Gå til innhold

Ernæringsfysiolog vil ha forbud mot store sjokoladeplater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg syns det høres mer ut som galskap og lite gjennomtenkt. For blir det bare salg av små sjokoladeplater så kjøper jo folk bare flere, ja hvis hun ikke har ønsker om å begrense antallet pr kunde da. Jeg tror ikke dette er noe hun får gjennomslag for. Hun mener det er for å beskytte de sårbare som ikke kan styre seg. Ærlig talt, når man er voksen så bestemmer man jo selv hvor mye sjokolade man vil ha. Og voksne burde kunne si nei til barna sine.  Man kan ikke ha forbud mot alt man ikke liker. Høres like dumt ut som hun som ville ha forbud mot sukkerspinnmaskin på kjøpesentere. Hva tenker andre her om et sånt forbud?

Anonymkode: bb02a...f82

Egentlig så er ikke mentaliteten så dum. Store sjokoladeplater er litt som ostepop og potetgull. Å ta en gir liksom ikke noe. Man må ha mange. Kan kjøpe en stor plate. Spiser den og føler at det var unødvendig. Hadde ikke kjøpt mange små. Hadde kjøpt 1 liten og vært ferdig med det. 

Anonymkode: af405...f8e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok det ville hatt en effekt på forbruket om standardstørrelsen på både sjokolade, snacks og brus ble redusert. To oppfattes automatisk som mer enn en, selv om mengden er den samme, og vil for mange medføre at man kjøper mindre. For egen del er jeg ganske sikker på at jeg kjøper mindre smågodt etter at Kiwi innførte små poser, det skal ofte ikke så mye til. Om forbud og regulering er veien å gå er en annen sak, men det ville nok virke.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha forbud mot rabatter om man kjøper flere. Feks 5 for 100, ta 3 betal for 2. denne typen opplegg på godteri. 

Anonymkode: a1a2b...7ec

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Toskeskap.

Hvorfor skal jeg som har viljestyrke nok til å ta 2 striper på en lørdag og så la resten av sjokoladen ligge i flere uker bli nektet i å kjøpe en stor plate eller 3 på salg  som er billigere enn å kjøpe flere små? Fordi andre må trykke i seg hver rute så fort de kommer innenfor husets fire vegger så skal det gå utover oss med selvkontroll?

For noe tull.

Anonymkode: 53b67...ca7

Av samme grunn vi har fartsgrenser og andre lover. Mye har kommet pga misbruk. Folkehelsen er faktisk viktig. Det er masse manipulering sol foregår i butikkene. Det er ikke noe som er tilfeldig plassert der, ei eller størrelsene på produkter. 

Anonymkode: a1a2b...7ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud er nok ikke veien å gå, folk må få mer kunnskap om helse og kosthold. Legene må ta mer tak i å være direkte med pasienter som overspiser og økningen i antall tilfeller diabetes type 2. Overspising er en lidelse, og folk trenger hjelp til å takle egne følelser, de trenger ikke forbud eller skamfordeling.

Anonymkode: be516...629

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Jeg er for! Disse gigantiske sjokoladeplatene er det ingen som trenger uansett, heller ikke de gigantiske smågodt-posene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ramona1970 skrev (4 minutter siden):

Jeg er for! Disse gigantiske sjokoladeplatene er det ingen som trenger uansett, heller ikke de gigantiske smågodt-posene.

De gigantiske godteriposene er grunnen til at jeg alltid kjøper for mye Candy King. De posene må jo romme sånn fire liter eller noe?

Anonymkode: 2ab59...063

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De gigantiske godteriposene er grunnen til at jeg alltid kjøper for mye Candy King. De posene må jo romme sånn fire liter eller noe?

Anonymkode: 2ab59...063

Jepp, det er strategi fra produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kommer ikke til å få gjennomslag for det uansett. Det er ikke akkurat store sjokoladeplater som er skyld i overvekt. 

Anonymkode: c8e7b...a62

Eh… 5-for-100 har faktisk skylden for min. Helt ærlig.

Anonymkode: 95179...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg syns det høres mer ut som galskap og lite gjennomtenkt. For blir det bare salg av små sjokoladeplater så kjøper jo folk bare flere, ja hvis hun ikke har ønsker om å begrense antallet pr kunde da. Jeg tror ikke dette er noe hun får gjennomslag for. Hun mener det er for å beskytte de sårbare som ikke kan styre seg. Ærlig talt, når man er voksen så bestemmer man jo selv hvor mye sjokolade man vil ha. Og voksne burde kunne si nei til barna sine.  Man kan ikke ha forbud mot alt man ikke liker. Høres like dumt ut som hun som ville ha forbud mot sukkerspinnmaskin på kjøpesentere. Hva tenker andre her om et sånt forbud?

Anonymkode: bb02a...f82

Fullstendig bak mål. Vi er ikke i USA hvor staten har alt ansvar for hva voksne mennesker foretar seg. Vi er faktisk frie selvstendige individer som kan ta egne valg. Ingen tvinger deg til å spise sjokolade. 

  • Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forbud er nok ikke veien å gå, folk må få mer kunnskap om helse og kosthold. Legene må ta mer tak i å være direkte med pasienter som overspiser og økningen i antall tilfeller diabetes type 2. Overspising er en lidelse, og folk trenger hjelp til å takle egne følelser, de trenger ikke forbud eller skamfordeling.

Anonymkode: be516...629

Hadde personlig hjulpet meg mye om ikke godteri var så jævla normalisert og lett tilgjengelig absolutt overalt. Og ALLTID på tilbud. Mener ikke at forbud er greia, altså, men vi har tatt helt av på det der med å kose seg. Og alt skal være så GODT.

Anonymkode: 95179...76c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen trenger store mengder kalorier. Tenk på idrettsfolk, tømmerhuggere og soldater, for å ta bare noen eksempler. Hvorfor hat mot sjokolade? Den inneholder proteiner. Hvorfor er folk så redde for sukker? Jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva hjelper vel dette når matindustrien tilsetter alt mulig rart i alt de produserer, som egentlig er opphavet til uforklarlig kluss med hormonene i kroppen og dermed fører til overvekt?

Anonymkode: 1a9e4...f31

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde personlig hjulpet meg mye om ikke godteri var så jævla normalisert og lett tilgjengelig absolutt overalt. Og ALLTID på tilbud. Mener ikke at forbud er greia, altså, men vi har tatt helt av på det der med å kose seg. Og alt skal være så GODT.

Anonymkode: 95179...76c

Du må lære å beherske deg da. Ingen som tvinger deg til å kjøpe selv om det er på tilbud.

Anonymkode: 53d3f...e2d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh… 5-for-100 har faktisk skylden for min. Helt ærlig.

Anonymkode: 95179...76c

Nei. Ikke skyld på produktet.

Problemet er at du kjøper og spiser dem  opp.

1 kg sjokolade er 5350 kcal. 

Anonymkode: e3368...573

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (46 minutter siden):

Bedre å forby ultraprossesert mat.

Og stenge Mc.Donalds og Burger King.

Egentlig kan vi bare forby sukkervarer, brus og chips. Ingenting av dette gir næring, er bare bortkastede kalorier og ressursene som er brukt for å lage det er massive.

vem hat sagt forby? her handler det om å lage mindre portioner slik at man begrenser og spise 40-60 gram per hode? Det finnes happy meals og små menyer på burgerking så at du faktiskt kan holde deg under 1000 kcal og bli mett. Syns det er stort + hvir jeg kan få kjøpt meg en 40 g chipspose +40 g sjokoladeplate også får det holde per et hode som kos! Isteden for å proppe i seg en jævla massa kcal eller la det ligge i skuffen og små spise.... Ja seff hvis 40-60 g poser og sjokoladeplater vil komme ja da må dem også være billigere.

Anonymkode: 48d80...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Egentlig så er ikke mentaliteten så dum. Store sjokoladeplater er litt som ostepop og potetgull. Å ta en gir liksom ikke noe. Man må ha mange. Kan kjøpe en stor plate. Spiser den og føler at det var unødvendig. Hadde ikke kjøpt mange små. Hadde kjøpt 1 liten og vært ferdig med det. 

Anonymkode: af405...f8e

samme her, må kaste masse snop gvar gang fordi det tar ikke stop. Og la det ligge i "skuffa" nej det funker ikke for meg. Spiser det opp innen kort tid! 

Anonymkode: 48d80...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt idiotisk. Man må ikke spise hele sjokoladen eller potetgullposen selv om man åpner den. Det er fult lov å knekke av fire ruter og legge den tilbake i skapet 🙈

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (14 minutter siden):

Fullstendig bak mål. Vi er ikke i USA hvor staten har alt ansvar for hva voksne mennesker foretar seg. Vi er faktisk frie selvstendige individer som kan ta egne valg. Ingen tvinger deg til å spise sjokolade. 

Ingen tvinge folk til å røyke heller, men røykeloven var en gavepakke til alle og enhver. 

Anonymkode: af405...f8e

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...