Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mannen har enda ikke lappen og det er bare jeg som kjører ungene fra og til barnehagen og andre ting. I tillegg må jeg kjøre sambo hit og dit. Er mildt sagt drittlei at d er bare meg som kjører. Jeg skjemmes, flaut. Naboene ser bare meg kjøre på mannen og unga hele tiden.  Det er så lite mandig synes jeg. Han har endelig  spart opp penger og skal begynne å ta teoriprøven, men det tar så lannng tid. Han drøyer og drøyer. Har ventet lenge på st han skal få ut fingern. Det er så ille at hvis ikke han tar lappen etter ei viss tid så er forholdet slutt, fordi alt går på meg og han nekter å ta buss også.  Angrer på at jeg ble sammen med en sånn tregost. Noen som har opplevd d samme?

Anonymkode: 37c65...21e

Jeg har også en mann uten lapp men vi har ikke barn enda. Planen er å kjøpe ny bil da den jeg har nå er bitteliten, så skal han øvelseskjøre med meg.

Jeg lurer på tror du mannen din skjemmes selv? Min man sin far døde før de fikk øvelseskjørt og moren hans er ikke akkurat en person man vil øvelseskjøre med så jeg kan ha forståelse for hvorfor han ikke fikk den men jeg har også følt det har vært frustrerende og upraktisk til tider. Nå når han er i 30årene er terskelen blitt enda høyere for han tror han ikke får det til. Men avtalen vår er at han må ha lappen før vi får barn så vi ikke havner i deres situasjon.

Har du spurt mannen din om det er en grunn til han ikke tar lappen?

Anonymkode: 6764f...7b0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rart mange er single...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De klarer seg uten fordi alle andre rundt de har det. 

Har enda til gode å høre venner uten førerkort si, ikke tenk på oss, vi tar bussen til Uvdal(hytta) så ikke tenk på oss. 

Eller de foreldre uten førerkort og bil med barn som sier, ikke tenk på oss. Vi kommer oss på kampen med kollektiv. 

Det er det samme hver gang, hvem kjører, hvem kan vi sitte på med

Klart du burde ha forlatt han... Selv du med din begrensede intelligens forstår at det å miste førerkort grunnet helse ikke kan sidestilles med det å ikke ta førerkortet.. 

Anonymkode: 71b87...56a

Sier vel mest om din omgangskrets. Da jeg bodde i Oslo var det mange som ikke hadde lappen, og omtrent ingen som hadde bil, og det gikk helt fint. Bor du i gokk stiller det seg selvsagt annerledes.

Uansett er ikke problemet her at mannen ikke har lappen, men at han forventer å bli kjørt. Blir like oppgitt hver gang jeg leser tråder her på KG der kvinner klager over at de har VALGT en mann som ikke rydder, ikke vasker, ikke forsørger seg selv, ikke håndterer økonomien, og må transporteres rundt av dama. Ofte har de også valgt å få barn med denne fyren. Fatter det ikke.

Anonymkode: 86e18...4f3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mannen har enda ikke lappen og det er bare jeg som kjører ungene fra og til barnehagen og andre ting. I tillegg må jeg kjøre sambo hit og dit. Er mildt sagt drittlei at d er bare meg som kjører. Jeg skjemmes, flaut. Naboene ser bare meg kjøre på mannen og unga hele tiden.  Det er så lite mandig synes jeg. Han har endelig  spart opp penger og skal begynne å ta teoriprøven, men det tar så lannng tid. Han drøyer og drøyer. Har ventet lenge på st han skal få ut fingern. Det er så ille at hvis ikke han tar lappen etter ei viss tid så er forholdet slutt, fordi alt går på meg og han nekter å ta buss også.  Angrer på at jeg ble sammen med en sånn tregost. Noen som har opplevd d samme?

Anonymkode: 37c65...21e

At han ikke har lappen er èn ting, men at han "nekter" å ta kollektivtrafikk er en annen. Han burde virkelig være i stand til å ordne seg transport fra A til B selv, ja selv om man ikke har lappen. Å lene seg på andre og forvente at andre skal være privatsjåfør kan jo ikke gå i lengden, og enhver skjønner jo det. 

Det er utrolig slitsomt og masete å være sjåfør for partneren sin i tider og utider. 

Det vet jeg alt om. Men jeg klarte å "tvinge" daværende frue til å kjøre opp ganske tidlig i forholdet. Når hun da hadde tatt lappen innrømmet hun at hun "hadde vært idiot" som ikke hadde kjørt opp tidligere.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Be han ta bussen. Har selv ikke lappen, men jeg tar med meg ungene på bussen selv om mannen er hjemme. Han er ikke min sjåfør og skal få slippe det.

Anonymkode: bd8bd...535

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det egneste er at det blir vanskelig for deg, om noe skulle skje med din mann slik at han ikke kan kjøre, og du må. eller om du en gang blir alene. Ting kan da skje i livet..Derfor er det fint å kunne kjøre. 

Kanskje en gang i fremtiden, bor dere et annet sted enn oslo? Kansje drar mannen bort for å besøke sin familie over lengre tid en gang, og du trenger bil. Noe skjer hjemme og du trenger å dra i en fei et sted som haster og det handler om liv og død?? kanskje brekker han benet en gang, eller en arm. osv. 

Jeg forstår at i oslo så har ikke alle lappen, fordi man har buss. Jeg har vært der jeg og. Jeg bare sier at livet vil kanskje ikke ALLTID være sånn at man befinner seg midt i gryta og taxi og busser rundt hvert et hjørne.

Anonymkode: c472e...8f2

Joda, ting kan skje. Men det er noe med at når man ikke kjører bil, så innretter man livet sitt deretter. Jeg har aldri vært vant til å ha bil. Jeg sykler med piggdekk på vinteren. Jeg går og reiser kollektivt når jeg må noe. Skal vi kjøpe større ting så kan det leveres hjem. Skulle vi flytte eller skulle det bli slutt en gang, så er det jo ikke sånn at jeg plutselig bor et helt vilkårlig sted i Norge. Jeg vil jo fortsette å ordne meg etter det faktum at jeg ikke kjører bil.

Mannen kunne ikke kjøre bil i et halvt års tid pga. skade. Det var mer omfattende enn et ben-/armbrudd. Det var en tøff periode, det. Ikke fordi han ikke kunne kjøre bil, men fordi han ikke kunne bidra i det daglige hjemme og med oppfølging av barna, slik han pleier. Bilkjøring hadde ikke hjulpet da "alt" (inkludert svigers) er innenfor 10 minutters gange fra her vi bor, og med dårlige parkeringsmuligheter.

Vi legger opp livet vårt etter hverdagslivet og vi er forberedt på hva som med en viss sannsynlighet kan skje av kriser. 

Skulle det handle om liv og død så tror jeg uansett at ambulansen vil kunne komme til oss før vi kunne kjøre til legevakten.

Svaret mitt var til en som skrev "Evner du ikke ta førerkort, bør du ikke være i forhold."

Og jeg mener så absolutt at man fint kan leve i et forhold selv om begge ikke kjører bil.

Som jeg nevnte, og for å holde meg til tema, så er det ikke bra at TS må kjøre rundt på sin mann. Hvis det går buss der de bor, så er det han som må velge om han vil ta buss eller lære seg å kjøre bil. Jeg mener bare at det ikke er gitt at svaret i alle situasjoner er at begge voksne må ha lappen.

Anonymkode: 1ced3...91f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Joda, ting kan skje. Men det er noe med at når man ikke kjører bil, så innretter man livet sitt deretter. Jeg har aldri vært vant til å ha bil. Jeg sykler med piggdekk på vinteren. Jeg går og reiser kollektivt når jeg må noe. Skal vi kjøpe større ting så kan det leveres hjem. Skulle vi flytte eller skulle det bli slutt en gang, så er det jo ikke sånn at jeg plutselig bor et helt vilkårlig sted i Norge. Jeg vil jo fortsette å ordne meg etter det faktum at jeg ikke kjører bil.

Mannen kunne ikke kjøre bil i et halvt års tid pga. skade. Det var mer omfattende enn et ben-/armbrudd. Det var en tøff periode, det. Ikke fordi han ikke kunne kjøre bil, men fordi han ikke kunne bidra i det daglige hjemme og med oppfølging av barna, slik han pleier. Bilkjøring hadde ikke hjulpet da "alt" (inkludert svigers) er innenfor 10 minutters gange fra her vi bor, og med dårlige parkeringsmuligheter.

Vi legger opp livet vårt etter hverdagslivet og vi er forberedt på hva som med en viss sannsynlighet kan skje av kriser. 

Skulle det handle om liv og død så tror jeg uansett at ambulansen vil kunne komme til oss før vi kunne kjøre til legevakten.

Svaret mitt var til en som skrev "Evner du ikke ta førerkort, bør du ikke være i forhold."

Og jeg mener så absolutt at man fint kan leve i et forhold selv om begge ikke kjører bil.

Som jeg nevnte, og for å holde meg til tema, så er det ikke bra at TS må kjøre rundt på sin mann. Hvis det går buss der de bor, så er det han som må velge om han vil ta buss eller lære seg å kjøre bil. Jeg mener bare at det ikke er gitt at svaret i alle situasjoner er at begge voksne må ha lappen.

Anonymkode: 1ced3...91f

Du gjør selvsagt som du vil, men for meg er førerkort en viktig del av å være et voksent selvstendig individ. Å kunne kjøre til hytta når det passer meg, å kunne handle mye på en gang, å kunne spontant stikke til venner og familie,  å kunne hente barnet som har punktert sykkelen, å kunne leie bil i utlandet, osv osv. ikke minst så kunne jeg ikke hatt den veldig spennende jobben jeg har uten førerkort. Jeg klarer ikke å forestille meg livet uten. Min mor har også alltid hatt lappen, så for meg var det en selvfølge. Har et par venninner med gamle mødre uten lappen, og de er mildt sagt lei av å kjøre og hente hele tiden.

Anonymkode: 9058a...b69

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du gjør selvsagt som du vil, men for meg er førerkort en viktig del av å være et voksent selvstendig individ. Å kunne kjøre til hytta når det passer meg, å kunne handle mye på en gang, å kunne spontant stikke til venner og familie,  å kunne hente barnet som har punktert sykkelen, å kunne leie bil i utlandet, osv osv. ikke minst så kunne jeg ikke hatt den veldig spennende jobben jeg har uten førerkort. Jeg klarer ikke å forestille meg livet uten. Min mor har også alltid hatt lappen, så for meg var det en selvfølge. Har et par venninner med gamle mødre uten lappen, og de er mildt sagt lei av å kjøre og hente hele tiden.

Det er et privilegie å ha mulighet til å ta førerkort og å eie en bil. Det er ikke for alle, og handler ingenting om å være et voksent, selvstendig individ. 

Det samme kan sies om de fleste tingene du anser som det å være et voksent, selvstendig individ også: "kjøre til hytta", "handle mye på en gang", "leie bil i utlandet"... det er for priviligerte mennesker. Det handler om frihet, muligheter, overskudd og goder, ikke om å være voksen og selvstendig. 

Det å være selvstendig er å være i stand til å tenke og handle uavhengig av råd og hjelp fra andre. Det evner man helt fint uten sertifikat eller bil. 

Anonymkode: 39457...77d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har enda til gode å høre venner uten førerkort si, ikke tenk på oss, vi tar bussen til Uvdal(hytta) så ikke tenk på oss. 

Eller de foreldre uten førerkort og bil med barn som sier, ikke tenk på oss. Vi kommer oss på kampen med kollektiv. 

Det er det samme hver gang, hvem kjører, hvem kan vi sitte på med

Du vet at ikke hele Norge lever i ditt miljø og din boble? 

Anonymkode: 3e8ea...731

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du vet at ikke hele Norge lever i ditt miljø og din boble? 

Anonymkode: 3e8ea...731

Nei, slikt forstår ikke jeg meg på

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor kan man ikke ta bussen til hytta? Eller kampen? Selv mange med bil bruker en del kollektivt. 

Anonymkode: 1ab9d...aa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så de som har epilepsi kan ikke være i et forhold?

Anonymkode: f7e99...9fd

Flere med epilepsi har førerkort. Graden som teller. 

Men nei, jeg hadde aldri giddet kjøre rundt på en mann. 

Anonymkode: 44d39...6c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et privilegie å ha mulighet til å ta førerkort og å eie en bil. Det er ikke for alle, og handler ingenting om å være et voksent, selvstendig individ. 

Det samme kan sies om de fleste tingene du anser som det å være et voksent, selvstendig individ også: "kjøre til hytta", "handle mye på en gang", "leie bil i utlandet"... det er for priviligerte mennesker. Det handler om frihet, muligheter, overskudd og goder, ikke om å være voksen og selvstendig. 

Det å være selvstendig er å være i stand til å tenke og handle uavhengig av råd og hjelp fra andre. Det evner man helt fint uten sertifikat eller bil. 

Anonymkode: 39457...77d

Det kom den ja. Visste det. Ja, noen har epilepsi, noen er blinde, noen er syke og noen ytterst få er så fattige at de ikke har råd til å ta lappen. Men mange av dem kan få den sponset eller gratis.

Nei, man behøver faktisk ikke å være så veldig «privilegert» for å ta førerkort i Norge. De aller fleste har jo lappen. Ikke bare de privilegerte.  Men klart. Et minimum av ressurser må man jo ha. De som ikke har det får ha meg unnskyldt at jeg krenket dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lappen, og jeg stikker spontant til venner og familie, drar til hytta i nabo-kommunen når det passer meg (går av på stopp 1200 m unna hytta), handler iblant mye i trilletralle som jeg tar med på bussen etc. Mange butikker har hjemkjøring av varer, på alt fra dagligvarer til møbler og hvitevarer etc., ofte har folk ikke stor nok bil til å hjemkjøre et stort møbel uansett. Hvis jeg punkterte sykkelen som barn måtte jeg trille den hjem eller ta den med på bussen - apropos selvstendig individ - så hvorfor skal ikke mitt barn klare det samme? Det er bra m/lappen og bil, men det koster. Flere kolleger som har bil, tar likevel buss til jobb.

Jeg overtalte kjæresten min til å selge bilen og kjøpe månedskort på bussen i stedet, ikke bare sparte han mye, han fikk også økt ramme for boliglån i banken og mulighet til å eie flere leiligheter framfor 1. Vi har jo det meste vi trenger av hvitevarer og møbler. Bil er ikke et poeng i min jobb. Jeg tar kjøretimer men det må jo skje innimellom alt annet og vi har uansett ikke barn ennå. Han kjører mye med jobbens bil og vi kan heller kjøpe egen bil igjen når vi absolutt trenger det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

...noen ytterst få er så fattige at de ikke har råd til å ta lappen. Men mange av dem kan få den sponset eller gratis.

Da må man bo langt unna et større tettsted, for at man kanskje får sponset lappen som et tiltak for å få jobb etc. Selv da er det såpass uvanlig at kun et par kommuner gjør det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da må man bo langt unna et større tettsted, for at man kanskje får sponset lappen som et tiltak for å få jobb etc. Selv da er det såpass uvanlig at kun et par kommuner gjør det. 

Vet at en del innvandrere og asylsøkere får det. Og nei, jeg bor ikke langt unna et større tettsted.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lappen, og jeg stikker spontant til venner og familie, drar til hytta i nabo-kommunen når det passer meg (går av på stopp 1200 m unna hytta), handler iblant mye i trilletralle som jeg tar med på bussen etc. Mange butikker har hjemkjøring av varer, på alt fra dagligvarer til møbler og hvitevarer etc., ofte har folk ikke stor nok bil til å hjemkjøre et stort møbel uansett. Hvis jeg punkterte sykkelen som barn måtte jeg trille den hjem eller ta den med på bussen - apropos selvstendig individ - så hvorfor skal ikke mitt barn klare det samme? Det er bra m/lappen og bil, men det koster. Flere kolleger som har bil, tar likevel buss til jobb.

Jeg overtalte kjæresten min til å selge bilen og kjøpe månedskort på bussen i stedet, ikke bare sparte han mye, han fikk også økt ramme for boliglån i banken og mulighet til å eie flere leiligheter framfor 1. Vi har jo det meste vi trenger av hvitevarer og møbler. Bil er ikke et poeng i min jobb. Jeg tar kjøretimer men det må jo skje innimellom alt annet og vi har uansett ikke barn ennå. Han kjører mye med jobbens bil og vi kan heller kjøpe egen bil igjen når vi absolutt trenger det. 

Kanskje du ser annerledes på det når du har 2-3 barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du ser annerledes på det når du har 2-3 barn.

Kanskje. Men mine foreldre hadde 4 barn og kun 1 bil som ofte var reservert til pappas jobb, så buss/sykkel ble mye brukt. Venninna mi er billøs aleinemor til 2 og reiser med dem på bussen, tom på Kystbussen 🤷‍♀️ Det handler såklart om hvor man bor, ikke alle steder er realistisk å bo uten bil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det et veldig lurt å ta lappen før man får barn. Tok selv lappen forholdsvis sent som 26-åring, men det var likevel 2 år før jeg fikk barn.

Vi har riktignok bare en bil, og den er det kona som eier. Jeg har gangavstand til jobb, så trenger ikke egen bil, med alt som følger med av bensinpenger, årsavgifter og forsikringer. Synes det et rart med de her som ikke har lappen, men som likevel betaler på disse tingene.

Men det å være to som kan dele på kjøringen om vi skal på bilferie, på hytta eller liknende, hjelper mye. Å kunne kjøre til bortekamper når sønnen min skal spille fotball er også  viktig.

Opplever det egentlig som en selvfølge blant foreldregruppen i klassen til barna mine at begge har lappen og kan kjøre barna rundt på ting. Og vi bor i ganske sentrale strøk.

Jeg er også vokst opp med en mor som ikke tok lappen før hun var over år, og husker hvor tungvint jeg syntes det var å måtte ta bussen hvor enn vi skulle.

Anonymkode: cfb08...a82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 17.32):

Fordi du samtidig forventer og tar det for gitt at partneren er den som skal ta kostnaden på bil, veiavgift, forsikring, vedlikehold og reparasjoner, er den som skal kjøre partneren, er den som må kjøre til familieselskaper og andre sosiale lag, er den som må ta handlingen, er den som må kjøre barna, kjøre på ferier, den som må hente svigers på flyplassen osv osv osv. 

Det er helt ufattelig at enkelte ikke ser at dette er en ganske stor belastning. Det forteller en god del om de som ikke ser dette for så si det forsiktig. 

Her har jeg ikke lappen. Mannen har. Men vi har ikke bil. Så forventer absolutt ikke at én part skal stå for bilen. Hvis vi hadde hatt bil, så måtte jo han kjørt, men vi hadde jo selvsagt delt på kostnader og avgifter. 

Anonymkode: f6a1d...cdd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...