Gå til innhold

Bør staten satse mer på å utrede/etterforske mulig svindel i forbindelse med uføreytelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg skrev jo blant annet: «Det er viktig å påpeke at etterforskning av mulig svindel må utføres på en rettferdig og nøye måte, og ikke skade kundene som faktisk har rett til uføretrygd.»

Anonymkode: 4abb8...836

Men hvem skal gjennomføre dette og hvordan? Og ikke minst, hvor ofte? Og når? Uka etter at uføretrygd er innvilget? Et år etter? Fem år etter? Når da? Skal det gjennomføres regelmessig? Hvor skal alle disse legene og spesialistene komme fra?

Anonymkode: 46649...8cb

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvem skal gjennomføre dette og hvordan? Og ikke minst, hvor ofte? Og når? Uka etter at uføretrygd er innvilget? Et år etter? Fem år etter? Når da? Skal det gjennomføres regelmessig? Hvor skal alle disse legene og spesialistene komme fra?

Anonymkode: 46649...8cb

Det er ingen mulig måte å avsløre dette i uføreprosessen med dagens system. Man måtte da kunne bevise 100% sikkert at folk lyver om helsetilstanden sin. Det er umulig.

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvem skal gjennomføre dette og hvordan? Og ikke minst, hvor ofte? Og når? Uka etter at uføretrygd er innvilget? Et år etter? Fem år etter? Når da? Skal det gjennomføres regelmessig? Hvor skal alle disse legene og spesialistene komme fra?

Anonymkode: 46649...8cb

Det er ikke slik etterforskere i forsikring jobber. De spanet på personer som mistenkes for snusk, og da kan de f.eks avdekke at årsaker til uførhet oppgitt i uførevedtaket ikke er reelle. 
 

Staten bør vurdere langt mer spaning, og det bør kanskje opprettes tipstelefon/-mail hvor man kan sende inn sine mistanker om personer man tror svindler. Det gjelder jo alle slags form for svindel.

Anonymkode: 4abb8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen mulig måte å avsløre dette i uføreprosessen med dagens system. Man måtte da kunne bevise 100% sikkert at folk lyver om helsetilstanden sin. Det er umulig.

Anonymkode: cc87f...998

Om en person oppgir å være fysisk skadet og ute av stand til å gjøre noe fysisk arbeid overhodet nærmest; men om en spaner filmer vedkommende utføre hardt fysisk arbeid utenfor hjemmet f.eks, som står i direkte strid med vedtaket, så vil det kunne fungere som bevis.

Anonymkode: 4abb8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke slik etterforskere i forsikring jobber. De spanet på personer som mistenkes for snusk, og da kan de f.eks avdekke at årsaker til uførhet oppgitt i uførevedtaket ikke er reelle. 
 

Staten bør vurdere langt mer spaning, og det bør kanskje opprettes tipstelefon/-mail hvor man kan sende inn sine mistanker om personer man tror svindler. Det gjelder jo alle slags form for svindel.

Anonymkode: 4abb8...836

Hvordan skal dette da avdekkes, all den tid folk kan lovlig jobbe 100% fra dag 1 på 100% uføretrygd?

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om en person oppgir å være fysisk skadet og ute av stand til å gjøre noe fysisk arbeid overhodet nærmest; men om en spaner filmer vedkommende utføre hardt fysisk arbeid utenfor hjemmet f.eks, som står i direkte strid med vedtaket, så vil det kunne fungere som bevis.

Anonymkode: 4abb8...836

Hva om pesonen jobber like hardt for et lokalt entreprenørselskap?

Anonymkode: cc87f...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva om pesonen jobber like hardt for et lokalt entreprenørselskap?

Anonymkode: cc87f...998

Samtidig som man mottar uførepensjon fordi man er fysisk ikke i stand til å arbeide? Gjør det saken bedre?

Anonymkode: 4abb8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaestroR skrev (1 time siden):

Det er forsvinnemde lite som utgjør trygdesvindel i forhold til svindel med moms / skatt / utbytte / etc.

Men selvfølgelig skal ingen svindel aksepteres, likevel bør det prioriteres der svindelen er størst

Helt enig. Og det er utrolig mange som sniker private utgifter inn på bedriftene sine, så som reiser, drivstoff, telefon, inventar osv osv.

Anonymkode: 0956e...087

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samtidig som man mottar uførepensjon fordi man er fysisk ikke i stand til å arbeide? Gjør det saken bedre?

Anonymkode: 4abb8...836

Ja, all den tid man kan gjøre dette 100% lovlig og med statens velsignelse.

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (30 minutter siden):

Hvis du ønsker å kritisere én gruppe så bør du i det minste være redelig nok til å forholde deg til fakta.

Utgifter til Folketrygden, som utgjør de fleste utgifter hos Nav, har gått ned og forventes å ligge på 33,6 % av statsbudsjettet i 2023. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/folketrygdens-andel-av-statsbudsjettet-blir-stadig-mindre

For det andre. Uføretrygd utgjør bare en del av alle Navs tjenester.

I dette går også sykemeldinger, medisinutgifter, pensjoner, svangerskapspenger, permisjonspenger, dagpenger +++++

Med andre ord, enten kan du lite om dette, eller du forsøker bare å sverte én gruppe.

Du kommer også her med en påstand om at svindelen blant uføretrygdere "er langt større" enn på feltene @MaestroR nevnte. Det regnestykket går heller ikke opp.

Anslått utgifter til uføretrygd for 2023 er 118 milliarder kroner. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/budsjett-pengene-i-folketrygden/id2930068/

Svart arbeid: https://frifagbevegelse.no/nyheter/svart-arbeid-for-420-milliarder-6.158.139346.7a7328b992

 

Om du, ts, virkelig ønsker å få ned antall uføretrygdede, da burde du gå ut og stå på barrikadene for å ruste opp norsk helsevesen. Det er blitt bygget ned siden 1980, og tross nærmere 1,5 millioner flere innbyggere har vi i dag bare halvparten av sykehussengeplassene vi hadde i 1980. I psykiatrien har vi et sted mellom 25 og 30 % av sengeplassene vi hadde i 1980. Norge ligger nest dårligst an i Europa hva intensivplasser angår. Alle sykehus som er bygget siden 1980 i Norge er blitt bygget for små - tross utallige advarsler, ikke bare fra alle grupper i helsevesenet, men også andre faggrupper, som ingeniører.

Her har du siste tilskudd på nybygd for lite sykehus: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bygger-milliardsjukehus-for-lite-_-pasientar-kan-bli-sende-sorover-1.16310732

Rehabiliteringssentre over hele landet blir lagt ned og "erstattet" av langt dårligere tilbud i kommunene. Folk i jobb står så lenge i kø for undersøkelser og operasjoner at de faller ut av jobb. Sykemeldte må av samme grunn over på AAP eller uføretrygd av samme grunn. De har ofte også så lite penger at de ikke har råd til å gå i behandling, om de da er så heldige at de får behandling i det hele tatt, og ikke heller blir stående i ventekøer i måneder og år der også.

For omtrent 20 år siden ble det gjort en norsk studie som viste at for hver krone man bruker til forebygging av sykdom vil man spare 10 kroner i behandling. Likevel har det blitt mindre og mindre penger til dette, bortsett fra enkeltbevilgninger her og der når det er krise (noe som bare blir brannslukking, ikke noe som egentlig hjelper).

https://napha.no/content/21080/-forebyggende-tiltak-lonner-seg

 

TS, om du VIRKELIG ønsker å holde flere i jobb, da bør du lese deg opp på fakta om situasjonen i Norge!

Og så bør du bruke energien din og kampviljen til å kjempe for det som VIRKELIG kan skape store positive endringer i samfunnet.

 

 

 

Dette 👆

Anonymkode: 718c2...929

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke slik etterforskere i forsikring jobber. De spanet på personer som mistenkes for snusk, og da kan de f.eks avdekke at årsaker til uførhet oppgitt i uførevedtaket ikke er reelle. 
 

Staten bør vurdere langt mer spaning, og det bør kanskje opprettes tipstelefon/-mail hvor man kan sende inn sine mistanker om personer man tror svindler. Det gjelder jo alle slags form for svindel.

Anonymkode: 4abb8...836

Hvem skal betale for denne spaningen? Og hva godt kommer ut av det, tenker du? 

Jeg er ufør og denne uken har jeg vært frisk mandag, tirsdag og onsdag. I dag har jeg vært sånn 30% frisk kanskje. Spaneren kunne jo ha sett meg måke snø på mandag, og i morgen for så vidt, men han vil jo ikke se meg de andre dagene da. Fordi da ligger jeg jo i senga mi. Fordi jeg er dårlig. Altså, jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan dette skal gjennomføres i praksis.

Anonymkode: 46649...8cb

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpenger er det største trygdesvindelproblemet, ikke uføretrygd. I 2022 ble 557 personer anmeldt for bedrageri av til sammen 97 millioner kroner, og av disse var det hele 514 personer som ble anmeldt for å ha unnlatt å informere NAV om at de har arbeid og inntekt, ref: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/flere-statistikkomrader/trygdemisbruk

Allikevel er det alltid mest snakk om hvordan man kan unngå svindel på uføretrygd (noen tror jo også at all "trygdesvindel" handler om uføretrygd). Hvis man virkelig ønsker svindel til livs, hvorfor ikke fokusere på alle typer trygdesvindel? Er det fordi man ikke egentlig irriterer seg av svindel, man irriterer seg bare av uføretrygdede..? Man kan jo begynne å lure..

Anonymkode: 7b35e...da1

  • Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem skal betale for denne spaningen? Og hva godt kommer ut av det, tenker du? 

Jeg er ufør og denne uken har jeg vært frisk mandag, tirsdag og onsdag. I dag har jeg vært sånn 30% frisk kanskje. Spaneren kunne jo ha sett meg måke snø på mandag, og i morgen for så vidt, men han vil jo ikke se meg de andre dagene da. Fordi da ligger jeg jo i senga mi. Fordi jeg er dårlig. Altså, jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan dette skal gjennomføres i praksis.

Anonymkode: 46649...8cb

Helt umulig. Det ville ført til et hinsides antall rettssaker

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem skal betale for denne spaningen? Og hva godt kommer ut av det, tenker du? 

Jeg er ufør og denne uken har jeg vært frisk mandag, tirsdag og onsdag. I dag har jeg vært sånn 30% frisk kanskje. Spaneren kunne jo ha sett meg måke snø på mandag, og i morgen for så vidt, men han vil jo ikke se meg de andre dagene da. Fordi da ligger jeg jo i senga mi. Fordi jeg er dårlig. Altså, jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan dette skal gjennomføres i praksis.

Anonymkode: 46649...8cb

Å heldige deg 🥰 Jeg fungerer max sånn 10 % hver dag om vinteren jeg.

Anonymkode: 718c2...929

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dagpenger er det største trygdesvindelproblemet, ikke uføretrygd. I 2022 ble 557 personer anmeldt for bedrageri av til sammen 97 millioner kroner, og av disse var det hele 514 personer som ble anmeldt for å ha unnlatt å informere NAV om at de har arbeid og inntekt, ref: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/flere-statistikkomrader/trygdemisbruk

Allikevel er det alltid mest snakk om hvordan man kan unngå svindel på uføretrygd (noen tror jo også at all "trygdesvindel" handler om uføretrygd). Hvis man virkelig ønsker svindel til livs, hvorfor ikke fokusere på alle typer trygdesvindel? Er det fordi man ikke egentlig irriterer seg av svindel, man irriterer seg bare av uføretrygdede..? Man kan jo begynne å lure..

Anonymkode: 7b35e...da1

Som sagt er dette snakk om å svindle til seg andre økonomiske goder mens en er på ytelser. Ikke om svindel av selve ytelsen.

Folk lærer åpenbart aldri dette.

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal dette foregå i praksis?

Anonymkode: cc87f...998

Kanskje sjekke om uførheten gjenspeiles i fritiden også?

Det er en del uføre som som er usedvanlig aktive på fritiden, men som av en eller annen grunn er for syke til akkurat jobb. Det er jo litt rart synes jeg.

Anonymkode: ca2a0...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette minner meg litt om Robert Eriksson, som sammen med sånne folk som TS frontet ideen om at sosialhjelpsmottakerne skulle tvinges til å "komme seg opp om morran" og stemple inn hos NAV klokka åtte hver dag, eller få trekk i stønaden. Da disse tullingene innså at dette vil koste skattebetalerne enormt mye penger, feide de hele påfunnet under teppet i det stille. Den tidligere arbeidsministeren har i ettertid innrømmet at dette var en kolossalt idiotisk idé. Og nå snakkes det om ansette folk til å spane på uføre, for å se om det er noe fart i dem?

Endret av Okapi
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygd er veldig vanskelig å få. Husk at det er evne til inntekt som er kriteriet, ikke at man må være så syk at alle skal kunne se hva som feiler vedkommende.

Vet om mange som har slitt i mange år og endelig har fått innvilget uføretrygd, det har reddet livet og hverdagen demmes. Men for de fleste utenifra så kan de kanskje se ut som om de er helt friske som klarer å utføre alle daglige gjøremål, måle vei og alt annet. Man må kunne hele livshistorien for å kunne bedømme andre.

 

Anonymkode: 1fa07...130

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje sjekke om uførheten gjenspeiles i fritiden også?

Det er en del uføre som som er usedvanlig aktive på fritiden, men som av en eller annen grunn er for syke til akkurat jobb. Det er jo litt rart synes jeg.

Anonymkode: ca2a0...c77

En uføretrygdet kan 100% lovlig gjøre som en vil med den eventuelle restarbeidsevnen sin. Om denne er 0 eller 100% er uvesentlig.

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (2 minutter siden):

Dette minner meg litt om Robert Eriksson, som sammen med sånne folk som TS frontet ideen om at sosialhjelpsmottakerne skulle tvinges til å "komme seg opp om morran" og stemple inn hos NAV klokka åtte hver dag, eller får trekk i stønaden. Da disse tullingene innså at dette vil koste skattebetalerne enormt mye penger, feide de hele påfunnet under teppe i det stille. Den tidligere arbeidsministeren har i ettertid innrømmet at dette var en kolossalt idiotisk idé. Og nå snakkes det om ansette folk til å spane på uføre, for å se om det er noe fart i dem?

Ingen politikere står for dette forslaget, kun bitre og noe «enkle» mennesker på KG. La de styre på, vi får oss i det minste en god latter. Tenk å hate sitt eget liv så mye 😂

Anonymkode: 538ff...980

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...