Gå til innhold

Samboer er skjult narsisist - Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"Min narsissist" slo ikke. Skrek ikke noe særlig heller. Ham gråt seg mer til å få viljen sin. Det var alltid så synd på ham, han hadde ingenting å leve for, ingenting var hans skyld, og så videre. 

Coverte narsissister er ofte stakkarslige, og manipulerer gjennom å kreve medfølelse og spille på samvittighet. (Du elsker meg egentlig ikke! Om du elsket meg ville du forstå meg! Du sårer meg ved å *egentlig normale ting, som å treffe venner istedenfor å være med ham/henne*.Jeg har ingenting å leve for om du går fra meg. Og lignende.) Uansett hva du føler føler de det sterkere. Er du skuffet/sinna/lei deg for at narsissisten beviselig løy for deg, så er det nærmest ikke måte på hvor knust narsissisten er over at du ikke forstår hvorfor hun/han "måtte" lyve. Er du såret og fortvilet over at narsissisten har tømt felle konto er det ikke måte på hvor forurettet og knust narsissisten er over at du ikke forstår at han/hun trengte noe å oppmuntre seg med.

Hva du føler betyr ingenting, for narsissisten føler bestandig mer, og har bedre grunn for det. 

En narsissist kan gjerne hjelpe deg når du er syk, for å vise deg hvordan han/hun bryr seg (bedre enn deg når omvendt) og for å vise deg hvor avhengig du er av narsissisten. Det kommer med kostnader å få hjelp og støtte av en narsissist. 

Anonymkode: 62bdd...277

Det er en stor forskjell på å ha en cluster-b personlighetsforstyrrelse, og personlighetsTREKK. Mange kan ha narsissistiske personlighetstrekk, psykopatiske/sosiopatiske personlighetstrekk. Det er en svært liten andel av befolkningen som passer til kritierene en cluster-b diagnose innebærer, men det er derimot svært mange som har de riktige personlighetstrekkene. 

En covert narsissist har ikke narsissistisk personlighetsforstyrrelse, men har narsissistiske personlighetstrekk. Det siste året har det blitt en oppblomstring med diverse utrykk og begreper, og folk hjemme-diagnoserer venner, familie og kjæreste. Det er heller ikke friskt. 

Anonymkode: 3d6ea...dfb

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

"Min narsissist" slo ikke. Skrek ikke noe særlig heller. Ham gråt seg mer til å få viljen sin. Det var alltid så synd på ham, han hadde ingenting å leve for, ingenting var hans skyld, og så videre. 

Coverte narsissister er ofte stakkarslige, og manipulerer gjennom å kreve medfølelse og spille på samvittighet. (Du elsker meg egentlig ikke! Om du elsket meg ville du forstå meg! Du sårer meg ved å *egentlig normale ting, som å treffe venner istedenfor å være med ham/henne*.Jeg har ingenting å leve for om du går fra meg. Og lignende.) Uansett hva du føler føler de det sterkere. Er du skuffet/sinna/lei deg for at narsissisten beviselig løy for deg, så er det nærmest ikke måte på hvor knust narsissisten er over at du ikke forstår hvorfor hun/han "måtte" lyve. Er du såret og fortvilet over at narsissisten har tømt felle konto er det ikke måte på hvor forurettet og knust narsissisten er over at du ikke forstår at han/hun trengte noe å oppmuntre seg med.

Hva du føler betyr ingenting, for narsissisten føler bestandig mer, og har bedre grunn for det. 

En narsissist kan gjerne hjelpe deg når du er syk, for å vise deg hvordan han/hun bryr seg (bedre enn deg når omvendt) og for å vise deg hvor avhengig du er av narsissisten. Det kommer med kostnader å få hjelp og støtte av en narsissist. 

Anonymkode: 62bdd...277

Det er slike mer nyanserte beskrivelser jeg leter etter. Hva kan være tegn på narsissisme? Overalt hvor en leser om det er det bare ALLTID og ALDRI. Han vil aldri hjelpe deg når du er syk, alltid ditt og datt. Da blir det så ekstremt. Men jeg begynner å lure på om det som skjer i mitt forhold er noe i den gata her. At jeg blir manipulert. Jeg veksler mellom å lure på om han er narsissist eller om det kanskje er meg som er det 🙄 Vil gjerne høre beskrivelser av hvordan en med narsissistiske trekk kan operere i et forhold, uten å være full blown psyko. 

Anonymkode: d3ab8...7d1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 17.18):

Jeg lever med en samboer som går under diagnosen skjult narsisist. Jeg har ikke planer om å gå, men det krever mye. Er det noen andre her som har levd eller lever i et slikt forhold? Er det noen som har noen tips, erfaringer eller råd? Jeg trenger en endring nå, og vurderer gå dypere i kampen. De som har opplevd dette vet hva jeg mener. Er det verdt det? Hva kan jeg gjøre, si, kreve? Forvente?

Samboer vet ikke selv om diagnosen, jeg har satt den selv. Men før dere kritiserer dette så vil jeg si at jeg er 100% sikker. Jeg har lest mye, og vet mye om temaet. Om diagnosen er 100% rett, og eller om det er andre ting er ikke så viktig. Det jeg lurer på er om noen vet hva jeg vil oppleve om jeg tar tak i dette? Frem til nå hat jeg fått på eggeskall, men det går ikke lenger. Som sagt, trenger en endring,  en usikker på om jeg skal sette krav, «krige» , være passiv og fraværende. Overse, ditekte konfrontere eller hva?

Setter veldig pris på erfaringsbasert tilbakemelding. Kritik og tull bare overser jeg

Takk

Anonymkode: 38871...cf0

Diagnoser har ikke så mye å si, har du det bra i forholdet, elsker du han, ser du for deg en fremtid med han?

Anonymkode: cfba7...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til dette. Har også barn med en. 

Samt at han har en betydelig sterkere økonomi enn meg, siden jeg har vært hjemme med barn (uten noen nav-støtter). 

Du må komme deg unna, og siden du har barn, bør du i hvert fall komme deg unna!! Og jeg mener det. 

Begynn og gå i samtaler til en lavterskel instans. Er du som folk flest i slike forhold, vil du ha noen problemer iforhold til barna dine også. De, sliter med noe, eller du å de sliter med noe eller barna og han sliter med noe. GARANTERT. 

Start med de problemene, du går der alene, for å ta taki disse problemene, samtidig som du er HELT ÅPEN og ÆRLIG om hvordan forholdet og dynamikke faktisk er hjemme hos dere!. 

Ja, det er tøft, og skummelt. Men, dette MÅ du gjøre. Du er den eneste som kan hjelpe deg selv og barna ut av denne situasjonen. 

Samtidig får du dokumentert med en uavhengig part, hva som faktisk foregår hjemme hos dere. (Dette vil du merke trygger deg til å ta steget videre ut av forholdet). 

Anbefaler ikke FVK med partner, etter egen erfaring sitter man ofte igjen og kommer aldri til ordet etc, når partner er med. 

Og ja, ikke gå inn i kamper. Spart krefter på å faktisk komme deg ut! Det vil ta tid, men når du har en tredje part som hører og forstår, så vil det føles tryggere å gå. Selvom de kommer ikke til å dra deg ut selv. Det er DU som må gjøre dette. 

Det er tøft og ikke ha familie. Men, jeg lover deg at du bruker SÅÅÅÅ mye energi ihverdag med samboer, bare på å unngå krangler og konflikter, og å minimere de konfliktene som uansett dukker opp, at du vil kjenne så mye mere energi og "pågangs mot" når du først er kommet ut. 

ALDRI angret, selvom det er over et halvt år siden jeg flyttet ut, og han ikke har signert på en dritt, eller kjøpt meg ut av felles bolig. 

Det å deale med han innimellom og advokater, er uansett veldig mye lettere... 

ALDRI ANGRET... 

 

Anonymkode: 714de...330

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (8 timer siden):

Jeg tror de fleste med god allmennkunnskap kan tenke seg til en slik diagnose med noen de lever tett på, når de leser hva tilstanden innebærer. Har vært i samme situasjon, og det var nyttig å oppdage trekkene og skjønne motivene. For meg gjorde det alt enklere. Da jeg plutselig så alt helt tydelig var det bare å pakke bagen og dra, blokkere alle kommunikasjonskanaler og leve videre.
Selv har jeg kvalifikasjoner til å stille en slik diagnose, selv om en psykiater formelt må kvittere og bekrefte mine observasjoner og meninger. Jeg tror at kloke folk kan tippe ganske treffsikkert selv også, om de bare skjønner seg litt på psykologi og hersketeknikker.

Narsissister får nesten aldri formelle diagnoser, da de ikke vil oppleve seg selv som et problem. Det er nesten bare når de setter seg i situasjoner der det kreves en rettspsykiatrisk vurdering at cluster b-diagnoser blir stilt formelt.

Det ts synes å ha gått glipp av er at man ikke kan endre dem, eller gjøre samliv enklere. Man kan bare kontrollere seg selv. Om hun vil bite seg fast tross psykisk mishandling har hun andre motiver enn å få et godt liv, tenker jeg. Eksempelvis økonomiske motiver.

Så klart man "kan tenke seg til" en diagnose, man kan anta og spekulere - men man kan ikke sette en diagnose basert på allmennkunnskap. 

Det spiller ingen rolle om en cluster b-diagnose sjelden blir stilt formelt. Uten riktig kvalifikasjoner skal man ikke gå rundt og stille diagnoser på andre. Vi har kun en side av saken. Kjenner TS seg selv godt nok til å vite at hun ikke projiserer? 

Om man har tilstrekkelig med kunnskap rundt diagnosen vet man også at man ikke bare kan ta saken i egne hender. Finner derfor mange selvmotsigelser i HI. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss du kan noenting om en narsissist, så skal du vite at du skal holde deg jævli langt borte! Men du ønsker å fronte/reparere/eller hva faen du skal? Kom deg bort fortere enn faen!

Anonymkode: e7c62...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er en stor forskjell på å ha en cluster-b personlighetsforstyrrelse, og personlighetsTREKK. Mange kan ha narsissistiske personlighetstrekk, psykopatiske/sosiopatiske personlighetstrekk. Det er en svært liten andel av befolkningen som passer til kritierene en cluster-b diagnose innebærer, men det er derimot svært mange som har de riktige personlighetstrekkene. 

En covert narsissist har ikke narsissistisk personlighetsforstyrrelse, men har narsissistiske personlighetstrekk. Det siste året har det blitt en oppblomstring med diverse utrykk og begreper, og folk hjemme-diagnoserer venner, familie og kjæreste. Det er heller ikke friskt. 

Anonymkode: 3d6ea...dfb

Enig angående at folk ikke bør kalle folk slikt over lav sko, men helt ærlig gir jeg en stor f... i å være 100% "politisk korrekt" etter mange år med alvorlig trakassering av meg og min familie av vedkommende. Jeg satte forøvrig ikke diagnosen selv, men var hos psykolog for å bearbeide mine traumer, kjente ikke engang til begrepet covert narsissist, og psykologen ba meg lese meg opp på det da hun hadde hørt min historie. Da falt alle brikker på plass. Jeg leste til hodet holdt på å eksplodere, og skjønte omsider hva jeg var utsatt for. Det var ikke tvil. 

En covert narsissist er forøvrig ikke mindre farlig enn psykopater eller vanlige narsissister når de får en hevn- agenda. De har jo ingen samvittighet eller empati som begrenser dem, men føler seg berettiget til hva de måtte føle for. Som å ødelegge sitt eget barn for å ramme en eks for eksempel. 

Særdeles få som har slik personlighet oppsøker selv psykolog og får diagnose på papiret, men det betyr ikke at vi son har levd under et helvete med slike ikke da kan tillates å kalle en spade for en spade. Det er utrolig viktig og nødvendig å innse hva man står ovenfor når man har en slik i livet, selv om vedkommende ikke er utredet og har fått diagnose på det. For det skjer neppe, uansett hvor åpenbart at det er tilfellet. 

Så fint og flott å ha din holdning, men det nytter ikke ovenfor slike. Om du lar deg provosere av at jeg kaller ham covert narsissist etter over 20 år med å måtte forholde meg til ham, og med ptsd og en dypt skadet familie som resultat, da er du ignorant, istedenfor å ha rett og være klok og god. 

Men ja, det skal ikke kastes rundt lett.

Anonymkode: 62bdd...277

  • Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om han kvalifiserer til en narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller ikke. Du har en lang liste med fæle egenskaper og ttekk, og skremmende ting han har gjort mot deg. Denne listen i seg selv kvalifiserer til at du har GOD grunn til å forlate han! Spiller ingen rolle hva diagnosemanualen sier. Hva så om han har 5 for få narsissistiske trekk for å få diagnosen? Han er uansett et ødelagt menneske som ødelegger alle rundt seg i søken etter kjærligheten han ikke fikk som barn.

Det beste er om han dumper deg. Men det er gjerne ikke så lett å få til. Du kan jo prøve å være en dårlig "supply", sånn at han tenker at han fortjener bedre. Slår du opp, sørg for at han har stoltheten i behold! Så han ikke hevner seg eller stalker deg.

Folk som "er" narsissistiske er uansett skadelige og kan ikke være i en relasjon. De kan ikke fikses. DU blir ødelagt om du blir! Håper han ikke orker å ha ungene så mye. Det er jo mye arbeid med barn.

Anonymkode: 5ef2e...a61

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 17.18):

Jeg lever med en samboer som går under diagnosen skjult narsisist. Jeg har ikke planer om å gå, men det krever mye. Er det noen andre her som har levd eller lever i et slikt forhold? Er det noen som har noen tips, erfaringer eller råd? Jeg trenger en endring nå, og vurderer gå dypere i kampen. De som har opplevd dette vet hva jeg mener. Er det verdt det? Hva kan jeg gjøre, si, kreve? Forvente?

Samboer vet ikke selv om diagnosen, jeg har satt den selv. Men før dere kritiserer dette så vil jeg si at jeg er 100% sikker. Jeg har lest mye, og vet mye om temaet. Om diagnosen er 100% rett, og eller om det er andre ting er ikke så viktig. Det jeg lurer på er om noen vet hva jeg vil oppleve om jeg tar tak i dette? Frem til nå hat jeg fått på eggeskall, men det går ikke lenger. Som sagt, trenger en endring,  en usikker på om jeg skal sette krav, «krige» , være passiv og fraværende. Overse, ditekte konfrontere eller hva?

Setter veldig pris på erfaringsbasert tilbakemelding. Kritik og tull bare overser jeg

Takk

Anonymkode: 38871...cf0

Hei jeg bodde med en narc i ti år. Samlivet bestod av en gradvis nedbrytning av min selvverdi, selvtillit og personlighet. Han hadde et eget bilde av meg, som han fikk sin familie og venner til å tro på. Han jobber fortsatt med at skole og lærere skal tro på samme bildet av meg. 

jeg var veldog ensom i samlivet. Jeg ga opp i å tro på meg og mine evner da han mente at jeg var 100% ubrukelig. 

Etter bruddet, ville jeg kjøpe meg bil, og flytte og kjøpe eget hjem, og det han sa var at jeg kjenner deg xx og jeg vet at det greier du ikke. 

Men jeg greide det. 

Effekten av samlivet nå, er desverre at stemmene til min eks og hans familie, om at jeg er ubrukelig og idiotisk, lever videre i hodet mitt. Han har hjernevasket meg på en måte. Og man blir hjernevasket når man bor med mennesker som mener en viss ting om deg over lang tid. Det er veldig farlig. Derfor må vi omgi oss men mennesker som vil deg vel. Bli heller hjernevasket på omsorg og kjærlighet. 

Anonymkode: ecae9...8a8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 17.21):

Jeg er helt nummen etter 7 år, ingen barn her da, men har ingen planer om å gå selv. Jeg forholder meg som regel til det jeg har uthevet hos deg. 

Anonymkode: ab48b...ac1

Hvorfor går du ikke? Om du ikke har barn og mener samboer er skadelig? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 18.34):

Vet vi forresten med sikkerhet at TS er en kvinne? Alle tar det for gitt, men jeg ser ikke "bevis" på det, eller har jeg oversett noe? 

Anonymkode: 80b28...69b

Har det noe å si, hen bør jo kontakte krisesenter og begynne å jobbe med å gå uanset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 21.09):

De har mest sannsynlig vokst opp med vold eller omsorgssvikt som barn. Det skader.. 

Så fort man tror kjæresten har en personlighetsforstyrrelse, da er forholdet blitt giftig. For begge parter. 

Anonymkode: 863a6...854

Hva om kjæresten har en personlighetsforstyrrelse da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er "mennesker" uten sjel, ergo de er intet.

De trenger sunne normale mennesker for å kunne leve selv, så de byter ned selvbilde/selvtilitt til objektet de har plukket ut. Det skjer gradvis, n/ får næring men trenger mer og det kan eskalere i skriking, vold og i værste tilfelle drap. 

Det er en evig rundans i sirkler, bestemte mønstre og utfall i forhold til "avslutning" på forholdet. 

De bruker taktikker som små stikk, skjult mobbing, varm/kald oppførsel, gaver, traumenbinding ( derfor vanskelig å gå ) man husker de "fine periodene" nei, det er mye..

Jeg kan anbefale blogg/ youtube:

Psykopati og kjærlighet

Dr Ramani

Assc Direct

Soul GPS

Inner integration 

Ts må planlegge sin utgang, få hjelp av venner/familie som kan stoles på og det må foregå i det skjulte, aldri ta kampen alene og fortell hva du skal gjøre, det kan i enkelte tilfeller faktisk ende fatalt.

Så, spill med-full stillhet og handling i det skjulte, Du må vekk for godt, bryt alle bånd.

Anonymkode: 145d6...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, reklame og avsporinger. 

- Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er en stor forskjell på å ha en cluster-b personlighetsforstyrrelse, og personlighetsTREKK. Mange kan ha narsissistiske personlighetstrekk, psykopatiske/sosiopatiske personlighetstrekk. Det er en svært liten andel av befolkningen som passer til kritierene en cluster-b diagnose innebærer, men det er derimot svært mange som har de riktige personlighetstrekkene. 

En covert narsissist har ikke narsissistisk personlighetsforstyrrelse, men har narsissistiske personlighetstrekk. Det siste året har det blitt en oppblomstring med diverse utrykk og begreper, og folk hjemme-diagnoserer venner, familie og kjæreste. Det er heller ikke friskt. 

Anonymkode: 3d6ea...dfb

Vi som har vokst opp i slike familier trenger disse begrepene for å forstå hva vi har blitt utsatt for. Det er annerledes med voksne mennesker som velger å gå inn i kjørlighetsrelasjoner med disse manipulatorene. De velger det selv. Vi som vokste opp slik hadde ingen. Vi kjenner ingen annen virkelighet, og vi valgte det ikke selv. Da er begrepene er viktig del av løsrivelsesprosessen. Man må jobbe for helbredelse, og det er en ensom kamp. Man mister sin familie.

Anonymkode: bf31f...0cf

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi som har vokst opp i slike familier trenger disse begrepene for å forstå hva vi har blitt utsatt for. Det er annerledes med voksne mennesker som velger å gå inn i kjørlighetsrelasjoner med disse manipulatorene. De velger det selv. Vi som vokste opp slik hadde ingen. Vi kjenner ingen annen virkelighet, og vi valgte det ikke selv. Da er begrepene er viktig del av løsrivelsesprosessen. Man må jobbe for helbredelse, og det er en ensom kamp. Man mister sin familie.

Anonymkode: bf31f...0cf

Absolutt, hva som er "virkelig" og ikke blir også en utfordring, man ser verden "med nye øyne."

Men man blir veldig sterk hvis man klarer å stå ut løpet, ikke alle klarer det dessverre.

Anonymkode: 145d6...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Psykolog med kompetanse på dette kan også være gull verdt

https://www.psychol.net/psykolog

Privat psykolog i Oslo sentrum. Møter enkeltpersoner, par og familier for terapi, rådgivning og pårørende-samtaler. Jeg jobber særlig med personlighetsforstyrrelser som,  psykopati og narsissisme.  Hjelper også deg som står fast i en vanskelig situasjon eller lever tett med en manipulerende person. Samtaler fysisk og på nett.


Eller bok

image.jpeg.dfd129eaa78037f4a01e17f96cae09e4.jpeg

Anonymkode: e5bec...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 17.27):

Jeg lurer mest på hvorfor du skal forholde deg til dette?🤔

Anonymkode: e7c62...b4d

Enig . Helt utrolig å lese om at voksne oppegående mennesker ønsker tips og råd for å tilpasse seg en disfunksjonell . En form for selvskading .  ( Det fins HELDIGVIS  ikke kurs i «hvordan lære seg å håndtere smerten av stadige knivstikk « ) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke selv tar steget og kontakter psykolog, ringer hjelpetelefon eller kjøper bok, vil det nok i hvert fall føles godt å vite at det finnes andre der ute med kunnskap om emnet, og like erfaringer. Det er i seg selv betryggende.
Det finnes mange veier til målet. Men å forsøke å tilpasse seg dette livet og drittsekkens oppførsel er en blindvei. 

Anonymkode: e5bec...565

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...