å ta den pg gidder ikke å bruke så mye penger på lappen". Han er 34 år. Anonymkode: 026bf...3c6 Hørtes ut som en koselig familie 😄 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #33 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er frivillig å ha bil. Merkelig at mange klarer seg uten. Anonymkode: 3e8ea...731 De klarer seg uten fordi alle andre rundt de har det. Har enda til gode å høre venner uten førerkort si, ikke tenk på oss, vi tar bussen til Uvdal(hytta) så ikke tenk på oss. Eller de foreldre uten førerkort og bil med barn som sier, ikke tenk på oss. Vi kommer oss på kampen med kollektiv. Det er det samme hver gang, hvem kjører, hvem kan vi sitte på med AnonymBruker skrev (1 time siden): Kostnader har ikke noe med hvorvidt du har lappen eller ikke. Jeg hadde lappen i 15 år før jeg betalte faste utgifter på bil. Mannen min mistet lappen pga helse en periode, skulle jeg gått fra han da eller? Anonymkode: a6055...71a Klart du burde ha forlatt han... Selv du med din begrensede intelligens forstår at det å miste førerkort grunnet helse ikke kan sidestilles med det å ikke ta førerkortet.. Anonymkode: 71b87...56a 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #35 Skrevet 1. april 2023 Kjenner en som er gamer, 40 år og får venner eller foreldre til å kjøre på seg. Datet han i en kort periode, og når jeg kjørte, så kritiserte han på kjøringen min og bilen min. Jeg er alene mamma som har stått på og ordnet livet mitt. Har Kansje ikke flott bil, men det er søren meg min bil. Jeg var også en sånn som ikke turte kjøre. Men nå gjør jeg det. Folk må ta seg sammen. Anonymkode: c472e...8f2 3 1
I Grosny Skrevet 1. april 2023 #36 Skrevet 1. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mannen har enda ikke lappen og det er bare jeg som kjører ungene fra og til barnehagen og andre ting. I tillegg må jeg kjøre sambo hit og dit. Er mildt sagt drittlei at d er bare meg som kjører. Jeg skjemmes, flaut. Naboene ser bare meg kjøre på mannen og unga hele tiden. Det er så lite mandig synes jeg. Han har endelig spart opp penger og skal begynne å ta teoriprøven, men det tar så lannng tid. Han drøyer og drøyer. Har ventet lenge på st han skal få ut fingern. Det er så ille at hvis ikke han tar lappen etter ei viss tid så er forholdet slutt, fordi alt går på meg og han nekter å ta buss også. Angrer på at jeg ble sammen med en sånn tregost. Noen som har opplevd d samme? Anonymkode: 37c65...21e slettet-skulle egentlig postet anonymt Endret 1. april 2023 av I Grosny
Flintis Skrevet 1. april 2023 #37 Skrevet 1. april 2023 Må vel si jeg stusser mer over at han ikke kan kjøre kollektivt, det har noe med å klare seg å gjøre. Barnehagebarn klarer dette. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #38 Skrevet 1. april 2023 Alle voksne med selvrespekt tar lappen. For som en skrev over her, ellers er det bare et evig mas om å få sitte på med andre. Anonymkode: 9058a...b69 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #39 Skrevet 1. april 2023 Jeg må si jeg lurer på noe. Jeg forstår at denne byrden tærer på deg, og at du blir veldig lei. Hvordan hadde det vært om årsaken var medisinsk? Jeg har lappen, men var i en ulykke, og tør ikke lenger å kjøre. Jeg prøvde med en gang, men endte opp med å besvime. Hver gang jeg prøvde på nytt holdt jeg på å besvime. Jeg sluttet å prøve. Jeg har ikke råd til kjøretimer/ privat psykolog. Jeg sparer, men det tar tid. Tjener lite pga. ulykken. Derfor kjører samboer 100% av tiden, uansett hva vi skal. Jeg tar heller ikke buss, tog, e.l, fordi jeg fikk fobi mot alt som skjer i høy fart etter ulykken. Jeg går eller sykler om jeg kan, men det er som oftest han som kjører meg dit jeg skal. Mange ville sagt at det ikke kan sammenlignes, fordi jeg har opplevd noe traumatisk, imens din mann har valgt sin situasjon. Men resultatet blir jo det samme? Er det enklere å akseptere byrden om man har forståelse for årsaken? Jeg kjenner også ei som ble diagnostisert med epilepsi og derfor ikke får kjøre lenger. Resultatet er det samme. Burde vi være alene hele livet fordi vi ikke kjører bil? Anonymkode: ce057...d32 2
SPOCA Skrevet 1. april 2023 #40 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fordi du samtidig forventer og tar det for gitt at partneren er den som skal ta kostnaden på bil, veiavgift, forsikring, vedlikehold og reparasjoner, er den som skal kjøre partneren, er den som må kjøre til familieselskaper og andre sosiale lag, er den som må ta handlingen, er den som må kjøre barna, kjøre på ferier, den som må hente svigers på flyplassen osv osv osv. Det er helt ufattelig at enkelte ikke ser at dette er en ganske stor belastning. Det forteller en god del om de som ikke ser dette for så si det forsiktig. Anonymkode: 71b87...56a Jeg forventer ikke det, nei. Og alle kostnader rundt bil deler selvfølgelig samboer og jeg, vi har nemlig felles økonomi. Og man bør selvfølgelig bosette seg slik at man gjør seg minst mulig avhengig av andre. Derfor tar jeg kollektivt til det aller meste. Husk, ikke alle kan ta lappen. Jeg har epilepsi og har dessverre ikke valget at jeg kan ta lappen. Heldigvis har min samboer stor forståelse for dette, og støtter meg. Det var nemlig et ganske vondt å få diagnosen i voksen alder og innse at de kjøretimene jeg hadde tatt egentlig var helt bortkastet. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Alle voksne med selvrespekt tar lappen. For som en skrev over her, ellers er det bare et evig mas om å få sitte på med andre. Anonymkode: 9058a...b69 Ikke alle kan ta lappen. Det er ikke alltid et valg. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå