Gå til innhold

Eurovision 2023 Liverpool

NordicViking

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (3 timer siden):

selvsagt mente hun det. Hun vant ikke

Hun hadde ikke vunnet om det hadde vært kun folkestemmer heller.
Jeg regner med at du hadde ment det samme som henne om du hadde deltatt i en konkurranse der 185 personer syntes du fortjente en 17. plass, mens flere millioner med mennesker mente du fortjente en 3. plass, og så endte du opp på 5. plass.
Det er egentlig ikke så nøye om man vinner eller ikke, det handler om at en konkurranse er styrt av et bittelite utvalg folk. Uansett hvem man mente burde vinne eller ikke, så er det en merkelig ordning. Ikke gjør det konkurransen mindre politisk eller forhindrer nabostemmer heller.

folket stemmer på kostymet og sceneshow. Er derfor idrael kom så høyt opp selv om sangen var pinlig dårlig. Samne med finland. Crazy kostymer og folk blir underholdt

Uten sceneshowet og kostymet til Loreen (som på forhånd var hypet opp fordi det speiler bakgrunnen hennes og historien til folket hennes) hadde hun bare vært en halvgod kopi av seg selv fra da hun vant i 2012.

jeg? er vel heller dere som gråter og bærer dere fordi feil låt vant som er dramatiske her da...

Ja selvsagt... Du bare deltar i debatten, mens alle andre "gråter og bærer seg" og er dramatiske? Det er noe nedlatende av deg å fremstille andres engasjement som mer dramatisk enn ditt engasjement.

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tone83 skrev (12 minutter siden):

Dette har jo vert et problem i flere år, men ufint å hyle ut rett etter vinneren er kåret. La hun nyte seieren, så kan man snart klage inn reglene til rette instanser. Det må jo være mye gøyere å vinne når man totalt har flere stemmer enn de andre.

Det er jeg enig med deg i. Vinneren kan ikke klandres for dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (33 minutter siden):

Helt enig. Håper at Finland gjør noe med saken 

De kan jo stille spørsmål ved at Sverige vinner ESC med en låt som er ikke bare til forveksling lik en annen låt, men helt 100% lik store deler av en låt av ukrainske Mika Newton. Sverige er alltid raskt ute med å beskylde Norge (og andre land) for plagiat bare fordi sangene ligner bittelitt her og der, så her burde de absolutt forklare seg. Men kanskje har de avklart dette med Newtons mangement og betalt for å få tjuvlåne?

Jeg pleier ikke tenke konspiratorisk, men det er virkelig noe som skurrer litt når nesten alle juryene gir 12-ere til en låt som ikke folket synes fortjener 12-ere, sett i lys av at en svensk seier med Loreen betydde to spesielle ting; første kvinnelige artist som vinner ESC to ganger, og at Sverige får arrangere finalen når ABBA har jubileum for sin seier i ESC. Jeg synes det lukter litt suspekt. :)

• Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (32 minutter siden):

Dette har jo vert et problem i flere år, men ufint å hyle ut rett etter vinneren er kåret. La hun nyte seieren, så kan man snart klage inn reglene til rette instanser. Det må jo være mye gøyere å vinne når man totalt har flere stemmer enn de andre.

Er egentlig enig med deg i det, men merker og at jeg sliter litt med sympatien her. Sverige sender samme typen låter gang på gang, kun for å maksimere jurypoeng. Det er null sjel i det lenger. Men det funker. De topper jo bettinglistene før de i det hele tatt har annonsert noen representant. Frustrasjonen over jurystemmene har vært der i årevis som du sier, og så boblet det rett og slett litt over i går tror jeg. For hvordan skal man egentlig protestere? Det har så vidt jeg vet ikke hjulpet noe særlig å sende inn klager før. Men er jo lov å håpe noe vil endre seg nå da, nettopp på grunn av reaksjonene.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (14 timer siden):

En tredjedel er heller ikke riktig hvis juryen er ganske få i forhold til antall mennesker som stemmer. 

Helt enig med deg der. Men jeg kan på en måte forstå at noen mener at bare "folkestemmer" ikke nødvendigvis er det riktige. Men hvis man må ha en jury, så bør den telle mye mindre og medlemmene må stemme ut i fra finaleopptredenene.

Men jeg er redd for at de har låst seg til dagens opplegg fordi det er en stor spenningsfaktor etter at jurystemmene er talt opp og publikumstemmene kommer og gjør om på rekkefølgen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng av Ross Russell:

– Men hvordan endte hun da opp med så mange 12-ere?
– Fordi hun er Loreen. Hun har en av tidenes beste Eurovision-låter med «Euphoria», så juryen vet hva de kan forvente – og de vet at de kommer til å like det, sier Ross Russell.

Det skulle nok vært en temmelig dårlig sang og/eller sceneshow før juryen hadde gitt dårlig med poeng til en såpass kjent artist.

https://www.tv2.no/underholdning/oppsiktsvekkende-stemmedetaljer-avslort/15739432/

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juryvision er følelsen i dag :himle:

oppgitt , men er standardoppskriften, det :fnise: 

Skulle ønske BBC kunne lage show hvert år, uansett hvem som vinner :hjerter_rundt:

Queen Alessandra ❤️🇧🇻🙂

Så håper jeg vi knekker koden for hva som gjør at vi kommer under huden på den "dumme" juryen i tillegg til folkets hjerter 🥰🙂❤️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt et gjeng sammen igår og så på, den ene gapa mer enn den andre når resultatene kom inn, dette kan da IKKE være greit å fortsette med? 
Juryen blei tatt med fordi det er så mye stemming på naboland blant folket, men det var det jaggu blant juryene også! 
Juryen skal bestå av profesjonelle musikere hvis jeg har forstått det rett, vel vi ser gang på gang at disse profesjonelle ikke liker det samme som massene. 
Det var mye mer spennende før når vertslandet ringte de forskjellige nasjonene og den som presenterte sa: ‘Here is the result of the Norwegian televote’   
Hvis juryene skal fortsette å være med, må det være i en liten birolle som teller 10 % av resultatet. 

(Min favoritt var forøvrig Frankrike) 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (13 timer siden):

Folkets vinner:

Italia 2015, Sverige vant. Italia havnet sammenlagt på 3 plass.

Russland 2016, Ukraina vant.. Russland havnet på 3.plass sammenlagt.

Norge 2019, Nederland vant.. Norge havnet på en 6.plass.

Finland 2023, Sverige vant.. Finland havnet på en 2 plass.

...

4 ganger på 8 år har altså juryen kuppet vekk seieren fra folket. 

4 ganger på 8 år høres umiddelbart ut som halvparten.

Men i 2020 var det ikke noe Eurovision, og 2022 var sjanseløst for alle andre enn Ukraina. Så 2 av disse 8 årene er litt joker. Sånn sett er vi på 4 av 6 "representative" år. Det er altfor mye! 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (21 minutter siden):

– Fordi hun er Loreen. Hun har en av tidenes beste Eurovision-låter med «Euphoria», så juryen vet hva de kan forvente – og de vet at de kommer til å like det, sier Ross Russell.

Det skulle nok vært en temmelig dårlig sang og/eller sceneshow før juryen hadde gitt dårlig med poeng til en såpass kjent artist.

https://www.tv2.no/underholdning/oppsiktsvekkende-stemmedetaljer-avslort/15739432/

Rart at dette er en akseptert fasit når Sverige gjør det, det funka jo absolutt ikke for Rybak.

Det er også rart at det bare var juryen som gikk i den fella - hun fikk jo INGEN 12ere fra folket, selv om alle der også vet hvem hun er. Å ha evnen til å være litt objektiv og se bort fra trynefaktor burde være et absolutt minstekrav når man sitter i en føkkings jury!

Og så burde resultatene på forhånd granskes og forsvares når juryen gir høye poeng til naboland. Det er jo helt meningsløst med naboskap i en sånn ordning.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (54 minutter siden):

Det er jo vanvittig teit om juryen tenker sånn. Da er de jo null åpen for andre type bidrag. De kan jo ikke dele ut poeng basert på at de liker en tidligere sang eller artisten. Viser isåfall bare at de er ganske fastlåste. Ennå en grunn til å avskaffe jury. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ide til neste års bidrag fra Norge: Send Røyksopp sammen med en samisk artist, og bland inn noe norsk folkemusikk og en liten dært med black metal. Hvis ikke det blir nasjonalromantisk og kunstnerisk nok for kunsteliten i juryene så vet ikke jeg.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ardwinna said:

Jeg har en ide til neste års bidrag fra Norge: Send Røyksopp sammen med en samisk artist, og bland inn noe norsk folkemusikk og en liten dært med black metal. Hvis ikke det blir nasjonalromantisk og kunstnerisk nok for kunsteliten i juryene så vet ikke jeg.

Jeg har alltid ment at Norge burde sende black metal, i og med at det er noe vi faktisk er godt kjent for - men jeg har endret syn på dette. Juryene kommer ikke til å like det, ergo hadde vi som mange andre land blitt snytt for bedre resultater uavhengig av hva folket måtte mene.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen stemmer på Sverige neste år blant folket. Så helgarderer vi oss mot en råtten og korrupt jury som alle sender 12-ere til Sverige uansett. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (12 minutter siden):

Kan sende A-HA ned også i samme slengen.. De kan kore til joiken.

Endret av Sharpa VinterBerg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at folk vil ha finland som vinner. Sangen var grusom og skjærer i ørene, men så forstår jeg meg ikke på popmusikk heller.

Det var kun snakking.

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klementina123 skrev (17 minutter siden):

Ingen stemmer på Sverige neste år blant folket. Så helgarderer vi oss mot en råtten og korrupt jury som alle sender 12-ere til Sverige uansett. 

Jo jeg. Stemmer alltid på Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd det motsatte et år etter at juryen ble gjeninnført? Altså at et land som vant juryen ikke vant konkurransen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette burde vært en egen tråd, men er det flere som reagerte på den norske kommentatoren? Hun sa og gjorde så mye rart! Ble helt flau på hennes vegne. Håper de finner en annen til neste år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBU er jo happy at de klarte å få Eurovision Song Contest i det nye årtusen, det er stor forskjell fra stivpyntet gallakjole med stor orkester frem til 90-tallet til dagens folkefest som tiltrekker seg unge folk. Som Käärijä sa, it's crazy, it's party. Nettopp, det skaper engasjement. EBU bruker alle SoMe-kanaler, forsøker å komme inntil folk - for så ignorere folkets valg når det teller. Dette vil de bare tape på, jeg er rimelig sikker at de følger med kommentarer på SoMe, media generelt og vurdere hvordan de kan forbedre valgsystemet. Det siste de ønsker er at folk blir lei av ESC og bruker en fin lørdagskveld i mai på andre ting enn 4 timer foran tv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...