Gå til innhold

Vi tror det spøker hjemme, hva gjør vi??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror på deg! Det har skjedd med meg også når jeg gikk gravid" Jeg tror gjenferd blir mer tiltrukket av gravitet og små spedbarn. 

Prøv å kontakt en medium eventuelt prest for å rense huset. Også kan du få taki beskyttelse steiner så du kan ha over eller vedsiden av sengen til bebisen. 

 

Anonymkode: ef0ba...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.6.2023 den 0.25):

Jeg er en voksen rasjonell mann. Har realistutdannelse fra universitetet og krever bevis for det aller meste av underlige påstander. For det er mange rare påstander. Vi skal være invadert av aliens, noen mener at Jorden er flat og at Månen bare er en illusjon. I utgangspunktet tenker jeg det samme om såkalte "overnaturlige hendelser" også. Og det mener jeg er den riktige måten å tenke på også. Om det er en teoretisk mulighet for at det vi observerer har en naturlig årsak så er det det mest sannsynlige. Men...så skjer det altså ting vi ikke kan forklare. Hendelser voksne skeptiske personer overværer uten å skjønne noe som helst. Hendelser hvor det ikke finnes noen forklarlig årsak. I hver fall ikke med dagens teknologi.

Oppfordrer dere til å høre på https://radio.nrk.no/podkast/mysterier_fra_norge

Nyeste episode. "Den hjemsøkte barnehagen".  Dette er ordentlig underlige saker.

Anonymkode: 0b9e6...5f2

Tusen takk for flott tips - har lastet ned alt, og hørt på mye av dette.

Historien om fotballforbannelsen da man slaktet en geit for å redde Tromsø IL, er i mine øyne et trist eksempel på dyremishandling - det kan man se ved å ta en kikk på tabellen fra 2002-sesongen da Tromsø ble "reddet":

Troms2002.png.88834078c454fa101bb6e3d323512ab0.png

https://www.nifs.no/tabell.php?countryId=1&tournamentId=6&stageId=632

Poenget er at en slik statistikk (helt til høyre på bildet over) på ingen måte er uvanlig - at gode lag kan få dårlige perioder der de roter det til over flere kamper (som årets utgave av Arsenal), og omvendt med dårlige lag, som kan få gode perioder.

I 2003 var det riktignok overraskende at Tromsø slo ubeseirede Rosenborg i to kamper, men at et dårligere lag slår et topplag, skjer med jevne mellomrom, som da bunnlaget Mjøndalen slo Rosenborg i 1992 på selveste Lerkendal, eller da vesle Follo kom til NM-finalen i 2010 etter å ha slått Rosenborg 3-2 i semifinalen; det var en sensasjon, det.

Uten at det - så vidt jeg vet - var overnaturlige eller okkulte krefter i sving.

Statistikken for Tromsø i 2003 er det heller ingenting uvanlig med; at lag som kjemper om å unngå nedrykk, kan skape resultater utenom det vanlige, skjer rimelig ofte når det står så mye på spill - i en desperat kamp for å få bedre målforskjell, vant Lyn ikke mindre enn 7-3 borte mot Brann i 1993 i aller siste kamp, men rykket likevel ned på grunn av et eneste mål.

Troms2003.png.b3c105fb6d7df46f03e53d41a24da0cc.png

https://www.nifs.no/tabell.php?countryId=1&tournamentId=5&stageId=905

Som man ser, tapte Tromsø de tre kamper på rad (markert med rødt), før de vant den siste mot Rosenborg som kunne senke skuldrene etter å for lengst ha vunnet serien, og det var etter at de hadde tatt livet av den stakkars geita, som visstnok skulle oppheve forbannelsen.

Så fotballen er fortsatt rund, og et uskyldig, forsvarsløst dyr ble slaktet i overtroens navn på Tromsøs hjemmebane.

Byheksa som skremte Kristiansund i 1981, er det ingenting overnaturlig med; noen hadde tydeligvis forsøkt seg på en spøk som gikk for langt:

https://www.nrk.no/mr/xl/folk-i-kristiansund-skremt-livredde-av-byheks-pa-1980-tallet-1.15885265

Fortellingen om Mannbjørnen er uvanlig, men heller ingenting overnaturlig der:

https://www.nrk.no/mr/xl/mannbjornen_-er-historien-om-drapsbjornen-pa-more-sann_-1.14584096

Er mer overrasket over at historien om munken i Nidarosdomen har så mange hull, og at munkesangen man visstnok hørte i 1966, var et utslag av for mye alkohol og manglende faktasjekking i forhold til et ufrivillig "vitne".

Lysene i Hessdalen er et uforklarlig, men naturlig fenomen, Demonveggen er det ingenting overnaturlig med, Den kongelige hodeskallen skyldes rot med hodeskaller, Offersteinen skyldes nok tilfeldigheter, og Ørnerovet har en naturlig forklaring:

https://www.nrk.no/trondelag/xl/ornerovet_-folk-er-fortsatt-uenige-om-hva-som-skjedde-da-3-ar-gamle-svanhild-forsvant-pa-leka-i-1932-1.16315036

Huset som ikke ville brenne og Den hjemsøkte barnehagen høres derimot langt mer interessant ut.

Selv hadde jeg en gang en nabo som påstod at gjenstander hadde en egen evne til å flytte på seg da hun tidligere bodde med samboeren sin, og slike ting kan ha ulike forklaringer - når man har undersøkt poltergeist-fenomener nærmere, er som regel konklusjonen at dette har en høyst naturlig forklaring med en vilter tenåring som kaster ting rundt seg når ingen legger merke til dette. Men akkurat her har jo historien et annet preg.

Uansett takker jeg for tipset - flott og spennende podkast-serie fra NRK; det er slike ting de burde satse på, ikke Sophie-Elise.

- B.

Anonymkode: f224a...02e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 19.54):

Vel, vi er to voksne og ett spedbarn som bor i et relativt nytt hus (12-13 år gammelt), der det tidligere har bodd kun én familie. Kort tid etter at vi flyttet inn merket vi dårlig energi fra det ene rommet (gjesterommet), og det var alltid ekkelt å gå forbi. Faktisk bare å se bort mot døra 🙈 De få gangene vi har sovet der inne, har jeg enten vært søvnløs, eller våknet stiv av skrekk av mareritt! Andre som har sovet der sover dårlig, og samboeren min våkner mer utslitt enn da han la seg. 
 

Det var noen få episoder rundt i huset mens jeg gikk gravid, men ellers begynte aktiviteten rundt i resten av huset da babyen kom. Vi kjenner røyklukt (sigaretter), ting som kan flytte på seg, kakking i veggen, lyden av ting som raser ned (uten at det gjør det, dører som blir satt på gløtt eller som kommer fykende opp. Det føles som en mer aggressiv energi som man blir skremt av.
 

Jeg er svært åpen for sånt og er den som er mest plaget av oss. Jeg har forsøkt å rense gjesterommet to ganger, noe som har hjulpet litt, men ikke fullstendig… Jeg føler egentlig at der inne henger det igjen dårlig energi fra en person som fortsatt lever, men greier ikke å få det helt vekk. Hva enn som foregår i resten av huset vet jeg ikke, men det føles ikke som noe godt akkurat. Stemningen er generelt tung og man blir lett amper og depressiv av å være inne. 
 

Ja, det høres sprøtt ut… men vi begynner å bli lei og litt skremt av dette. Spesielt siden vi har en liten baby, og nylig ble døren fra soverom til stue satt opp om natten mens vi sov, og temperaturen til soverommet vårt steg dermed mye. Jeg våknet heldigvis, og jeg synes virkelig ikke noe om dette! Da det på en måte kan gå utover babyen også. 
 

Vi vurderer å leie inn noen til å gjøre en «husrens», men det er jo en del penger å betale uten noen garanti for at det blir bedre… Hva kan evt gjøres?? 

Anonymkode: 18182...b6c

Ring Lilli Bendriss asap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 2.33):

 

Huset som ikke ville brenne og Den hjemsøkte barnehagen høres derimot langt mer interessant ut.

Selv hadde jeg en gang en nabo som påstod at gjenstander hadde en egen evne til å flytte på seg da hun tidligere bodde med samboeren sin, og slike ting kan ha ulike forklaringer - når man har undersøkt poltergeist-fenomener nærmere, er som regel konklusjonen at dette har en høyst naturlig forklaring med en vilter tenåring som kaster ting rundt seg når ingen legger merke til dette. Men akkurat her har jo historien et annet preg.

Anonymkode: f224a...02e

Har ikke hørt alle historiene og av de du nevner der er det bare den fra barnehagen jeg har hørt foreløpig. Akkurat som med UFO-observasjoner så kan nok det meste som virker overnaturlig forklares. Men så er det en liten prosent som er temmelig uforståelig og jeg synes barnehagehistorien leverer bra der. De som er involvert i historien virker å være svært troverdige mennesker så jeg tror vi kan utelukke bevisst lureri. Jeg er fortsatt skeptisk, men det er mer av prinsipp for dette virker helt merkelig. 

Anonymkode: 0b9e6...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kast bort energi på å diskutere eller krangle med folk angående dette! 

Det er lov å ha en annen tro, livssyn, med mer. Det sier nok om ens manglende forståelse og muligens laber intelligens når man har den tilnærmingen til livet at man ikke vet at man IKKE vet alt! Det finnes suksessfulle oppdagere og forskere som oppnår store ting, fordi de ikke låser seg til én side å se ting på. Lær noe av dem i stedet, og vær bevisst på at å sykeliggjøre og dømme mennesker rundt dere, røper en svakhet i dere selv og kun trekker negativ energi din retning. Man trenger ikke være enig, og man kan alltids tenke sitt, men dere viser ikke større sunnhetstegn uttad (slik dere ser det) enn dem som tror på spiritisme, slik dere holder på her.

Anonymkode: 18182...b6c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm dårlig energi fra noen som lever lurer på hvem dette kan være forrige eier  :spørsmål:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 1.42):

Kan nå komme med en update siden sist.

Det ble til at vi fikk et par besøk av et medium - ei supertrivelig dame som ønsket å hjelpe oss! Og ja, det har vært mye roligere siden. Ikke alt er helt borte, men den dårlige energien og mye av det vi slet med er ikke tilstede lenger. Man føler av og til at det er noe her, noe det i følge henne også er, fordi de nekter å gi helt slipp… Kommer og går.

Det hender vi f.eks. fortsatt hører det banke i huset, hører andre merkelige lyder, plystring, osv. Vi hadde også en helt sær episode med at kjøkkenplanten som fikk seg et solid slag av det usynlige her en dag 😳 skulle ikke tro det gikk an! Så ja, noe er det… Alt hun sa stemte, både hva gjelder oss selv og om ting som har foregått i området. Sannsynligvis stemmer hennes forklaring på hvorfor de har vært her/vil være her i huset også. Ting hun spådde frem ville skje under det første besøket hun hadde hos oss, gikk raskt i oppfyllelse.

Det komiske var at «spøkelset» (som ikke liker at jeg kaller ham det, ifølge mediumet…), røpte litt artige ting om oss til henne. Blant annet at jeg snorker om natten og går med høye skuldre/stresser om dagene. Parforholdet vårt var imidlertid bra, i følge spøkelsets målestokk, da 😁 Vi skal flytte nå, men skal ikke forundre meg om de flytter med oss……

 

ts

Anonymkode: 18182...b6c

Du får si høyt som jeg lærte en gang dere må gjerne bli men dere trenger ikke og vise dere 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 13.11):

Jeg tror ikke det er helt feil å antyde den retningen når persepsjoner til TS er helt i taket. Hun beskriver sanseinntrykk som røyklukt, hører lyder av kakking og ring som raser, og ser dører som flyr opp i aggressiv fart eller ting som flytter på seg.. Det er ganske alvorlige forestillinger, og minner bestemt om psykose. Man kan ha psykose knyttet til enkelte aspekter av dagliglivet og være ved sine fulle fem ved alt annet og fungere nokså bra. Men det beste rådet her er nok å oppsøke medisinsk hjelp og se om det kanskje bedrer seg av det. I verste fall er hun kun litt lommerusk fattigere og har bedre innsikt i egen helse. 

Anonymkode: 8d628...e36

Jeg har jobbet med folk i psykose. Men kan forsikre deg om at jeg dette kan være ting som skjer uten mentale forstyrrelser. Har gode venner og familie som er helt mentalt friske som har opplevd lignende ting. Det går an å ta to steg tilbake og være ydmyk, for det er helt utrolig arrogant å tro at vi har utforsket og avdekket virkeligheten rundt oss 100%.  

Anonymkode: 9e0bf...d58

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2023 den 1.10):

Hvis man tror på spøkelser trenger man utdannelse! 

Anonymkode: a0001...b40

nesten samtlige jeg kjenner som har lignende opplevelser har minst 3års utdannelse fra universitetet. Kjenner og en med lang tøff vitenskapelig utdannelse få har. Men er vel tryggere å hive alle som har opplevd slike ting i kategorien gal eller uintelligent. 

Anonymkode: 9e0bf...d58

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

nesten samtlige jeg kjenner som har lignende opplevelser har minst 3års utdannelse fra universitetet. Kjenner og en med lang tøff vitenskapelig utdannelse få har. Men er vel tryggere å hive alle som har opplevd slike ting i kategorien gal eller uintelligent. 

Anonymkode: 9e0bf...d58

Det er altfor mye vi ikke vet, og man bør ikke avfeie spøkelser som tull - det har du rett i.

Samtidig er ikke utdannelse noen garanti for riktig tilnærming; da Uri Geller hadde sin glanstid, fikk han mange, også folk med solid utdannelse, til å tro på at han hadde paranormale evner.

Problemet med spøkelser er at det som vi definerer som vitenskap, må kunne bevises, ikke bare én gang, men gang på gang; slipper man en ball, vil den falle ned som følge av gravitasjonen, og det vil skje en milliard av en milliard ganger.

Spøkelser har en annen tilnærming til dette, og dessuten må man skille mellom et aktivt spøkelse som får ting til å bevege seg, og et gjenferd som går gjennom låste dører; dette kan være to helt ulike fenomener, der det sistnevnte er et slags avtrykk av noe som har skjedd.

Men samtidig er det jo et faktum at planeten vi bor på, flytter seg hele tiden i takt med at galaksen snurrer rundt, og at huset med den igjenmurte døren idag befinner seg på et helt annet sted enn for 200 år siden; hvorfor skulle så gjenferdet være her, og ikke der vedkommende faktisk bodde i sin tid ...?

Uansett - det er mye å diskutere både nå og foran peisen i et øde hus en mørk høstkveld, og man kan si hva man vil, men én ting bør man være enig om: At verden ville ha vært et betydelig kjedeligere sted uten spøkelseshistorier.

- B.

Anonymkode: f224a...02e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men vet at «spøkelser» finnes. Kan ikke forklare, men bare vet. I min mors hus går min mormor igjen. Andre som er der blir redd. Jeg blir ikke redd. Jeg snakker med «spøkelset». Eller, jeg snakker med min mormor. Jeg føler meg trygg. Hun vil ikke noe vondt, bare at jeg skal ta vare på hus og hjem. Når jeg er der, kan snakke ut i luften, snakker med henne. 
 

Om du føler at dette er vanskelig, skaff hjelp. Hvis du er i tvil, snakk med personen som er der. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 21.18):

Vi har kommet lengre i dag enn å avfeie noe som faktisk foregår og eksisterer.

Vi har faktisk kommet så langt at vi identifiserer spøkelser og overtro som bullshit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (12 timer siden):

mhm dårlig energi fra noen som lever lurer på hvem dette kan være forrige eier  :spørsmål:

Ja, du har nok rett, men vil ikke utlevere for mye… TS

Anonymkode: 18182...b6c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 19.54):

Vel, vi er to voksne og ett spedbarn som bor i et relativt nytt hus (12-13 år gammelt), der det tidligere har bodd kun én familie. Kort tid etter at vi flyttet inn merket vi dårlig energi fra det ene rommet (gjesterommet), og det var alltid ekkelt å gå forbi. Faktisk bare å se bort mot døra 🙈 De få gangene vi har sovet der inne, har jeg enten vært søvnløs, eller våknet stiv av skrekk av mareritt! Andre som har sovet der sover dårlig, og samboeren min våkner mer utslitt enn da han la seg. 
 

Det var noen få episoder rundt i huset mens jeg gikk gravid, men ellers begynte aktiviteten rundt i resten av huset da babyen kom. Vi kjenner røyklukt (sigaretter), ting som kan flytte på seg, kakking i veggen, lyden av ting som raser ned (uten at det gjør det, dører som blir satt på gløtt eller som kommer fykende opp. Det føles som en mer aggressiv energi som man blir skremt av.
 

Jeg er svært åpen for sånt og er den som er mest plaget av oss. Jeg har forsøkt å rense gjesterommet to ganger, noe som har hjulpet litt, men ikke fullstendig… Jeg føler egentlig at der inne henger det igjen dårlig energi fra en person som fortsatt lever, men greier ikke å få det helt vekk. Hva enn som foregår i resten av huset vet jeg ikke, men det føles ikke som noe godt akkurat. Stemningen er generelt tung og man blir lett amper og depressiv av å være inne. 
 

Ja, det høres sprøtt ut… men vi begynner å bli lei og litt skremt av dette. Spesielt siden vi har en liten baby, og nylig ble døren fra soverom til stue satt opp om natten mens vi sov, og temperaturen til soverommet vårt steg dermed mye. Jeg våknet heldigvis, og jeg synes virkelig ikke noe om dette! Da det på en måte kan gå utover babyen også. 
 

Vi vurderer å leie inn noen til å gjøre en «husrens», men det er jo en del penger å betale uten noen garanti for at det blir bedre… Hva kan evt gjøres?? 

Anonymkode: 18182...b6c

ring lilli bendriss

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, du har nok rett, men vil ikke utlevere for mye… TS

Anonymkode: 18182...b6c

Kan det ha vært en tidligere gravplass ? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (32 minutter siden):

Kan det ha vært en tidligere gravplass ? 

Det må være veeeeldig lenge siden, men jeg kan faktisk undersøke 😅 Hvor langt tilbake tror du? TS

Anonymkode: 18182...b6c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må være veeeeldig lenge siden, men jeg kan faktisk undersøke 😅 Hvor langt tilbake tror du? TS

Anonymkode: 18182...b6c

Nei det er nok av galskap så det vet jeg ikke husker du poltergeist ? han som bygde hus på kirkegården ?  :)  men kan jo gjette vi levde jo ikke for 100 år siden men la oss si mellom 1600 og til tidlig 1900 tallet aner jo ikke hvor du bor men det var jo mange små  kirkegårder rundt om kring i Oslo har de jo også en mulig det står hus eller eiendom der nå mener det var kolera 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 21.59):

Vi har hender i taket hjemme, disse hendene har ikke alltid vært i taket. Det er flere  avtrykk i taket. Denne maskuline ånden var hos oss en periode, men han er ikke her mer nå. Denne ånden som laget disse avtrykkene var litt småfrekk og kunne av og til være litt stor i kjeften når vi snakket sammen.  Slike ånder som han kan bli værende, mens åndsfrender drar igjen hvis de allerede har gått over på den andre siden, om de ikke henger igjen så klart og trenger hjelp over. 
Jeg er alternativ, hvis dere lure.

4A8040FB-9546-4F03-890A-7E99106536DE.jpeg

Anonymkode: 5cc92...dc2

Ser ut som typiske avtrykk etter hender som har tatt på et litt møkkete tak. Sikkert bare mannen din som skulle sjekke om taket var vasket godt nok.

Anonymkode: b60d4...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ser ut som typiske avtrykk etter hender som har tatt på et litt møkkete tak. Sikkert bare mannen din som skulle sjekke om taket var vasket godt nok.

Anonymkode: b60d4...26f

Merkelig mann hun har  han er ikke som meg skal jeg sjekke taket benytter jeg en finger/fingertuppene ikke hele hånda :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...