Gå til innhold

Hvorfor har Gud forlatt Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

frivis skrev (1 minutt siden):

Hvis du forholdt deg til fakta så må du forklare din eksistens, noe du ikke klarer uten å ta med Gud i regnestykke. Ekskluderer du Gud, så ekskluderer du din eksistens, altså må du tro på julenissen.

Det er bare inni hodet til religiøse at alt må forklares med en Gud. Jeg vet godt hvorfor jeg eksisterer. Kanskje du også var innom faget biologi da du gikk på skolen?

Anonymkode: c479a...528

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noen lenger opp i tråden som har påstått flere ganger at eksistensen av gud er vitenskapelig bevist.

Anonymkode: 9bfb0...346

Problemet til de som "sier" de ikke tror på Gud, er at de har et bilde av Gud. Og derfor lager de en avgud som de generaliserer til å være "den Gud alle snakker om". Ingen kan bevise Gud, men du kan bli kjent med han hvis du har et ønske om det. Ikke alltid det går, da veldig mange har såpass mange blokkeringer de har laget i sin egen villfarelse at de blir blind.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare inni hodet til religiøse at alt må forklares med en Gud. Jeg vet godt hvorfor jeg eksisterer. Kanskje du også var innom faget biologi da du gikk på skolen?

Anonymkode: c479a...528

Så du sier at "noe" kommer fra "ingenting". Hører du hvor dumt og ulogisk det er?

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (2 minutter siden):

Så du sier at "noe" kommer fra "ingenting". Hører du hvor dumt og ulogisk det er?

Jeg hører hvor dumt og ulogisk det er å leve livet sitt etter hva som står skrevet i en 2000 år gammel bok. De fleste av dem som lever etter denne boken plukker ut hva som passer dem best, og så gir de litt f i resten av boka.

Jeg mener vi kommer lengre med å leve etter en annen bok, ikke fullt så gammel da. Denne boken er rød, og kalles for Norges lover.

Anonymkode: c479a...528

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er blitt så dyrt med alle bomstasjonene.

Anonymkode: 0ad3b...aa4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (18 minutter siden):

Problemet til de som "sier" de ikke tror på Gud, er at de har et bilde av Gud. Og derfor lager de en avgud som de generaliserer til å være "den Gud alle snakker om". Ingen kan bevise Gud, men du kan bli kjent med han hvis du har et ønske om det. Ikke alltid det går, da veldig mange har såpass mange blokkeringer de har laget i sin egen villfarelse at de blir blind.

Jeg har vært kristen og "kjent gud" jeg, men klarte å finne min sannhet til slutt, så ellers takk. 

Anonymkode: 9bfb0...346

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonymouuus skrev (2 timer siden):

Skjønner virkelig ikke at noen mennesker fortsetter å tro på "gud", når det er for lengst bevist at det ikke finnes. Blir det samme som om de skulle begynt å tro på nøkken.

Hvordan kan du bevise at noe ikke finnes? 😁

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan du bevise at noe ikke finnes? 😁

Ved å ved gjentatte ganger prøve å bevise at noe finnes, men ikke få noe resultat.

Anonymkode: 9bfb0...346

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved å ved gjentatte ganger prøve å bevise at noe finnes, men ikke få noe resultat.

Anonymkode: 9bfb0...346

Men ja helt enig i at bevisbyrden ligger hos de som tror på en eller flere guder.

Anonymkode: 9bfb0...346

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (12 minutter siden):

Hvordan kan du bevise at noe ikke finnes? 😁

Hehe, ingen som har funnet han til nå hvertfall,  etter så mange forsøk. Som sagt, han finnes kun inni hodet til enkelte mennesker. Jeg forstår at enkelte trenger noe å klamre seg fast til og håpe på når de har det vanskelig i livet. Men Guds eksistens blir ikke mer reell av den grunn.

 

Anonymkode: c479a...528

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vi som har forlatt Gud. Eller kanskje mest de som styrer landet, i feil retning. 

Anonymkode: 00134...a45

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok vi som har forlatt Gud. Eller kanskje mest de som styrer landet, i feil retning. 

Anonymkode: 00134...a45

Det er da helt umulig å forlate noe som ikke finnes. Men forstår tankegangen din, at det bare blir færre og færre religiøse i Norge. Jeg mener at det er den rette veien å gå jeg da.

Men hva folk gjør på privaten, så sant det ikke er lovstridig, skal vi ikke blande oss opp i Syns jeg. Dessverre så er det mange religiøse som forventer at alt skal tilrettelegges etter dem og at alle skal leve og tro som de selv gjør. Da er ikke troen lenger privat, og da er det ikke rart at man får reaksjoner mot seg.

Anonymkode: c479a...528

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vi som har forlatt gud, ikke omvendt. Og det er forståelig. Altså, jeg føler i alle fall at gud ikke leverer for tiden og da mister han likes. 

Anonymkode: 7baea...eb6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro handler om tro, ikke bevis. En gammel pensjonert prest sa en gang at det er kun en ting som er viktig og det er å ikke skade eller såre andre, med ord eller handling, med vilje.

Anonymkode: ef243...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (4 timer siden):

Så du sier at "noe" kommer fra "ingenting". Hører du hvor dumt og ulogisk det er?

Påsto hen du svarte at "noe" kommer fra ingenting? Nei. Det at universet vårt ble skapt av en gud eller kom fra ingenting er en falsk diktomi. Du har ingen belegg for å hevde at det er de to eneste mulighetene. 

Og hvis du hevder det er en gud som skapte universet vårt, forklarer du ett mysterium med et større mysterium. Hvor kom i så fall denne guden fra? Ble hen skapt fra ingenting? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nok vi som har forlatt gud, ikke omvendt. Og det er forståelig. Altså, jeg føler i alle fall at gud ikke leverer for tiden og da mister han likes. 

Anonymkode: 7baea...eb6

Gud har jo vært verden beste i gjemsel i minst 2000 år. Hvis jeg aldri hadde sett min far eller fått snakket med han, ville jeg nok ment at det var han som hadde forlatt meg og ikke omvendt. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har ikke forlatt Norge, vi har kastet han ut! 🥳🤩🥳

Anonymkode: 3609c...597

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 1.14):

Jeg synes det er synd.

Anonymkode: 603c3...134

Den gode nyheten er at Gud ikke har forlatt Norge.

Den dårlige nyheten er at grunnen til at Gud ikke har forlatt Norge er at Gud ikke eksisterer.

Endret av Snok1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Medlemmer i Den norske kirke

2021
3 526 133

Anonymkode: 90a40...841

Jeg er medlem av både den norske kirke og fantomet-klubben. Begge to er eventyrfigurer.

Anonymkode: 3609c...597

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2023 at 1:14 AM, AnonymBruker said:

Jeg synes det er synd.

Anonymkode: 603c3...134

nå skal jeg være tett og spørre im hvilke kilder/bevis du har på dette?

Anonymkode: 59eae...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gud er en fantasifigur oppfunnet av mennesker. Han finnes som nevnt,  bare inni hodene til enkelte folk.

Heldigvis så er flertallet av den norske befolkningen nå så intelligente og opplyste at det ikke er behov for å leve etter eventyrbøker.

Det må være noe med leseforståelsen når du kan påstå at ifølge SSB så tror flertallet på Gud. Tallene på SSB viser nemlig at flertallet ikke tror på en Gud. Riktignok så er flertallet med i statskirken, men når vi vet at cirka bare 10 % av de som er medlem der går i kirken f.eks til jul, og at flesteparten av de som er medlem der faktisk ikke er kristne,  men gidder bare ikke å aktivt melde seg ut,  så er det ikke så rart at det enda er et flertall registrert der. Det betyr selvfølgelig ikke at alle de tror på en Gud.

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/faktaside/religion

SSB sine tall viser at flertallet i Norge tror på Gud, så flertallet er heldigvis fornuftige selv om mindretallet ateister er litt mangefulle i sin forståelse av vitenskapen.

Deltakelse i gudstjenester er irrelevant å vise til,det er ikke noe krav om å gå i kirken for å være kristen. Kristne i kristne trossamfunn utenfor kirken har forøvrig høy deltakelse, det glemte du visst å nevne.

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...