Gå til innhold

Over halvparten har takket nei til å komme i bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Huff TS, dette skjønner jeg er skuffende og sårende. Jeg kan selv ikke forstå det, jeg er også invitert i bryllup i sommer og har planlagt ferien rundt det. Det er en god venninne som gifter seg og jeg synes det er ekstremt viktig å prioritere å feire henne og mannen på den store dagen deres! Ja, det blir dyrt for meg. Men hun kommer også i mitt bryllup (dersom det skjer en gang). Du får bare trøste deg med at halvparten faktisk kommer, også sparer dere jo litt penger på mat osv som dere kan bruke på en fin reise i stedet. Og gratulerer med bryllupet ♥️

Anonymkode: 0483a...6e4

Du kan ikke forstå? Sier seg selv at det er forskjell på når «en god venninne» og en perifer slektning skal gifte seg. Når det er hundre inviterte gjester så sier det seg selv at dette ikke bare involverer mamma, pappa, søsken og bestevenninner. Jeg har i alle fall ingen problemer med å forstå hvorfor ikke naboen til firmenningen prioriterer å bruke tosifret antall tusen på å dra i bryllup sørpå midt i fellesferien.

Anonymkode: cc333...ebe

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker bryllup. Men hvis det medfører store kostnader for meg. Slik som lang reise, hotellopphold osv. Så hadde nok jeg desverre også takket nei.  Liker best bryllup som ikke krever betalt overnatting. 

Anonymkode: a4771...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Så rart at jeg da ikke kjenner flere enn ett par som er gift i juli. Eller i hvert fall som jeg vet om da. Mulig det er sant som sitert over her, at de som gifter seg for å gifte seg gjør det i juli, uten noe særlig bryllupsoppstuss.

Anonymkode: 81db4...f1e

Er det noen spesiell grunn til at du tror at det din omgangskrets gjør er fasiten på hvordan alle i hele Norge gjør ting?

Anonymkode: c0c66...f02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ALLE pengene går jo ikke til å være en dag i et bryllup! Hva er det som er så vanskelig for folk å forstå?!

Anonymkode: 3e40d...9fd

Om man flyr, kommer man gjerne dagen før bryllup og returnerer dagen etter. Det blir to netter på hotell. Så gave, flybilletter og hotell for to personer blir fort 20.000.

Anonymkode: 7e9e3...78e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noen spesiell grunn til at du tror at det din omgangskrets gjør er fasiten på hvordan alle i hele Norge gjør ting?

Anonymkode: c0c66...f02

Ikke noen annen grunn enn at det er et mangfoldig utvalg av mennesker. Men det er klart, det kan jo hende at min omgangskrets består av mer oppegående folk enn den gifte befolkningen for øvrig. 

Anonymkode: 81db4...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (5 timer siden):

Det er veldig dyrt å fly innenlands og i fellesferien er det enda dyrere. Så kommer det hotell, og flere kostnader som følger med.

TS har sagt at hun er fra Nord-Norge, men at gjestene bor ulike steder i landet. Fly koster mye i Nord-Norge, men ikke til Bergen f.eks. og mange av gjestene bor sikkert i bilkjøreavstand til Oslo. Det finnes også ulike overnattingsalternativer, alt fra de dyreste hotellene mitt i byen, til litt rimeligere hoteller, hosteller, campingplasser, Airbnb, overnatting hos venner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Einus said:

Er han europeer? Født i Europa ikke asiat eller brun eller noe sånt? Eks Tyrker eller noe sånt?

Hva har det å si?

Anonymkode: cf2bb...e76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud... det koster jo ikke all verden å reise i et bryllup! Man kan ikke sammenligne de prisene med en ferie!

Anonymkode: 3e40d...9fd

Ikke hvis man reiser fra Lillestrøm... Men koster litt mer fra Tromsø eller Berlevåg.... 

Anonymkode: cf2bb...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i bryllup i fellesferien til venner av oss. Det blir å koste oss ca 25.000 i bare reise og hotell, men det blir ferieturen vår så vi skal bo der i en uke og kose oss :blomst:

Anonymkode: 05b30...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupet ditt er nok for dyrt (folk må ha flybillett og overnatting) og er lagt til et svært ugunstig tidspunkt der mange alt har bestilt seg ferie eller ønsker å dra utenlands. Oslo er heller ikke et attraktivt sted å reise til når man må bruke en del penger. Er vel billigere med en uke i Syden om man skal dra tur-retur Nord-Norge pluss hotell i Oslo.

Anonymkode: e4586...986

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle her i at det er tidspunktet som er årsaken.  Det hadde vært bedre for folk om det var tidlig eller sent på sommeren.  Å avbryte ferien midt i er upraktisk for ganske mange som ønsker å reise bort deler av ferien.

Men for mange vil jo også prisen med å reise landet rundt til Oslo være en faktor. 

Men jeg synes mange her overdriver ganske grasat i sine kostnadsvurderinger med Oslotur. Du kan fint reise en helg fra nordnorge 2 personer med et par overnattinger for 8000 kr. Fortsatt mye penger, men det er langt unna de 1.klassereisene mange legger opp til her, med Michelin middager og merkevareshopping.

Anonymkode: 8fde9...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men jeg synes mange her overdriver ganske grasat i sine kostnadsvurderinger med Oslotur. Du kan fint reise en helg fra nordnorge 2 personer med et par overnattinger for 8000 kr. Fortsatt mye penger, men det er langt unna de 1.klassereisene mange legger opp til her, med Michelin middager og merkevareshopping

Tror det heller er du som ikke har reist i det siste. 

Jeg flyr fra Alta - Oslo flere mange ganger i året i forbindelse med jobb. Fly tur/retur til 5000 er billig for tiden,betaler ofte rundt 7000 for fly. Hotell koster i hvert fall 1500 en natt. Flytog og transport, parkering rundt 1000. En enkel frokost/lunsj på flyplassen koster rundt 200.. 

Pengene flyr. 

Anonymkode: 7b8b1...b49

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg og mannen min skal gifte oss til sommeren. Bryllupet blir i Oslo, midt i fellesferien. 

Mannen er fra et annet land i Europa, jeg er fra Nord-Norge. Familien min bor spredt rundt i hele Norge.

Idag hadde vi svarfrist, og 47 av 100 gjester har takket ja til å komme. Altså, over halvparten har takket nei til bryllupet! Og det største frafallet er fra min side :(

Jeg er så skuffet og lei meg! nå prøver jeg "granske" hva jeg har gjort galt, for at ingen ønsker feire dagen med meg. Dette ble et skikkelig slag i trynet og tidenes største skuffelse! 

Til vanlig har jeg en familie som elsker fester og reiser både land og strand for å få med seg rubbel og bit av bursdager, konfirmasjoner, barndåper osv. Flere som har takket nei, har ikke lagt ferieplaner enda- selv om de har ferie.

jeg klarer bare ikke å forstå! :(

 

Anonymkode: 3766e...079

det er vel fordi det er i fellesferien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du høres vanvittig kjip og sær ut.

Anonymkode: 0743c...3a0

Man er ikke kjip og sær, bare fordi man prioriterer seg selv og det man selv har lyst til å gjøre😊 Det er faktisk viktig for egen helse.

Anonymkode: 140ce...0b6

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk har blitt mer selvopptatte og tenker først og fremst på seg selv og sine ønsker og behov. Det er nok svaret her. Mange ønsker å bruke ferien sin på det de selv ønsker i stedet for et bryllup. Det er forståelig. 

Anonymkode: d5740...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du er skuffet, men tenker at du dessverre har urealistiske forventninger.

Noen elsker brylluper og betaler lett det det koster for å få være med. Noen setter familie og venner over alt annet og synes det er en selvfølge å være tilstede på deres store dager. Men det gjelder langt ifra alle.  Jeg takker ja til bryllupsinvitasjoner om det er utenom ferien min og ikke for langt unna. Med disse omstendighetene hadde jeg tenkt at det er fullt akseptabelt å takke nei, da man ikke kan forvente at folk betaler så mye og bruker ferien til å feire noen andres bryllup. Jeg hadde med andre ord tatt for gitt at brudeparet ikke gjorde regning med at så mange kunne komme.

Hvis man legger opp til at alle gjestene må reise, må reisemålet være så attraktivt at noen synes det er et fint sted å ta ferien. Jeg mener overnattingen bør sponses eller være rimelig.

Ellers holder jeg en knapp på bryllup i en av hjembyene. De som har flyttet bort, har da gjerne mulighet til å overnatte hos familie og skal kanskje hjem en tur i løpet av sommeren likevel. Dette er kanskje ikke relevant om familien er spredt for alle vinder, men mange har ett sted der de har vokst opp, der foreldrene bor eller der de samles av andre grunner. Jeg synes det er bedre at halvparten av gjestene må reise litt lenger enn at alle må reise. 

Jeg er selv gift med en mann som har all familie + mange venner i et nord-europeisk land. Vi valgte å ha et mindre bryllup her vi bor (i min hjemby) og planla samtidig en fest på hans hjemsted senere samme sommer. Det gjorde at ingen følte at de måtte reise hit. De som ville og hadde anledning tok turen, og det var veldig hyggelig. Ikke ideelt om man drømmer om å samle alle til et stort bryllup, men slik er jo livet. Ting blir ikke alltid som man tror. 

Anonymkode: 0186c...48d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 10.10):

ALLE pengene går jo ikke til å være en dag i et bryllup! Hva er det som er så vanskelig for folk å forstå?!

Anonymkode: 3e40d...9fd

Jeg tror du trenger å realitetsorientere deg litt om hva ting koster i landet vårt. Ts sine gjester må FLY fra Nord-Norge til Oslo! Og da må en være mer enn en dag. Noe som betyr overnatting på hotell. Hva er det som er så vanskelig å forstå?

Anonymkode: f9ba7...648

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 20.3.2023 den 15.11):

TS har sagt at hun er fra Nord-Norge, men at gjestene bor ulike steder i landet. Fly koster mye i Nord-Norge, men ikke til Bergen f.eks. og mange av gjestene bor sikkert i bilkjøreavstand til Oslo. Det finnes også ulike overnattingsalternativer, alt fra de dyreste hotellene mitt i byen, til litt rimeligere hoteller, hosteller, campingplasser, Airbnb, overnatting hos venner osv.

I Oslo og særlig for eksempel Kristiansand skrus prisene OPP på alt av alternativer.

Det inkluderer privat.

Og Airbnb er ikke billig. 
 

Og jo. Om man skal tur/retur Bergen/Stavanger/Trondheim eller hva som koster det FLESK. 
 

Alt er smekkfullt i byene på sommeren 🤷‍♀️

Jeg personlig hadde ikke avlyst egne ferieplaner og brukt hele feriebudsjettet på et bryllup. 
Jeg hadde ikke sagt til unger at «grandtantesøsken Fred skal gifte seg, så det blir ikke noe tur i år på dere til Dyreparken, sorry».

Og for meg som bor i Oslo: jeg ønsker ikke fungere som gratis hotell for hist, pist og alle deres slektninger 😅🤷‍♀️ 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nok ikke prioritert et bryllup midt i fellesferien. Eneste tiden på året vi vet når vi har ferie lang tid i forveien og har ferie sammen hele familien. Vi er veldig glad i å reise, og dette er eneste tiden iløpet av et år vi får til en ferietur på lengre enn 1 uke. Vi er stort sett ute å utforsker verden 2-4 uker hver sommer, og da stort sett i store deler av fellesferien. 

Et vennepar av oss hadde også lagt opp til bryllup midt i fellesferien og opplevde det samme - veldig mange takket nei grunnet ferieturer. 

Bedre å legge bryllup til mai, juni, august eller september. 

Anonymkode: 3bd79...4e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Enig med alle her i at det er tidspunktet som er årsaken.  Det hadde vært bedre for folk om det var tidlig eller sent på sommeren.  Å avbryte ferien midt i er upraktisk for ganske mange som ønsker å reise bort deler av ferien.

Men for mange vil jo også prisen med å reise landet rundt til Oslo være en faktor. 

Men jeg synes mange her overdriver ganske grasat i sine kostnadsvurderinger med Oslotur. Du kan fint reise en helg fra nordnorge 2 personer med et par overnattinger for 8000 kr. Fortsatt mye penger, men det er langt unna de 1.klassereisene mange legger opp til her, med Michelin middager og merkevareshopping.

Anonymkode: 8fde9...f9b

Ja men har man lyst å bruke så mye penger på å delta i noen andres bryllup? Gave kommer jo i tillegg... og når bryllupet i tillegg er lagt til fellesferien... 

Vi har deltatt i bryllup langt unna hjemstedet vårt og endte med en ganske så stor totalkostnad. Slottsbryllup der gjestene betalte bar-regningen og hotellovernattingen selv. I tillegg da til transport. Tror nok vi endte med rundt 12 000,- inkl gave på en helg. Dette var et bryllup vi ønsket å dra i fordi vi var veldig nære brudeparet - hadde aldri prioritert det utenom.

Kunne likesågodt reist til syden ei uke! 

 

Anonymkode: 3bd79...4e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...