Gå til innhold

Over halvparten har takket nei til å komme i bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Danseskjørt skrev (16 minutter siden):

Spesielt. Bryllup er jo noe av det koseligste som fins. 

Det er mulig du synes det. Jeg synes ofte bryllup er en veldig slitsom fest, der flertallet er folk jeg aldri har møtt før, og aldri vil møte igjen. I tillegg er ting oftest veldig stivt og formelt, jeg må ha på meg en kjole jeg stort sett vil være redd for å ødelegge fordi den er dyr. Og det for det meste venting og følging av "program". Oftest er det også mye venting.

Jeg går gjerne for NÆR familie (søsken) og for nære venner. Men ut over det er jeg egentlig ganske glad for at jeg slipper.

Anonymkode: d1598...2af

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror "fellesferien" er nøkkelordet her. For det første er det den dyreste perioden å besøke Oslo på og for det andre har nok folk lagt andre reiseplaner i ferien sin. Tipper resultatet ville vært et annet om dere hadde invitert til bryllup i slutten av juni eller midten av august.

Personlig synes jeg brylluper har en tendens til å være en ganske traurig affære, så jeg hadde ikke ofret ferien min for å dra i bryllupet for en litt perifer barndomsvenninne eller kusine jeg har lite kontakt med (antar at en del inviterte er i den kategorien siden det er invitert 100 personer).

Anonymkode: a1006...1a0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at alle sier det er for dyrt å reise i bryllup nå for tida, men ikke for å reise på ferie... da handler det ikke om at dem ikke har penger, men dem har ikke lyst. Folk er virkelig egoistiske. Dem har råd til ferie, selv om dem klager på at alt er så "dyrt"... men ferie skal dem ha alle mann. Fordi dem er bortskjemte.

Anonymkode: 3e40d...9fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt prioritert bryllup. Ferie er først og fremst avkobling fra jobb og det kan vi klare uten å reise. De to siste somrene har vi vert hjemme, det var veldig avslappende:)

Anonymkode: ffd6f...8d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Merkelig at alle sier det er for dyrt å reise i bryllup nå for tida, men ikke for å reise på ferie... da handler det ikke om at dem ikke har penger, men dem har ikke lyst. Folk er virkelig egoistiske. Dem har råd til ferie, selv om dem klager på at alt er så "dyrt"... men ferie skal dem ha alle mann. Fordi dem er bortskjemte.

Anonymkode: 3e40d...9fd

Det er alltid noen som gifter seg, og alle har ikke råd til å både dra på ferie og være i alle mulige bryllup. Da er det helt innafor å velge ferie, ikke egoistisk i det hele tatt. De fleste trenger litt avkobling fra hverdagen. 

Anonymkode: a77c1...012

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke ofret sommerferien min for å dra i et bryllup i Oslo eller andre steder forsåvidt. Eneste unntaket hadde vært om stedet bryllupet skulle befinne seg i stod på listen over steder jeg kunne tenke meg å dra til, Oslo midt i fellesferien er IKKE et sånt sted! (har bodd der og skydde byen i juli og under Norway cup)

Anonymkode: 7e012...822

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er alltid noen som gifter seg, og alle har ikke råd til å både dra på ferie og være i alle mulige bryllup. Da er det helt innafor å velge ferie, ikke egoistisk i det hele tatt. De fleste trenger litt avkobling fra hverdagen. 

Anonymkode: a77c1...012

Egoistisk er det selvsagt. De tenker på egne behov og dekker disse fremfor å komme i noen andres store dag som er viktig for dem. 

Egoisme trenger dog ikke være galt. Alle mennesker er egoistiske og velger som oftest det som føles best for en selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg reiste fra nord-Norge til Oslo i fjor i juni for å dra i bryllup. Bare flybilletter og hotell kom på 13.500,- så kom selvføglelig mat, ting vi fant på i Oslo utenom bryllupet (når man først er der vil man jo gjøre annet enn å Sture på hotellrommet), shopping osv i tillegg. Vi brant nok 20k på den weekenden. Og det var ikke i fellesferien hvor fly og hotell er enda dyrere. I tillegg måtte jeg ha nytt antrekk; kjole, veske og sko 6500,- mannen trengte ny dress med tilbehør så der røyk det enda mer enn for antrekket mitt.

Mange har det veldig tøft økonomisk nå, så det kan jo tenkes at det rett og slett blir for dyrt for mange? 

Anonymkode: e842d...d64

  • Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig at alle sier det er for dyrt å reise i bryllup nå for tida, men ikke for å reise på ferie... da handler det ikke om at dem ikke har penger, men dem har ikke lyst. Folk er virkelig egoistiske. Dem har råd til ferie, selv om dem klager på at alt er så "dyrt"... men ferie skal dem ha alle mann. Fordi dem er bortskjemte.

Anonymkode: 3e40d...9fd

Så du mener at når en familie på 4 skal prioritere pengene sine, så skal de prioritere å bruke 30.000kr for å gå i bryllupet til "mors kusine Anne" som de ser 1 gang i året, som er en helg i Oslo.  Fremfor å prioritere 2 uker familieferie i Danmark, med legoland og bading, som er det barna vil. (Som vil koste 60.000kr)

Det er gjerne slik at selv om en familie har begrenset med penger, så har de altså råd til å reise på en ferie og skape gode ferieminner og få et avbrekk fra hverdagen.
Og da er det faktisk ganske selvsentrert (av et brudepar) å mene at de skal prioritere et bryllup for et familiemedlem fremfor det de egentlig ønsker å bruke pengene og tiden sin til.

Bryllup er generelt sett en begivenhet som utelukkende kretser om brudeparet. Og det er som regel helt selvsentrerte valg som gjøres av mange brudepar.
Men om man ønsker at alle kommer, er det viktig å ta hensyn også til gjestenes ønsker og behov. Både med tidspunkt, sted, antrekk, gaveønsker, mat, drikke og kostnadsnivå.
 

Anonymkode: d1598...2af

  • Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Flere som ikke har kommet med grunn, og kun takket nei.

Vi krever ingenting, ikke gave heller :( står til og med for alkoholen...

ts

Anonymkode: 3766e...079

Mange takker nei uten grunn. Problemet deres er at det er midt i fellesferien, så det er nok tidspunktet som blir feil her. Det er flere grunner til det; 

1. Vanskelig med barnevakt

2. Dyrere flyreise og opphold

3. Ferien blir låst. Veldig mange må ta ut ferien i fellesferien. Det gjelder mange barnefamilier som har sommerstengt barnehage og sfo i fellesferien, eller de som har yrker som krever at de tar ut (størstedelen) av ferien da. 

Anonymkode: 140ce...0b6

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du mener at når en familie på 4 skal prioritere pengene sine, så skal de prioritere å bruke 30.000kr for å gå i bryllupet til "mors kusine Anne" som de ser 1 gang i året, som er en helg i Oslo.  Fremfor å prioritere 2 uker familieferie i Danmark, med legoland og bading, som er det barna vil. (Som vil koste 60.000kr)

Det er gjerne slik at selv om en familie har begrenset med penger, så har de altså råd til å reise på en ferie og skape gode ferieminner og få et avbrekk fra hverdagen.
Og da er det faktisk ganske selvsentrert (av et brudepar) å mene at de skal prioritere et bryllup for et familiemedlem fremfor det de egentlig ønsker å bruke pengene og tiden sin til.

Bryllup er generelt sett en begivenhet som utelukkende kretser om brudeparet. Og det er som regel helt selvsentrerte valg som gjøres av mange brudepar.
Men om man ønsker at alle kommer, er det viktig å ta hensyn også til gjestenes ønsker og behov. Både med tidspunkt, sted, antrekk, gaveønsker, mat, drikke og kostnadsnivå.
 

Anonymkode: d1598...2af

Er ingen som bruker 30 000 på et bryllup.

Anonymkode: 3e40d...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ingen som bruker 30 000 på et bryllup.

Anonymkode: 3e40d...9fd

Vedkommende sitert under her brukte ca det på et bryllup.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mannen og jeg reiste fra nord-Norge til Oslo i fjor i juni for å dra i bryllup. Bare flybilletter og hotell kom på 13.500,- så kom selvføglelig mat, ting vi fant på i Oslo utenom bryllupet (når man først er der vil man jo gjøre annet enn å Sture på hotellrommet), shopping osv i tillegg. Vi brant nok 20k på den weekenden. Og det var ikke i fellesferien hvor fly og hotell er enda dyrere. I tillegg måtte jeg ha nytt antrekk; kjole, veske og sko 6500,- mannen trengte ny dress med tilbehør så der røyk det enda mer enn for antrekket mitt.

Mange har det veldig tøft økonomisk nå, så det kan jo tenkes at det rett og slett blir for dyrt for mange? 

Anonymkode: e842d...d64

 

Anonymkode: 81db4...f1e

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært i eller hørt om bryllup midt i fellesferien. Enten juni eller august. Ikke midt i den verste mnd som er umulig å få til å gå opp allerede.

Anonymkode: fb9e2...5fe

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vedkommende sitert under her brukte ca det på et bryllup.

 

Anonymkode: 81db4...f1e

De brukte 20k på shopping til seg selv. Har ingenting med brudeparet å gjøre det.

Anonymkode: 3e40d...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er ikke barna invitert? Jeg har bare vært i et bryllup og der var det masse barn. 

Anonymkode: d81d6...ae8

I de fleste bryllup jeg har vært i, har det ikke vært så mange barn, og de barna som har vært med, har vært på vielsen og middag og så gått og lagt seg og hatt barnevakt. Det blir jo sent for barn å skulle være oppe til siste slutt og det kan bli en del alkohol der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 minutter siden):

I de fleste bryllup jeg har vært i, har det ikke vært så mange barn, og de barna som har vært med, har vært på vielsen og middag og så gått og lagt seg og hatt barnevakt. Det blir jo sent for barn å skulle være oppe til siste slutt og det kan bli en del alkohol der også.

Jeg kan jo forstå at om barn ikke er invitert eller inkludert, blir det voldsomt å bruke mye penger på en helg i Oslo midt i ferien når barnevakter er vanskelig å få. 

I bryllupet jeg var i var en campingplass så selv om de voksne festa, lekte barna ute eller la seg og passet seg aelv. Men det var tilrettelagt for at barna kunne kose seg med leker og hverandre utover kveldinga.

Hvis jeg hadde barn så vet jeg ikke om jeg hadde latt barna bli i Nord-Norge midt i fellesferien i stedet for å dra på tur med dem. Hva tenker du? 

Anonymkode: d81d6...ae8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MizzVic skrev (1 time siden):

For familien til mannen, som kommer fra ett annet land, blir det ikke bare brullyp, men en ferie til Norge.

For nordmenn blir det bare inn til Oslo, som ødelegger en ferie....

Er Oslo virkelig så forferdelig at det ødelegger en ferie for nordmenn🙄?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De brukte 20k på shopping til seg selv. Har ingenting med brudeparet å gjøre det.

Anonymkode: 3e40d...9fd

Les igjen. 20k totalt, inkl shopping og andre ting. Andre ting leser jeg da som nødvendig mat og annet man kjøper på farta rett og slett fordi man ikke er hjemme. Pluss da klær. Da er prisen oppimot 30k. 

Pengene som ble brukt ble brukt i forbindelse med bryllupet selv om ikke alle pengene var direkte utgifter for å delta. 

Ofte tenker man at det bare koster fly og hotell, men man må jo til flyplassen, betale parkering eller taxi, man må fra flyplass til hotell, gjerne ha noe mat på reisen. Mat på kvelden når man kommer frem. Kanskje noe mat på dagen før middag i bryllupet, kanskje nattmat etter bryllupet. Og så samme igjen på hjemreisen. Sånt går det mye penger til som man ikke nødvendigvis tenker over. 

Anonymkode: 81db4...f1e

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 minutter siden):

Er Oslo virkelig så forferdelig at det ødelegger en ferie for nordmenn🙄?

Hvis man ikke har veldig lyst til å reise til Oslo så, ja. Destinasjonen er egentlig uvesentlig. Hovedpoenget er at det er i juli, midt i ferien, midt i planer og midt i den dyreste tiden. 

Anonymkode: 81db4...f1e

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De brukte 20k på shopping til seg selv. Har ingenting med brudeparet å gjøre det.

Anonymkode: 3e40d...9fd

Utenom shoppingen da så brukte de 13500 kr for overnatting og hotellovernattinger. Det er mye penger det, spesielt om man ikke tar så god råd fra før.

Jeg og mannen min reiste feks fra oslo til Bergen bare for et par år siden, for vi skulle være gjester i bryllup. Det var ca 4000 kr for fly billetter tur/retur, 4000 kr for hotell overnatting for 2 netter, og mat fredag, mat før bryllp lørdag + mat hele søndag fram til flyet gikk hjem. I Tilegg transport kostnader til  og fra fly plass. Det ble over 10000 kr bare for å delta i et bryllup. I tillegg kom antrekk og gave.

Den gangen hadde vi råd til å prioritere det. Situasjonen er ikke den samme nå, og med mindre det var veldig nær familie så ville jeg derfor ikke ha dratt. Det handler ikke om ikke vil, men at man ikke har råd nødvendigvis.

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...