Gå til innhold

Hvorfor har Gud forlatt Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (19 minutter siden):

For egen del har jeg aldri vært hard ateist, men derimot hard på at jeg ikke ønsker å tro sterkere på en påstand enn tilgjengelige bevis tilsier. Derfor tror jeg ikke på spøkelser, astrologi, guder eller andre overnaturlige fenomener det ikke finnes gode bevis for - men tror naturlig nok heller ikke på at det er bevist at det ikke finnes noen guder.

Jeg er (nesten) helt enig med deg. Mening er tydeligvis svært viktig for de aller fleste mennesker. Hvis et barn dør, er det viktig å finne en mening i det for foreldrene, om det er direkte trøstende (som at Gud tok barnet til paradis), eller ikke (som at Djevelen står bak).

Det jeg er uenig i, er at det ikke er noe som helst trøst i å gi dine lidelser mening, selv om det ikke gir direkte håp om forbedring. I oldtidssamfunn hvor levetiden din var kort og du var prisgitt sult, sykdommer, naturkatastrofer, kriger og alt mulig, var det nok viktig for å holde ut, å finne en mening og dermed en trøst i all lidelsen.

Ofte er det en glidende overgang mellom de to - det er stor trøst for mange i å finne (på) en mening i alle vanskelighetene.

For meg er jo dette bare enda ett argument som styrker antagelsen om at religion er menneskeskapt for å håndtere en vanskelig verden, men som sagt foran - jeg har ikke noe problem med å forstå at andre ikke er enig i det.

Jeg tror vi to kan ha fine og givende diskusjoner om dette 😊

Jeg forstår standpunktet ditt, og respekterer det. Er godt å møte høflige folk her inne 😊

Tror du har rett om mening = trøst 🙂selv i en utrivelig religion som den sumerisk-akkadiske (vel, utrivelig med våre øyne; de syntes selvsagt ikke den var utrivelig 😅)

Tror faktisk selv den mest rasjonelle innstillingen er den du forfekter, å være åpen for at Gud og/eller noe overnaturlig kan eksistere, uten å direkte tro det det eksisterer. Er altså ikke selv rasjonell i dette spørsmålet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capitan Fracassa skrev (13 timer siden):

Du har lenket til et par sider med filosofiske argumenter, ikke vitenskapelige bevis. 

De vitenskaplige bevisene står i lenkene

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (10 timer siden):

Jeg tror vi to kan ha fine og givende diskusjoner om dette 😊

Jeg forstår standpunktet ditt, og respekterer det. Er godt å møte høflige folk her inne 😊

Jeg vil gjerne si "takk det samme". 😃

Sitat

Tror faktisk selv den mest rasjonelle innstillingen er den du forfekter, å være åpen for at Gud og/eller noe overnaturlig kan eksistere, uten å direkte tro det det eksisterer. Er altså ikke selv rasjonell i dette spørsmålet 😅

Nå skal jeg glatt innrømme at jeg ikke er åpen i den betydningen at jeg tenker det er 50/50 eller at hvis noen forteller meg at de så et spøkelse, så tror jeg det. Jeg er også preget av mine egne fordommer mot alle som er brennsikre på at de har opplevd noe overnaturlig, og setter dermed beviskravet høyt før jeg begynner å tro på noe - overnaturlig eller ikke.

Jeg mener jo allikevel at det er åpenbart at vi mennesker ikke har løst alle universets mysterier ennå, og er derfor absolutt ikke avvisende til at noe vi nå vil tenke på som overnaturlig kan eksistere. Men jeg er veldig skeptisk til om noen av dagens religioner er i nærheten av å ha truffet på sine påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De vitenskaplige bevisene står i lenkene

Anonymkode: 90a40...841

Jeg ser du skriver det, men du er tydeligvis ikke villig til, eller i stand til å forklare hvorfor eller hvordan det som står i lenkene er vitenskapelige bevis, og du er tydeligvis heller ikke villig til eller i stand til å argumentere mot mine forklaringer på hvorfor de ikke er det.

Så ved å kun gjenta dette uten å argumentere for det, viser du jo tydelig at du ikke har noen kunnskap bak påstandene dine, bare blind tro.

Det eneste du ser ut til å være i stand til, er å gjenta som en papegøye at det er vitenskapelig bevist - og en slik feilaktig påstand blir ikke mindre feil av at du gjentar den.  

Men du må gjerne overraske meg med å faktisk forklare hvorfor og hvordan noe av det du lenker til skal være vitenskapelige bevis.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 17.33):

Les artiklene, det står der. Vitenskapen bekrefter Guds eksistens.

 

Den verste ondskapen er begått av ateister i land hvor statsateismen var gjeldende og ateistene ville utrydde religiøse med vold. Det har ført til flere hundre millioner drepte. Det glente du visst å nevne,

Anonymkode: 90a40...841

Dette her "beviset" er jo bare rall fra en som selv er religiøs. 

Anonymkode: c479a...528

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud forlot vel Norge for samme grunn som Tor og Odin og den gjengen der. 

Anonymkode: f3681...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De vitenskaplige bevisene står i lenkene

Anonymkode: 90a40...841

Hvis du faktisk har lest det du lenket til selv så burde du jo i det minste klare å komme med et kort sammendrag der du forklarer med egne ord hva disse bevisene består av, men jeg mistenker at du bare har lenket til det første du fant med et kjapt søk.

Kan jo også være at du troller for å sette religiøse mennesker i et dårlig lys. 

Anonymkode: eebfb...d36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Så ved å kun gjenta dette uten å argumentere for det, viser du jo tydelig at du ikke har noen kunnskap bak påstandene dine, bare blind tro.

Klarer man å lese skjønner man de vitenskaplige argumentene som forklares der.

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette her "beviset" er jo bare rall fra en som selv er religiøs. 

Anonymkode: c479a...528

Nei, har lenket til flere ulike kilder som alle sier det samme, at Gud er bevist av vitenskapen

Anonymkode: 90a40...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er fremdeles et veldig religiøst land. Over 70% av befolkningen er kristen. I andre europeiske land ligger den prosenten nede i 30.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korvetta skrev (Akkurat nå):

Norge er fremdeles et veldig religiøst land. Over 70% av befolkningen er kristen. I andre europeiske land ligger den prosenten nede i 30.

Det er ikke sant.  Statistikken viser at under halvparten av befolkningen er religiøse, og da kan umulig 70 % av befolkningen være kristne.

Anonymkode: c479a...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes dere kristne er så dumme?? Har dere undersøkt noe selv eller bare opplært til å tro det? Vet dere hvor mange intelligente kristne det finnes? Jeg kjenner leger, kirurger, psykologer, lærere og noen innen de fleste yrkesgrupper tror jeg som er godt forankret i troen sin. Vet dere hvor mange ateister som har gått inn for å motbevise Bibelen, men som har endt med å omvende seg? Det er mange! Bare sjekk det selv. Bibelen er en helt spesiell og profetisk bok som det ikke går å motbevise. For eksempel så oppfylte Jesus fra Nasaret over 300 profetier fra det gamle testamentet i sitt 33 år lange liv. Det er ifølge mange forskere umulig for et vanlig menneske. Sjekk ut litt selv, jeg utfordrer dere. Og ta deretter et valg, men ikke bare skrik ut at kristne er dumme som tror på en eventyrbok hvis dere ikke vet hva dere snakker om. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, har lenket til flere ulike kilder som alle sier det samme, at Gud er bevist av vitenskapen

Anonymkode: 90a40...841

Du har lenket til artikler- altså blogger og meninger fra artikkelforfattere. Det er selvfølgelig ikke noe bevis.

Hvis dette hadde vært sant så hadde selvfølgelig seriøse medier videreformidlet dette. Som sagt, dette er bare rall (altså tull å vås) fra religiøse artikkelforfattere.

Anonymkode: c479a...528

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (1 minutt siden):

Hvorfor synes dere kristne er så dumme?? Har dere undersøkt noe selv eller bare opplært til å tro det? Vet dere hvor mange intelligente kristne det finnes? Jeg kjenner leger, kirurger, psykologer, lærere og noen innen de fleste yrkesgrupper tror jeg som er godt forankret i troen sin. Vet dere hvor mange ateister som har gått inn for å motbevise Bibelen, men som har endt med å omvende seg? Det er mange! Bare sjekk det selv. Bibelen er en helt spesiell og profetisk bok som det ikke går å motbevise. For eksempel så oppfylte Jesus fra Nasaret over 300 profetier fra det gamle testamentet i sitt 33 år lange liv. Det er ifølge mange forskere umulig for et vanlig menneske. Sjekk ut litt selv, jeg utfordrer dere. Og ta deretter et valg, men ikke bare skrik ut at kristne er dumme som tror på en eventyrbok hvis dere ikke vet hva dere snakker om. 

Det finnes såklart kristne som er intelligente og ateister som er mindre intelligente. Men forskning viser at i snitt så er religiøse mindre intelligente enn ikke - troende. Det er ikke noe man bare skriker ut uten grunnlag for det. Jeg gjør det hvertfall ikke. Jeg liker å ha grunnlag for det jeg hevder.

Anonymkode: c479a...528

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (6 minutter siden):

Hvorfor synes dere kristne er så dumme?? Har dere undersøkt noe selv eller bare opplært til å tro det? Vet dere hvor mange intelligente kristne det finnes? Jeg kjenner leger, kirurger, psykologer, lærere og noen innen de fleste yrkesgrupper tror jeg som er godt forankret i troen sin. Vet dere hvor mange ateister som har gått inn for å motbevise Bibelen, men som har endt med å omvende seg? Det er mange! Bare sjekk det selv. Bibelen er en helt spesiell og profetisk bok som det ikke går å motbevise. For eksempel så oppfylte Jesus fra Nasaret over 300 profetier fra det gamle testamentet i sitt 33 år lange liv. Det er ifølge mange forskere umulig for et vanlig menneske. Sjekk ut litt selv, jeg utfordrer dere. Og ta deretter et valg, men ikke bare skrik ut at kristne er dumme som tror på en eventyrbok hvis dere ikke vet hva dere snakker om. 

https://illvit.no/kultur/religion/derfor-er-ateister-mer-intelligente-enn-religiose-mennesker

Anonymkode: c479a...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes såklart kristne som er intelligente og ateister som er mindre intelligente. Men forskning viser at i snitt så er religiøse mindre intelligente enn ikke - troende. Det er ikke noe man bare skriker ut uten grunnlag for det. Jeg gjør det hvertfall ikke. Jeg liker å ha grunnlag for det jeg hevder.

Anonymkode: c479a...528

Selvfølgelig gjør det det. Men her blir det fremstilt som at alle kristne er dumme som tror på en eventyrfigur uten å sette seg inn i troen i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (2 minutter siden):

Hvorfor synes dere kristne er så dumme?? Har dere undersøkt noe selv eller bare opplært til å tro det? Vet dere hvor mange intelligente kristne det finnes? Jeg kjenner leger, kirurger, psykologer, lærere og noen innen de fleste yrkesgrupper tror jeg som er godt forankret i troen sin. Vet dere hvor mange ateister som har gått inn for å motbevise Bibelen, men som har endt med å omvende seg? Det er mange! Bare sjekk det selv. Bibelen er en helt spesiell og profetisk bok som det ikke går å motbevise. For eksempel så oppfylte Jesus fra Nasaret over 300 profetier fra det gamle testamentet i sitt 33 år lange liv. Det er ifølge mange forskere umulig for et vanlig menneske. Sjekk ut litt selv, jeg utfordrer dere. Og ta deretter et valg, men ikke bare skrik ut at kristne er dumme som tror på en eventyrbok hvis dere ikke vet hva dere snakker om. 

Kristendommen er en sær jødisk trosretning som ankom Europa for noen tusen år siden. Jeg er i grunn svært skeptisk til monoteistiske religioner, spesielt de abrahamittiske etter som de har blitt formet av politiske organer for å undertrykke og kontrollere befolkningsgrupper. Det er sørgelig hvor mange religioner som har forsvunnet på grunn av kristendommen. Jeg er åsatroer og tenker det hadde vært fint om vi hadde holdt på den troa som samfunn. Europa er veldig kjedelig i forhold til mange andre steder i verden, i hvert fall med tanke på religion.

Anonymkode: 5696f...74f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har ikke forlatt Norge, men vi har forlatt han. Vi som er kristne og lever med Gud kjenner nærværet i aller høyeste grad. Vi opplever ting som ikke er mulig å forklare. F.eks kan man bli minnet om å be for en viss person og finne ut at personen var i krise i det øyeblikket. Jeg har også kjent flere ganger at jeg skal sende et pengebeløp (til privatpersoner) også har de bedt til Gud om akkurat det beløpet til en regning f.eks. sånne ting blir helt vanlig. Gud leder oss til å hjelpe andre hvis man ber og lytter. Men jeg må nevne at det finnes mange som misbruker troen til egen vinning og gir kristne et dårlig rykte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kristendommen er en sær jødisk trosretning som ankom Europa for noen tusen år siden. Jeg er i grunn svært skeptisk til monoteistiske religioner, spesielt de abrahamittiske etter som de har blitt formet av politiske organer for å undertrykke og kontrollere befolkningsgrupper. Det er sørgelig hvor mange religioner som har forsvunnet på grunn av kristendommen. Jeg er åsatroer og tenker det hadde vært fint om vi hadde holdt på den troa som samfunn. Europa er veldig kjedelig i forhold til mange andre steder i verden, i hvert fall med tanke på religion.

Anonymkode: 5696f...74f

Ja, politikk og maktsyke mennesker har misbrukt kristendommen veldig mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...