Gå til innhold

Hva er verst? Psykisk vold eller å være utro


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Psykisk vold er helt klart verst. Jeg opplever psykisk vold, og hadde foretrukket at han heller var utro. Det ville vært lettere å forholde seg til.

Anonymkode: 4aa17...ab4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utroskap er psykisk og emosjonell vold og minst like ille og traumatiserende som psykisk vold og trakassering

Anonymkode: 910b1...f33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Utroskap er psykisk og emosjonell vold og minst like ille og traumatiserende som psykisk vold og trakassering

Anonymkode: 910b1...f33

 

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hallo! Utroskap ER psykisk vold. 

Anonymkode: 4526b...9af

Dette kan ikke sammenlignes mener jeg. Utroskap er ikke en pågående ting du opplever hele tiden. Mens psykisk vold kan foregå hele tiden over år, der personen som utsettes for det ofte ikke vet hva det er før det har gått lang tid. De aller aller fleste dropper partner etter utroskap. Hvis hen er utro hele tiden og hen vet det så kan det kanskje klassifiseres som psykisk vold.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hallo! Utroskap ER psykisk vold. 

Anonymkode: 4526b...9af

Nei, det er det ikke. Utroskap er fullt lovlig og ikke definert som mishandling.

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sammenligner du disse tingene? Syntes ikke dette er to kategorier som er særlig sammenlignbart, for det påvirker på to helt forskjellige måter. 

Psykisk vold er for meg verst, siden dette kan ha store konsekvenser resten av livet for offeret. Folk har blitt uføretrygdet pga traumatiske relasjoner som dette, da det kan knekke og bryte ned et menneske fullstendig. 
 

Hvis det er livet ditt du skildrer i HI, så forstår jeg ikke helt hvorfor du har en kjæreste/samboer. Høres ikke særlig sunt ut,

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hallo! Utroskap ER psykisk vold. 

Anonymkode: 4526b...9af

Han, nei? Utroskap er ikke klassifisert som en voldelig handling, og det er heller ikke ulovlig. Utroskap kan påvirke, ja. Men utroskap har ikke samme ringvirkninger som psykisk eller fysisk vold. At du ikke ser dette selv er jo direkte skummelt og hårreisende.

Endret av kraftwerk
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 13.57):

Psykisk vold vil jeg si, og dessverre er veldig mange kvinner veldig gode på dette

Anonymkode: dc57d...467

Psykisk, emosjonell og telekinsesisk vold er kvinner definitivt værst på. 

De kommer ikke inm på fysisk vold statistikken da de ikke er fysisk sterk nok til å gjøre nok skade, kvinners fysiske vold er dermed underrapportert og mye høyere enn statistikken tilsier

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 12.50):

Hva er verst å gjøre mot en person? Utsette en person for psykisk vold(være respektløs mot dama si, komme med trusler under krangler, gjøre hun redd under krangler, si stygge ord (hore, bitch osv i krangler), ha en respektløs holdning/snakkemåte, kritiserende, kjeftete og sinna på hun) eller å være utro med et lite kyss (meg STOR anger), men ellers et godt mennekse som eier respekt?

Anonymkode: 1c6a3...7b7

Du er mer maktesløs overfor psykisk vold fordi den er lettere å skjule. Hvis en dame får et blått-øye, så vises det på lang avstand. Motivene bak er likevel ganske like, og sier en del om dem som utfører dette.

Endret av Michaelhe
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (7 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Utroskap er fullt lovlig og ikke definert som mishandling.

Ja, utrolig nok, om man ser på skadepotensialet. Det å bli bedratt kan være enormt smertefullt og ja, traumatisk. Det ødelegger liv og kan grovt skade en persons evne til tilknytning og tillit. "Det er ikke ulovlig" betyr ikke at det er harmløst.

Anonymkode: 4526b...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (7 minutter siden):

Han, nei? Utroskap er ikke klassifisert som en voldelig handling, og det er heller ikke ulovlig. Utroskap kan påvirke, ja. Men utroskap har ikke samme ringvirkninger som psykisk eller fysisk vold. At du ikke ser dette selv er jo direkte skummelt og hårreisende.

Hvorfor mener du at det ikke er det, når det er så skadelig? Hvem er det som definerer at det ikke er det?

Anonymkode: 4526b...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, utrolig nok, om man ser på skadepotensialet. Det å bli bedratt kan være enormt smertefullt og ja, traumatisk. Det ødelegger liv og kan grovt skade en persons evne til tilknytning og tillit. "Det er ikke ulovlig" betyr ikke at det er harmløst.

Anonymkode: 4526b...9af

Jeg har aldri sagt at utroskap er harmløst, men mishandling er det ikke. At mannen fyker ut og puler andre er et forferdelig svik, men enda verre er det om han er hjemme og kvinnen lever under et terrorregime og aldri føler seg trygg i sitt eget hjem. Livet ditt er ikke i fare fordi mannen har sex med en annen, i motsetning til hvis mannen din utøver vold mot deg. Det kan faktisk ikke sammenlignes, selv om jeg også hater utroskap.

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (11 minutter siden):

Hvorfor sammenligner du disse tingene? Syntes ikke dette er to kategorier som er særlig sammenlignbart, for det påvirker på to helt forskjellige måter. 

Psykisk vold er for meg verst, siden dette kan ha store konsekvenser resten av livet for offeret. Folk har blitt uføretrygdet pga traumatiske relasjoner som dette, da det kan knekke og bryte ned et menneske fullstendig. 
 

Hvis det er livet ditt du skildrer i HI, så forstår jeg ikke helt hvorfor du har en kjæreste/samboer. Høres ikke særlig sunt ut,

Ditto for utroskap. Helt utrolig hvordan folk bagatelliserer utroskap her. Ikke rart at utroskap er så utbredt.

Anonymkode: 4526b...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ditto for utroskap. Helt utrolig hvordan folk bagatelliserer utroskap her. Ikke rart at utroskap er så utbredt.

Anonymkode: 4526b...9af

Utroskap i forskjellige former påvirker selvfølgelig psyken til den som blir utsatt for det. Jeg har blitt utsatt for en form for utroskap ved noen anledninger og det påvirket meg og jeg slet med å legge det fra meg. Men jeg vil på ingen måte sammenligne det med mitt sinneproblem overfor min partner som varte i lang tid. Etter hva jeg vet nå så har det ikke vært godt for henne på noen måte og jeg får høre mer og mer etterhvert og det føles bare verre og verre for jeg ønsket ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du spør er det tydelig at du ikke hver hva psykisk vold er. 

Anonymkode: 23a84...635

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (30 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at utroskap er harmløst, men mishandling er det ikke. At mannen fyker ut og puler andre er et forferdelig svik, men enda verre er det om han er hjemme og kvinnen lever under et terrorregime og aldri føler seg trygg i sitt eget hjem. Livet ditt er ikke i fare fordi mannen har sex med en annen, i motsetning til hvis mannen din utøver vold mot deg. Det kan faktisk ikke sammenlignes, selv om jeg også hater utroskap.

Men det kan jo sammenlignes. Stort sett kommer utroskap sammen med gaslighting, følelse av utrygghet, helsemessig risiko som du har null mulighet til å beskytte deg mot, for å nevne noe. 

Det er jo grader av psykisk vold også. Mange som kaller utstrakt bruk av silent treatment for psykisk vold, men det er jo ikke noe man dør av det heller...

Anonymkode: 4526b...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utroskap er psykisk og emosjonell vold og minst like ille og traumatiserende som psykisk vold og trakassering

Anonymkode: 910b1...f33

Nei, det er ikke ulovlig å være utro, psykisk vold er straffbart

Anonymkode: 04642...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke ulovlig å være utro, psykisk vold er straffbart

Anonymkode: 04642...cf8

Ting kan føles like ille og være like skadelig selv om det ikke er ulovlig. Flere som blir vedtatt i over lang tid kan slite resten av livet selv om det ikke er ulovlig. Psykisk vold er ikke altid straffbart det heller.

Anonymkode: 37fbd...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...