Gå til innhold

Samboer er skjult narsisist - Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi som har vokst opp i slike familier trenger disse begrepene for å forstå hva vi har blitt utsatt for. Det er annerledes med voksne mennesker som velger å gå inn i kjørlighetsrelasjoner med disse manipulatorene. De velger det selv. Vi som vokste opp slik hadde ingen. Vi kjenner ingen annen virkelighet, og vi valgte det ikke selv. Da er begrepene er viktig del av løsrivelsesprosessen. Man må jobbe for helbredelse, og det er en ensom kamp. Man mister sin familie.

Anonymkode: bf31f...0cf

For oss som har vært i slike forhold er det også utrolig viktig å tilegne seg kunnskap. Ingen velger bevisst å gå inn i et psykisk voldelig forhold.

Poenget er uansett ikke å sette en diagnose på folk, men å lese om det for å få en forståelse av hva som egentlig skjer. 

Når man har blitt manipulert over flere år mister man all selvtillit, grensene for hva som er akseptabelt er for lengst flyttet, man skjønner ikke hvorfor man ikke klarer å ha et stabilt og godt forhold, og man aner ikke hvem denne personen er som man har vært sammen med i flere år. Er h*n den snille versjonen av seg, slik h*n alltid var i begynnelsen? Eller den slemme? Eller begge to? Er h*n i det hele tatt snill, eller er det bare manipulasjon? Er h*n virkelig slem, eller er h*n egentlig bare emosjonelt skadet og redd?

I sånne situasjoner hjelper disse selvhjelpsbøkene enormt. Det virker helbredende å endelig gjennomskue manipulasjonen og forstå hva som har skjedd.

Så Ts: det første du bør gjøre er ihvertfall å lese deg opp alt du kan sånn at du klarer å gjennomskue alt som skjer. Det vil frata ham noe av den makten han har over deg. I tillegg må du kontakte Krisesenteret. De kan hjelpe deg til å finne ut av hvordan du best skal håndtere situasjonen.

Anonymkode: 04865...931

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Made4u

For det første er mye av det som skrives om narsissister på nettet skrevet av personer som er like ukvalifiserte som deg til å sette diagnoser og å dele informasjon, mye av det de deler er skrevet basert på egen magefølelse og hva de mener er egne erfaringer, jeg har selv vært innom slike elendige kilder for informasjon hvor ukritiske vesen tar det som skrives som sannheter. Villedende vil tenkende vesen som evner å forstå galskapen i det kalle slike sider.

At du åpenbart tror selv at du er i stand til å skulle stille diagnose og sågar det at du påstår at du er helt sikker, det bekrefter jo bare din egen dømmekraft og at du har særdeles ukritisk tilnærming til hvem som skal og kan utdele diagnoser. Om du hadde vært litt oppegående så hadde du hatt forstand nok til å forstå at også din samboer hadde hatt et helt annet forhold til noen andre enn deg, og ville jo da også kunne blitt oppfattet annerledes. Klart det er dere to sammen som danner grunnlaget for hvem dere er, hvordan dere kommuniserer etc., om ikke alt er like bra så gir det deg ikke grunnlag for å stille diagnoser etter eget forgodtbefinnende i alle fall (og i alle fall ikke basert på mye av den villedningen du finner om du leser om emnet på nettet).

Dette blir altså for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 17.18):

Jeg lever med en samboer som går under diagnosen skjult narsisist. Jeg har ikke planer om å gå, men det krever mye. Er det noen andre her som har levd eller lever i et slikt forhold? Er det noen som har noen tips, erfaringer eller råd? Jeg trenger en endring nå, og vurderer gå dypere i kampen. De som har opplevd dette vet hva jeg mener. Er det verdt det? Hva kan jeg gjøre, si, kreve? Forvente?

Samboer vet ikke selv om diagnosen, jeg har satt den selv. Men før dere kritiserer dette så vil jeg si at jeg er 100% sikker. Jeg har lest mye, og vet mye om temaet. Om diagnosen er 100% rett, og eller om det er andre ting er ikke så viktig. Det jeg lurer på er om noen vet hva jeg vil oppleve om jeg tar tak i dette? Frem til nå hat jeg fått på eggeskall, men det går ikke lenger. Som sagt, trenger en endring,  en usikker på om jeg skal sette krav, «krige» , være passiv og fraværende. Overse, ditekte konfrontere eller hva?

Setter veldig pris på erfaringsbasert tilbakemelding. Kritik og tull bare overser jeg

Takk

Anonymkode: 38871...cf0

Spørsmålet jeg stiller meg er hva han egentlig bør gjøre i og med at han er samboer med ei som setter diagnoser utifra det hun finner på google. Han bør faktisk flytte ut for det der kommer garantert til å bli verre, og det kan være tungt å bo med folk som påtar seg roller de slett ikke har forutsetninger for å ha. Skjerp deg!!!

Anonymkode: c25ba...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg vet ikke om du fikk det med deg og rakk å ringe, men Epitels hjelpetelefon hadde på torsdag gratis telefontid mellom 20.00 og 22,00.  
Legger ut oversikt over det fullstendige tilbudet her, så kan du eventuelt se om det er et tilbud som kan passe for deg. 
https://epitel.no/epitel-tilbyr/veiledning

Sjekk gjerne ut nettsiden, da de har inngående kjennskap til temaet. 
Deres Facebook-side kan også anbefales; her finner du nyttige lenker og du vil se at det finnes andre mennesker i samme situasjon. Til sist finnes det lukkede facebookgrupper du kan melde deg inn i. 
https://www.facebook.com/profile.php?id=100064334003671

Epitel tilbyr samtaler pr. telefon eller skype. 
Ønsker du råd og veiledning? Velkommen til å sende en melding via nettsiden eller sms.
Du kan også ringe telefon nr:  47 26 82 30 for å avtale time. 
Timepris for samtale: 
En person: kr. 700,-
To personer eller flere ved samme konsultasjon: kr. 600,- pr. person pr. time.
Redusert pris for trygdede.

Har du et spørsmål eller trenger du en krisesamtale av kort varighet?
Epitel tilbyr gratis støttesamtaler på telefon, samtalene kan vare opptil 15 minutter.
Vår gratis hjelpetelefon nr. 472 68 230 har disse åpningstidene:

Mandag:  15.00 - 17.00 
Tirsdag:   14.00 - 16.00
Onsdag:  10.00 - 12.00
Torsdag:  20.00 - 22.00

 

Anonymkode: e5bec...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser noen anbefaler YouTube kanaler og jeg har også noen jeg vil anbefale. Først og fremst Erik Mørch: 

Jeg vil også anbefale deg å søke opp Lil Stella Høslom ( hun tilbyr også samtaler, også over FaceTime eller tlf hvis det er stor bo avstand ) og Anita Sweeney. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...