Gå til innhold

Hvor mange tror på Gud i Norge?


Capitan Fracassa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan påstå det til du blir blå i hodet, men det blir aldri mer enn en påstand fra din side. 

Noe jeg har forklart allerede hvorfor det er slik. Du får fortsette å late som om buddhister og hinduer ikke finnes i Norge.

Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

...der brukte du egennavnet på Gud igjen som tilsier en personlig gud. SSB-undersøkelsen nevner dessuten ikke "skaper", så det er nok en personlig synsing uten grunnlag i undersøkelsen.

Hva om du kunne holde deg til fakta, nemlig at 56% tror på Gud eller andre former for høyere makter, og si deg fornøyd med å være en del av flertallsgruppen av kristne, muslimer, scientologer, åndemanere osv.  Jeg godtar å tilhøre mindretallet som ikke tror på noe overnaturlig.

Veldig får tror på ånder og slikt, de fleste tror på en eller flere guder, slik SSB også har kommet frem til ihht. definisjonen deres.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noe jeg har forklart allerede hvorfor det er slik. Du får fortsette å late som om buddhister og hinduer ikke finnes i Norge.

Buddhister og Hinduer utgjør 0.6%, så da har du igjen 21.4% av de 22% du hevder tror på Gud til tross for at de selv ikke sier det. 

Sitat

Veldig får tror på ånder og slikt, de fleste tror på en eller flere guder,

Dette er nok en udokumentert spekulasjon fra deg. Uansett er ikke de fleste "alle" og da er det uredelig å regne alle med i gruppen som tror på guder.

Sitat

slik SSB også har kommet frem til ihht. definisjonen deres.

Anonymkode: d8c37...48a

Hvilken SSB-definisjon? Den som bare finnes i din fantasi? Hvor mange som tror på ånder og slikt, og hvor mange som tror på ikke-personlige guder av disse 22% aner du ingenting om, og SSB har ikke sagt noe om det. Så påstanden din om at alle disse kan telles med i gruppen som tror på guder, er og blir feil.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Buddhister og Hinduer utgjør 0.6%, så da har du igjen 21.4% av de 22% du hevder tror på Gud til tross for at de selv ikke sier det. 

Man har ikke spurt alle i hele landet, man har spurt et utvalg fra ulike deler av landet. Da blir ikke tallet 0,6% slik du hevder. 0,6% av befolkningen er nærmere 20-21% av de som havner under denne kategorien. For som SSB sine tall selv viser er det få som tror på ånder og slikt.

Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Hvilken SSB-definisjon?

Den som SSB bruker selv, som du har fått forklart gang på gang allerede, men fortsetter å kverulere om.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man har ikke spurt alle i hele landet, man har spurt et utvalg fra ulike deler av landet.

Korrekt. Og av utvalget er det 0.6% Buddhister/Hinduer og 22% som ikke tror på Gud, men på andre høyere makter. Disse to er overlappende, som betyr at 21.4% av utvalget tror på andre høyere makter uten å være Buddhister/Hinduer.

Sitat

Da blir ikke tallet 0,6% slik du hevder. 0,6% av befolkningen er nærmere 20-21% av de som havner under denne kategorien.

Dette henger virkelig ikke sammen logisk, jeg tror du bare finner på tall. Hele poenget med prosent-tall er at prosenten er den samme for utvalget som for totalen.

Prøv med reelle tall så ser du at det bare er tull det du skriver: La oss anta 5 millioner Nordmenn. Da er 30.000 (0.6%) av dem Buddhister/Hiduer, og 1.100.000 (22%) av dem tror på andre høyere makter. Da har du fortsatt 1.070.000 som tror på andre høyere makter uten å være Buddhist/Hindu - og dette er 21.4% som du ikke aner hva tror.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå):

Korrekt. Og av utvalget er det 0.6% Buddhister/Hinduer og 22% som ikke tror på Gud, men på andre høyere makter. Disse to er overlappende, som betyr at 21.4% av utvalget tror på andre høyere makter uten å være Buddhister/Hinduer.

Her bruker du feil tall igjen. Det er ikke 100% av befolkningen som ble spurt, slik du antar med dine tall. Derfor er 0,6% av befolkningen en langt høyere andel av de som ble spurt, 20-21%. Så det er bare noen promiller som tror på ånder og slikt.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Prøv med reelle tall så ser du at det bare er tull det du skriver: La oss anta 5 millioner Nordmenn. Da er 30.000 (0.6%) av dem Buddhister/Hiduer, og 1.100.000 (22%) av dem tror på andre høyere makter. Da har du fortsatt 1.070.000 som tror på andre høyere makter uten å være Buddhist/Hindu - og dette er 21.4% som du ikke aner hva tror.

0,6% er for hele befolkningen. 22% er av et begrenset utvalg på noen tusen mennesker. Du skjønner vel selv at det blir feil å blande disse tallene?

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her bruker du feil tall igjen. Det er ikke 100% av befolkningen som ble spurt, slik du antar med dine tall. Derfor er 0,6% av befolkningen en langt høyere andel av de som ble spurt, 20-21%. Så det er bare noen promiller som tror på ånder og slikt.

Anonymkode: d8c37...48a

Jeg antar absolutt ikke at hele befolkningen ble spurt.  La oss anta at 1000 ble spurt. Da svarte 220 at de tror på andre høyere makter, og 6 personer svarte at de er Buddhist eller Hindu. Da har du 214 av de 220 som IKKE er Buddhist eller Hindu.  Og 214 av 1000 er 21.4%. Siden en god spørreundersøkelse er representativ, betyr det at 21.4% av befolkningen tror på høyere makter uten å være Buddhist eller Hindu.

Det er slik prosenttall virker. 

Prøv med ekte tall du også, i stedet for å bare slenge ut tilfeldige verdier fra fri synsing.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Jeg antar absolutt ikke at hele befolkningen ble spurt.  La oss anta at 1000 ble spurt. Da svarte 220 at de tror på andre høyere makter, og 6 personer svarte at de er Buddhist eller Hindu. Da har du 214 av de 220 som IKKE er Buddhist eller Hindu.  Og 214 av 1000 er 21.4%. Siden en god spørreundersøkelse er representativ, betyr det at 21.4% av befolkningen tror på høyere makter uten å være Buddhist eller Hindu.

Man spør ikke like mange fra hver tro, men representerer ulike deler av landet. Tallgrunnlaget står på SSB sine sider. Å blande tallene for hele befolkningen med tallene fra undersøkelsen slik du gjør blir dermed feil.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man spør ikke like mange fra hver tro, men representerer ulike deler av landet.

Selvsagt. Jeg har da på ingen måte antatt noe annet.

Sitat

Tallgrunnlaget står på SSB sine sider. Å blande tallene for hele befolkningen med tallene fra undersøkelsen slik du gjør blir dermed feil.

Anonymkode: d8c37...48a

Å blande to forskjellige prosenttall som begge er representative for hele befolkningen er helt riktig. Hvorfor mener du det blir feil, og hvorfor klarer du ikke å vise hva du mener med konkrete tall, slik jeg har gjort?

Jeg sjekket forresten grunndataene. De viser f.eks. at av de samme som svarte på figur 5, så svarte 16% at de tror på reinkarnasjon og 17% at de tror på  forfedres overnaturlige krefter. Så påstanden din om at nesten ingen tror på noe annet enn guder er virkelig en ubegrunnet spekulasjon.

Og det er for øvrig de samme personene som svarte for figur 7 hvor 31% svarte at de tror på Gud og 53% svarte at de ikke tror på Gud. Det beviser jo uomtvistelig at dine spekulasjoner er feil.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Å blande to forskjellige prosenttall som begge er representative for hele befolkningen er helt riktig. Hvorfor mener du det blir feil, og hvorfor klarer du ikke å vise hva du mener med konkrete tall, slik jeg har gjort?

Å blande absolutte tall for hele landet og tall fra et begrenset representativt utvalg som ikke speiler religiøs tilhørighet er feil. Man kan ikke trekke fra 0,6% som er tall for hele befolkningen fra 22% som er tall fra et begrenset utvalg, det blir ikke riktig.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man spør ikke like mange fra hver tro, men representerer ulike deler av landet. Tallgrunnlaget står på SSB sine sider. Å blande tallene for hele befolkningen med tallene fra undersøkelsen slik du gjør blir dermed feil.

Anonymkode: d8c37...48a

Men det gjelder jo også de i undersøkelsen som sier de ikke tror. Så om du mener du kan gange opp buddhistene og hinduene i undersøkelsen må du jo gjøre det samme med ateistene. 

Eller for å si det på en annen måte, du vet ikke hva en undersøkelse med et representativ utvalg betyr. Heldigvis gjør SSB det.

Anonymkode: cfee3...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Jeg sjekket forresten grunndataene. De viser f.eks. at av de samme som svarte på figur 5, så svarte 16% at de tror på reinkarnasjon og 17% at de tror på  forfedres overnaturlige krefter. Så påstanden din om at nesten ingen tror på noe annet enn guder er virkelig en ubegrunnet spekulasjon.

Og både buddhister og hinduer tror på det, og på en eller flere guder.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det gjelder jo også de i undersøkelsen som sier de ikke tror. Så om du mener du kan gange opp buddhistene og hinduene i undersøkelsen må du jo gjøre det samme med ateistene. 

Jeg gjør ikke det, jeg bruker kun tall fra undersøkelser eller kun tall for hele befolkningen. De kan ikke blandes slik han gjør.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gjør ikke det, jeg bruker kun tall fra undersøkelser eller kun tall for hele befolkningen. De kan ikke blandes slik han gjør.

Anonymkode: d8c37...48a

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller for å si det på en annen måte, du vet ikke hva en undersøkelse med et representativ utvalg betyr. Heldigvis gjør SSB det.

 

Anonymkode: cfee3...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør ikke det, jeg bruker kun tall fra undersøkelser eller kun tall for hele befolkningen. De kan ikke blandes slik han gjør.

Anonymkode: d8c37...48a

Prosenttall fra hele befolkningen kan selvsagt sammelignes direkte med prosenttall fra et representativt utvalg. Det er nettopp poenget med prosenttall. 

Hvis 0.6% av hele befolkningen er B/H, så betyr det at 0.6% av et representativt utvalg også er B/H. Tilsvarende hvis 22% av et representativt utvalg tror på noe, så tror 22% av hele befolkningen dette.

jeg har utfordret deg til å prøve med noen reelle tall, men forstår at du ikke er villig til det, men bare å slenge ut ubegrunnede påstander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå):

Prosenttall fra hele befolkningen kan selvsagt sammelignes direkte med prosenttall fra et representativt utvalg. Det er nettopp poenget med prosenttall. 

Nei, fordi det representative utvalget er ikke en direkte speiling av tallene for hele befolkningen. Derfor kan man ikke trekke fra 0,6% fra de 22% slik du gjør. Alle som forstår hvordan meningsmålinger utføres forstår det.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, fordi det representative utvalget er ikke en direkte speiling av tallene for hele befolkningen.

Jo, det er nettopp det en spørreundersøkelse av et representativt utvalg skal være. 

Hvis det ikke var det, så kan du jo ikke speile de 22% (eller noen av de andre tallene fra undersøkelsen) til hele befolkningen, og da er hele undersøkelsen meningsløs.

Sitat

Derfor kan man ikke trekke fra 0,6% fra de 22% slik du gjør.

Så vis med konkrete tall hva som blir feil da. Eller klarer du ikke? Jeg har vist med konkrete regnestykker hvorfor det er helt riktig, og disse har du ikke engang forsøkt å vise hva som er feil med mine regnestykker.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Jo, det er nettopp det en spørreundersøkelse av et representativt utvalg skal være. 

Hvis det ikke var det, så kan du jo ikke speile de 22% (eller noen av de andre tallene fra undersøkelsen) til hele befolkningen, og da er hele undersøkelsen meningsløs.

Nei, den gir fortsatt et godt bilde,selv om den ikke spør nøyaktig like mange som i hele befolkningen.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...