Gå til innhold

Hvor mange tror på Gud i Norge?


Capitan Fracassa

Anbefalte innlegg

Men hvor mange tror på vitenskapen da? Som gjør feil hele, forbanna, tiden. Men likevel er dette en så sterk tro hos folk at de gjør hva som helst bare "vitenskapen" sier de skal gjøre det. Det er også en form for overtro. Det er overtro å tro fullt og fast på mennesker og menneskeskapte institusjoner, da disse alltid, uten unntak, vil være feilbarlige.

Anonymkode: 0e654...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor mange tror på vitenskapen da?

Det kommer an på hva du mener med å tro på vitenskapen. Jeg tror at vitenskapen er den beste metoden menneske har til å finne ut hvordan verden virker. Det kan kanskje finnes bedre metoder, men de kjenner vi i så fall ikke ennå.

Sitat

Som gjør feil hele, forbanna, tiden.

Absolutt. Vitenskap handler om å finne de beste forklaringene ut fra de fakta vi har. Men vi har ikke all fakta ennå, og lærer stadig mer, og dermed kan vitenskapen rette opp tidligere feil. 
 

Sitat

Men likevel er dette en så sterk tro hos folk at de gjør hva som helst bare "vitenskapen" sier de skal gjøre det.

Kan du kommer med konkrete eksempler? Jeg vil påstå at dette er veldig mye mer utbredt hos religiøse.

Sitat

Det er overtro å tro fullt og fast på mennesker og menneskeskapte institusjoner, da disse alltid, uten unntak, vil være feilbarlige.

Anonymkode: 0e654...3e8

Absolutt, hvis folk hadde denne troen, ville det kunne kalles overtro. Men jeg kjenner virkelig ikke til at noen mener at menneske og menneskeskapte institusjoner er ufeilbarlige. Kjenner du virkelig til noen som mener det, eller snakker du rent hypotetisk?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Kan du kommer med konkrete eksempler? Jeg vil påstå at dette er veldig mye mer utbredt hos religiøse.

Spiser DDT, røyker og tar eksperimentelle medikamenter fordi "vitenskapen" sier det er "trygt". Å tenke selv er ut da, fordi "trygt" fordi "vitenskapen".

Anonymkode: 0e654...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Hvis man er ute etter å vite om folk tror på noe annet åndelig enn Gud, så er jeg helt enig i at figur 7 ikke gir disse svarene. Men hele poenget ditt både i denne tråden og tidligere, og mitt i denne er nettopp hvor mange som tror på Gud.

Og figur 7 viser det

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og figur 7 viser det

Anonymkode: d8c37...48a

Begge figurene viser hvor mange som sier de tror på Gud her i Norge. Og de er samstemte om at svaret er drøyt 30%.

Hvis du derimot ønsker å vite mer om hva de som ikke tror på Gud mener, så er tabell 7 noe bedre.

Nå kan det sikkert finnes andre spørreundersøkelser som gir annet resultat, og det er som sagt ikke viktig for meg om andelen som tror på Gud i Norge er over eller under 50%. Men jeg misliker sterkt bevisst fordreining av fakta, som å hevde at figur 5 sier at 56% tror på Gud, når kun drøyt 30% svarte at de tror på Gud.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Begge figurene viser hvor mange som sier de tror på Gud her i Norge. Og de er samstemte om at svaret er drøyt 30%.

Feil, det riktige tallet er 56% og flertall.

Eneste grunnen til at jeg nevner det er arroganse og hatet ateistene kommer med, da er det greit å minne de på at de er en minoritet og bør vise litt respekt for flertall som er religiøse også her i Norge som i verden forøvrig.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil, det riktige tallet er 56% og flertall.

Ikke som tror på Gud. Heldigvis forstår omtrent alle andre enn du at når drøyt 30% svarer at de tro på Gud, så betyr det ikke 10, 20, 40, 50 eller 60%, men 30.

Sitat

Eneste grunnen til at jeg nevner det er arroganse og hatet ateistene kommer med,

Det kunne kanskje vært en ide for deg å se på din egen væremåte, og vurdere om den kan være noe av årsaken til at du opplever arroganse og hat...

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

Ikke som tror på Gud. Heldigvis forstår omtrent alle andre enn du at når drøyt 30% svarer at de tro på Gud, så betyr det ikke 10, 20, 40, 50 eller 60%, men 30.

Du må inkludere de 26% som tror på høyere makter, da får man 56% og flertall. Det forstår alle som klarer enkle regnestykker. At du benekter SSB sin definisjon og dikter opp din egen endrer ikke fakta.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er noen så opptatt av å være i flertall her? Tror man at hvis det blir flertall mot Gud blir han stemt ut og må reise hjem? 

Anonymkode: 8d34a...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du å lage tråd bare om dette?

Ateist- hater trollet har holdt  på med dette på KG i årevis 🙄

Anonymkode: 3d346...327

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så opptatt av at færrest mulig skal tro på en Gud? Vil si at å tro på en Gud eller høyere makt er svært forskjellig fra å tro på en religion eller praktisere religion. Selv tror jeg på en Gud som skapte universet, men ikke noe mer enn det. For meg gir det 100% mening å tro på Gud når jeg tenker på big bang og hvor kompleks universet er og hvordan det fungerer. Men jeg praktiserer ikke religion. Selv om jeg tror på Gud tror jeg også på vitenskapen. De to trenger ikke å være motsatt fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du må inkludere de 26% som tror på høyere makter, da får man 56% og flertall. Det forstår alle som klarer enkle regnestykker. At du benekter SSB sin definisjon og dikter opp din egen endrer ikke fakta.

Anonymkode: d8c37...48a

Og hvor mange bor i Norge?

Du mangler 1 mill mennesker i regnestykket  ditt - ateisthater- troll 😆

Anonymkode: 3d346...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må inkludere de 26% som tror på høyere makter,

Ikke i tallet på de som tror på Gud, siden disse tror på noe annet enn Gud. Det tror jeg alle andre enn deg forstår.

Sitat

At du benekter SSB sin definisjon og dikter opp din egen endrer ikke fakta.

Anonymkode: d8c37...48a

Ser du stadig gjentar dette om «SSB sin definisjon», men du har aldri forklart hva du mener, til tross for å ha blitt spurt om det mange ganger. Jeg tror ikke du selv aner hva du mener med dette engang.

Nilb skrev (2 timer siden):

Hvorfor er folk så opptatt av at færrest mulig skal tro på en Gud?

Hvem er så opptatt av det? Her i tråden er jeg mest opptatt av at man ikke skal lyve om hva SSB sin undersøkelse sier.

Sitat

Vil si at å tro på en Gud eller høyere makt er svært forskjellig fra å tro på en religion eller praktisere religion. Selv tror jeg på en Gud som skapte universet, men ikke noe mer enn det. For meg gir det 100% mening å tro på Gud når jeg tenker på big bang og hvor kompleks universet er og hvordan det fungerer. Men jeg praktiserer ikke religion. Selv om jeg tror på Gud tror jeg også på vitenskapen. De to trenger ikke å være motsatt fra hverandre.

Jeg synes ikke det gir mening å forklare universets begynnelse med et enda større mysterium, men forstår at du og andre synes det. Forøvrig er jeg helt enig med det du skriver,

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Ikke i tallet på de som tror på Gud, siden disse tror på noe annet enn Gud. Det tror jeg alle andre enn deg forstår.

Jo, hvorfor har du allerede fått forklart, for det er slik SSB definerer høyere makter. Som du også har fått forklart.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, hvorfor har du allerede fått forklart, for det er slik SSB definerer høyere makter. Som du også har fått forklart.

Anonymkode: d8c37...48a

Når du kommer med ubegrunnede påstander som direkte motsier SSB, er det ingen som har fått forklart noen ting.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (10 timer siden):

Når du kommer med ubegrunnede påstander som direkte motsier SSB, er det ingen som har fått forklart noen ting.

Jeg gjør ikke det, jeg forholder meg til SSB sin definisjon

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gjør ikke det, jeg forholder meg til SSB sin definisjon

Anonymkode: d8c37...48a

Du tenker på den fantasidefinisjonen som bare eksisterer i ditt hode og som du aldri har skrevet hva er? Ja, det er nok den du forholder deg til.
Det ville vært artig om du en gang kunne beskrive den, men jeg holder ikke akkurat pusten…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden):

Du tenker på den fantasidefinisjonen som bare eksisterer i ditt hode og som du aldri har skrevet hva er? Ja, det er nok den du forholder deg til.
Det ville vært artig om du en gang kunne beskrive den, men jeg holder ikke akkurat pusten…

Det har jeg gjort mange ganger allerede. At du kverulerer igjen og igjen endrer ikke på fakta.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg gjort mange ganger allerede.

Artig hvordan du stadig vekk påstår at du har forklart ting mange ganger uten noen gang å vise til noen forklaring. 

Du burde slå opp i en ordbok og lære deg hva forklare betyr. Det betyr ikke, som du ser ut til å tro, å slenge ut en ubegrunnet påstand. 

Sitat

At du kverulerer igjen og igjen endrer ikke på fakta.

Anonymkode: d8c37...48a

At du påstår at du har forklart ting mange ganger, men aldri kommer med forklaringen eller lenker til der du skal ha gjort det, endrer heller ikke på fakta. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Artig hvordan du stadig vekk påstår at du har forklart ting mange ganger uten noen gang å vise til noen forklaring. 

Du burde slå opp i en ordbok og lære deg hva forklare betyr. Det betyr ikke, som du ser ut til å tro, å slenge ut en ubegrunnet påstand. 

Personangrep og kverulering igjen. Skjønner det nok var flaut for deg at påstandene dine i HI ble motbevist.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...