Gå til innhold

Hvor mange tror på Gud i Norge?


Capitan Fracassa

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Så det du skriver er åpenbart feil. Den spør jo eksplisitt om du har begynt å tro senere og tror nå. Og summen av de som alltid har trodd eller har begynt å tro senere er altså 31%

Det eneste du ikke tar totalt feil om, er de som tror av og til. De er antagelig en del av vet ikke-kategorien. Der har du antagelig også mange av de som tror på "noe åndelig" men ikke på Gud, tilsvarende 22%-kategorien i figur 5. 

De som tror på ånder og slikt er det veldig få av, de fleste som havner i denne kategorien er de som tror på flere Guder eller slikt som buddhister, hinduer som utgjør flere prosent av befolkningen. Slik er det, uansett hvor mye du benekter fakta  og forsøker å omskrive SSB sin definisjon er flertallet religiøse og tror på Gud.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

De som tror på ånder og slikt er det veldig få av, de fleste som havner i denne kategorien er de som tror på flere Guder eller slikt som buddhister, hinduer som utgjør flere prosent av befolkningen. Slik er det, uansett hvor mye du benekter fakta  og forsøker å omskrive SSB sin definisjon er flertallet religiøse og tror på Gud.

Anonymkode: d8c37...48a

Det er din tolkning. Hvordan vet du hva folk legger i "høyere makter"? Faktum er at det vet ikke du en dritt om.

Og som TS har vist gang på gang nå, er ikke-troende majoriteten i Norge. Nå som vi ikke lenger blir tvunget til å late som vi er kristne, kan du forvente å se denne majoriteten av ikke-troende vokse. Særlig nå som veldig mange kristne på gamlehjem snart dør. Enjoy! 

Anonymkode: 0af72...af8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og som TS har vist gang på gang nå, er ikke-troende majoriteten i Norge. Nå som vi ikke lenger blir tvunget til å late som vi er kristne, kan du forvente å se denne majoriteten av ikke-troende vokse. Særlig nå som veldig mange kristne på gamlehjem snart dør. Enjoy! 

56% er religiøse og tror på Gud, selv om ateistene forsøker å late som om høyere makter ikke inkluderer religiøse buddhister, hinduer, shintoer etc. Så den lille minoriteten ateister er fortsatt bare det, en minoritet.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne føder flere barn og konverterer flere, så det blir flere av oss, det dør heldigvis flere ateister de neste tiårene

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

56% er religiøse og tror på Gud,

Du stryker på grunnleggende logikk. Når 22% av disse tror på noe religiøst uten å tro på Gud, så tror de åpenbart ikke på Gud. 

Hvis en whiskyprodusent har en spørreundersøkelse om folk liker whisky og 34% svarer at de liker whisky, mens 22% svarer at de ikke liker whisky, men annen sprit, så har du rett i at 56% liker sprit, men tar allikevel fullstendig feil om du påstår at 56% liker sprit og whisky. 

Slik logikk burde være åpenbar for alle, men tydeligvis ikke for deg. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (17 minutter siden):

Du stryker på grunnleggende logikk. Når 22% av disse tror på noe religiøst uten å tro på Gud, så tror de åpenbart ikke på Gud. 

De tror på Gud, har allerede forklart deg at buddhister, hinduer og slike også tror på Gud. 56% tror på Gud, og dere ateister er fortsatt en minoritet uansett hvor mye dere forsøker å omskrive tallene.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De tror på Gud, har allerede forklart deg at buddhister, hinduer og slike også tror på Gud.

1. Disse 22% valgte ikke noen av de tre tro-på-Gud-kategoriene, så det er uredelig av deg å late som om du vet at de tror på Gud selv om de ikke svarte det. 

2. Buddhister og mange andre åndelige tror ikke på Gud. 

3. Figur 7 viser tydelig at kun 31% tror på Gud. 

4. Du slenger ut ubegrunnede påstander og forklarer ingenting. 

Sitat

dere ateister er fortsatt en minoritet uansett hvor mye dere forsøker å omskrive tallene.

Anonymkode: d8c37...48a

53% svarte at de ikke tror på Gud, i tillegg til 16 % som svarte at de ikke vet. Det blir ikke en minoritet. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (47 minutter siden):

1. Disse 22% valgte ikke noen av de tre tro-på-Gud-kategoriene, så det er uredelig av deg å late som om du vet at de tror på Gud selv om de ikke svarte det. 

2. Buddhister og mange andre åndelige tror ikke på Gud. 

Mange buddhister tror på Gud, og mange hinduer og andre religiøse. De 22% består i hovedsak av disse, ikke de som tror på ånder, spøkelser og slikt, dette har du fått forklart allerede.

Capitan Fracassa skrev (48 minutter siden):

53% svarte at de ikke tror på Gud, i tillegg til 16 % som svarte at de ikke vet. Det blir ikke en minoritet. 

56% sier de tror på Gud og andre høyere makter som forklart over. Det er et flertall. Hvorfor figur 7 ikke kan brukes har jeg allerede forklart deg.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mange buddhister tror på Gud, og mange hinduer og andre religiøse. De 22% består i hovedsak av disse, ikke de som tror på ånder, spøkelser og slikt, dette har du fått forklart allerede.

56% sier de tror på Gud og andre høyere makter som forklart over. Det er et flertall. Hvorfor figur 7 ikke kan brukes har jeg allerede forklart deg.

Anonymkode: d8c37...48a

Er som å prøve å forklare for et barn. Vet ikke om det er massive mengder cope eller hva, men du forstår jo ikke grunnleggende matte & logikk. Troller du eller er du faktisk 8 år gammel mentalt? 

Anonymkode: 0af72...af8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er som å prøve å forklare for et barn. Vet ikke om det er massive mengder cope eller hva, men du forstår jo ikke grunnleggende matte & logikk. Troller du eller er du faktisk 8 år gammel mentalt? 

Anonymkode: 0af72...af8

Jeg forstår definisjonen SSB bruker som betyr at disse må regnes som religiøse, og som jeg har forklart mange ganger allerede.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymkode: 0af72...af8 har et poeng om at det er som å diskutere med et barn, men jeg forsøker igjen allikevel. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mange buddhister tror på Gud, og mange hinduer og andre religiøse. De 22% består i hovedsak av disse, ikke de som tror på ånder, spøkelser og slikt, dette har du fått forklart allerede.

Hva de 22% består av, er som før påpekt, ren tolkning og spekulasjon fra din side. Du har aldri "forklart" det, bare påstått det uten begrunnelse, og uten å ta hensyn til fakta som at kun 0.6% av Norges befolkning er med i Buddhistiske eller Hinduistiske trossamfunn. 

De vi derimot vet, er at ingen av disse 22% valgte noen av kategoriene som inkluderer tro på Gud, så det er ikke bare ubegrunnet synsing, men direkte uredelig å påstå at disse tror på Gud.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

56% sier de tror på Gud og andre høyere makter som forklart over.

34% tror på Gud, i hvert fall av og til. 22% tror ikke på Gud, men på andre høyere makter, som bl.a. kan være upersonlige guder, ånder, reinkarnasjon osv. Det er dette undersøkelsen sier. Alt annet er ubegrunnet spekulasjon fra din side.

Du bør ta et grunnleggende kurs i logikk og lære deg forskjellen på "og " og "eller". 

Sitat

Hvorfor figur 7 ikke kan brukes har jeg allerede forklart deg.

Anonymkode: d8c37...48a

Du mener da du skrev "Figur 7 sier bare om man alltid har trodd, ikke om man tror nå, av og til eller har begynt å tro senere." , som ikke stemmer med hva figur 7 sier i det hele tatt. Den spør jo eksplisitt om du alltid har trodd eller har begynt å tro, men tror nå.

Så nei, du har ikke "forklart" hvorfor figur 7 kan ignoreres, du har kommet med en åpenbart feil avvisning av den, og ignorerer forklaringen jeg kom med. Den åpenbare grunnen til at du ønsker å ikke bruke figur 7, er at den er så tydelig at ikke engang du klarer å tolke vekk det den sier.

 

Jeg lurer forresten på om du kan forklare hvorfor det er så utrolig viktig for deg å tilhøre flertallet, selv om du må vanne det ut med å inkludere alle verdens religioner og alle andre som tror på noe overnaturlig?

For egen del har jeg ikke noe problem med å innrømme at jeg er i mindretall i både Norge og verden ved å ikke tro på noe overnaturlig i det hele tatt. Jeg skulle selvsagt ønske at flere mennesker var skeptiske til påstander uten gode bevis, men godtar at det ikke er slik.

Endret av Capitan Fracassa
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte meg ikke helt på de statistikk greiene du har lagt ut. 

Men jeg har noen venner som mener de er kristne på papiret og ikke noe mer. Altså.. de er døpt i den norske kirke, og derfor er de kristne. Flere som tenker sånn?

Jeg er døpt i den norske kirke, og vil aldri anse meg selv som kristen. Ble konfirmert borgerlig da. 

Samboer er både døpt og konfirmert i kirka, men ikke kristen, og tror ikke på noen høyere makter, annet enn seg selv :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Hva de 22% består av, er som før påpekt, ren tolkning og spekulasjon fra din side. Du har aldri "forklart" det, bare påstått det uten begrunnelse, og uten å ta hensyn til fakta som at kun 0.6% av Norges befolkning er med i Buddhistiske eller Hinduistiske trossamfunn. 

De vi derimot vet, er at ingen av disse 22% valgte noen av kategoriene som inkluderer tro på Gud, så det er ikke bare ubegrunnet synsing, men direkte uredelig å påstå at disse tror på Gud.

Det er det SSB skriver i sin definisjon, er du uenig får du ta det opp med dem, jeg forholder meg bare til det deres tall, som altså viser flertall som tror på Gud/Guder når man legger dem sammen.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er det SSB skriver i sin definisjon, er du uenig får du ta det opp med dem

Jeg er da ikke uenig i noe av det SSB skriver, bare i dine fantasifulle, ubegrunnede tolkninger av dem. Det er jo du som ikke bare er uenig med SSB, men insisterer på å forkaste en hel figur, bare fordi du ikke liker resultatet der.

Sitat

, jeg forholder meg bare til det deres tall, som altså viser flertall som tror på Gud/Guder når man legger dem sammen.

Anonymkode: d8c37...48a

Det står ingenting i 22%-kategorien at de tror på Gud/Guder - det er din fantasifulle, ubegrunnede tolkning, antagelig fordi du synes tallene på de som faktisk svarer at de tror på Gud er lavere enn du liker.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er det SSB skriver i sin definisjon, er du uenig får du ta det opp med dem, jeg forholder meg bare til det deres tall, som altså viser flertall som tror på Gud/Guder når man legger dem sammen.

Anonymkode: d8c37...48a

Nei, det er jo akkurat det de ikke gjør. Du påstår det, igjen og igjen som en trassig treåring, men det blir ikke mer rett for det, skjønner du. 

Anonymkode: cfee3...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Jeg er da ikke uenig i noe av det SSB skriver, bare i dine fantasifulle, ubegrunnede tolkninger av dem. Det er jo du som ikke bare er uenig med SSB, men insisterer på å forkaste en hel figur, bare fordi du ikke liker resultatet der.

Fordi den figuren ikke bruker et godt spørsmål med flere alternativer slik figur 5 gjør, derfor er figur 5 den mest troverdige man må forholde seg til. Fantasifulle tolkninger er det du som driver, jeg forholder meg til SSB sin definisjon, og da sier 56% at de tror på Gud og høyere makter slik som buddhistene og hinduene som tror på flere guder.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fordi den figuren ikke bruker et godt spørsmål med flere alternativer slik figur 5 gjør, derfor er figur 5 den mest troverdige man må forholde seg til.

Hvorfor er figur 7 hvor de kun spør om du tror på Gud eller ikke, mindre troverdig når det gjelde spørsmålet om folk tror på Gud eller ikke? Det gir da ingen mening. 
 

Det blir som å hevde at en spørreundersøkelse som kun spør om folk liker whisky eller ikke, er mindre troverdig når det gjelder om folk liker whisky, enn en spørreundersøkelse som også har med alternativer som «liker ikke whisky, men annen sprit», «liker konjakk bedre» osv. Det gir ingen mening.
 

Sitat

Fantasifulle tolkninger er det du som driver

Som vanlig slenger du ut påstander helt uten begrunnelse.

Sitat

jeg forholder meg til SSB sin definisjon

Du klarer jo ikke å fortelle hva du mener med «SSB sin definisjon» en gang.

Sitat

da sier 56% at de tror på Gud og høyere makter

Da sier 56% at de tror på Gud eller andre høyere makter, men ikke Gud. Og av disse er det kun 34% som sier at de tror på Gud. De andre tror ikke på en personlig gud, og antagelser om hva disse 22% tror på, utover at de ikke tror på Gud med stor ‘G’ er ren spekulasjon uten grunnlag i undersøkelsen.

Sitat

slik som buddhistene og hinduene som tror på flere guder

Rent bortsett fra at Buddhister generelt ikke tror på noen gud, så utgjør som sagt disse to gruppene hele 0.6%. Da står du «bare» igjen med 21.4% av disse 22%, som du ikke aner hva tror på - utover at de ikke tror på guden du tror på.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er figur 7 hvor de kun spør om du tror på Gud eller ikke, mindre troverdig når det gjelde spørsmålet om folk tror på Gud eller ikke? Det gir da ingen mening. 

Dette har jeg svart på allerede. Figur 7 gir ikke mange nok svaralternativer og blir derfor unøyaktig fordi mange svarer nei selv om de feks. tror på flere Guder eller andre høyere makter.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden):

Rent bortsett fra at Buddhister generelt ikke tror på noen gud, så utgjør som sagt disse to gruppene hele 0.6%. Da står du «bare» igjen med 21.4% av disse 22%, som du ikke aner hva tror på - utover at de ikke tror på guden du tror på.

Det er ikke slik undersøkelser virker, de spør ikke alle i landet, men et representativt utvalg. De 0,6% utgjør da en vesetlig andel av de 22% som svarer at de tror på høyere makter.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har jeg svart på allerede. Figur 7 gir ikke mange nok svaralternativer og blir derfor unøyaktig fordi mange svarer nei selv om de feks. tror på flere Guder eller andre høyere makter.

Anonymkode: d8c37...48a

Hvis man er ute etter å vite om folk tror på noe annet åndelig enn Gud, så er jeg helt enig i at figur 7 ikke gir disse svarene. Men hele poenget ditt både i denne tråden og tidligere, og mitt i denne er nettopp hvor mange som tror på Gud.

Og for spørsmålet om hvor mange som tror på Gud, er figur 7 veldig tydelig, med svaret 31%. Hvis du heller vil vite hvor mange som tror på Gud eller noe annet åndelig, så er figur 5 selvsagt best, med svaret 56% (selv om det er litt for høyt, siden det inkluderer de som bare tror noen ganger).

Så vi kan godt være enige om at figur 5 forteller oss at 56% i Norge tror på Gud eller noe annet åndelig, og at du er med i flertallet her, men at figur 7 (med støtte fra figur 5) forteller oss at kun 31% tror på Gud (en personlig gud slik vi finner i de tre Abraham-religionene).

Men du bør slutte å hevde at flertallet i Norge tror på Gud, for det viser begge figurene at er feil.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke slik undersøkelser virker, de spør ikke alle i landet, men et representativt utvalg. De 0,6% utgjør da en vesetlig andel av de 22% som svarer at de tror på høyere makter.

Anonymkode: d8c37...48a

Her tror jeg du skal tenke igjennom det du skrev på nytt, for det gir absolutt ingen mening for folk som forstår prosentregning… 🤓

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...