Gå til innhold

Hvor mange tror på Gud i Norge?


Capitan Fracassa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke i ifølge SSB, der er religiøse fortsatt i flertall, selv om ateistene benekter det og forsøker å late som om de mener noe annet slik at det skal passe til deres virkelighetsoppfatning om at de er i flertall.

Anonymkode: d8c37...48a

Nå får du gi deg, dine feil har blitt påpekt og motbevist flere ganger her nå 

Anonymkode: de27a...cfd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er noen ord om undersøkelsen fra Ipos 

Ipsos sine målinger har høy feilmargin og dårlig representasjon og kan ikke tas seriøst når alle andre målinger fortsatt viser at religiøse er i flertall. Det er nok bare ønsketenkning fra sosialistene og ateistenes propagandarør.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå får du gi deg, dine feil har blitt påpekt og motbevist flere ganger her nå 

Anonymkode: de27a...cfd

Nei, 56% sier de tror på Gud eller Guder. Matten stemmer om du legger sammen tallene. 

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, 56% sier de tror på Gud eller Guder. Matten stemmer om du legger sammen tallene. 

Anonymkode: d8c37...48a

Det blir ikke mer sant selv om du repeterer det mange ganger, anbefaler deg å ta ett kurs i matte 

Anonymkode: de27a...cfd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir ikke mer sant selv om du repeterer det mange ganger, anbefaler deg å ta ett kurs i matte 

Anonymkode: de27a...cfd

22+5+16+13 = 56%, altså flertall som tror på Gud.

Enkel matte de fleste av oss klarer. Med tror på høyere makt betyr det at man tror på en skaper eller skapere, altså flere Guder, selv om enkelte forsøker å late som noe annet.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke-personlige Gud kan bety at man tror på flere Guder, slik som hinduene, buddhistene, shinto osv. Flertallet tror altså på Gud eller Guder.

Anonymkode: d8c37...48a

De 22% tror IKKE på en personlig gud, men på "noe". Det betyr langt fra at alle disse tror på upersonlige guder. Flertallet tror på noe åndelig, men du har virkelig ikke belegg for å hevde at flertallet tror på noen form for guder. Det er din personlige tolkning som ikke ligger i undersøkelsen, og som er i direkte konflikt med figur 7.

Du vet figur 7, hvor til sammen 31% svare at de tror på Gud og 53% svarer at de IKKE tror på Gud. Figuren du nekter å forholde deg til, siden den er så tydelig at du ikke kan finne på en tolkning der.

Når 53% svarer at de IKKE tror på Gud, beviser det at din frie tolkning er feil.

 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det har jeg forklart i mange andre tråder, selv om du gjentar løgnene og kveruleringen din.

Anonymkode: d8c37...48a

Nei, du har ALDRI forklart hva du mener med "vitenskapelig bevist" eller begrunnet hvorfor Gud er vitenskapelig bevist. Det ville være den letteste sak i verden for deg å lenke til et svar hvor du har forklart dette, eller kopiere inn svaret ditt. Men siden din begrunnelse/forklaring kun finnes i din fantasi, gjentar du denne feilaktige, tomme påstanden i stedet.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

De 22% tror IKKE på en personlig gud, men på "noe". Det betyr langt fra at alle disse tror på upersonlige guder. Flertallet tror på noe åndelig, men du har virkelig ikke belegg for å hevde at flertallet tror på noen form for guder. Det er din personlige tolkning som ikke ligger i undersøkelsen, og som er i direkte konflikt med figur 7.

De tror på en skaper, som kan være flere Guder som for buddhister, hinduer og shintoer som ikke tror på en personlig Gud slik kristne, jøder og muslimer ser på det. De tror fortsatt på en form for Gud, uansett hvor mye du benekter det, og da blir det riktige tallet 56% og flertall.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De tror på en skaper,

Det står det ingenting om. Det er noe du velger å legge inn.  Det er mye åndelig som ikke involverer en skaper.

Sitat

De tror fortsatt på en form for Gud

Det står det heller ingenting om, men er noe du velger å legge inn. Det er mye åndelig som ikke er noen form for gud.

 

Og nok en gang ignorerer du figur 7, der alternativene er forenklet og svarene dermed tydeligere - hvor 53% svarer at de IKKE tror på Gud og 31% svarer at  de tror på Gud. Den viser jo i klartekst at du tar feil.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden):

Det står det ingenting om. Det er noe du velger å legge inn.  Det er mye åndelig som ikke involverer en skaper.

De fleste som går under denne kategorien er de ulike religionene som tror på flere guder eller shintoene og deres tro. Du får fortsette å late som noe annet, fakta er uansett at vi religiøse fortsatt er flertallet her til lands, som i verden forøvrig.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste som går under denne kategorien er de ulike religionene som tror på flere guder eller shintoene og deres tro.

Anonymkode: d8c37...48a

Nok en gang kommer du med en påstand som SSB ikke gir grunnlag for, men som du velger å tolke inn. Det er tydelig på forumet her at mange tror på mye forskjellig som ikke involverer guder i det hele tatt. 

Sitat

Du får fortsette å late som noe annet, fakta er uansett at vi religiøse fortsatt er flertallet her til lands, som i verden forøvrig.

Så nå er det ikke lenger snakk om "Gud", men religiøse i alle sine former. Snakk om å endre målet underveis! 😉

Akkurat der er jeg ikke nødvendigvis uenig, for det sier ikke statistikken noe om. De som tror på ånder, spøkelser, astrologi, scientologi, osv. kan også falle inn under sekkebetegnelsen "religiøse" selv om de ikke tror på noen gud.

Så siden det betyr så mye for deg å være i en flertallsgruppe, skal jeg la deg få sutte på den. Men da bør du være redelig nok til å slutte å påstå at flertallet i Norge tror på Gud, når SSB sin undersøkelse viser at kun 31% svarte at de tror på Gud, mens 53% svarte at de ikke gjør det. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er virkelig overrasket over at hele 31% svarer at de tror på gud i dag (eller i 2018). Ville trodd dette tallet var mye lavere. Selv kjenner jeg bare en person som tror på en gud. Dette er høyst subjektiv feltanalyse, men å møte en kristen person i dag er en unik greie. 

Anonymkode: 1e74e...d7b

Vi er mange som holder en lav profil om det, det er mye hets mot kristne der ute. Jeg vil tro det er lite sannsynlig at du bare kjenner en kristen. Vi går ikke rundt og misjonerer alle sammen, og de fleste av oss lever helt vanlige liv. Jeg forstår igrunnen heller ikke hvor viktig det er å ha "flertall", dette er jo et personlig valg. 

Anonymkode: 8d34a...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi er mange som holder en lav profil om det, det er mye hets mot kristne der ute. Jeg vil tro det er lite sannsynlig at du bare kjenner en kristen. Vi går ikke rundt og misjonerer alle sammen, og de fleste av oss lever helt vanlige liv. Jeg forstår igrunnen heller ikke hvor viktig det er å ha "flertall", dette er jo et personlig valg. 

Anonymkode: 8d34a...245

Som tydelig uttalt ateist (var kristen til jeg var rundt 20), vil jeg si at jeg er helt enig i alt du skriver - bortsett fra muligens at det er "mye" hets - men "mye" er jo et vagt begrep, og jeg ser ikke (lenger) hvor den skoen trykker.

Men takk for et fornuftig innlegg. Det er fint å få innlegg fra kristne som viser alternativ til "AB d8c37...48a" sin fanatisme. Jeg er jo forøvrig helt enig i at det å ha flertall ikke er så viktig, og i hvert fall ikke spiller noen rolle for hva som er sant. For 2000 år siden fantes det vel ingen kristne, men kristendom var ikke noe mer eller mindre sant av den grunn da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Nok en gang kommer du med en påstand som SSB ikke gir grunnlag for, men som du velger å tolke inn. Det er tydelig på forumet her at mange tror på mye forskjellig som ikke involverer guder i det hele tatt. 

Jeg tolker ikke, det er det du som gjør

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Akkurat der er jeg ikke nødvendigvis uenig, for det sier ikke statistikken noe om. De som tror på ånder, spøkelser, astrologi, scientologi, osv. kan også falle inn under sekkebetegnelsen "religiøse" selv om de ikke tror på noen gud.

De utgjør ikke mange hundre her til lands, de større religionene som buddhisme og hinduer utgjør flere prosent av befolkningen. Da skjønner man fort hvorfor tolkningen din er feil.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tolker ikke, det er det du som gjør

  • "De tror på en skaper"
  • "De tror fortsatt på en form for Gud"
  • "De fleste ... tror på flere guder eller shintoene og deres tro."
  • "De 22% er de som tror på en høyere makt, altså Gud"

Dette er fire av tolkningene dine for kategorien som valgte å ikke svare at de tror på Gud, men i stedet: "Jeg tror ikke på noen personlig Gud, men jeg tror det finnes en høyere makt av et eller annet slag". Så jo, du tolker fritt og uten grunnlag.

Og du nekter fortsatt å kommentere figur 7 ser jeg, den hvor 31% svarer at de tror på Gud og 53% svarer at de ikke tror på Gud. Den beviser jo uomtvistelig at dine tolkninger er feil. 

Sitat

De utgjør ikke mange hundre her til lands, de større religionene som buddhisme og hinduer utgjør flere prosent av befolkningen. Da skjønner man fort hvorfor tolkningen din er feil.

Anonymkode: d8c37...48a

Jeg skrev da ingenting om hvor mange det er som tror på ånder, sjelevandring osv., bare at de også kan komme under kategorien som tror på høyere makter av noe slag uten å tro på Gud, så antallet endrer da ikke på dette.

Medlemmer tilhørende Buddhisme og Hinduise utgjør for øverig ca. 0.6% av Norges befolkning, så jeg har vanskelig for å se hvordan disse skal utgjøre så mange av de 22% som ikke tror på noen personlig Gud.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden):

Dette er fire av tolkningene dine for kategorien som valgte å ikke svare at de tror på Gud, men i stedet: "Jeg tror ikke på noen personlig Gud, men jeg tror det finnes en høyere makt av et eller annet slag". Så jo, du tolker fritt og uten grunnlag.

Personlig er nøkkelordet her, de tror fortsatt på en form for skaper eller Gud/Guder, slik som de nevnte religøse gruppene. De utgjør flere prosent av befolkningen. 56% sier de tror på Gud/Guder, så dere får bare finne dere i at dere utgjør et mindretall.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personlig er nøkkelordet her, de tror fortsatt på en form for skaper eller Gud/Guder, slik som de nevnte religøse gruppene.

Nå tolker du fritt og uten grunnlag igjen. "Gud/Guder" med stor 'G' er en personlig gud (leste du ikke NAOB-linken jeg ga?), som nettop er det de ikke tror på.

Noen av disse 22% tror helt sikkert på en skaper/gud (med liten 'g'), men hverken du, jeg eller SSB aner hvor mange av disse som gjør det, da det ikke ble spurt om det. Det vi vet er at disse ikke ønsket å velge noen av disse tre kategoriene:

  • Jeg tror nok på Gud enkelte ganger, men andre ganger gjør jeg det ikke
  • Selv om jeg er i tvil, føler jeg at jeg tror på Gud
  • Jeg vet at Gud virkelig finnes, og det er jeg ikke i tvil om

Så disse 22% føler altså ikke at de tror på Gud, da hadde en av disse vært valget. Og beviset for dette er figur 7, hvor kategoriene er enklere, der 31% svarer at de tror på Gud og 53% svarer at de ikke tror på Gud. Du vet, den figuren du later som ikke eksisterer 😉

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden):

Nå tolker du fritt og uten grunnlag igjen. "Gud/Guder" med stor 'G' er en personlig gud (leste du ikke NAOB-linken jeg ga?), som nettop er det de ikke tror på.

Det er ikke slik SSB definerer det

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke slik SSB definerer det

Anonymkode: d8c37...48a

Hvordan definerer SBB det?

Du "glemte" forresten igjen å kommentere SSB sin figur 7 hvor 31% svarte at de tror på Gud og 53% svarte at de ikke tror på Gud. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (39 minutter siden):

Hvordan definerer SBB det?

Du "glemte" forresten igjen å kommentere SSB sin figur 7 hvor 31% svarte at de tror på Gud og 53% svarte at de ikke tror på Gud. 😉

Figur 7 sier bare om man alltid har trodd, ikke om man tror nå, av og til eller har begynt å tro senere. Derfor er figur 5 den man må forholde seg til.

Anonymkode: d8c37...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Figur 7 sier bare om man alltid har trodd, ikke om man tror nå, av og til eller har begynt å tro senere.

De fem kategoriene i figur 7 er:

  • Aldri trodd på Gud (36%) 
  • Trodde før, ikke nå (17%)
  • Tror nå, ikke før (4%)
  • Alltid trodd på Gud (27%)
  • Vet ikke (16%)

Så det du skriver er åpenbart feil. Den spør jo eksplisitt om du har begynt å tro senere og tror nå. Og summen av de som alltid har trodd eller har begynt å tro senere er altså 31%

Det eneste du ikke tar totalt feil om, er de som tror av og til. De er antagelig en del av vet ikke-kategorien. Der har du antagelig også mange av de som tror på "noe åndelig" men ikke på Gud, tilsvarende 22%-kategorien i figur 5. 

Sitat

Derfor er figur 5 den man må forholde seg til.

Uten din feilaktige tolkning av 22%-kategorien i figur 5, kan man forholde seg til begge, da de stemmer godt overens. Og det er ikke noe på SSB sine sider som tilsier at man skal forholde seg til en kun figur og late som den andre er helt feil. Det er en strategi du velger fordi figur 7 er så tydelig at du ikke kan tolke den vekk.

Du svarte forresten ikke på hvordan SSB definerer "gud" i forhold til "Gud".

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...