Gå til innhold

Hvorfor har Gud forlatt Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Reign skrev (Akkurat nå):

Gud har aldri vært her.

Jo

Anonymkode: 90a40...841

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (9 minutter siden):

Gud har ikke forlatt Norge. Norge har forlatt Gud. 
 

Hvis Gud ikke har forlatt Norge, synes jeg det er dårlig gjort av han å gjemme seg i 2000 år, slik at det er umulig å se forskjellen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ikke det, det er faktum at Gud finnes, bevist av vitenskapen.

Men du har ennå ikke klart å legge frem bevis, merkelig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zeruda skrev (35 minutter siden):

Gud har ikke forlatt Norge. Norge har forlatt Gud. 
 

Jepp.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har gud skylden for alle spedbarnene han drepte med syndefloden? 

Kan gud ha skyld i det hele tatt? 

Anonymkode: d7caf...10d

 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Følsesbasert tull du kommer med her, de som døde var syndere

Anonymkode: 90a40...841

Syndefloden var ikke pga. mennesker som sådan.

Syndefloden var pga. nefillim.

Se sånn på det: Verden er Guds datamaskin. Menneskeheten er viktig programvare i maskinen.

Et skikkelig kjipt virus sneket inn i maskinen av noen ekstreme troll var i ferd med å korrumpere hele programvaren og gjøre datamaskinen ubrukelig.

Gud trykket "Ctr + Alt + Delete".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fordi det er snart blitt muslimsk?

Anonymkode: 21235...a47

96% av innbyggerne i landet er ikke muslimske.

Så du kan slappe helt av :)

Anonymkode: 2acc8...056

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild37 skrev (1 time siden):

Men du har ennå ikke klart å legge frem bevis, merkelig

Har lenket flere ganger til vitenskapen, at det benektes av vitenskapsfiendtlige ateister er ikke overraskende.

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har lenket flere ganger til vitenskapen, at det benektes av vitenskapsfiendtlige ateister er ikke overraskende.

Anonymkode: 90a40...841

Nei, du tror du har gjort det, men det er ingen beviser du har kommet med, for det finnes ikke

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild37 skrev (3 minutter siden):

Nei, du tror du har gjort det, men det er ingen beviser du har kommet med, for det finnes ikke

Joda, du får bla tilbake og lese lenkene, fakta står der.

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 1.14):

Jeg synes det er synd.

Anonymkode: 603c3...134

Det er folk som har forlatt Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har lenket flere ganger til vitenskapen, at det benektes av vitenskapsfiendtlige ateister er ikke overraskende.

Anonymkode: 90a40...841

Du har lenket til et par sider med filosofiske argumenter, ikke vitenskapelige bevis. 

Vitenskapelige bevis ville inneholdt gjentagbare forsøk hvor det måtte være mulig å  kunne falsifisere eller verifisere påstanden "gud finnes". 

(av samme årsak finnes det selvsagt ingen vitenskapelihe bevis for at det ikke finnes guder heller) 

Det du har lenket til er ikke engang forsøk på noe vitenskapelig bevis, bare (som sagt) filosofiske argumenter, og at du kaller dette vitenskapelige bevis, beviser kun at du ikke forstår forskjellen. 

Dette har du blitt forklart før, men det bryr du deg tydeligvis ikke om, og bare gjentar ditt feilaktige hakk i plata. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Gud har forlatt Norge. Det er nok heller vi nordmenn (og mange mennesker i verden generelt) som ikke kjenner det samme behovet for Gud. I alle fall ikke bevisst. 

Vi som har det bra, og har det vi trenger - er friske, har gode relasjoner, er trygge, har godt betalte jobber, fokus på karriere, materielle ting m.m, kjenner ikke like stort behov for en relasjon til Gud. I tillegg lærer barna stadig sjeldnere om Gud i hjemmet, fordi foreldrene ikke har en god relasjon til Gud. Slik sprer nok ateismen seg.

Det som er litt interessant, som kanskje fler kjenner seg igjen i, er at når noe fælt skjer, eller man blir virkelig redd, det er en virkelig krise e.l - når vi føler oss alene med ekstrem smerte, sorg eller frykt, da er det mange som søker Gud. Når ingen eller ingenting annet er tilgjengelig for å hjelpe oss. Det er litt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (13 timer siden):

 

Syndefloden var ikke pga. mennesker som sådan.

Syndefloden var pga. nefillim.

Se sånn på det: Verden er Guds datamaskin. Menneskeheten er viktig programvare i maskinen.

Et skikkelig kjipt virus sneket inn i maskinen av noen ekstreme troll var i ferd med å korrumpere hele programvaren og gjøre datamaskinen ubrukelig.

Gud trykket "Ctr + Alt + Delete".

Nå tyder jo alle historiske, geologiske og arkeologiske undersøkelser på at Syndefloden kun er en myte basert på en eller flere lokale flommer, så sånn sett kan man like gjerne fortelle den på denne måten som hvilkensomhelst annen. 

Men hvis man skal ta Bibelen bokstavelig, så var jo Gud allmektig, og da kunne han bare ha knipset vekk alt det onde uten å måtte gi alle barn, mennesker og dyr en av de mest grusomme og sadistiske dødsmåtene som går an. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kløverpiken skrev (3 minutter siden):

Det som er litt interessant, som kanskje fler kjenner seg igjen i, er at når noe fælt skjer, eller man blir virkelig redd, det er en virkelig krise e.l - når vi føler oss alene med ekstrem smerte, sorg eller frykt, da er det mange som søker Gud. Når ingen eller ingenting annet er tilgjengelig for å hjelpe oss. Det er litt interessant.

Jeg er helt enig. For egen del, som forlot kristendommen og ble ateist da jeg var rundt 20, kjente jeg tydelig hvor godt og trøstende det ville vært å ta opp igjen troen, da moren min døde alt for tidlig noen år senere og presten la ut om hvordan vi ville møtes i himmelen. 

Men jeg trekke nok en annen konklusjon av dette enn deg:

For meg er den beste forklaringen på dette, at mennesker har skapt guder fordi vi trenger noe som kan trøste oss og gi oss håp i vanskelige situasjoner, ikke at det finnes noen guder som faktisk hjelper oss - men jeg har ikke noe problem med å se at andre tenker annerledes om dette. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (37 minutter siden):

Nå tyder jo alle historiske, geologiske og arkeologiske undersøkelser på at Syndefloden kun er en myte basert på en eller flere lokale flommer, så sånn sett kan man like gjerne fortelle den på denne måten som hvilkensomhelst annen. 

Men hvis man skal ta Bibelen bokstavelig, så var jo Gud allmektig, og da kunne han bare ha knipset vekk alt det onde uten å måtte gi alle barn, mennesker og dyr en av de mest grusomme og sadistiske dødsmåtene som går an. 

Det er mer komplisert. Det er en gammel myte, og det kan diskuteres hvorvidt Gud faktisk er allmektig i de mytene. Han er mer som en leder i et parlament enn en allmektig hersker i de eldste delene av Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (37 minutter siden):

Jeg er helt enig. For egen del, som forlot kristendommen og ble ateist da jeg var rundt 20, kjente jeg tydelig hvor godt og trøstende det ville vært å ta opp igjen troen, da moren min døde alt for tidlig noen år senere og presten la ut om hvordan vi ville møtes i himmelen. 

Men jeg trekke nok en annen konklusjon av dette enn deg:

For meg er den beste forklaringen på dette, at mennesker har skapt guder fordi vi trenger noe som kan trøste oss og gi oss håp i vanskelige situasjoner, ikke at det finnes noen guder som faktisk hjelper oss - men jeg har ikke noe problem med å se at andre tenker annerledes om dette. 

Vi har alle våre grunner til å tro eller ikke tro. Jeg var agnostiker mesteparten av livet, hard ateist i over 10 år (siden du og har mistet mor tidlig: det gjorde jeg og, det var da jeg ble hard ateist.), fant tilbake til religionen for få år siden.

Det er ikke bare trøst som sådan; det er mening*. Hvis du leser den eldste mytologien vi kjenner (den sumeriske) vil du se at det ikke finnes noe som helst trøst eller håp i den troen. Ingen. Samtidig har den mye til felles med de eldste delene av Gamle Testamente.

*=religionssosiologi har noen fine svar og beskrivelser vedrørende dette, men det faget er veldig tungt og veldig deprimerende og det er 20 år siden jeg leste det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (57 minutter siden):

Vi har alle våre grunner til å tro eller ikke tro. Jeg var agnostiker mesteparten av livet, hard ateist i over 10 år (siden du og har mistet mor tidlig: det gjorde jeg og, det var da jeg ble hard ateist.), fant tilbake til religionen for få år siden.😅

For egen del har jeg aldri vært hard ateist, men derimot hard på at jeg ikke ønsker å tro sterkere på en påstand enn tilgjengelige bevis tilsier. Derfor tror jeg ikke på spøkelser, astrologi, guder eller andre overnaturlige fenomener det ikke finnes gode bevis for - men tror naturlig nok heller ikke på at det er bevist at det ikke finnes noen guder.

Sitat

 Det er ikke bare trøst som sådan; det er mening*. Hvis du leser den eldste mytologien vi kjenner (den sumeriske) vil du se at det ikke finnes noe som helst trøst eller håp i den troen. Ingen. Samtidig har den mye til felles med de eldste delene av Gamle Testamente.

Jeg er (nesten) helt enig med deg. Mening er tydeligvis svært viktig for de aller fleste mennesker. Hvis et barn dør, er det viktig å finne en mening i det for foreldrene, om det er direkte trøstende (som at Gud tok barnet til paradis), eller ikke (som at Djevelen står bak).

Det jeg er uenig i, er at det ikke er noe som helst trøst i å gi dine lidelser mening, selv om det ikke gir direkte håp om forbedring. I oldtidssamfunn hvor levetiden din var kort og du var prisgitt sult, sykdommer, naturkatastrofer, kriger og alt mulig, var det nok viktig for å holde ut, å finne en mening og dermed en trøst i all lidelsen.

Ofte er det en glidende overgang mellom de to - det er stor trøst for mange i å finne (på) en mening i alle vanskelighetene.

For meg er jo dette bare enda ett argument som styrker antagelsen om at religion er menneskeskapt for å håndtere en vanskelig verden, men som sagt foran - jeg har ikke noe problem med å forstå at andre ikke er enig i det.

Endret av Capitan Fracassa
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...