Gå til innhold

Bør staten satse mer på å utrede/etterforske mulig svindel i forbindelse med uføreytelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingenting er vel bedre enn om en uføretrygdet kan begynne å jobbe, helsetilstanden kan selvsagt endre seg over tid. 

Anonymkode: 9ddb9...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var jo litt spesielt. Registrerer at de ikke mente at det var snakk om svindel eller snylting, men at man følte seg dårligere enn det man egentlig var. Å bli uføretrygdet på et sånt grunnlag syns jeg blir for dumt.

Visstnok skal det ha vært skjerping i kravene etter den nye reformen (fra 2015), så det kan jo hende at tallene er annerledes nå.

(Jeg er i de andre gruppene jeg da, den halvdelen som kan forklares, påvises medisinsk invaliditet ved tester).

Anonymkode: 718c2...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var jo litt spesielt. Registrerer at de ikke mente at det var snakk om svindel eller snylting, men at man følte seg dårligere enn det man egentlig var. Å bli uføretrygdet på et sånt grunnlag syns jeg blir for dumt.

Visstnok skal det ha vært skjerping i kravene etter den nye reformen (fra 2015), så det kan jo hende at tallene er annerledes nå.

(Jeg er i de andre gruppene jeg da, den halvdelen som kan forklares, påvises medisinsk invaliditet ved tester).

Anonymkode: 718c2...929

Dette er for folk flest ukjent, og de debatterer saken uvitende.

Jeg vil også tro at dette med at de tror det ikke er snylting, men at de føler seg syke flyter enormt over i hverandre. Det er også en veldig hard påstand om det hadde blitt uttalt at de trodde det var snylting. Men slik er altså situasjonen.

Jeg lurer på hvordan reaksjonene i landet ville blitt om denne artikkelen var førstesideoppslag i VG en søndags morgen i 2023.

Anonymkode: cc87f...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg leser artikkelen og ser «Omlag 1350 av de 15000 som deltok i undersøkelsen var uføretrygdet, under rehabilitering eller langtidssykemeldt.»

Det står at halvparten av disse ikke hadde påviselige forklaringer.  Det tar gjennomsnittlig 7,5 år å bli avklart mot uføretrygd, og denne undersøkelsen var for en kort periode eller et gitt tidspunkt. Sykemeldinger gjelder inntil 52 uker, AAP kan ta flere år med avklaring og behandling av symptomer. Det finnes sykdommer som ikke kan måles på blod og bilder. Da benytter de utelukkelsesmetoder, som tar lang tid.

Det burde vært opplyst hvor hvor mange av de 1350 personene som var på de forskjellige gruppene, altså sykemeldt, AAP eller uføretrygdet. 

Jeg synes at denne artikkelen er meningsløs. (Kanskje jeg har oversett noe og misforstått, men det var slik jeg forsto den)

 

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (18 minutter siden):

Jeg leser artikkelen og ser «Omlag 1350 av de 15000 som deltok i undersøkelsen var uføretrygdet, under rehabilitering eller langtidssykemeldt.»

Det står at halvparten av disse ikke hadde påviselige forklaringer.  Det tar gjennomsnittlig 7,5 år å bli avklart mot uføretrygd, og denne undersøkelsen var for en kort periode eller et gitt tidspunkt. Sykemeldinger gjelder inntil 52 uker, AAP kan ta flere år med avklaring og behandling av symptomer. Det finnes sykdommer som ikke kan måles på blod og bilder. Da benytter de utelukkelsesmetoder, som tar lang tid.

Det burde vært opplyst hvor hvor mange av de 1350 personene som var på de forskjellige gruppene, altså sykemeldt, AAP eller uføretrygdet. 

Jeg synes at denne artikkelen er meningsløs. (Kanskje jeg har oversett noe og misforstått, men det var slik jeg forsto den)

 

Halvparten er uansett halvparten.

Anonymkode: cc87f...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Halvparten er uansett halvparten.

Anonymkode: cc87f...998

Halvparten av de 1350

De 1350 består av

x antall langtidssykemeldte

x antall på Aap

x antall på uføretrygd

Hvor mange innen hver av gruppene hadde ikke noen påviselig diagnose?  Hvorfor hadde de ikke det?

Artikkelen forteller ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (Akkurat nå):

Halvparten av de 1350

De 1350 består av

x antall langtidssykemeldte

x antall på Aap

x antall på uføretrygd

Hvor mange innen hver av gruppene hadde ikke noen påviselig diagnose?  Hvorfor hadde de ikke det?

Artikkelen forteller ikke dette.

Det ville vært mer interessant å vite hvor mange av dem som til slutt endte opp uføretrygdet.

Anonymkode: cc87f...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 17.14):

Hva er greia med at KG fokuserer så mye på uføretrygd? Jeg skjønne det ikke. 

Anonymkode: fe388...6d6

sjalusi. de tror det er evig ferie å leve på uføretrygd og aldri jobbe når man er sjuk. ja de får bare ønske seg dit selv, så får karma bite de i ræva.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ville vært mer interessant å vite hvor mange av dem som til slutt endte opp uføretrygdet.

Anonymkode: cc87f...998

Ja, enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (1 minutt siden):

sjalusi. de tror det er evig ferie å leve på uføretrygd og aldri jobbe når man er sjuk. ja de får bare ønske seg dit selv, så får karma bite de i ræva.

Aldri ferie blir vel mer riktig.  Å aldri få fri fra sykdom og plager, samt alltid ha lav inntekt. Spørs hvor lenge det hadde vært interessant...

Anonymkode: 718c2...929

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri ferie blir vel mer riktig.  Å aldri få fri fra sykdom og plager, samt alltid ha lav inntekt. Spørs hvor lenge det hadde vært interessant...

Anonymkode: 718c2...929

Som sagt tidligere er det trygden folk misunner dem. Ikke lidelsene.

Logisk nok.

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som sagt tidligere er det trygden folk misunner dem. Ikke lidelsene.

Logisk nok.

Anonymkode: cc87f...998

Jo selvfølgelig, men det virker som folk ikke forstår at for å få trygden så følger dessverre invaliditeten med på kjøpet...

Anonymkode: 718c2...929

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo selvfølgelig, men det virker som folk ikke forstår at for å få trygden så følger dessverre invaliditeten med på kjøpet...

Anonymkode: 718c2...929

nettopp.. skulle mye gjerne heller vært frisk enn å få denne lusne trygda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo selvfølgelig, men det virker som folk ikke forstår at for å få trygden så følger dessverre invaliditeten med på kjøpet...

Anonymkode: 718c2...929

Om man får den på rettmessig grunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo selvfølgelig, men det virker som folk ikke forstår at for å få trygden så følger dessverre invaliditeten med på kjøpet...

Anonymkode: 718c2...929

Ja, såfremt en ikke svindler.

Anonymkode: cc87f...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er det friske folk som gidder å leke sjuk i årevis for å kanskje oppnå uføretrygd? det har jeg hardt for å forstå. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (1 minutt siden):

er det friske folk som gidder å leke sjuk i årevis for å kanskje oppnå uføretrygd? det har jeg hardt for å forstå. 

Folk vil ha penger eller andre verdier uten motytelser. Synes ikke det er særlig vanskelig å forstå. Har man i tillegg samme moralen som en butikktyv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (2 minutter siden):

er det friske folk som gidder å leke sjuk i årevis for å kanskje oppnå uføretrygd? det har jeg hardt for å forstå. 

Det er mye folk gjør som jeg har svært vanskelig for å forstå. Likevel gjøres det.

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er kanskje vanskelig for vanlige folk å skjønne. men de må da jo ha en psykisk diagnose for å ha dette som et mål.

man må gå på aap i mange år. og være med på alt nav vil ha deg på. er ikke veldig lett å få uføretrygd. jeg hadde aap i 8 år før jeg fikk.

hadde også vært mange år frem og tilbake i skole og utprøving gjennom nav fra 1997 og frem til jeg fikk aap i 2010.

da hadde jeg hatt midlertidig ufør, medisinsk attføring og yrkesrettet attføring. jeg fikk ikke noen diagnose(r) før i 2011. 

hadde jeg vært frisk og fått det til ville jeg ikke brukt 17 år på å fake sjuk i stedet for å faktisk få meg utdannelse og opparbeide meg jobb og leilighet. ingen oppegående normale mennesker gidder det. da er du sykt standhaftig og en god skuespiller. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...