Gå til innhold

Ernæringsfysiolog vil ha forbud mot store sjokoladeplater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merkelig hvordan godteri, Pepsi Max og drittmat selges på tilbud hele tiden, mens prisen på sunn mat går opp… 

70% av den norske voksne befolkningen er overvektige, flere av de lider av fedme. Dvs at 70% ikke klarer å kontrollere seg i matbutikken. Ja til et forbud av drittmat på tilbud. 

Anonymkode: f3131...d26

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med ernæringsdama. Forby usunn mat. Jo! Man legger på seg av sjokolade. Man blir syk av for mye godteri. Og hvem betaler for de syke pasientene? Jo det er staten Norge med dine skattepenger.

Å spise for mye godteri øker risikoen for en rekke helseproblemer. Diabetes, fedme, hjertesykdom, depresjon, kreft og til og med dårlig hukommelse. De fleste eksperter tror dette er fordi sukker forårsaker betennelse i kroppen. Over tid, og i kombinasjon med andre faktorer som stress, dårlig søvn eller mangel på mosjon, kan betennelse bli kronisk og forstyrre kroppens sunne prosesser, og føre til alvorlig sykdom. 

 

Anonymkode: 6a7de...2df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Forbud er nok ikke veien å gå, folk må få mer kunnskap om helse og kosthold. Legene må ta mer tak i å være direkte med pasienter som overspiser og økningen i antall tilfeller diabetes type 2. Overspising er en lidelse, og folk trenger hjelp til å takle egne følelser, de trenger ikke forbud eller skamfordeling.

Anonymkode: be516...629

Folk må få mere kunnskap om helse og kosthold. Herregud. Alt er å lese på nett eller i en bok, og logikk gjelder fortsatt. Folk kan begynne med å droppe elsparkesykler og elsykler ,begynne å bruke føtter og kropp mere enn det de gjør i dag. Folk gidder knapt å gå. Folk som ikke greier å forholde seg til en sjokolade eller potetgullpose  burde vel strengt tatt ikke ha lov til å spise det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sirah said:

Man må ikke spise hele sjokoladen eller potetgullposen selv om man åpner den. 

🙈

Ehm. Jo! 😂😇

Anonymkode: f9259...e6e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv det er vanskelig å være disiplinert og ikke kjøpe den sjokoladen eller godteposen. Men jeg vet at jeg føler meg hundre ganger bedre om jeg heller spiser banan, mandarin og mandler

Anonymkode: 6a7de...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Latterlig. Hvis man virkelig skal begynne å forby ting, bør man jo starte med alkoholen, som virkelig er skadelig.

Anonymkode: b6efc...798

Nå er det restriksjoner når det gjelder alkohol. Hun vil ikke forby noe, men gjøre noe med mengde pr pakke/pate.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

servitrise&suppe skrev (1 minutt siden):

Nå er det restriksjoner når det gjelder alkohol. Hun vil ikke forby noe, men gjøre noe med mengde pr pakke/pate.

Hvilke restriksjoner er det på alkohol? Jeg kan vel kjøpe så mye alkohol jeg vil fra polet og butikken, så hva er restriksjonene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår slike forslag, for uansett om voksne bestemmer selv så klarer ikke så mange å gjøre det beste for seg selv. Det er blitt vanlig at voksne krangler om lørdagsgodtet liksom, hvem som tok hva, hvor mye og hvem som stjeler den andres! Voksne folk altså.

Men jeg vet ikke jeg. Tror kanskje det ville hjulpet på mange, men spørsmålet blir hvor langt man skal gå for å hjelpe voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ingen tvinge folk til å røyke heller, men røykeloven var en gavepakke til alle og enhver. 

Anonymkode: af405...f8e

Nei, men om folk er så dumme at de starter med det nå, gitt alle advarslene, så er det deres eget valg. Staten kan ikke gå inn og detaljstyre voksne menneskers liv på denne måten. 

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (2 minutter siden):

Hvilke restriksjoner er det på alkohol? Jeg kan vel kjøpe så mye alkohol jeg vil fra polet og butikken, så hva er restriksjonene ?

Mellom visse klokkeslett og på butikken med en viss prosent alkohol. Blant annet. Tror det ble forbudt med større ølflasker også. Aldersgrenser er noe det og.

Endret av servitrise&suppe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (33 minutter siden):

Fullstendig bak mål. Vi er ikke i USA hvor staten har alt ansvar for hva voksne mennesker foretar seg. Vi er faktisk frie selvstendige individer som kan ta egne valg. Ingen tvinger deg til å spise sjokolade. 

usa har mer frihet en norge.... Nordmen betaler formue, eiendomsskatt, mva skatt, strenge tollregler, sukkerskatt, tobakskatt, intektsskatt, høye egenandeler også får ikke folket tillbake en dritt? Ikke noe billigere tannhelse, ikke tillgang til offetlige tilbud som gynekolog og lege, ikke gratis mat i skolen, ikke billig barnehage og drit høy kollektivtransport... Også har vi bommpenger på dette og masse andre tilleggsskatter. Pengene går ikke til noe godt og deg er dårlige tillbud. Sen er ikke norge bra fordi staten ska legge seg i alg og bestemme over folk som en "big daddy". Uten folks samtykke. Jadu ikke ta og sammenlig det frie usa mot det statlige kommunistiskr styre NORGE

Anonymkode: 48d80...e77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren idioti!! Hvorfor skal ikke jeg få kose meg med en 200 grams sjokoladeplate, fordi enkelte ikke klarer å beherske seg? Trodde knapt det jeg leste, da jeg kom over det tullete forslaget da jeg leste avisen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hovdhypotese er at enkelte e-stoffer bidrar til en skada tarmflora og bidrar til økt sukkersug, sultfølelse og overspising. Størelsen på sjokoladeplata spiller ingen rolle, de som tjener penger på fedme og overspising er problemet. Det er flere som tjener mye penger på at mennesker ødelegger helsen på å kjøpe produktene deres.

Endret av Bieter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt og fedme har en såpass sammensatt årsak, at å stoppe salg av 200g sjokoladeplater har ca null virkning alene. For noen få kan det hjelpe til med å lettere begrense seg, mens for andre er det samme greia om man kjøper en 200g eller to 100g.
Uansett finnes det også mange som spiser seg feit på potetgull og annen snacks, søppelmat eller bare altfor store porsjoner over tid. Ofte gjør de flere av disse feilstegene på en gang. Hvor skal overformynderiet stoppe? Skal man nekte overvektige å kjøpe mat i store kvanta også? Eller kanskje forby folk over en viss vekt/størrelse/BMI å bruke rulletrapper, heiser eller enkle fremkomstmidler også? Det nytter ikke å stoppe ved 200g sjokoladeplater hvis man skal få noen innvirkning på overvektsepidemien i samfunnet. Da må man innskrenke tilgangen til alt som er søtt, fett, prosessert eller på annen måte gir lykkefølelse å spise/drikke. Og kutte bruken av hormoner i hytt og gevær.

Vi er alle skapt for å foretrekke belønning framfor straff, så det er mye lurere å gjøre sunn mat billigere og mer tilgjengelig og fristende, så folk får godfølelse og mestringsfølelse av å selv ta de riktige valgene. Når myndighetene eller andre skal innskrenke og vifte med pekefingeren så føles det mer som en straff. Det burde være velkjent for de fleste at straff fungerer særdeles dårlig for overspisere, for da døyver man dårlig selvfølelse og skam med enda mere overspising.

Jeg er sjokoholiker og kan si med sikkerhet at jeg overhodet ikke hadde blitt slankere og sunnere av at 200g plater sjokolade forsvant fra butikkhyllene. Det som gjorde at jeg gikk 15 kg ned i vekt var at jeg selv valgte å begrense meg. Jeg tok ansvar for egen kropp og mine spisevaner istedet for å legge ansvaret over på butikkene eller andre rundt meg. På samme måte som at barn må lære å ikke få alt de peker på, må vi voksne lære oss selv opp på samme måten.

Anonymkode: 70add...cec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (42 minutter siden):

Ren idioti!! Hvorfor skal ikke jeg få kose meg med en 200 grams sjokoladeplate, fordi enkelte ikke klarer å beherske seg? Trodde knapt det jeg leste, da jeg kom over det tullete forslaget da jeg leste avisen. 

kan vi lage 500 g plater isteden da :) 

Anonymkode: 48d80...e77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Overvekt og fedme har en såpass sammensatt årsak, at å stoppe salg av 200g sjokoladeplater har ca null virkning alene. For noen få kan det hjelpe til med å lettere begrense seg, mens for andre er det samme greia om man kjøper en 200g eller to 100g.
Uansett finnes det også mange som spiser seg feit på potetgull og annen snacks, søppelmat eller bare altfor store porsjoner over tid. Ofte gjør de flere av disse feilstegene på en gang. Hvor skal overformynderiet stoppe? Skal man nekte overvektige å kjøpe mat i store kvanta også? Eller kanskje forby folk over en viss vekt/størrelse/BMI å bruke rulletrapper, heiser eller enkle fremkomstmidler også? Det nytter ikke å stoppe ved 200g sjokoladeplater hvis man skal få noen innvirkning på overvektsepidemien i samfunnet. Da må man innskrenke tilgangen til alt som er søtt, fett, prosessert eller på annen måte gir lykkefølelse å spise/drikke. Og kutte bruken av hormoner i hytt og gevær.

Vi er alle skapt for å foretrekke belønning framfor straff, så det er mye lurere å gjøre sunn mat billigere og mer tilgjengelig og fristende, så folk får godfølelse og mestringsfølelse av å selv ta de riktige valgene. Når myndighetene eller andre skal innskrenke og vifte med pekefingeren så føles det mer som en straff. Det burde være velkjent for de fleste at straff fungerer særdeles dårlig for overspisere, for da døyver man dårlig selvfølelse og skam med enda mere overspising.

Jeg er sjokoholiker og kan si med sikkerhet at jeg overhodet ikke hadde blitt slankere og sunnere av at 200g plater sjokolade forsvant fra butikkhyllene. Det som gjorde at jeg gikk 15 kg ned i vekt var at jeg selv valgte å begrense meg. Jeg tok ansvar for egen kropp og mine spisevaner istedet for å legge ansvaret over på butikkene eller andre rundt meg. På samme måte som at barn må lære å ikke få alt de peker på, må vi voksne lære oss selv opp på samme måten.

Anonymkode: 70add...cec

well dom vil jo ikke at nordmen ska snuse som

ikke engang er veldig farlig sammenlignet med sukker. Så hvis vi som snuser ska betale så jævla mye for snus, og ikke kunne taa med gra sverige lengre ( ja dom har endret til max 5 bokser) ja då syns jeg det er på tide og lage alkohol så dyrt at det nesten blir umulig å drekke en gang per uke, og mye mye dyrere sukkerskatt og lage små små poser etc! 

Ska man straffe noen må andre ig straffes! På tide at feite får gå ned i vekt så staten må bruke mindre penger på disse! på lik linje som røyk og snus ! 

Anonymkode: 48d80...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

well dom vil jo ikke at nordmen ska snuse som

ikke engang er veldig farlig sammenlignet med sukker. Så hvis vi som snuser ska betale så jævla mye for snus, og ikke kunne taa med gra sverige lengre ( ja dom har endret til max 5 bokser) ja då syns jeg det er på tide og lage alkohol så dyrt at det nesten blir umulig å drekke en gang per uke, og mye mye dyrere sukkerskatt og lage små små poser etc! 

Ska man straffe noen må andre ig straffes! På tide at feite får gå ned i vekt så staten må bruke mindre penger på disse! på lik linje som røyk og snus ! 

Anonymkode: 48d80...e77

glemte: 

folk må våkne! Norge er på bærtur! Staten ska straffe og bestemme over folk! Snusen har dom gått på, og nå sjokoladeplaterna. Whats next.

Anonymkode: 48d80...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (1 time siden):

Hvilke restriksjoner er det på alkohol? Jeg kan vel kjøpe så mye alkohol jeg vil fra polet og butikken, så hva er restriksjonene ?

det er for eksempel ikke lov med kvantumsrabatt på alkohol. Burde ikke være lov med kvantumsrabatt på sukker eller ultraprosessert mat heller.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

well dom vil jo ikke at nordmen ska snuse som

ikke engang er veldig farlig sammenlignet med sukker. Så hvis vi som snuser ska betale så jævla mye for snus, og ikke kunne taa med gra sverige lengre ( ja dom har endret til max 5 bokser) ja då syns jeg det er på tide og lage alkohol så dyrt at det nesten blir umulig å drekke en gang per uke, og mye mye dyrere sukkerskatt og lage små små poser etc! 

Ska man straffe noen må andre ig straffes! På tide at feite får gå ned i vekt så staten må bruke mindre penger på disse! på lik linje som røyk og snus ! 

Anonymkode: 48d80...e77

Kanskje de kan begynne med nøytral, ensfarget innpakning på all sjokolade, ala snus? :ler:

Anonymkode: 70add...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...