Gå til innhold

Hvorfor har Gud forlatt Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At det blir færre og færre kristne er jo bare enda et bevis på at Bibelen er ekte og vi lever i endetiden.

At folk ikke ser djevelen - selv om han bokstavelig talt er overalt ute i samfunnet - og nå nettopp på Grammys hvor Sam Smith gjorde satanistisk rituale, det er bak min fatteevne. Men såklart; før jeg tok valget på å tro på Gud så gjorde jeg også narr av folk som meg. Fordi jeg ikke visste bedre. I once was lost but now I’m found - was blind but now I see. 💗🙏🏻

Anonymkode: 3d883...7af

Du visste nok bedre før. Det er nå du har fått bind foran øynene.

Anonymkode: c479a...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er du som benekter fakta - at de fleste nordmenn ikke tror på Gud. I tillegg til ateistene så har vi en gruppe agnostikere, (vi tror det når vi ser det). 

Nei, kun 30% er ateister/agnostikere ifølge undersøkelsen. Et klart mindretall i kirken og for hele befolkningen

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, kun 30% er ateister/agnostikere ifølge undersøkelsen. Et klart mindretall i kirken og for hele befolkningen

Anonymkode: 90a40...841

Kanskje vi skal ta utgangspunkt i den nyeste undersøkelsen fra 2022 hvor 51 % sier at de ikke tror på Gud.

Tallene herfra viser også at andelen som tror på Gud er jevnt synkende. At du ønsker at dette var annerledes endrer ikke dette faktum.

Anonymkode: c479a...528

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje vi skal ta utgangspunkt i den nyeste undersøkelsen fra 2022 hvor 51 % sier at de ikke tror på Gud.

Tallene herfra viser også at andelen som tror på Gud er jevnt synkende. At du ønsker at dette var annerledes endrer ikke dette faktum.

Den undersøkelsen er ikke troverdige og har høy feilmargin. SSB sine tall er troverdige og med representasjon fra ulike deler av landet. SSB sine tall viser flertall av troende og religiøse, slik de fleste undersøkelser viser med unntak av den ene som ateistene stadig viser til.

Anonymkode: 90a40...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

At det blir færre og færre kristne er jo bare enda et bevis på at Bibelen er ekte og vi lever i endetiden.

At folk ikke ser djevelen - selv om han bokstavelig talt er overalt ute i samfunnet - og nå nettopp på Grammys hvor Sam Smith gjorde satanistisk rituale, det er bak min fatteevne. Men såklart; før jeg tok valget på å tro på Gud så gjorde jeg også narr av folk som meg. Fordi jeg ikke visste bedre. I once was lost but now I’m found - was blind but now I see. 💗🙏🏻

Anonymkode: 3d883...7af

Bekymre deg ikke for endetiden og dommedag. Mange troende kristne lærde mener det hele er en misforståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Den undersøkelsen er ikke troverdige og har høy feilmargin. SSB sine tall er troverdige og med representasjon fra ulike deler av landet. SSB sine tall viser flertall av troende og religiøse, slik de fleste undersøkelser viser med unntak av den ene som ateistene stadig viser til.

Anonymkode: 90a40...841

Nei, SSB sin undersøkelse viser ikke det. Som flere folk har forklart deg på t-skjenivå allerede.

Anonymkode: c479a...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, SSB sin undersøkelse viser ikke det. Som flere folk har forklart deg på t-skjenivå allerede.

Anonymkode: c479a...528

Jo, ifølge artikkelen "sekularisering i Norge" tror 22% på en høyere makt, 5% tror enkelte ganger, 16% tviler, men tror og 13% vet at Gud finnes. Totalt blir dette 56% og et klart flertall av nordmenn som tror på Gud (figur 5).

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, ifølge artikkelen "sekularisering i Norge" tror 22% på en høyere makt, 5% tror enkelte ganger, 16% tviler, men tror og 13% vet at Gud finnes. Totalt blir dette 56% og et klart flertall av nordmenn som tror på Gud (figur 5).

Anonymkode: 90a40...841

Jeg vet ikke om du misforstår, eller leser feil med vilje, men i følge den er det jo 34% som tror på Gud - inkludert de som tviler eller tror en gang i blant. Å ta med de 22% som ikke tror på Gud, men andre former for høyere makter er jo direkte feil.

Det ser du tydelig i neste tabell, figur 7. Der spør man kun om gudstro, og du har 27% som alltid har trodd, samt 4% som ikke trodde før, men tror nå, til sammen 31% som nå tror på Gud. Motsatt har du 36% som aldri har trodd på Gud og 17% som har trodd før, men ikke nå, til sammen 53% som nå ikke tror på Gud.

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg å hevde at flertallet i Norge tror på Gud. En påstand blir jo ikke mer eller mindre sann av antallet som tror på den.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke om du misforstår, eller leser feil med vilje, men i følge den er det jo 34% som tror på Gud - inkludert de som tviler eller tror en gang i blant. Å ta med de 22% som ikke tror på Gud, men andre former for høyere makter er jo direkte feil.

Det jeg skriver står i figur 5 og er separate tall som legges sammen for å få 53% og flertall.

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det jeg skriver står i figur 5 og er separate tall som legges sammen for å få 53% og flertall.

Anonymkode: 90a40...841

Jeg skjønte da det (bortsett fra at det var 56, ikke 53%), men du overser innvendingen min, at du legger sammen de som tror på gud og de 22% som tror på andre høyere makter (men ikke Gud).

Du kan ikke gjøre det og samtidig hevde at alle disse tror på Gud - i hvert fall ikke hvis du bryr deg om å være redelig. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har absolutt ikke forlatt Norge, bare hør her

Lo så jeg gråt første gang jeg hørte denne😅

Anonymkode: 18f90...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Jeg skjønte da det (bortsett fra at det var 56, ikke 53%), men du overser innvendingen min, at du legger sammen de som tror på gud og de 22% som tror på andre høyere makter (men ikke Gud).

Du kan ikke gjøre det og samtidig hevde at alle disse tror på Gud - i hvert fall ikke hvis du bryr deg om å være redelig. 

Høyere makter inkluderer Gud

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høyere makter inkluderer Gud

Anonymkode: 90a40...841

Takk for et velbegrunnet resonnement (ironi) 😉

Du påstår at de som valgte å ikke svare at de tror på Gud, men på høyere makter, egentlig tror på gud. Hvorfor mener du det? 

Og dette til tross for at tabell 7 sier klart at det er 31% som tror på gud og 53% som ikke tror på gud. Og til tross for at kun 26% tror på himmel og enda færre på helvete. 

Så du klenger deg altså til en ubegrunnet feiltolkning av en figur, til tross for at flere andre figurer viser at den ikke kan være riktig. 

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor antallet er så viktig... 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (6 timer siden):

Så du klenger deg altså til en ubegrunnet feiltolkning av en figur, til tross for at flere andre figurer viser at den ikke kan være riktig. 

Kunne sagt det samme til deg, du tviholder på en figur som er feil og som figur 5 viser at ikke stemmer, for den viser at flertallet tror på Gud

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kunne sagt det samme til deg, du tviholder på en figur som er feil og som figur 5 viser at ikke stemmer, for den viser at flertallet tror på Gud

Anonymkode: 90a40...841

Men ingen av figurene er feil, det er bare du som tolker den ene helt feil. Du påstår at folk som ikke har svart at du tror på Gud, tror på Gud. Det er i seg selv ganske meningsløst, men når du så må hevde at neste figur er helt feil, fordi den ikke stemmer med din rare tolkning, blir det jo åpenbart at du ikke har rett.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Men ingen av figurene er feil, det er bare du som tolker den ene helt feil. Du påstår at folk som ikke har svart at du tror på Gud, tror på Gud. Det er i seg selv ganske meningsløst, men når du så må hevde at neste figur er helt feil, fordi den ikke stemmer med din rare tolkning, blir det jo åpenbart at du ikke har rett.

Nei, gjør ikke det. Det er enkel matte å legge sammen tallene og få flertall slik jeg gjør.

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, gjør ikke det. Det er enkel matte å legge sammen tallene og få flertall slik jeg gjør.

Anonymkode: 90a40...841

Ja, det er enkel matte å legge sammen tallene for de som tror på Gud og de som ikke tror på Gud, men på høyere makter, men alle disse tror jo da ikke på åpenbart ikke på gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden):

Ja, det er enkel matte å legge sammen tallene for de som tror på Gud og de som ikke tror på Gud, men på høyere makter, men alle disse tror jo da ikke på åpenbart ikke på gud.

Høyere makter betyr Gud, det står der også.

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...