Gå til innhold

Jeg takler ikke hverdagen med jobb og familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er begge i 100% jobb, og har ett barnehagebarn. Hun er 2,5år, og vi har nå hatt hverdagen med jobb og barnehage i snart ett år. Barnet er enkelt stort sett, en helt normal jente som stort sett er blid, og jobben min er ikke noe særlig krevende. Men jeg er utslitt..

Dagen er lagt opp sånn : jeg og datteren min står opp litt før kl06, og reiser til barnehagen kl07. Leverer 07:15, og er på jobb 07:45. Noen ganger trafikk og vanskelig å få parkering, så må helgardere på tiden. Har kontorjobb frem til 16. Mannen henter i barnehagen kl15, og prøver å ha middagen klar jeg til jeg hjemme ca 16:30. Middag, rydding, leking, kos, kveldsstell, legging. Så prepping for ny dag. Matpakker, legge frem klær, husarbeid, dusje. Og innen kl20 er jeg totalt utslitt. Eller, jeg er egentlig utslitt døgnet rundt. Føler meg helt ødelagt. Legger meg kl21 hver kveld. 

Prøver å ha lite planer i helgene. Får sove lenge ene dagen, mannen den andre. Den dagen mannen sover lenger, så legger jeg meg gjerne litt et par timer når han står opp. 

Har tatt prøver hos lege, men det er ingen funn som viser mangler. Prøver å spise ganske variert, men blir ofte litt godteri på kvelden. 
 

Det er vel ikke normalt å ikke takle en enkel hverdag med 1 barn så dårlig?? :( 

 

Anonymkode: 6f744...5a6

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå ned i stilling en periode? 

Anonymkode: 88001...6f1

Det er økonomisk vanskelig dessverre :( 

Anonymkode: 6f744...5a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hva slags forventninger en har hatt til det å få barn.
Er en vant til å ha god tid til seg sjøl så blir det tøft  i en periode ja, men hvor flink er en til å sette seg sjøl til side i en periode i livet ? 

Anonymkode: 9b094...01c

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover du om natten eller våkner barnet mye? Får du litt egentid innimellom? Noe du liker å gjøre eller treffe venner eller trene litt eller noe? Er dere mye syke? 

Kan være du er litt fanget i en daglig tralt der alle dager blir like og det blir lite tid til deg. Kan du innimellom dra ut litt en kveld/ettermiddag eller en helgedag mens mannen tar barnet? Hva med å høre på musikk eller lydbok mens du gjør husarbeid. For meg hjelper det å få litt tid til lystbetonte ting. Men jeg legger meg og gjerne før 22 altså. 

Anonymkode: dbc8c...426

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi er begge i 100% jobb, og har ett barnehagebarn. Hun er 2,5år, og vi har nå hatt hverdagen med jobb og barnehage i snart ett år. Barnet er enkelt stort sett, en helt normal jente som stort sett er blid, og jobben min er ikke noe særlig krevende. Men jeg er utslitt..

Dagen er lagt opp sånn : jeg og datteren min står opp litt før kl06, og reiser til barnehagen kl07. Leverer 07:15, og er på jobb 07:45. Noen ganger trafikk og vanskelig å få parkering, så må helgardere på tiden. Har kontorjobb frem til 16. Mannen henter i barnehagen kl15, og prøver å ha middagen klar jeg til jeg hjemme ca 16:30. Middag, rydding, leking, kos, kveldsstell, legging. Så prepping for ny dag. Matpakker, legge frem klær, husarbeid, dusje. Og innen kl20 er jeg totalt utslitt. Eller, jeg er egentlig utslitt døgnet rundt. Føler meg helt ødelagt. Legger meg kl21 hver kveld. 

Prøver å ha lite planer i helgene. Får sove lenge ene dagen, mannen den andre. Den dagen mannen sover lenger, så legger jeg meg gjerne litt et par timer når han står opp. 

Har tatt prøver hos lege, men det er ingen funn som viser mangler. Prøver å spise ganske variert, men blir ofte litt godteri på kvelden. 
 

Det er vel ikke normalt å ikke takle en enkel hverdag med 1 barn så dårlig?? :( 

 

Anonymkode: 6f744...5a6

Det er helt normalt. Kjenner ingen småbarnsforeldre som ikke er helt utslitt hver dag.  Jeg var sliten hele småbarnsperioden. Har 3 tette, men jeg var like sliten da jeg bare hadde en. 

Anonymkode: bd812...8cb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er økonomisk vanskelig dessverre :( 

Anonymkode: 6f744...5a6

Da får du dra ned skuldrene, droppe så mye vask, bestille mat på døra og trene litt. Det er ingen grunn til at to voksne skal slite seg ut med ett barn. Gå litt i deg selv. 

Anonymkode: 88001...6f1

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde situasjon lik din så la jeg meg 1830 hver dag. Var likevel ikke opplagt.

Anonymkode: 2d631...871

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokså normalt å være sliten av en hverdag med barn. Mange er det. Men det krever en innsats i å kutte noe; kan du ikke gå ned i stilling fx 20% en periode hvis dere kutter andre kostnader? Man kan finne sløsing av penger her og der, enten på strømmetjenester eller cola, hvis man virkelig ønsker å prioritere. Kan dere kjøpe dere hjelp med noe? Fx vaskehjelp. Kan dere få barnevakt mer? Kan dere <fyll inn>? Det som fungerer for en familie, fungerer ikke for en annen nødvendigvis, men dere må finne ut hvor dere skal gi og ta for å få mer overskudd. 

Anonymkode: a9510...559

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å ta noen pustepauser/"me time" i løpet av dagen? Jeg er alene med en 1-åring og prøver å tenke f.eks. på husarbeid som litt me time isteden for bare slit. Jeg finner en bra podcast og tar meg god tid. Jeg er sjelden ferdig med dagens plikter før 21.30, og klarer aldri å legge meg før 23 😂 men jeg bruker også tiden til jobb på å høre på bra musikk, nyter å drikke varm kaffe på jobb, og tar meg noen pauser på sofaen hvis ungen leker på gulvet (da er det snakk om 1 minutt eller to hvor jeg observerer ungen). Prøver å glede meg så mye over å være sammen med barnet som mulig. Jeg jobber også bare 85% da, kjører harde prioriteringer og bor i en liten toroms for å få det til. Men litt "mindfulness" eller å tenke annerledes på hverdagssituasjonene har gjort det litt bedre for meg. Prøv å nyte ting du ikke har tenkt på at du kan nyte før! 

Anonymkode: 03949...4e6

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt normalt. Kjenner ingen småbarnsforeldre som ikke er helt utslitt hver dag.  Jeg var sliten hele småbarnsperioden. Har 3 tette, men jeg var like sliten da jeg bare hadde en. 

Anonymkode: bd812...8cb

Det er faktisk til hjelp å høre at flere føler det samme, for da føler jeg meg ikke SÅ ubrukelig 😔 Takk for at du deler!! Ts

Anonymkode: 6f744...5a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da får du dra ned skuldrene, droppe så mye vask, bestille mat på døra og trene litt. Det er ingen grunn til at to voksne skal slite seg ut med ett barn. Gå litt i deg selv. 

Anonymkode: 88001...6f1

Jeg er en generelt stressa person ja.. jeg klarer ikke å legge meg før ting er i orden hjemme, søndagen brukes til helgevask, og huset skal være i orden hver dag. Kunne nok sikkert hatt litt lavere krav til sånt… ts

Anonymkode: 6f744...5a6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sover du om natten eller våkner barnet mye? Får du litt egentid innimellom? Noe du liker å gjøre eller treffe venner eller trene litt eller noe? Er dere mye syke? 

Kan være du er litt fanget i en daglig tralt der alle dager blir like og det blir lite tid til deg. Kan du innimellom dra ut litt en kveld/ettermiddag eller en helgedag mens mannen tar barnet? Hva med å høre på musikk eller lydbok mens du gjør husarbeid. For meg hjelper det å få litt tid til lystbetonte ting. Men jeg legger meg og gjerne før 22 altså. 

Anonymkode: dbc8c...426

Jeg blir fortsatt vekket litt på nettene ja, fra 2-7 ganger hver natt. Man blir jo faktisk ganske ødelagt av det :) 

Og ja, både jeg og vesla har vært MYE syke helt fra september. Det hjelper ikke akkurat det heller. 
 

Takk for gode innspill. Skal prøve å se om jeg finner på noen smutthull i hverdagen ❤️

Anonymkode: 6f744...5a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir fortsatt vekket litt på nettene ja, fra 2-7 ganger hver natt. Man blir jo faktisk ganske ødelagt av det :) 

Og ja, både jeg og vesla har vært MYE syke helt fra september. Det hjelper ikke akkurat det heller. 
 

Takk for gode innspill. Skal prøve å se om jeg finner på noen smutthull i hverdagen ❤️

Anonymkode: 6f744...5a6

Tar ikke far barnet om natta? 

Anonymkode: a9510...559

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er økonomisk vanskelig dessverre :( 

Anonymkode: 6f744...5a6

Men ikke umulig??

Anonymkode: c8260...d85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klarer du å ta noen pustepauser/"me time" i løpet av dagen? Jeg er alene med en 1-åring og prøver å tenke f.eks. på husarbeid som litt me time isteden for bare slit. Jeg finner en bra podcast og tar meg god tid. Jeg er sjelden ferdig med dagens plikter før 21.30, og klarer aldri å legge meg før 23 😂 men jeg bruker også tiden til jobb på å høre på bra musikk, nyter å drikke varm kaffe på jobb, og tar meg noen pauser på sofaen hvis ungen leker på gulvet (da er det snakk om 1 minutt eller to hvor jeg observerer ungen). Prøver å glede meg så mye over å være sammen med barnet som mulig. Jeg jobber også bare 85% da, kjører harde prioriteringer og bor i en liten toroms for å få det til. Men litt "mindfulness" eller å tenke annerledes på hverdagssituasjonene har gjort det litt bedre for meg. Prøv å nyte ting du ikke har tenkt på at du kan nyte før! 

Anonymkode: 03949...4e6

Jeg er generelt en lettstressa person, så er ikke flink til å senke skuldrene selv om det er øyeblikk jeg kan. Har en veldig fin jobb, hvor det er rom for en kaffekopp og lytting til musikk, men jeg gjør det sjelden. Men tiden med datteren min er jeg flink til å nyte heldigvis. Det er all in på henne på ettermiddagen, og vi koser oss alltid sammen❤️

 

85% jobb og alene med en liten er dødsbra! 👏🏻 Flink er du!!

ts

Anonymkode: 6f744...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tar ikke far barnet om natta? 

Anonymkode: a9510...559

Joda, men jeg våkner først, og må sparke han ut av senga. Våkner gjør jeg uansett!

Anonymkode: 6f744...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, men jeg våkner først, og må sparke han ut av senga. Våkner gjør jeg uansett!

Anonymkode: 6f744...5a6

Da får han ligge på rommet med henne noen netter, og du et annet sted, så du får hvile :) 

Anonymkode: a9510...559

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut dessverre. Det hjelper når også den yngste har nådd skolealder, da kan man skimte ett opplagt lys i tunnelen av og til, som kommer nærmere og nærmere :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du generelt mye tankekjør i hodet? 

Det har jeg. 

Vi har ett barn på 2,5 år og jeg føler også at jeg er sliten hele tiden. Blir ofte syk (verre enn barnet) og de finner ingen mangler. Men jeg sliter litt med søvn etter 2 år med masse oppvåkninger og sover generelt dårlig etter kl. 03 på natta. Barnet står opp 0430 💃🎉 Har også mye tanker i hodet som kommer av stress - om alt som burde gjøres. Så er det mye dårlig samvittighet. Middagen ble ikke akkurat kjempesunn idag heller, ble litt mye skjermtid, det er rotete og jeg burde ha vasket. Glemte nye klær til barnehagen, bleier. Ups ikke fått trent på 1 måned. Egenmelding igjen fordi enten jeg eller barnet er sykt. Finner alltid noe å kritisere når det angår meg selv. 

Tror det er mye av energityven hos meg iallefall..

Anonymkode: 4e70c...d5f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...