Gå til innhold

Jeg takler ikke hverdagen med jobb og familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi er begge i 100% jobb, og har ett barnehagebarn. Hun er 2,5år, og vi har nå hatt hverdagen med jobb og barnehage i snart ett år. Barnet er enkelt stort sett, en helt normal jente som stort sett er blid, og jobben min er ikke noe særlig krevende. Men jeg er utslitt..

Dagen er lagt opp sånn : jeg og datteren min står opp litt før kl06, og reiser til barnehagen kl07. Leverer 07:15, og er på jobb 07:45. Noen ganger trafikk og vanskelig å få parkering, så må helgardere på tiden. Har kontorjobb frem til 16. Mannen henter i barnehagen kl15, og prøver å ha middagen klar jeg til jeg hjemme ca 16:30. Middag, rydding, leking, kos, kveldsstell, legging. Så prepping for ny dag. Matpakker, legge frem klær, husarbeid, dusje. Og innen kl20 er jeg totalt utslitt. Eller, jeg er egentlig utslitt døgnet rundt. Føler meg helt ødelagt. Legger meg kl21 hver kveld. 

Prøver å ha lite planer i helgene. Får sove lenge ene dagen, mannen den andre. Den dagen mannen sover lenger, så legger jeg meg gjerne litt et par timer når han står opp. 

Har tatt prøver hos lege, men det er ingen funn som viser mangler. Prøver å spise ganske variert, men blir ofte litt godteri på kvelden. 
 

Det er vel ikke normalt å ikke takle en enkel hverdag med 1 barn så dårlig?? :( 

 

Anonymkode: 6f744...5a6

Har det på samme måten som deg. Det er hektisk hele tiden, føler at jeg ikke har kapasitet til å stå i den hverdagen jeg har. Selv er vi to voksne, deler på alt av ansvar. Vi har to barn. Jeg har også kontorjobb. Når helgen kommer er jeg helt utslitt og orker ingenting.  Det er ikke mer synd på meg enn andre. Tror de fleste har det nogenlunde som oss🙈

Anonymkode: 9e246...74a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer du å finne lykken i enkeltøyeblikkene?

En smilende 2-åring om morgenen og en rolig frokoststund? En god podcast i bilen på vei til jobb? Hyggelig lunsj eller en kaffepause med kollegaer? Et glass vin med mannen etter leggetid? Mulig en kaffe på senga på din sovemorgen før du starter dagen? 

Det virker som at du har hengt det opp i det som er stress. Så jeg mistenker at du bruker den rolige tiden du har i bilen om morgenen til å tenke på parkeringen som mulig ikke er der? 

Anonymkode: 55880...e3f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi er begge i 100% jobb, og har ett barnehagebarn. Hun er 2,5år, og vi har nå hatt hverdagen med jobb og barnehage i snart ett år. Barnet er enkelt stort sett, en helt normal jente som stort sett er blid, og jobben min er ikke noe særlig krevende. Men jeg er utslitt..

Dagen er lagt opp sånn : jeg og datteren min står opp litt før kl06, og reiser til barnehagen kl07. Leverer 07:15, og er på jobb 07:45. Noen ganger trafikk og vanskelig å få parkering, så må helgardere på tiden. Har kontorjobb frem til 16. Mannen henter i barnehagen kl15, og prøver å ha middagen klar jeg til jeg hjemme ca 16:30. Middag, rydding, leking, kos, kveldsstell, legging. Så prepping for ny dag. Matpakker, legge frem klær, husarbeid, dusje. Og innen kl20 er jeg totalt utslitt. Eller, jeg er egentlig utslitt døgnet rundt. Føler meg helt ødelagt. Legger meg kl21 hver kveld. 

Prøver å ha lite planer i helgene. Får sove lenge ene dagen, mannen den andre. Den dagen mannen sover lenger, så legger jeg meg gjerne litt et par timer når han står opp. 

Har tatt prøver hos lege, men det er ingen funn som viser mangler. Prøver å spise ganske variert, men blir ofte litt godteri på kvelden. 
 

Det er vel ikke normalt å ikke takle en enkel hverdag med 1 barn så dårlig?? :( 

 

Anonymkode: 6f744...5a6

Helt likt som vårt liv. Tror det er helt normalt jeg. 

Anonymkode: 2cdfe...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi er begge i 100% jobb, og har ett barnehagebarn. Hun er 2,5år, og vi har nå hatt hverdagen med jobb og barnehage i snart ett år. Barnet er enkelt stort sett, en helt normal jente som stort sett er blid, og jobben min er ikke noe særlig krevende. Men jeg er utslitt..

Dagen er lagt opp sånn : jeg og datteren min står opp litt før kl06, og reiser til barnehagen kl07. Leverer 07:15, og er på jobb 07:45. Noen ganger trafikk og vanskelig å få parkering, så må helgardere på tiden. Har kontorjobb frem til 16. Mannen henter i barnehagen kl15, og prøver å ha middagen klar jeg til jeg hjemme ca 16:30. Middag, rydding, leking, kos, kveldsstell, legging. Så prepping for ny dag. Matpakker, legge frem klær, husarbeid, dusje. Og innen kl20 er jeg totalt utslitt. Eller, jeg er egentlig utslitt døgnet rundt. Føler meg helt ødelagt. Legger meg kl21 hver kveld. 

Prøver å ha lite planer i helgene. Får sove lenge ene dagen, mannen den andre. Den dagen mannen sover lenger, så legger jeg meg gjerne litt et par timer når han står opp. 

Har tatt prøver hos lege, men det er ingen funn som viser mangler. Prøver å spise ganske variert, men blir ofte litt godteri på kvelden. 
 

Det er vel ikke normalt å ikke takle en enkel hverdag med 1 barn så dårlig?? :( 

 

Anonymkode: 6f744...5a6

Kan du kutte ned på litt husarbeid i ukedagene, og evt. bare ta det som må tas?

Hos oss er det stort sett slik: Jeg står opp 06.00/06.30 (kommer an på om det er tid for hårvask eller ikke) og mannen 06.30. Da er vi begge ferdige med oss selv til 07.00 hvor den ene vekker barnet og tar stell og påkledning mens den andre smører frokost. Datteren vår spiser frokost i barnehagen, og vi pleier å ta den i bilen. Vi er på veien 07.30, leverer og er på jobb 08.00-16.00 begge to. Etter henting er vi hjemme 16.30, og da lager en middag mens den andre er med barnet. Så spiser vi, og etter maten rydder den som ikke laget mat av, tar lett over kjøkkenbenken, setter evt. på en maskin og tar gulvet hvis det ble gris. Så slapper vi av litt med kos før natta 18.30.

En tar kveldsstell og legging, og den andre lufter hunden. Legging for oss er ikke så tidkrevende, hun har alltid vært en som kan legges i sengen, få en nattasang, også går vi ut. Mens hun sovner så setter vi på en klesvask hvis det trengs. Vi sorterer når vi kler av oss, så det er bare å kaste det inn.

Har heldigvis lite prepping for ny dag, så når barnet er lagt så er det "fri" til det en måtte ønske, om det er trening, tur, bare ligge på sofaen osv. Vi tar selvsagt vasking ved behov, men det holder seg stort sett greit til å ta et større jafs en helgedag. Det er altså ikke skinnende rent hos oss hele tiden, men det er ikke uhygienisk heller😅

Jeg legger meg stort sett kl 23, så har jo noen timer mer enn deg på kvelden, men for meg er det nok søvn.

Anonymkode: 76c65...88c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme meg helskinnet gjennom familiehverdagene og stresset må jeg innimellom ha en pustepause. Jeg har en venninne som også er i småbarnsfasen. Fire ganger i året tar vi oss en storbyhelg, på hotell, i en by i Norge eller utlandet. Det er alltid en tur å glede seg til, eller planleggingen av en ny tur. Jeg setter av litt av lønna mi til dette hver måned, på en sparekonto.

Da drikker vi masse øl, går på teater, deler en pakke sigaretter som vi smugrøyker på gjennom helga, ligger på hotellrommet og spiser snop og ser på film, og det er virkelig som et spa for sjelen. Gir mannen min beskjed om at jeg har fri og kun vil kontaktes dersom det er noe viktig. Anbefales veldig, hvis du har noen å reise med. Når jeg kommer hjem fra disse helgene er det godt å se familien igjen, og jeg er klar for noen måneder til med A4-familiestress-livet.

Mannen min reiser også bort på helgeturer i ny og ne.

Ellers blir det bedre om noen år. De gyldne årene kommer snart der barna klarer mer selv, begynner på skolen, du får pustet litt mer ut. Før tenåringsh*lvetet tar til..... :)

Anonymkode: 4b069...736

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgevask var vel noe man drev med på 80-tallet? Bare å kutte ut med en gang. Skaff deg en robotstøvsuger om du ikke allerede har en, og senk terskelen for hva som er akseptabelt nivå av rot og skitt. Småbarnsfamilier trenger ikke strøkne hjem til enhver tid.

Anonymkode: 39659...317

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi er begge i 100% jobb, og har ett barnehagebarn. Hun er 2,5år, og vi har nå hatt hverdagen med jobb og barnehage i snart ett år. Barnet er enkelt stort sett, en helt normal jente som stort sett er blid, og jobben min er ikke noe særlig krevende. Men jeg er utslitt..

Dagen er lagt opp sånn : jeg og datteren min står opp litt før kl06, og reiser til barnehagen kl07. Leverer 07:15, og er på jobb 07:45. Noen ganger trafikk og vanskelig å få parkering, så må helgardere på tiden. Har kontorjobb frem til 16. Mannen henter i barnehagen kl15, og prøver å ha middagen klar jeg til jeg hjemme ca 16:30. Middag, rydding, leking, kos, kveldsstell, legging. Så prepping for ny dag. Matpakker, legge frem klær, husarbeid, dusje. Og innen kl20 er jeg totalt utslitt. Eller, jeg er egentlig utslitt døgnet rundt. Føler meg helt ødelagt. Legger meg kl21 hver kveld. 

Prøver å ha lite planer i helgene. Får sove lenge ene dagen, mannen den andre. Den dagen mannen sover lenger, så legger jeg meg gjerne litt et par timer når han står opp. 

Har tatt prøver hos lege, men det er ingen funn som viser mangler. Prøver å spise ganske variert, men blir ofte litt godteri på kvelden. 
 

Det er vel ikke normalt å ikke takle en enkel hverdag med 1 barn så dårlig?? :( 

 

Anonymkode: 6f744...5a6

Kutte ned på jobben er utelukket ja. check.

Er du sliten, blir det sikkert litt ferdigpizza her og der, eller hva? Hva med å ta skikkelig tak i kostholdet? Selv om prøver hos legen ser normalt ut, så er kanskje ditt vitaminnivå lavt for din kropp. Vi er jo unike. 

Det letteste i deres tilfelle er jo å kutte ut sukker, og feks være mer ute. Spise mer fisk og mer grønnsaker enn før. Drikke masse vann og sove mer. 

Jeg har over jula følt meg som en zombie, og det mest utmattende har vært å måtte dra på butikken om kvelden. Tenke strategisk på hva vi trenger å handle..Med en gang jeg spiste fisk og grønnsaker hver dag så ble det andre saker. Det skal jeg love deg! plutselig var det ikke så tungt å shine leiligheten på en søndag. Eller gå på butikken om kvelden. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse årene er tøffe for mange. Du er heldig som har en mann som kan hente og begynne på middag. Jeg måtte ofte hente også og vi var ikke hjemme før 1630-1700. Lag en avtale hjemme at du kan gå ut på tur eller trene 1-2 ganger i uka og han det samme. Det er slitsomt men fysisk aktivitet hjelper for meg. 

Anonymkode: c3e1e...a8a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% alene med barnet mitt, og kjenner mange aleneforeldre. Prøv å se for deg hverdagen din med kun 1 forelder, og så kan du puste lettet ut og slutte å klage på å være sliten. 

Anonymkode: 34f41...631

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er 100% alene med barnet mitt, og kjenner mange aleneforeldre. Prøv å se for deg hverdagen din med kun 1 forelder, og så kan du puste lettet ut og slutte å klage på å være sliten. 

Anonymkode: 34f41...631

Enhver situasjon er personlig.

Det blir som at jeg skal si til deg at du bør sveve på en sky av lykke hver dag, og aldri klage. Fordi du har fått barn (noe mange ikke klarer), fordi du har tak over hodet og mat på bordet (noe mange småbarnsforeldre i verden ikke har). 

Da står vi igjen med veldig få mennesker på denne kloden som har lov til å gå gjennom en krevende periode i sitt liv. 

Anonymkode: 55880...e3f

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er 100% alene med barnet mitt, og kjenner mange aleneforeldre. Prøv å se for deg hverdagen din med kun 1 forelder, og så kan du puste lettet ut og slutte å klage på å være sliten. 

Anonymkode: 34f41...631

Ja, å be folk om å slutte og klage og ta seg sammen har alltid vært hjelpsomt for å få folk til å føle seg bedre. 

Anonymkode: dbc8c...426

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører mange sier dette er «helt vanlig», men jeg synes ikke dette høres helt vanlig ut. Vanligvis blir ting veldig mye lettere når ungen bikker 2. Jeg reagerer spesielt på at du skriver at barnet våkner 2-7 ganger hver natt?? Da er det jo ikke rart du er utslitt kjære deg, når skal du liksom være i dyp søvn og få litt skikkelig restitusjon?

Hva er det som gjør at hun våkner så mye? Bortsett fra når hun er syk da. Er det noe som kan løses? Barn på 2.5 sover stort sett natten igjennom. 

Anonymkode: 636ad...af8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som ett slitsomt rutineliv må vel bli bedre med årene ? samfunnet burde tilrettelegge bedre 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kontrollsamfunnet vi har som er hovedårsaken til at folk ikke klarer å slappe av. Vi er oppslukt av å være perfekte sett utenifra. Det er neppe sunt. Vi er mennesker og må få lov til å ikke ha alt perfekt rundt oss. Å ha litt slack med seg selv gjør alle mye mer glad.

Endret av frivis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt for mange og ikke sunt tror jeg for barna. De blir utsatt for mye stress og i tillegg slitne foreldre som nesten ikke har tid til å sette seg ned med dem mer. Barn som er i bhg fra 07-17 og får kun ett par timer med foreldra 5 dager i uka, ja jeg vet ikke hvem det er som mener at dette er bra. Før i tiden var det normalen at en av foreldra ( gjerne mor) jobbet redusert eller var hjemmeværende. De hadde en litt lettere hverdag hvor det ble sett på som utenkelig at begge jobba fullt. Jeg kjente til mange familier der fars inntekt var nok, og de hadde «normale» jobber. Så det er hvordan det er lagt opp i dag som er problemet, ikke de slitne foreldra. De har strekt strikken så langt at for mange ryker den. Mye sykemeldinger tror jeg på småbarnsforeldre. Mange reddes av besteforeldre som må stille opp, som jeg også mener blir feil. Pensjonister som må stille opp i en slags ekstrajobb for at barn og barnebarn skal få til hverdagen. Er det riktig? 
 

Nei men sånn vil de ha det. Dere har sikkert stått flere år i arbeidslivet før barn mange av dere. Skattet til felleskassa. At dere tar sykemelding i perioder er vel ingen skam, hvis det forhindrer totalt utbrenthet. Når barna blir større blir ting lettere. Kjipt å dra på seg langvarig utbrenthet fordi enkelte mener ingen skal sykemelde seg. Jo visst faen skal folk det hvis hverdagen er for tøff. Er derfor vi gir bort 1/3 av lønna vår, så vi kan sykemelde oss 

Anonymkode: cbe9e...bcd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette blir bedre om dere får mer søvn. Det vil nok uansett hjelpe når barnet er litt større. Men å bli vekket 7 ganger hver natt er tortur. Kan dere prøve å gjøre noe med soverutiner. 
 

Må du levere så tidlig hver dag? Mulig at dere bytter på å levere? Muligheter fir fleksitid? Hvis dere hadde kunnet stå opp bittelitt senere, hadde det kanskje hjulpet noe. 
 

Senk krav til hus og hjem. Hvorfor bruke så mye av energien på husarbeid. Hvem gleder du med det? 
 

Anonymkode: 399f6...d6c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mangel på skikkelig søvn. Ikke bra å våkne så mange ganger i løpet av natta over lengre tid.

Jeg og mannen byttet på og sove på gjesterommet i periodene ungen våknet mye. Jeg fikk meg en god natt søvn annehver natt. Det hjalp mye. 

Anonymkode: 5710a...92c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er ment for å være hjemme med barnet. Skaff deg en rik mann eller en som kan forsørge deg og familien på bekostning av at levestandarden går ned. 

Anonymkode: 229c6...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...