Gå til innhold

Hva er verst? Psykisk vold eller å være utro


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tvillingsjel skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri sagt at utroskap er harmløst, men mishandling er det ikke. At mannen fyker ut og puler andre er et forferdelig svik, men enda verre er det om han er hjemme og kvinnen lever under et terrorregime og aldri føler seg trygg i sitt eget hjem. Livet ditt er ikke i fare fordi mannen har sex med en annen, i motsetning til hvis mannen din utøver vold mot deg. Det kan faktisk ikke sammenlignes, selv om jeg også hater utroskap.

Det er snakk om psykisk vold og ikke fysisk vold. En er ikke i fare når noen bedriver psykisk vold. Det kan gjøre at noen sliter så psykisk at de tar sitt eget liv ja, men det kan også utroskap gjøre. De kan sammenlignes da i begge tilfeller gjør noen noe mot noen som kan sette varige spor psykisk og begge ting er veldig destruktive ting å gjøre mot et annen menneske. 

Anonymkode: 37fbd...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er snakk om psykisk vold og ikke fysisk vold. En er ikke i fare når noen bedriver psykisk vold. Det kan gjøre at noen sliter så psykisk at de tar sitt eget liv ja, men det kan også utroskap gjøre. De kan sammenlignes da i begge tilfeller gjør noen noe mot noen som kan sette varige spor psykisk og begge ting er veldig destruktive ting å gjøre mot et annen menneske. 

Anonymkode: 37fbd...a02

Forskning har vist at psykisk vold er mer skadelig for den mentale helse enn det fysisk vold er. Og selvom dette er fakta, synes  mange at det ikke er så ille. Hvis man har vært utsatt for psykisk vold som barn eller voksen, tar den psykiske helsen stor skade, og uføretrygd blir ofte det neste. Fysisk vold fører sjelden til døden, selvom det forekommer, men hvis TS hadde spurt om hva som er verst av utroskap og fysisk vold, ville alle som en skrevet at fysisk vold er det verste. Selvom psykisk vold er mest skadelig.....

Anonymkode: f78b1...ccf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forskning har vist at psykisk vold er mer skadelig for den mentale helse enn det fysisk vold er. Og selvom dette er fakta, synes  mange at det ikke er så ille. Hvis man har vært utsatt for psykisk vold som barn eller voksen, tar den psykiske helsen stor skade, og uføretrygd blir ofte det neste. Fysisk vold fører sjelden til døden, selvom det forekommer, men hvis TS hadde spurt om hva som er verst av utroskap og fysisk vold, ville alle som en skrevet at fysisk vold er det verste. Selvom psykisk vold er mest skadelig.....

Anonymkode: f78b1...ccf

Enig i dette altså, men ville bare påpeke at psykisk vold ikke setter noen i fare utenom psyken, som var argumentet for at utroskap og psykisk vold ikke kan sammenlignes. Men å bli bedratt kan også påvirke folk psykisk resten av livet, altså i "fare", slik psykisk vold gjør.

Anonymkode: 37fbd...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble utsatt for latent og psykisk vold i fem år, fikk ekstremt dårlig selvtillit og elendig grensesetting. Jeg var utro mot ham på slutten. Jeg forstår hvorfor han var voldelig (taklet ikke familiesituasjonen og hans ryggmargsrefleks var sinne) Jeg taklet ikke sinnet hans og min respons var selvskading (var utro med en av de værste menn jeg noensinne har møtt)

begge er ille, begge er skadelig, begge påvirker den andre

Anonymkode: 9e55c...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap kan jeg lett le av om psykisk vold er alternativet.

Anonymkode: 80129...262

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man ha respekt for en person, dersom man kysser en annen og liksom bare angrer!? Ikke for å kritisere, men det var en pussig sammenligning.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke ulovlig å være utro, psykisk vold er straffbart

Anonymkode: 04642...cf8

Vel og merke hvis man er ektefelle/gift eller bor i samme hus som voldsutøveren. Bor man ikke i samme husstand som voldsutøver vil det ikke kunne gå inn under § 282 (mishandling i nær relasjon). Straffeloven har heller ingen egen paragraf for psykisk vold… 

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er snakk om psykisk vold og ikke fysisk vold. En er ikke i fare når noen bedriver psykisk vold. Det kan gjøre at noen sliter så psykisk at de tar sitt eget liv ja, men det kan også utroskap gjøre. De kan sammenlignes da i begge tilfeller gjør noen noe mot noen som kan sette varige spor psykisk og begge ting er veldig destruktive ting å gjøre mot et annen menneske. 

Anonymkode: 37fbd...a02

Eh, jo, man kan i høyeste grad være i fare under psykisk vold og. Det er jo i 99 % av tilfellene bare et forløp til det som kommer, nemlig fysisk eller seksuell vold.

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Enig i dette altså, men ville bare påpeke at psykisk vold ikke setter noen i fare utenom psyken, som var argumentet for at utroskap og psykisk vold ikke kan sammenlignes. Men å bli bedratt kan også påvirke folk psykisk resten av livet, altså i "fare", slik psykisk vold gjør.

Anonymkode: 37fbd...a02

Men hvis jeg riser min lille sønn på rompa for noe han har gjort galt, så er ikke dette noe som setter sønnen min sitt liv i fare. Psykisk vold skjer som oftest kontinuerlig, flere ganger i uken over flere år, selvsagt er det langt mer skadelig enn å bli utsatt for utroskap. Utroskap er ille uten tvil, med det er ikke mishandling over flere år, slik som psykisk vold er. 

Anonymkode: f78b1...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk vold uten tvil. Jeg ble skambanket i oppveksten men det er den psykiske volden som jeg husker best.

Å bli fortalt av sin egen mor at hun ønsket meg død, at jeg burde ha dødd i magen og at hun håper at jeg blir påkjørt av en buss i en alder av 7-8 år - det setter sine spor.

For øvrig skjønner jeg ikke sammenligningen mellom psykisk vold og utroskap. Det er to vidt forskjellige landskap. Jeg har aldri blitt utsatt for utroskap men jeg tror psykisk vold på alle måter er mer ødeleggende.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 13.50):

Hva er verst å gjøre mot en person? Utsette en person for psykisk vold(være respektløs mot dama si, komme med trusler under krangler, gjøre hun redd under krangler, si stygge ord (hore, bitch osv i krangler), ha en respektløs holdning/snakkemåte, kritiserende, kjeftete og sinna på hun) eller å være utro med et lite kyss (meg STOR anger), men ellers et godt mennekse som eier respekt?

Anonymkode: 1c6a3...7b7

Vold er vold. Utroskap er moralsk forkastelig. Så vold er verst. Har PTSD. 

Anonymkode: 4d68a...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap er i aller høyeste grad psykisk vold.

Anonymkode: 0a51f...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver det, er psykisk vold verst. Men jeg har opplevd begge deler, og utroskap føkker også med hodet ditt, for han lyver, går bak ryggen din, sier du er gal og sykelig sjalu, og du føler deg bare dårlig, mindre verdt og sammenligner deg med henne. 

Har ikke tenkt å godta noe dårlig behandling av meg noengang igjen. 

Anonymkode: fcf40...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 13.50):

Hva er verst å gjøre mot en person? Utsette en person for psykisk vold(være respektløs mot dama si, komme med trusler under krangler, gjøre hun redd under krangler, si stygge ord (hore, bitch osv i krangler), ha en respektløs holdning/snakkemåte, kritiserende, kjeftete og sinna på hun) eller å være utro med et lite kyss (meg STOR anger), men ellers et godt mennekse som eier respekt?

Anonymkode: 1c6a3...7b7

Utroskap er noe skitt, og man skal heller ikke være utro mot seg selv. Å leve under trusler høres ut som et dårlig valg, og man bør være såpass tro mot seg selv at man ikke utsetter seg selv for noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks hadde et sinne som fikk meg til å gå på eggeskall i ganske mange år, men var bare hjemme et par timer om dagen. 

Min nåværende kjæreste fikk seg tinder, og innrømmte at han ikke var forelsket i meg, 7 måneder ut i forholdet. Hadde akkurat møtt foreldrene hans, barna hans osv. 

Jeg vet ikke hva som er værst. Jeg tenkte at denne mannen som jeg hadde funnet var en veldig god og snill mann ( som selv har opplevd utroskap) Jeg har nå blitt veldig usikker på om jeg kan stole på han, samma som med min eks. Det er en vond følelse. Føles like ille ut når man ikke kan stole på den man elsker.

Anonymkode: 2a550...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er snakk om psykisk vold og ikke fysisk vold. En er ikke i fare når noen bedriver psykisk vold. Det kan gjøre at noen sliter så psykisk at de tar sitt eget liv ja, men det kan også utroskap gjøre. De kan sammenlignes da i begge tilfeller gjør noen noe mot noen som kan sette varige spor psykisk og begge ting er veldig destruktive ting å gjøre mot et annen menneske. 

Anonymkode: 37fbd...a02

Å slite psykisk og å være i flight mode er også en type "fare" for et menneske, dette er jo ikke et trygt miljø å bo i. 

Anonymkode: 2a550...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min eks hadde et sinne som fikk meg til å gå på eggeskall i ganske mange år, men var bare hjemme et par timer om dagen. 

Min nåværende kjæreste fikk seg tinder, og innrømmte at han ikke var forelsket i meg, 7 måneder ut i forholdet. Hadde akkurat møtt foreldrene hans, barna hans osv. 

Jeg vet ikke hva som er værst. Jeg tenkte at denne mannen som jeg hadde funnet var en veldig god og snill mann ( som selv har opplevd utroskap) Jeg har nå blitt veldig usikker på om jeg kan stole på han, samma som med min eks. Det er en vond følelse. Føles like ille ut når man ikke kan stole på den man elsker.

Anonymkode: 2a550...2f4

Skjønner hva du mener, det å gå rundt med tillitsproblemer er vondt og det gir seg også utslag i sinne. Men tror det å gå rundt på eggeskall i flere år vil være verre, i allefall etter hva jeg har forstått fra min eks. Hun har hatt det så ille at hun til slutt bare følte forrakt for meg. Jeg utviklet ikke forrakt for henne selv om jeg tidvis hadde tillitsproblemer og hadde det vondt som ga seg utslag i ekstra sinne når ting var på det verste. En vond runddans hverken jeg eller henne kom oss ut av.

Men skjønner også at du har din erfaring og jeg har min. Vi er jo alle forskjellige mennesker og responderer forskjellig. Hvis du mener at begge deler føles like ille, så må vi tro deg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...