Gå til innhold

Ansvar for stebarn i sommerferien

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes at folk sporer litt av. Uansett hva som er grunnen til at barnet ikke går på SFO,så er det altfor drøyt å be stemor passe på dette utagerende barnet i flere uker

Anonymkode: f7ca2...f86

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Til sommeren har jeg valgt å ta ekstra lang sommerferie for å være sammen med min 1-åring. Dette får jeg til ved å ta ulønnet permisjon, men det er verdt det for å få kvalitetstid med barnet mitt. Har planer med venninner som også er i permisjon, og jeg gleder meg.

Min samboer har også et skolebarn fra tidligere forhold. 

I en samtale i går kveld, kom det frem at både min samboer og stebarnets mor forventer at jeg tar ansvar for stebarnet i sommerferien, siden jeg uansett har fri.

Barnet er i SFO-alder, men har blitt bedt om å slutte der pga. Mangel på respekt for andre barn og voksne. Barnet har med andre ord store atferdsvansker..

Pga. Manglende SFO-plass i år, så sliter de med å få sommerferien til å gå opp, og mener da at jeg bør ta på meg det ansvaret. Samboer er skuffet over at jeg ikke tar nok ansvar, og mor til barnet mener også at som stemor så må jeg stille opp.

Jeg har takket pent nei, og mener at dette ikke er mitt ansvar. Jeg tar ikke ulønnet permisjon for å passe andres barn, og jeg vil ikke avlyse planer med vennene mine som jeg gleder meg til. Dette er deres ansvar, og ikke mitt. De har satt alt for få grenser for barnet sitt alle disse årene, og resultatet er et barn som mangler sosial kompetanse, og som mangler grunnleggende respekt for andre mennesker. Jeg tar allerede nok ansvar i hverdagen, men vil ikke bruke ferien min på det.

Er dette virkelig så urimelig og dårlig gjort av meg, som foreldrene til barnet mener?

Anonymkode: edf05...d4a

Nei overhode ikke ditt ansvar . De får ta seg ulønnet permisjon / ferie selv å passe barnet sitt . Kos deg med ettåringen og venninnene dine med god samvittighet☺️

• Liker 4
Skrevet

Nei det er ikke ditt ansvar og jeg forstår deg godt. 

Samtidig skjønner jeg at far/samboer blir litt skuffet over det, for det blir en måte å distansere seg fra stebarn og et skille mellom «ditt» og «vårt» barn, som sikkert kan oppleves sårt. 

Men jeg forstår deg godt. 

Anonymkode: f60ee...3eb

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes at folk sporer litt av. Uansett hva som er grunnen til at barnet ikke går på SFO,så er det altfor drøyt å be stemor passe på dette utagerende barnet i flere uker

Anonymkode: f7ca2...f86

Barnet er helt sikkert ikke utagerende engang, når ts lyver om det.

Er man ikke en familie, om man har flyttet inn til en person som har barn fra før av? Har man ikke da valgt hele pakka? Eller er det slik at man da kan velge å kun se seg selv, partneren og eventuelle felles barn som familie?

Anonymkode: 6977b...dff

• Liker 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (3 minutter siden):

Nei overhode ikke ditt ansvar . De får ta seg ulønnet permisjon / ferie selv å passe barnet sitt . Kos deg med ettåringen og venninnene dine med god samvittighet☺️

Ja, kanskje far burde ta seg ulønnet permisjon, mens ts jobber😊 Helt enig i den ideen. For jeg regner jo med at en i husstanden må jobbe, for at den andre skal kunne ta ulønnet permisjon.

• Liker 3
Skrevet

Barnet skal da vel ha ferie både med sin far og med sin mor? Hva er det de ber deg om? Det er jo bra de er tidlig ute med planleggingen.
Hvis dere har ferie behge to i tre uker, eldste er hos mor i tre uker, da gjenstår tre uker. I de siste tre ukene skal han jo også være hos både mor og far. 
Et barn med så store atferdsvansker at han ikke kan være på sfo, da må de jo finne et tilbud som er tilpasset. Men du reiser vel ikke akkurat vekk med minsten i ni uker, uten å tilbringe sommeren med mannen? Han skal vel være sammen med deg og ettåring, om det er jobb eller ferie? Og med ham kommer storebror, han SKAL være sammen med dere 4,5 uker i sommer, det er jo klart? Og det inkluderer dere alle tre, dere er én familie. Så hiv deg med på planlegging sammen med far. Hva skal gutten gjøre og hvordan skal det bli bra for ham?  

Anonymkode: aa70e...aeb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Far må jobbe mens han er på runde to i avlinga si.

Anonymkode: 85a30...fb8

• Liker 1
Skrevet

Tja jeg synes du er sær om du ikke vil hjelpe til noen sv ukene 

Anonymkode: e69c1...f76

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet skal da vel ha ferie både med sin far og med sin mor? Hva er det de ber deg om? Det er jo bra de er tidlig ute med planleggingen.
Hvis dere har ferie behge to i tre uker, eldste er hos mor i tre uker, da gjenstår tre uker. I de siste tre ukene skal han jo også være hos både mor og far. 
Et barn med så store atferdsvansker at han ikke kan være på sfo, da må de jo finne et tilbud som er tilpasset. Men du reiser vel ikke akkurat vekk med minsten i ni uker, uten å tilbringe sommeren med mannen? Han skal vel være sammen med deg og ettåring, om det er jobb eller ferie? Og med ham kommer storebror, han SKAL være sammen med dere 4,5 uker i sommer, det er jo klart? Og det inkluderer dere alle tre, dere er én familie. Så hiv deg med på planlegging sammen med far. Hva skal gutten gjøre og hvordan skal det bli bra for ham?  

Hallo i luken, de mener jo at kun stemor skal ta seg av ungen. Ikke far. Han skal sikkert jobbe. Det er urimelig å forvente dette, selv om de skal være én familie. Man spør jo ikke f eks bestemor om å passe barnet en hel sommer? 

Anonymkode: 61edf...41f

• Liker 2
Skrevet

Har ikke ungen besteforeldre/tanter/onkler som kan passe. Det er dumt av dem å gå ut i fra at du tar ansvar for barnet deres, men at de kan spørre deg er selvsagt. Hvor mye er det snakk om? 5 dager i uka i 4 uker eller?

Jeg forstår at du ikke ønsker dette, og jeg forstår at far blir skuffet. Å ta ansvar for andres barn som i tillegg har utfordringer er ikke en glede akkurat, men at den som står seg nærmes nekter å bidra med det kjæreste man har (i tillegg til deres felles barn så klart) er selvsagt også sårt.

Kunne det gått med en mellomting? At du kunne tatt 1-2 dager i uka, så får de finne ut av resten selv? Du må jo også bare m sette deg i respekt hos dette barnet, slik at de dagene du har ansvar så blir du ikke kastet rundt av en 7 åring.

Anonymkode: 31ee4...607

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde klart å passe  en et åring og en utagerende 7 åring samtidig, uansett om  det er stebarn eller biologiske barn.

Anonymkode: 64143...cf1

• Liker 4
Skrevet

TS har gledet seg til ferie med barnet sitt og tar ulønnet permisjon for å kose seg sammen med det og med gode venner. dette blir jo ettåringens første sommer hvor de kan kose seg, bade og leke.

Hun skal ikke da samtidig ta vare på en utagerende og grenseløs barneskoleelev. Kjære deg TS, stå på ditt og ikke la deg utnytte. Far og moren til barnet får ta vare på det i ferien.

• Liker 11
Skrevet

Ts dette er ditt ansvar og plikt bonusmor.en bonus stepper inn når primær foreldre ikke kan. En bonus er en erstatter så her må du ta det av oppgaven. 

Anonymkode: b04c0...5bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

At folk tror blindt på det ts skriver slutter aldri å overraske meg på KG. Det er lov å tenke kritisk. Barn blir selvsagt ikke kastet ut av SFO grunnet atferd. 

Jeg kjenner faktisk til en familie hvor barnet ble bedt om å slutte på SFO, dette var et fosterbarn med stor bagasje og adferdsvansker. Det endte og med at fosterfamilien måtte gi opp så det var ganske tragisk.

Det er egentlig ikke lov å kaste ut barn som du sier, men noen ganger så skjer det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts dette er ditt ansvar og plikt bonusmor.en bonus stepper inn når primær foreldre ikke kan. En bonus er en erstatter så her må du ta det av oppgaven. 

En bonusmor må sette grenser ellers blir hun utnyttet🤣

• Liker 5
Skrevet

Du har altså valgt en  du allerede vet er helt ubrukelig til å bli far til en ny unge...? 

Tenker du at han nå denne gangen kommer til å bli så mye bedre? 

Anonymkode: c9660...c5a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bortsett fra når det gjelder å lære å oppføre seg, da er det ingen andre enn foreldrene som har noe å si....stemor skal selfølgelig ikke blande seg inn i oppdragelsen 😏

Anonymkode: c9660...c5a

• Liker 4
Skrevet
fru Alving skrev (4 minutter siden):

TS har gledet seg til ferie med barnet sitt og tar ulønnet permisjon for å kose seg sammen med det og med gode venner. dette blir jo ettåringens første sommer hvor de kan kose seg, bade og leke.

Hun skal ikke da samtidig ta vare på en utagerende og grenseløs barneskoleelev. Kjære deg TS, stå på ditt og ikke la deg utnytte. Far og moren til barnet får ta vare på det i ferien.

Ts er én av to voksne i en familie på fire. Hun har tydeligvis planlagt helt på egenhand hvordan hun skal tilbringe minst ni uker alene ned det yngste barnet, storebror og mann er ikke med.   Nå når mannen tar ts med i planleggingen om hva storebror skal gjøre, fraskriver hun seg et hvert ansvar for å finne en løsning? Jeg mener slettest ikke at ts skal passe storebror hele sommeren på dagtid, men jammen er det hennes ansvar også hva HELE familien gjør sammen i sommer og hvordan de organiserer det rent praktisk. Å kose seg med en ettåring er en luksus man kan gjøre med sitt første barn, men denne ettåringen er ikke familiens første barn. Han har et søsken. 
TS behøver ikke ts permisjon fra jobben for å passe ham, men kanskje far må det. Da må ts jobbe i de ukene. Sånn er flerbarnsfamilielivet.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts er én av to voksne i en familie på fire. Hun har tydeligvis planlagt helt på egenhand hvordan hun skal tilbringe minst ni uker alene ned det yngste barnet, storebror og mann er ikke med.   Nå når mannen tar ts med i planleggingen om hva storebror skal gjøre, fraskriver hun seg et hvert ansvar for å finne en løsning? Jeg mener slettest ikke at ts skal passe storebror hele sommeren på dagtid, men jammen er det hennes ansvar også hva HELE familien gjør sammen i sommer og hvordan de organiserer det rent praktisk. Å kose seg med en ettåring er en luksus man kan gjøre med sitt første barn, men denne ettåringen er ikke familiens første barn. Han har et søsken. 
TS behøver ikke ts permisjon fra jobben for å passe ham, men kanskje far må det. Da må ts jobbe i de ukene. Sånn er flerbarnsfamilielivet.

Hun er en av to voksne ja, men om bonussønnen skal være der i ferien så får far også ha ferie. Så enkelt. Bonussønnen må ivaretas av foreldene. 

TS har helt sikkert lagt opp til at hele familien skal ha ferie sammen også med to voksne og begge barna. Det står ingensteder at hun ikke ser for seg å være ilag med mann og bonusbarn, hun ønsker derimot ikke å ha ansvaret for hans barn alene, noe hun gjør lurt i. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt uenig. Foreldres ansvar. De kan ønske, men ikke forvente, det er helt urimelig. Merkelig at steforeldre kun skal brukes når det gagner foreldrene, men ellers har man ikke så mye man skulle sagt. Lurt å sette grenser for en selv og avklare forventinger.

• Liker 10
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...