Gå til innhold

Bør staten satse mer på å utrede/etterforske mulig svindel i forbindelse med uføreytelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje sjekke om uførheten gjenspeiles i fritiden også?

Det er en del uføre som som er usedvanlig aktive på fritiden, men som av en eller annen grunn er for syke til akkurat jobb. Det er jo litt rart synes jeg.

Anonymkode: ca2a0...c77

Som 100 % uføretrygdet så har du kun en oppgave.

Å holde deg friskest mulig lengst mulig. Om det betyr at du må gå turer, trene osv, så er det kanskje akkurat det som må til.

For utenforstående folk som ikke forstår kan det sikkert virke litt rart.

Anonymkode: 718c2...929

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å heldige deg 🥰 Jeg fungerer max sånn 10 % hver dag om vinteren jeg.

Anonymkode: 718c2...929

❤️❤️

Jeg er heldig akkurat nå og er inne i en god periode. Jeg nyter det så godt jeg kan, men jeg er jo hemmet av tidligere opplevelser så selv om jeg er frisk litt nå så kan jeg ikke kjøre på med aktiviteter og full guffe. Da blir jeg jo dårlig igjen. Så selv om jeg er bra så er jeg hemmet fra å gjøre "utskeielser" i frykt for å bli dårlig. Ond sirkel. 🙄

Håper vår og sommer gjør deg godt. 🥰

Anonymkode: 46649...8cb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

❤️❤️

Jeg er heldig akkurat nå og er inne i en god periode. Jeg nyter det så godt jeg kan, men jeg er jo hemmet av tidligere opplevelser så selv om jeg er frisk litt nå så kan jeg ikke kjøre på med aktiviteter og full guffe. Da blir jeg jo dårlig igjen. Så selv om jeg er bra så er jeg hemmet fra å gjøre "utskeielser" i frykt for å bli dårlig. Ond sirkel. 🙄

Håper vår og sommer gjør deg godt. 🥰

Anonymkode: 46649...8cb

Jo takk 🥰

Vår og sommer skal nytes til fulle 😍

Anonymkode: 718c2...929

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utbetalinger fra NAV utgjør nesten 40 % av statsbudsjettet. Svindelen er nok langt større der enn på de feltene du nevner.

Anonymkode: 4abb8...836

For at noe skal betraktes som svindel, må en regler/villkår være brutt. Kanskje reglene er for slappe, og må strammes inn? Det holder ikke at noen mener at uføre ikke skal kunne gå en tur i skogen, all den tid det ikke er et brudd med reglene.

 

Anonymkode: 823d9...f26

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for mye mer kontroll og helst på flere av disse nav sidene på fb.

Senest forrige uke var det en person som var 100% ufør. Nå ville personen ansette seg selv i en stilling i eget firma og gi seg selv lønn på ca 52.000 i mnd. Etterhvert skulle personen sykmelde seg og heve sykepenger som tilsvarer 52.000 i mnd. Årsaken til dette er at personen gikk så mye ned i inntekt da uføre ble innvilget.

Sånne personer skulle jeg ønske ble rapportert inn av admin på disse sidene.

Har flere ganger sett ett tåredryppende innlegg hvor personen endelig har fått innvilget ufør for så i samme slengen spørre om hvor mye se kan jobbe før det blir trekk i ufør.

Dette klarer jeg ikke å få til å stemme med ærlige folk som ikke klarer å jobbe.

Så ja, det er mye snusk ute og går.

Anonymkode: bcb02...628

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svindel? Det er det myndigheter og NAV som gjør. Slikt sett kan de godt etterforske og gå i seg selv. De spyr ut penger i øst og vest.. snart ikke én krone igjen til de som virkelig trenger det..

Anonymkode: fe150...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Jeg vil nå tro at det er mer å hente andre steder enn hos syke mennesker. Svart arbeid, korrupsjon, hvitvasking osv. det er prioriterte oppgaver hos skatteetaten og økokrim, hver dag.  
Nå for tiden snakkes det så mye om WOKE, som går på diskriminering, rasisme, krenkelse osv. egentlig gjelder det å oppføre seg bra mot folk og ikke dømme ut fra ting de ikke har skyld i, ikke kan hjelpe for.  Men altså, her ønsker noen åpenbart å drive klappjakt på og plage syke, svake mennesker. De som har minst.  Skam dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, NAV bruker allerede enorme ressurser på å ettergå mulig svindel av trygdeordningene. 

Erfaringsvis er det ikke innenfor uføretrygd at svindelen skjer i særlig grad, men innenfor dagpenger, AAP og sykepengeordningen spesielt. 

Du kan jo ta en titt på NAV's statistikk selv om det: 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/flere-statistikkomrader/trygdemisbruk

Greit nok at de tok svindlere for 100 mill i fjor, men hva tror du denne avsløringen kostet NAV i form av tid og ressurser? Spørsmålet er om vinningen gikk opp i spinningen med tanke på økonomi, og også fordi disse mest sannsynlig ville stått på en eller annen stønadsordning uansett, fordi moral, verdier, arbeidskapasitet osv er så dårlig. Og kanskje likegreit at disse ikke er i arbeidslivet og er din og min kollega.

Men for all del, det er bra at svindlere blir tatt i prinsipp av juks! 

Og som kloke Adobyen ovenfor meg skrev så er det enda mer penger, økonomi, rettferdighet, tillit og beskyttelse man kan hente på å avdekke svindel særlig innenfor svart arbeid.

Endret av Bombasi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Bombasi skrev (1 minutt siden):

Men altså, NAV bruker allerede enorme ressurser på å ettergå mulig svindel av trygdeordningene. 

Erfaringsvis er det ikke innenfor uføretrygd at svindelen skjer oftest, men innenfor dagpenger og sykepengeordningen. 

Du kan jo ta en titt på NAV's statistikk selv om det: 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/flere-statistikkomrader/trygdemisbruk

Greit nok at de tok svindlere for 100 mill i fjor, men hva tror du denne avsløringen kostet NAV i form av tid og ressurser? Spørsmålet er om vinningen gikk opp i spinningen med tanke på økonomi. Men for all del, det er bra at svindlere blir tatt! 

Det var ikke uføres skyld

 

112FD384-616B-4B71-BEF5-8F46F2D9290B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare anmelde alle oss uføretrygdede? Er jo potensiell svindler.

Og hva er "fritid"? Det jeg gjør mens mannen er på jobb eller det vi gjør sammen i helgene? 

Anonymkode: 3bd6b...37e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 minutt siden):

Det var ikke uføres skyld

 

112FD384-616B-4B71-BEF5-8F46F2D9290B.jpeg

Ja, og går du på historisk oversikt så ser man at antall sakstyper rundt uføretrygdede er konstant lav, og har vært det hele veien. Og det er på tross av at det brukes mye ressurser på nettopp å ta svindlere på uføretrygd fordi det er en varig ytelse, og på tross av at befolkningen melder inn uføretrygdede for potensiell svindel i hytt og pine fordi folk er svartsyke og vet ikke bedre.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med at KG fokuserer så mye på uføretrygd? Jeg skjønne det ikke. 

Anonymkode: fe388...6d6

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MaestroR skrev (2 timer siden):

Det er forsvinnemde lite som utgjør trygdesvindel i forhold til svindel med moms / skatt / utbytte / etc.

Men selvfølgelig skal ingen svindel aksepteres, likevel bør det prioriteres der svindelen er størst

Jeg skjønner ikke denne mistenkeliggjøringen mot uføre. Statistikk viser at den desidert største trygdesvindelen gjelder dagpenger som friske mennesker mottar.

  • Liker 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan man ikke bare anmelde alle oss uføretrygdede? Er jo potensiell svindler.

Og hva er "fritid"? Det jeg gjør mens mannen er på jobb eller det vi gjør sammen i helgene? 

Anonymkode: 3bd6b...37e

Tiden utenom arbeidstid i den jobben du normalt skulle gjort. 

Anonymkode: d2ba3...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva Pluvialis skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke denne mistenkeliggjøringen mot uføre. Statistikk viser at den desidert største trygdesvindelen gjelder dagpenger som friske mennesker mottar.

Arbeidsledighetstrygd er jo nettopp for friske mennesker…hva vil du med denne kommentaren??

Anonymkode: d2ba3...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidsledighetstrygd er jo nettopp for friske mennesker…hva vil du med denne kommentaren??

Anonymkode: d2ba3...f39

Jeg vil illustrere at de som svindler NAV mest ikke er de syke og uføre, men derimot friske folk som mottar dagpenger på falskt grunnlag.

  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er for mye mer kontroll og helst på flere av disse nav sidene på fb.

Senest forrige uke var det en person som var 100% ufør. Nå ville personen ansette seg selv i en stilling i eget firma og gi seg selv lønn på ca 52.000 i mnd. Etterhvert skulle personen sykmelde seg og heve sykepenger som tilsvarer 52.000 i mnd. Årsaken til dette er at personen gikk så mye ned i inntekt da uføre ble innvilget.

Sånne personer skulle jeg ønske ble rapportert inn av admin på disse sidene.

Har flere ganger sett ett tåredryppende innlegg hvor personen endelig har fått innvilget ufør for så i samme slengen spørre om hvor mye se kan jobbe før det blir trekk i ufør.

Dette klarer jeg ikke å få til å stemme med ærlige folk som ikke klarer å jobbe.

Så ja, det er mye snusk ute og går.

Anonymkode: bcb02...628

Skremmende!!!

For en som jobber full tid, betaler skatt og går på jobb selv om jeg er sliten og kan føle at det hadde vært bedre med en rolig dag og en tur i skogen…nei!!! Det er ikke greit. Med eldrebølgen må vi bli mye strengere med trygdeordningene. Mennesker under 60 må stå i jobb med mindre de virkelig er syke.

Anonymkode: d2ba3...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (20 minutter siden):

Jeg vil nå tro at det er mer å hente andre steder enn hos syke mennesker. Svart arbeid, korrupsjon, hvitvasking osv. det er prioriterte oppgaver hos skatteetaten og økokrim, hver dag.  
Nå for tiden snakkes det så mye om WOKE, som går på diskriminering, rasisme, krenkelse osv. egentlig gjelder det å oppføre seg bra mot folk og ikke dømme ut fra ting de ikke har skyld i, ikke kan hjelpe for.  Men altså, her ønsker noen åpenbart å drive klappjakt på og plage syke, svake mennesker. De som har minst.  Skam dere!

Det er systemet som diskuteres her. Men det går visst ikke inn for de som utelukkende må hyle "hets" hele tiden.

Anonymkode: cc87f...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva Pluvialis skrev (1 minutt siden):

Jeg vil illustrere at de som svindler NAV mest ikke er de syke og uføre, men derimot friske folk som mottar dagpenger på falskt grunnlag.

Hvordan kan de gjøre det?

Dessuten tror jeg du bare kan ha arbeidsledighetstrygd i 1-2 år. Uføretrygd kan du vel ha mye lenger?

Anonymkode: d2ba3...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...