Gå til innhold

Jeg takler ikke hverdagen med jobb og familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

pautina skrev (Akkurat nå):

Høres helt normalt ut dessverre. Det hjelper når også den yngste har nådd skolealder, da kan man skimte ett opplagt lys i tunnelen av og til, som kommer nærmere og nærmere :)

Det er fint å lese at det ikke er unormalt i det minste ❤️

Anonymkode: 6f744...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker du kanskje blir ekstra sliten av at alle dager er like? Kan du og far bytte på å legge barnet, så kan den andre gå seg en liten tur? Tror du får mer overskudd av å få beveget deg litt. 

Jeg har også vurdert å ta ut en fridag her og der hvor du kun gjør noe hyggelig som å dra på spa eller kino eller bare sove.

Anonymkode: 3a9c6...cb6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi er begge i 100% jobb, og har ett barnehagebarn. Hun er 2,5år, og vi har nå hatt hverdagen med jobb og barnehage i snart ett år. Barnet er enkelt stort sett, en helt normal jente som stort sett er blid, og jobben min er ikke noe særlig krevende. Men jeg er utslitt..

Dagen er lagt opp sånn : jeg og datteren min står opp litt før kl06, og reiser til barnehagen kl07. Leverer 07:15, og er på jobb 07:45. Noen ganger trafikk og vanskelig å få parkering, så må helgardere på tiden. Har kontorjobb frem til 16. Mannen henter i barnehagen kl15, og prøver å ha middagen klar jeg til jeg hjemme ca 16:30. Middag, rydding, leking, kos, kveldsstell, legging. Så prepping for ny dag. Matpakker, legge frem klær, husarbeid, dusje. Og innen kl20 er jeg totalt utslitt. Eller, jeg er egentlig utslitt døgnet rundt. Føler meg helt ødelagt. Legger meg kl21 hver kveld. 

Prøver å ha lite planer i helgene. Får sove lenge ene dagen, mannen den andre. Den dagen mannen sover lenger, så legger jeg meg gjerne litt et par timer når han står opp. 

Har tatt prøver hos lege, men det er ingen funn som viser mangler. Prøver å spise ganske variert, men blir ofte litt godteri på kvelden. 
 

Det er vel ikke normalt å ikke takle en enkel hverdag med 1 barn så dårlig?? :( 

 

Anonymkode: 6f744...5a6

Hva mener du med lek, kos, kveldsstell og legging?

Lek og kos bør kanskje falle litt naturlig? 

Kveldsstell,  bytte bleie, pusse tennene og ta på pysj er jo ikke så mye... bading trenger man ikke hver dag på vinteren.  Klipper negler på hender og tær en gang i uke... hår så små har det best med ganske kort lettstelt klipp.

Anonymkode: 3f6bd...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre når barnet blir eldre og søvnen deres blir mer uforstyrret. Mannen din kan sikkert også bidra mer. Egentlig kan han stå opp tidlig hele helgen siden du tar alt på nettene. 

Prøv å se om det er noe som kan gjøre for at barnet ikke våkner så mange ganger om natten. 

Anonymkode: 4a205...5c8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir fortsatt vekket litt på nettene ja, fra 2-7 ganger hver natt. Man blir jo faktisk ganske ødelagt av det :) 

Og ja, både jeg og vesla har vært MYE syke helt fra september. Det hjelper ikke akkurat det heller. 
 

Takk for gode innspill. Skal prøve å se om jeg finner på noen smutthull i hverdagen ❤️

Anonymkode: 6f744...5a6

Jeg tror du har svaret ditt akkurat der. Det må tære så sinnsykt på når du får så mye uavbrutt søvn. Det betyr at kroppen produserer mer av kortisol (stresshormoner som kroppen helst skal ha pause fra om natten) og mindre av velværehormonet serotonin som lager søvnhormonet melatonin. Og med lite søvn og mer produksjon av kortisol så får man svekket immunforsvar. 

Jeg er sliten jeg også, med 100% turnusjobb, to barn under fire, moderat i grensen til alvorlig depresjon samt mye angst. MEN til tross for dette så kommer jeg meg gjennom dagene uten at all lufta går ut av meg. Det er de dagene jeg kanskje bare får et par timer søvn at alt går til helvete. Samboer og jeg har en baby som kun har et par oppvåkninger på natt og vi bytter på å avlaste hverandre. Han tar mer nattevåk fordi han har større kapasitet enn meg. Så vi deler ikke jevnt 50/50 men etter hvem som trenger det her og nå. 

Du MÅ sove mer sammenhengende. Avtal med mannen din på forhånd at han tar alle oppvåkninger i ukedagene f. Eks og du tar i helgen. Det går ikke an å "hente seg inn" ved å sove litt lenger på helg. Det er søvnbehovet her og nå som gjelder. På samme måte som med barn og oppmerksomhet. Du kan ikke hente inn det tapte av oppmerksomhet ved å gjøre masse gøy i helgene. Det er alle de små øyeblikkene i hverdagen som gjør barnet glad og trygg. Det er basale behov. 

❤️

Anonymkode: ecf95...eef

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du dvitamin nå på vinteren? Det gjør underverker for min energi. 

 

Og jeg tenker kanskje at noe kan tilskrives den drastiske endringen livet som forelder er. Man står opp, så frokost, barnehage, jobb, hente, middag, legging og så repeat. Det er lett å bli sliten av det. Og det er svært lurt å få seg pauser fra den endeløse sirkelen. Enten ved at dere tar noen kvelder alene  eller ved å få barnevakt slik at dere kan være sammen. 

 

Nattevåk er grusomt. Vi delte oss i perioder. Én sov med barnet, den andre på et annet rom. Hvis mannen din er like treig med å våkne som min, så anbefaler jeg deg å sove med ørepropper. Det hjalp meg.

 

 

Men vit at det blir bedre!  Og ta tran! 

Anonymkode: e0fd0...1c9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo en hel haug med enkle tiltak å gjøre. Tenk så heldig å være to. 

Anonymkode: 88001...6f1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg blir fortsatt vekket litt på nettene ja, fra 2-7 ganger hver natt. Man blir jo faktisk ganske ødelagt av det :) 

Og ja, både jeg og vesla har vært MYE syke helt fra september. Det hjelper ikke akkurat det heller. 
 

Takk for gode innspill. Skal prøve å se om jeg finner på noen smutthull i hverdagen ❤️

Anonymkode: 6f744...5a6

Har vært samme situasjon her. Jeg følte meg stort sett syk fra barnehagestart til mai . Var en og annen dag innimellom der jeg følte meg opplagt. Dette barnehageårer har vært littegrann bedre + at vi sover bedre. Å bli vekket hele tiden sliter jo og på. Mulig noen takler det bedre enn andre, men jeg trenger ihvertfall nok søvn for å føle meg bra. Så du er definitivt ikke alene. Jeg var og hos legen og tok blodprøver i fjor. Da sa legen at hun godt kunne ta blodprøver, lek at trøttheten min nok skyldtes at jeg hadde en ettåring 😂

 I tillegg til de første tipsene mine så tror jeg det er lurt å fokusere på de gode periodene og øyeblikkene og ellers tenke at det blir bedre når søvnen faller mer på plass. Og ikke være så hard mot seg selv fordi man er sliten. Hvis du får det til, prøv å senke skuldrene og senke standarden litt. Både til ryddighet og til å være en perfekt forelder. Vi samsover feks fordi alle sover bedre da selv om man forventes å få barnet på eget rom. Bare se hva som fungerer for dere. Kanskje dere kan gjøre noe for å få bedre søvn? Lykke til!

Anonymkode: dbc8c...426

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

 

Kveldsstell,  bytte bleie, pusse tennene og ta på pysj er jo ikke så mye... 

Anonymkode: 3f6bd...5f2

Spørs hvor samarbeidsvillig barn man har det 😅

Anonymkode: dbc8c...426

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er begge i 100% jobb, og har ett barnehagebarn. Hun er 2,5år, og vi har nå hatt hverdagen med jobb og barnehage i snart ett år. Barnet er enkelt stort sett, en helt normal jente som stort sett er blid, og jobben min er ikke noe særlig krevende. Men jeg er utslitt..

Dagen er lagt opp sånn : jeg og datteren min står opp litt før kl06, og reiser til barnehagen kl07. Leverer 07:15, og er på jobb 07:45. Noen ganger trafikk og vanskelig å få parkering, så må helgardere på tiden. Har kontorjobb frem til 16. Mannen henter i barnehagen kl15, og prøver å ha middagen klar jeg til jeg hjemme ca 16:30. Middag, rydding, leking, kos, kveldsstell, legging. Så prepping for ny dag. Matpakker, legge frem klær, husarbeid, dusje. Og innen kl20 er jeg totalt utslitt. Eller, jeg er egentlig utslitt døgnet rundt. Føler meg helt ødelagt. Legger meg kl21 hver kveld. 

Prøver å ha lite planer i helgene. Får sove lenge ene dagen, mannen den andre. Den dagen mannen sover lenger, så legger jeg meg gjerne litt et par timer når han står opp. 

Har tatt prøver hos lege, men det er ingen funn som viser mangler. Prøver å spise ganske variert, men blir ofte litt godteri på kvelden. 
 

Det er vel ikke normalt å ikke takle en enkel hverdag med 1 barn så dårlig?? :( 

 

Anonymkode: 6f744...5a6

Har dessverre ikke noen råd, vil bare si at det høres dødsslitsom ut og sende deg en styrkeklem. Har lest at du ikke kan gå ned i stilling, og for meg virker det som eneste mulighet. Det er så utrolig kjipt at samfunnet er lagt opp sånn. Synes du begynner fryktelig tidlig. Har du mulighet til å busse til jobb, så du slipper å stresse med parkering?

Jeg er så heldig å ha hjemmekontor, og får ofte gjort litt husarbeid under arbeidstiden. Hadde jeg ikke kunnet jobbe hjemme, tror jeg ikke jeg hadde skaffet barn. Kan du ta en prat med sjefen og be om et par dagers hjemmekontor? Det kan gjøre underverk!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat likt ut som det er hos oss! Så du er ikke alene, om det er noen trøst!

Vi er begge slitne hele tiden. Jeg grubler og tenker mye, og sliter med å sovne igjen når jeg våkner på natta (barnet på 3,5 våkner stort sett hver natt fortsatt).
 

Vi er allerede ganske laid back på husarbeid, tar kjøkkenet daglig, men ellers får det flyte litt.

Det jeg synes kan hjelpe er å tvinge oss ut å gjøre noe i helgene - dra i svømmehallen/trampolineparken/på besøk til noen i barnehagen, selv om vi ikke har ork/lyst egentlig. 

Tror rett og slett vi er mennesker som blir fort utmattet av krav hjemme og på jobb. Siden vi fikk barn har jeg vært sykemeldt i flere runder pga utmattelse - nå er jeg inne i behandling på dps og håper det skal hjelpe meg med å klare å finne balanse i hodet og livet. Om du tenker noe psykisk kan ligge bak, så kanskje ta en prat med legen om muligheten for hjelp?

Og om du har mulighet til å sove et annet sted i hjemmet noen netter, så kan noen netter uforstyrret søvn alene gjøre underverker! Jeg sover innimellom på gjesterommet - for her er det akkurat som hos dere; jeg er den som våkner først av barnet og må sparke mannen ut av senga for at han skal gå inn til henne. 

Anonymkode: 1a274...d24

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du nok mosjon? Det er viktig å holde seg i god form for å orke alt.

Anonymkode: 4385f...2dd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en generelt stressa person ja.. jeg klarer ikke å legge meg før ting er i orden hjemme, søndagen brukes til helgevask, og huset skal være i orden hver dag. Kunne nok sikkert hatt litt lavere krav til sånt… ts

Anonymkode: 6f744...5a6

Der har du det. Du er sikkert "på" hele tiden. Lær deg å koble ut, legg vekk telefonen og les en bok, se ut vinduet, gå deg en tur i frisk luft UTEN pod. Hjernen trenger pauser. 

Anonymkode: 1a88f...8a5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mamma til 3, tenker at du kanskje må senke kravene og forventningene til både deg selv og livet rundt? Toro middager funker godt nok,huset trenger ikke å skinne og prøv å legg dårlig samvittighet bort. Ting er ofte bra nok som de er og de samme er du!  Å en siste ting-hold deg langt unna mammapoliti og tullete bloggere som bare forteller solskinnshistorier å får andre til å ikke føle seg bra nok. 

Anonymkode: de708...2ef

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er en generelt stressa person ja.. jeg klarer ikke å legge meg før ting er i orden hjemme, søndagen brukes til helgevask, og huset skal være i orden hver dag. Kunne nok sikkert hatt litt lavere krav til sånt… ts

Anonymkode: 6f744...5a6

Helgevask? Det har vi ikke hatt på mange år 😅 Her vaskes det flekker når vi ser de, drar over gulvet når det trengs (gjerne 38 ganger en lørdag, og 0 ganger påfølgende dager) og ting er på halv tolv. Du må jo seriøst senke lista litt! Har man små barn så skal det litt til å ha energi til alt sånt. :) Om fem år, hva er du glad du brukte tid på da? At du vasket hver søndag, og stresset hver ettermiddag? Og kunne være stolt over rent hjem? Eller hadde du vært mer lykkelig om du kunne se tilbake på kvalitetstid med mann og barn, kos på ettermiddagen, en bok i sofaen og søndagsturer i skogen? 

Velg med hjertet ❤️ At du hadde rent hus med småbarn hjemme er ikke det du er takknemlig for når du ligger for døden. 

(Og for å være morbid: Et par ganger i uka ser jeg for meg hvordan jeg ville levd kommende dag eller uke, hvis jeg hadde fått vite at jeg skulle dø. Bare for å få et lite perspektiv på hva som er viktig for meg, og for familien min.)

Anonymkode: 303a7...463

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i dette. Vi har tre barn, men bare ett barn som er stort nok til å må kjøres på fritidsaktiviteter og besøk osv. Jeg var like sliten og følte jeg hadde like my oppgaver da jeg bare hadde ett barn. Så sånn sett vet jeg ikke om antall barn spiller så mye inn. Da jeg hadde ett barn synes jeg det var kjempestrevsomt, mens nå som jeg har tre kan jeg se på de med ett og tenke at det må være deilig å være to voksne på ett barn av og til.  Men de kan fortsatt synes hverdagen er like slitsom som jeg synes. Hvis du skjønner hva jeg skal fram til, hehe. Jeg er også veldig opptatt av å ha det rent og ryddig, men har blitt litt slackere med årene. Før hadde jeg faste vaskedager og fikk ikke fred hvis husarbeidet ikke var gjort innen den dagen osv. Nå har jeg en sånn trådløs støvsuger stående på kjøkkenet og støvsuger fort over områdene som blir mest støvete og utsatt for smuler. Det går kjempefort når støvsugeren allerede står framme. Toalett osv kan jeg vaske over mens de  minste barna dusjer. Jeg vil helst unngå å gjøre så mye husarbeid etter barna er lagt for da er det så tiltak. 

Anonymkode: 053f2...154

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meg over her igjen... en annen ting vi har sluttet med er det å leke med barna på ettermiddag. De leker hele dagen i barnehagen, og vi klarer ikke smette inn en times leking mellom middag og kveldsstell. Så her utgår det med god samvittighet, vi ligger på sofaen og ser barnetv eller litt ipad. Av og til sover vi voksne middag også. 

Anonymkode: 053f2...154

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er en generelt stressa person ja.. jeg klarer ikke å legge meg før ting er i orden hjemme, søndagen brukes til helgevask, og huset skal være i orden hver dag. Kunne nok sikkert hatt litt lavere krav til sånt… ts

Anonymkode: 6f744...5a6

Der har du svaret ditt :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt upopulært kanskje, men skaff deg en sykemelding for en liten periode! Vi har selv to barn (1 år og 3 år), begge i 100% jobb. I høst var jeg totalt utslitt og endte opp med hundre prosent sykemelding i fire uker etter anbefaling fra legen. Fikk hentet meg godt inn på dagtid når de andre var i bhg og på jobb, hadde jeg ikke gjort det tror jeg ikke at jeg hadde hatt det spesielt bra nå. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut. Synes også dere er heldige som er to. 

Anonymkode: 13736...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...