Gå til innhold

Ansvar for stebarn i sommerferien

Fremhevede innlegg

Skrevet
fru Alving skrev (23 minutter siden):

En bonusmor må sette grenser ellers blir hun utnyttet🤣

Hun burde tatt ansvaret som en bonus skal 

Anonymkode: b04c0...5bd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
emlia skrev (2 minutter siden):

Helt uenig. Foreldres ansvar. De kan ønske, men ikke forvente, det er helt urimelig. Merkelig at steforeldre kun skal brukes når det gagner foreldrene, men ellers har man ikke så mye man skulle sagt. Lurt å sette grenser for en selv og avklare forventinger.

Det er bonus ansvar selvsagt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bonus ansvar selvsagt 

Bonus  for foreldrene om steforeldren ikke setter grenser for seg selv, men ikke en plikt. 

• Liker 2
Skrevet
emlia skrev (Akkurat nå):

Bonus  for foreldrene om steforeldren ikke setter grenser for seg selv, men ikke en plikt. 

Bonus skal være kun snille 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bonus skal være kun snille 

Selvsagt 😅🤭

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
emlia skrev (1 minutt siden):

Selvsagt 😅🤭

Ja det mener jeg de skal ikke sette grenser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det mener jeg de skal ikke sette grenser. 

Nei, helt enig. Det er jo barnets beste om det ikke får noen grenser 🤪

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun burde tatt ansvaret som en bonus skal 

Som å oppdra andres unger og sette de grensene moren ikke gjør heller? Det blir nok godt mottatt....

Anonymkode: c9660...c5a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som å oppdra andres unger og sette de grensene moren ikke gjør heller? Det blir nok godt mottatt....

Anonymkode: c9660...c5a

Nei bonus skal ikke sette grenser bare ta ansvar fordi hun er en bonus og da hjelper man til

Skrevet
emlia skrev (2 minutter siden):

Nei, helt enig. Det er jo barnets beste om det ikke får noen grenser 🤪

Ja det er det. 

Skrevet

Ja og nei. Men ikke glem at dette er søskenet til ungen din. Ikke bare kjæresten din sitt barn. 

Anonymkode: 2392c...ce5

• Liker 4
Skrevet

Det kan ikke være snakk om mange ukene, foreldrene skal vel ha ferie de også? Jeg hadde såklart hatt bonusbarnet hjemme hvis far måtte jobbe. Dere har jo felles barn også, dere er en familie! 

Jeg har ofte hatt bonusbarnet mitt alene, på lik linje som mine biologiske barn. Og ja, det er opptil flere diagnoser og utfordringer her også, men det er et barn

Anonymkode: c4db2...daf

• Liker 2
Skrevet

Ikke ditt barn, ikke ditt ansvar. Syns det er frekt å forvente når du ikke har tilbydd dem den løsningen.

Anonymkode: 6f4d1...ad6

• Liker 7
Skrevet

Når man går inn i et forhold med barn, så er disse barna en del av pakkeløsningen. I vårt hus skilles det ikke mellom dine, mine og våre barn. De er søsken og de er et felles ansvar. Jeg syns derfor det er naturlig at du trår til ekstra i de periodene dere har hans barn. Jeg sier ikke at du skal ta hele ansvaret, men at du bidrar inn med ditt. Hvordan, må dere nesten bli enig om på hjemmebane. Når du tar ulønnet permisjon, så må han antagelig dra en større andel av felleskostnadene. Et vellykket samliv, handler om å gi og ta, og ikke minst møte hverandre på midten. Jeg hadde ikke giddet å være i et forhold, hvor det er skille mellom mitt og ditt. 

Anonymkode: bd414...bec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei bonus skal ikke sette grenser bare ta ansvar fordi hun er en bonus og da hjelper man til

Da kan hun (stemor)kreve barnebidrag fra staten og da, siden hun må trå til.

Anonymkode: 61edf...41f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis stemor forventes å ta ansvar på lik linje med foreldrene, må hun selvfølgelig også kunne benytte seg av de "verktøyene" foreldre har til rådighet, som oppdragelse og grensesetting. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Altså, jeg har jobbet på sfo i 10 år. Vi har hatt  mange diagnosebarn, voldelige barn (som har ressultert i xantall turer på legevakt for både barn og voksne for dokumentasjon) , vi har hatt barn som jeg ærlig skal innrømme at jeg har gledet meg til ble for store til sfo. Men eneste barnet vi har hatt som har blitt "kastet ut av sfo" er ett barn hvor foreldrene aldri betalte i løpet av 6 månder. Vi har hatt utfordrende barn som har sluttet fordi foreldrene selv har ment det er det beste for barnet, men det er en annen sak. 

Så tviler litt på storyen her. Men uansett, det er ikke ditt ansvar å passe stebarn hele sommeren. Men jeg skjønner at din samboer blir skuffet om du ikke bidrar. Han hadde ett barn før du kom inn i bildet, og ved å velge han valgte du faktisk hele pakka. 

Anonymkode: dda99...bf4

• Liker 5
Skrevet

Først og fremst; Hvor mange dager er det snakk om her?

Det ville ha vært helt urimelig å forvente at stemor skal passe et skolebarn i 9 uker i sommer, men foreldrene skal vel ha 3 uker hver med barnet? Ergo er det 2-3 uker det kniper? 🤔

For det første så har ikke SFO anledning til å kaste ut barn på bakgrunn av adferd. Da må skolen inn å hjelpe, ved å be om utredning av barnet/hjemmet for å finne ut hvor utfordringen ligger. SFO kan også få innvilget ekstra personal til å håndtere barn med utfordringer. Ergo er det bare for foreldrene å søke barnet inn på SFO før sommerferien, og betale for ferie-SFO i tiden de mangler pass.

Dersom de har «brent alle broer» ift. SFO så finnes det sommerleire foreldrene kan melde barna på. Dette koster en del per uke, men dette må foreldre påregne når barna er små og ferien ikke dekker opp for alle skolens ferieuker.

Når det er sagt så syntes jeg du kan stille opp noen dager når du ikke er bortreist. Det er en selvfølge når man er en familie. Dersom far må dekke mer av felles utgifter fordi du har ulønnet permisjon blir det enda mer urimelig å pålegge far utgiften ved ferie-SFO eller sommerleir for eldste barnet i tillegg. Et par uker med stebarnet klarer du, dersom du skal ha fri hele sommeren. Verden dreier ikke rundt deg og 1-åringen din og du har selv valgt en mann med barn fra før.

Anonymkode: b9ff9...569

• Liker 2
Skrevet

«Passe andres barn» - det sier jo alt om hvordan du ser på stebarnet ditt  - som faktisk også er ditt barns søsken.

Anonymkode: 2f156...faf

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...