AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #81 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Unnskyld meg, men hvorfor i alle dager ta kjøretimer når du besvimer hver gang du setter deg i førersetet? Du kan så klart ikke kjøre bil. Det er livsfarlig for deg OG alle andre i trafikken. 🤯 Anonymkode: c472e...8f2 Selvfølgelig kan jeg ta kjøretimer, de har tross alt biler hvor læreren kan ta over kontrollen. Mange som har besvimt uten forvarsel under kjøretimer, du har bare ikke hørt om det. De har ikke bare elever uten førerkort, mange med angst som tar kjøretimer. Les om angst, så forstår du mer om mekanismene. Psykologen ga meg til og med tips til hvordan jeg skulle komme over dette ved å kjøre uten kjørelærer. Men det valgte jeg å ikke gjøre. Anonymkode: ce057...d32
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #82 Skrevet 2. april 2023 Jeg har ikke lappen. Nå høres jeg kanskje dobbeltmoralsk ut, men ville nok ikke blitt sammen med en mann som ikke har lappen😅 Anonymkode: b2785...36b 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #83 Skrevet 2. april 2023 Det er lov å ikke ville å ta lappen. Men da må personen ta buss, sykle eller gå enn å mase på at andre skal kjøre en. Anonymkode: a40e4...c9d 1
Thyra Skrevet 2. april 2023 #84 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 16.50): Motsatt. Evner du ikke ta førerkort, bør du ikke være i forhold. Anonymkode: 44d39...6c6 Det var da voldsomt! Jeg vet da om mange (voksne) av begge kjønn som ikke har førerkort. Det er jo også mange som ikke har råd til eller ikke prioriterer å ha bil. Her i Oslo ønsker jo politikerne mer og mindre å fase ut privatbilene uansett, virker det som. 4
Thyra Skrevet 2. april 2023 #85 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 15.15): Mannen har enda ikke lappen og det er bare jeg som kjører ungene fra og til barnehagen og andre ting. I tillegg må jeg kjøre sambo hit og dit. Er mildt sagt drittlei at d er bare meg som kjører. Jeg skjemmes. Flaut. Naboene ser bare meg kjøre på mannen og unga hele tiden. Det er så lite mandig synes jeg. Han har endelig spart opp penger og skal begynne å ta teoriprøven, men det tar så lannng tid. Han drøyer og drøyer. Har ventet lenge på st han skal få ut fingern. Det er så ille at hvis ikke han tar lappen etter ei viss tid så er forholdet slutt, fordi alt går på meg og han nekter å ta buss også. Angrer på at jeg ble sammen med en sånn tregost. Noen som har opplevd d samme? Anonymkode: 37c65...21e Drit nå i hva naboene ser og tenker. Om du ikke har verre ting å skjemmes av i livet enn at mannen din ikke har førerkort, eller om du ikke har større ting å klage over med mannen din enn at han ikke har førerkort... da tenker jeg du har det ganske bra. Men selvsagt bør han kunne ta bussen innimellom! 3
lillevill Skrevet 2. april 2023 #86 Skrevet 2. april 2023 Emma21 skrev (23 timer siden): Nei men det he ikkje gubbersen min hell. Han kjaure no like dan han au. Uten lappen. He he ikkje hadd lappen på fleire år. alikavell kjaure hann traktor, bil , lastebil gravemaskin og ein og anna sny skuter Gøy på landet, si 🥳
Thyra Skrevet 2. april 2023 #87 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke lappen. Nå høres jeg kanskje dobbeltmoralsk ut, men ville nok ikke blitt sammen med en mann som ikke har lappen😅 Anonymkode: b2785...36b Ja, det høres dobbeltmoralsk ut. Sikkert praktisk at minst en i husstanden har lappen. Men å ikke kunne bli sammen med noen pga det, synes jeg er noe spesielt. Kan du velge og vrake i "perfekte" menn?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #88 Skrevet 2. april 2023 Glemmer ikke eksen som sa det var så kjekt at jeg hadde lappen, for da slapp han selv å ta den. Så da forventet han at jeg skulle være hans privatsjåfør, til og med kjøre han rundt når han kjedet seg. Anonymkode: b9051...932
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #89 Skrevet 2. april 2023 Jeg valgte vekk en fyr på Tinderstadiet pga manglende førerkort. Jeg gadd ikke å være den som alltid skal kjøre og være den som tar hånd om alt det praktiske en bil brukes til - helt turn off! Anonymkode: 7f932...cba 3
Thyra Skrevet 2. april 2023 #90 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det kom den ja. Visste det. Ja, noen har epilepsi, noen er blinde, noen er syke og noen ytterst få er så fattige at de ikke har råd til å ta lappen. Men mange av dem kan få den sponset eller gratis. Nei, man behøver faktisk ikke å være så veldig «privilegert» for å ta førerkort i Norge. De aller fleste har jo lappen. Ikke bare de privilegerte. Men klart. Et minimum av ressurser må man jo ha. De som ikke har det får ha meg unnskyldt at jeg krenket dem. Anonymkode: 9058a...b69 De fleste har lappen. Men det er ikke unormalt å ikke ha det heller, ihvertfall ikke om man bor sentralt. Og ikke alle har råd med en gang de er gamle nok. Og det betyr ikke alltid at de har råd til å ha bil, eller ser det fornuftig å prioritere det å ha bil. Ikke alle har råd til "å handle mye på en gang" eller utenlandsferier, som var nevnt her. D kan da være voksne selvstendige mennesker for det. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #91 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 16.51): Dagens unge er så jævlig patetiske. Mann uten lappen - hvorfor giftet du deg med en slik? Brukte han rullebrettet i stedet kanskje? Anonymkode: d8396...740 Dagens unge? Tror det var flere uten lappen for noen tiår siden. Der jeg vokste opp var det ikke en gang vei før i 1970. Hva skulle folk med lappen da.... Anonymkode: 98ba5...f45 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #92 Skrevet 2. april 2023 Jeg er ei dame i 30-årene som nylig har tvunget meg selv til å ta lappen. En stor del av årsaken til at jeg har gjort det, er pga. min samboer som gjerne ville at jeg skulle få lappen før vi får barn. Og det forstår jeg godt. Det er praktisk. Jeg har aldri bedt han kjøre meg rundt - og jeg har alltid tatt kollektivtransport. Vi har et godt kollektivtransport i byen vi bor i, så sånn sett har det aldri vært et problem. Det skjer likevel at det dukker opp anledninger hvor det er kjekt å ha lappen, feks når vi skal ut av byen eller vi skal handle masse greier eller skal levere søppel på returstasjoner eller liknende. Og har det alltid vært opp til han å kjøre. Han la aldri "press" i så måte, men jeg innså at det var veldig viktig for han at vi begge hadde lappen, og det respekterer jeg. Alt som kan bidra til at vår familie kan driftes mest mulig effektivt - og fint, er viktig for meg. Og han. Så da gjør jeg det jeg må, og han gjør det han må. Det var kostbart å ta lappen, og jeg har hatt runder med meg selv mentalt. Jeg har i alle år vært svært lite glad i å kjøre bil. Nå har det endret seg - nå føler jeg virkelig på en mestringsfølelse når jeg kjører meg selv hit og dit. Skal sies, at på vei til og fra kjøreskolen har jeg grått mine modige tårer. Haha. Og tatt meg i nakkeskinnet flere ganger enn jeg kan telle. Og dette som en voksen dame. Anonymkode: cf297...6bb 1 2
Thyra Skrevet 2. april 2023 #93 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 17.32): Fordi du samtidig forventer og tar det for gitt at partneren er den som skal ta kostnaden på bil, veiavgift, forsikring, vedlikehold og reparasjoner, er den som skal kjøre partneren, er den som må kjøre til familieselskaper og andre sosiale lag, er den som må ta handlingen, er den som må kjøre barna, kjøre på ferier, den som må hente svigers på flyplassen osv osv osv. Det er helt ufattelig at enkelte ikke ser at dette er en ganske stor belastning. Det forteller en god del om de som ikke ser dette for så si det forsiktig. Anonymkode: 71b87...56a Hvem har sagt at den som har lappen skal ta alle kostnadene med bilen? Og avhengig av hvor man bor, kan man gjøre mye av det du beskriver her ved å gå eller ta bussen. Ikke alle forventer å bli kjørt rundt over alt. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #94 Skrevet 2. april 2023 I alle dager for noen holdninger. Anonymkode: 99833...091
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #95 Skrevet 2. april 2023 Thyra skrev (15 minutter siden): Hvem har sagt at den som har lappen skal ta alle kostnadene med bilen? Og avhengig av hvor man bor, kan man gjøre mye av det du beskriver her ved å gå eller ta bussen. Ikke alle forventer å bli kjørt rundt over alt. Alle jeg har truffet uten lappen forventer det jo. Anonymkode: 9058a...b69 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #96 Skrevet 2. april 2023 Thyra skrev (32 minutter siden): De fleste har lappen. Men det er ikke unormalt å ikke ha det heller, ihvertfall ikke om man bor sentralt. Og ikke alle har råd med en gang de er gamle nok. Og det betyr ikke alltid at de har råd til å ha bil, eller ser det fornuftig å prioritere det å ha bil. Ikke alle har råd til "å handle mye på en gang" eller utenlandsferier, som var nevnt her. D kan da være voksne selvstendige mennesker for det. Herregud. For MEG og veldig mange andre gir førerkort en følelse av selvstendighet og frihet. Man er ikke avhengig av andre , men kan selv bestemme når og hvor man vil dra. Veldig så provosert flere ble av eksemplene mine da! La oss stryke å leie bil i utlandet og dra på hytta da. For deg er visst bare noe fiffen holder på med i følge KG. Jeg holder fast ved at det ikke bare er de overpriviligerte som i blant har behov for å få med seg mer enn en eller to poser hjem fra matbutikken, besøke venner og familie eller kjøre til/fra/i jobb - og hente og bringe barn rundt om kring. Jeg gir selvsagt blanke f i hva andre gjør, men det må vel være lov å nevne fordelene med å ha førerkort uten å bli beskyldt for å være i en privilegert boble? Anonymkode: 9058a...b69 1 2
Thyra Skrevet 2. april 2023 #97 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Herregud. For MEG og veldig mange andre gir førerkort en følelse av selvstendighet og frihet. Man er ikke avhengig av andre , men kan selv bestemme når og hvor man vil dra. Veldig så provosert flere ble av eksemplene mine da! La oss stryke å leie bil i utlandet og dra på hytta da. For deg er visst bare noe fiffen holder på med i følge KG. Jeg holder fast ved at det ikke bare er de overpriviligerte som i blant har behov for å få med seg mer enn en eller to poser hjem fra matbutikken, besøke venner og familie eller kjøre til/fra/i jobb - og hente og bringe barn rundt om kring. Jeg gir selvsagt blanke f i hva andre gjør, men det må vel være lov å nevne fordelene med å ha førerkort uten å bli beskyldt for å være i en privilegert boble? Anonymkode: 9058a...b69 Selvsagt gir førerkort og bil frihet og mange fordeler. Men det er ikke en forutsetning for å være et voksent selvstendig menneske! Som en annen her skrev, har man ikke førerkort/bil, så innretter man seg deretter. Mange klarer seg helt utmerket uten bil. Nei, man trenger ikke å være overpriviligert for å ha førerkort og bil. Men det er heller ikke uvanlig å ikke se seg råd til det, så lenge man har andre muligheter. Jeg vet at enkelte steder er man avhengig av bil, da det sjelden eller aldri går buss. Har selv vokst opp et slikt sted. Men der er det til gjengjeld gjerne billigere å bo. 4
Thyra Skrevet 2. april 2023 #98 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Alle jeg har truffet uten lappen forventer det jo. Anonymkode: 9058a...b69 Alle du har møtt uten lappen forventer at en eventuell partner tar alle kostnader ved å ha bil mens de samtidig forventes å bli kjørt rundt? Om man lever sammen deler man vel på utgifter? Hvordan man gjør det varierer jo. Om det skal være noen skeivdeling av utgifter må det i så fall være pga ulik inntekt, eller eventuelt at kun den ene har nytte av bilen (eller båten, motorsykkelen e.l....) ikke fordi kun den ene har lappen. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #99 Skrevet 2. april 2023 Forstår at det er frustrerende at han ikke har lappen, men det er jo hans problem! Hadde nektet å kjøre på ham, så måtte han tatt det deretter! Det er heller ikke vanskelig å ta lappen økonomisk, hvis man har øvelseskjørt og spart opp noe penger. Det er jo lagt opp slik at man kan betale inn litt og litt. Men flaut? Og lite mandig? Nei, det hadde jeg hevet meg over. Anonymkode: e23c3...b09
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #100 Skrevet 2. april 2023 svartkatt skrev (På 31.3.2023 den 16.45): Syns det er dumt at man skal tvinges til å ta lappen.. nå sier du ingenting om hvorfor han ikke vil ta buss.. så.. tenker at det kan være samme grunn til at han ikke gjør eller er treig med begge deler.. og såvidt jeg kan forestille meg burde du ha tenkt over dette for lenge siden, og være mer tålmodig nå.. men som sagt mangler jeg litt informasjon her. Nei, man kan ikke tvinge noen til å ta lappen, men man kan heller ikke forvente at samboer er privatsjåfør i alle sammenhenger! Anonymkode: e23c3...b09 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå