Gå til innhold

lous lille gledesbok


Gjest frulou

Anbefalte innlegg

Gjest lillelou

Nå har jeg vært og stjålet et par oppskrifter fra bryllupsforumet :sjarmor:

Pasjonsfruktmousse på nøttebunn

Nøttebunn:

4 stk eggehviter

60 g sukker

100 g melis

2 ts kakao

160 g hakkede/malte hasselnøtter

Varm stekeovnen til 170 C. Pisk eggehviter og sukker til en lett marengs. Sikt i melis og kakao og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene, og vend lett om med en slikkepott.

Hell i springform på 26 cm. Stek midt i stekeovnen i ca 25 min (jeg måtte bruke lengre tid, avhenger av stekeovnen din!), til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen.

Pasjonsfruktmousse:

4 eggeplommer

120 gr sukker

1/2 liter fløte(lettpisket)

8 pl gelatin

2 dl pasjonsfruktpure

4 eggehviter

100 gr sukker

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, ha i smeltet gelatin, ha i pasjonsfrukt pure, vend inn fløte og skjær i marengs av sukker og eggehviter til slutt.

Pasjonsfruktpure får du vet å ta pasjonsfrukten i en sil, og press saften og kjøttet gjennom med en skje slik at steinene ikke kommer i massen.

Når bunnen er kald, sett springformen tilbake over bunnen, og hell moussen over. La stå kaldt til moussen er stivnet. Pynt med en kvist sitronmelisse eller mynteblader.

Bringebærmousse på mandelbunn:

Mandelbunn:

200 g malte mandler

100 g melis

6 eggehviter

Pisk eggehvitene stive og skjær inn malte mandler og melis. Stekes på midterste rille på 175 grader i ca 20 min (avhengig av stekeovnen).

Bringebærmousse:

Følg oppskriften på pasjonsfruktmousse, bare erstatt pasjonsfrukten med bringebær. Husk at også bringebærene må presses gjennom sikt slik at en sitter igjen med en glatt puré.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillelou

Lager indrefilet av svin i spekeskinke,med fløtegratinerte poteter, noen stekte tomater og brokkoli til middag. Det tror jeg blir godt.

Endret av lillelou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg skøyter! :hoppe:  :hoppe:  :hoppe:

Hvite kunstløpsskøyter som jeg fant på sprtsavdelingen på Smart Club! Yehaaaa! Nå skal lille lou lære å stå på skøyter-noe jeg alltid har hatt lyst til! :hoppe:

*iler til med førstehjelpsskrinet* ;):ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Takk skal du ha,Cata! :klem:

Har du hatt en bra helg så langt? :)

Er sulten...venter på mat....snart skal vi dekke bord,kose oss,og diskutere Viktige Ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjeeeeder meg. Ute er det grått og trist og litt disig. Vil være med å gå på skøyter - eh, i mitt tilfelle "ramle på skøyter". :storfot: (Fant ingen smiley som passet, men den der har i allfall så store føtter at snublepotensialet er stort....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou
...så du får fortelle fra skøyteturen etterpå i dag da.....?

;)

Har du like fin farge på håret ennå...? *misunnelig*

Hallais, Evelina :)

Ble ikke skøytetur i dag....syk samboer,og jeg risker ikke å dra på skøytetur alene..er litt pingle. ;)

Har fortsatt samme hårfargen,ja. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou
:vinke:

Vi var også på Smart Club i går ;)

Skøyter? Er du ute og går på skøyter nå kanskje???

Heeeey! Fant dere noe kjøpandes,eller? Vi kjøpte skøyter,samt svinefilet,nakkekoteletter og noe grønnsaker.Ikke veeeldig interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou
Jeg kjeeeeder meg. Ute er det grått og trist og litt disig. Vil være med å gå på skøyter  - eh, i mitt tilfelle "ramle på skøyter". :storfot: (Fant ingen smiley som passet, men den der har i allfall så store føtter at snublepotensialet er stort....)

Jeg kjeeeder meg også! O er syk,så det ble ingen skøytetur, og nå prøver jeg å mote meg opp til å gå løs på huset. O er selvsagt fornøyd med å slippe å være med på det hele... :sjenert:

Sterke planer om å komme meg på isen i løpet av uka. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeeey! Fant dere noe kjøpandes,eller? Vi kjøpte skøyter,samt svinefilet,nakkekoteletter og noe grønnsaker.Ikke veeeldig interessant. :)

Nope, det gikk i mat her hos oss også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelou
Jeg har motet meg opp. Huset er rent. Hva nå?

Hmmm...den var vanskelig...særlig siden jeg er så himla lat selv... :rodme:

Vaske klær?

Sette seg ned med en god bok og noe godt å drikke?

Gå en tur?

Se en hjernedød film?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillelou
Nope, det gikk i mat her hos oss også

Mat må en ha. :)

Vi blir alltid like fascinert over de gigamegasvære pakkene med forskjellig- være seg pasta eller glass med oliven eller majonespakker,så det blir alltid en del "se på DENNE!"-opplevelser når vi er der oppe. :)

Neste gang skal vi kjøpe toalettpapir og kjøkkenruller-de hadde gogapakker med det.Da slipper vi å tenke mer på dèt i år. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal gå tur når det blir såpass sent at jeg kan gå innom kiosken og leie hjernedød film uten å være nødt til å ta fri fra jobb for å levere den tilbake :ler: .

Og i fall du lurer, så var denne spammingen av dagboka di tilsiktet. "Effektspam" for å tilbakevise argumentene dine ett for ett - helt til jeg kom til det jeg akter å høre på ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

For en utrolig daff dag! Så langt har vi bare sløvet....men nå er jeg på en bølge,og håper å komme igang med støvsuging i løpet av den neste halvtimen.Go,meg! :heiajente:

Vi er også invitert over til sviger på kaffe. Håper det ikke er julekaker, det er jeg så uhyggelig lei av nå. :kvalm:

Helga har naturlig nok vært litt begivenhetsløs,siden det er superglatt ute,og siden O ikke er i form i det hele tatt. Har ihvertfall fått valgt ut farger til gjesterommet, og det blir....hold dere fast.....: rosa og perlemor :hoppe::hoppe:

Det blir ikke så ille som det kanskje kan høres ut, for rosafargen er en slags mørk gammelrosa,og og perlemor er jo nettop det....perlemor...Antageligvis bare èn vegg som skal være rosa,forresten. Det er meningen at det rommet skal være "jentete nostalgisk" for å ta igjen for de maskuline fargene O valgte til huset hør jeg dukket opp - grått, signalgult (effektfarge på en vegg i gangen,og råkult) og hvitt. Gleder meg til maling,og til å velge ut hyller og gardiner og andre småting.

Og rosafargen har et sånt fint navn- den er fra Butinox og heter "søt drøm". ;)

Endret av lillelou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...