Gå til innhold

Eurovision 2023 Liverpool


NordicViking

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Linny111 skrev (9 minutter siden):

Jeg har blitt så Käärijä-fangirl. Så på liveshowet hans på YLE i dag. Bra greier!

Jeg også! Han lager mye kul musikk, ikke kjip å se på heller 😍🫠

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
3 minutter siden, gretchenlowell said:

Jeg også! Han lager mye kul musikk, ikke kjip å se på heller 😍🫠

Absolutt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktes at Keeino skal delta i Mgp neste år. Blir spennende å se om det stemmer? De må uansett komme med en kjempe sterk låt viss de skal ha mulighet. Likte både Spirit in the skye og Monument. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valyria83 skrev (19 timer siden):

Ryktes at Keeino skal delta i Mgp neste år. Blir spennende å se om det stemmer? De må uansett komme med en kjempe sterk låt viss de skal ha mulighet. Likte både Spirit in the skye og Monument. 

Håper det er tilfelle.Keeino lager bra musikk.Etter Eurovisionen er jeg forelsket...I Italienske Marco.For en nydelig mann,fin låt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange har tatt til orde for å fjerne juryen i ESC. For å få det til må man ha gode argumenter på hånd, for jeg er ikke i tvil om at det vil bli en hard kamp å få til dette. Så hvordan bør man gå fram?

Jeg har valgt å kikke litt på statistikk rundt juryen og hvordan den stemmer. Er det noen land som på et eller annet vis har en "urettmessig fordel" av juryens stemmer, eller er juryens stemmer - over tid - jevnt fordelt mellom alle land? 

For å forsøke å få svar på dette har jeg valgt å lage en 'score' for alle land, og deretter bruke denne 'scoren' for å sammenligne forskjellige land. Jeg har tatt utgangspunkt i resultatene fra 2010 og fram til i år (2023). Det gir 13 finaler, ettersom finalen i 2020 ble kansellert. Jeg har valgt å se på 'Topp 5' i hvert år, d.v.s. de fem landene som fikk flest stemmer av juryen hvert år. Landet som fikk flest stemmer av juryen i et år får 5 poeng, landet som fikk nest flest stemmer får 4 poeng, o.s.v. Landet som fikk 5. plass hos juryen får 1 poeng. Jeg har gjort dette for hvert av de siste 13 årene, og har deretter lagt tallene sammen for å få en 'score' for hvert land for hele denne perioden (se bilde under).

...


 

Eurovision-Jury01.jpg

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (Akkurat nå):

 

Eurovision-Jury01.jpg

 

Dette er ikke en vitenskapelig undersøkelse, men et forsøk på å finne ut om noen land skiller seg ut. Og skiller seg ut er det virkelig noen som gjør! Og ikke overraskende er det Sverige. De har vært på juryens 'Topp 5' hele 9 av 13 ganger siden 2010 (Italia har 5 'Topp 5'-plasseringer). Norge på sin side har vært på juryens 'Topp 5' kun en gang (4. plass i 2013). Som vi kan se, så er Sveriges 'score' større enn de tre neste landene til sammen. 

Sveriges 'score' framkommer slik: 1. plass i 2012, 3. plass i 2013, 2. plass i 2014, 1. plass i 2015, 3. plass i 2017, 2. plass i 2018, 2. plass i 2019, 2. plass i 2022 og 1. plass i 2023.

Det gir følgende 'score': 5 + 3 + 4 + 5 + 3 + 4 + 4 + 4 + 5 = 37

Hvorfor stemmer juryen så ofte på Sverige? Er de svenske bidragene av høyere kvalitet enn andre lands bidrag? Eller får Sverige mye ekstra stemmer fordi......, vel, fordi de er Sverige? Jeg vet ikke, men en ting er sikkert: Det er ingen land som har tjent mer på å beholde juryen enn Sverige. Jeg vil kalle det en urettmessig fordel, og det hører ingen steder hjemme å beholde et slikt system. Fjern juryen, og la folket få bestemme.
 

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2023 at 1:20 PM, Ludovica- said:

Jeg har hatt cha cha cha på hjernen hele uka. Omg. 

Jeg elsker humoren hans i videoer på instragram og TikTok 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/22/2023 at 12:46 PM, Sk57 said:

Håper det er tilfelle.Keeino lager bra musikk.Etter Eurovisionen er jeg forelsket...I Italienske Marco.For en nydelig mann,fin låt også.

Håper det samme. Keiino lager god musikk!. Jeg ville gjerne ha Allesandra med neste år også. Både Allesandra og Keiino er flinke!  :)

Vi bør gjerne gjøre som Sverige. Ta å stille med tidligere vinnere og copylåt 😅.  Keiino var ihvertfall folkets vinner. Og Allesandra er en tredje plass av folket.  :)

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, NordicViking said:

 

Dette er ikke en vitenskapelig undersøkelse, men et forsøk på å finne ut om noen land skiller seg ut. Og skiller seg ut er det virkelig noen som gjør! Og ikke overraskende er det Sverige. De har vært på juryens 'Topp 5' hele 9 av 13 ganger siden 2010 (Italia har 5 'Topp 5'-plasseringer). Norge på sin side har vært på juryens 'Topp 5' kun en gang (4. plass i 2013). Som vi kan se, så er Sveriges 'score' større enn de tre neste landene til sammen. 

Sveriges 'score' framkommer slik: 1. plass i 2012, 3. plass i 2013, 2. plass i 2014, 1. plass i 2015, 3. plass i 2017, 2. plass i 2018, 2. plass i 2019, 2. plass i 2022 og 1. plass i 2023.

Det gir følgende 'score': 5 + 3 + 4 + 5 + 3 + 4 + 4 + 4 + 5 = 37

Hvorfor stemmer juryen så ofte på Sverige? Er de svenske bidragene av høyere kvalitet enn andre lands bidrag? Eller får Sverige mye ekstra stemmer fordi......, vel, fordi de er Sverige? Jeg vet ikke, men en ting er sikkert: Det er ingen land som har tjent mer på å beholde juryen enn Sverige. Jeg vil kalle det en urettmessig fordel, og det hører ingen steder hjemme å beholde et slikt system. Fjern juryen, og la folket få bestemme.
 

Det hadde vært veldig interessant å se tilsvarende statistikk på publikumsstemmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
1 hour ago, netpuppy said:

Det hadde vært veldig interessant å se tilsvarende statistikk på publikumsstemmene.

Tok meg den frihet å gjøre dette
 

Ukraina 21
Sverige 18
Russland 16
Italia 16
Azerbaijan 10
Danmark 9
Norge 8
Nederland 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sk57 skrev (På 22.5.2023 den 12.46):

Håper det er tilfelle.Keeino lager bra musikk.Etter Eurovisionen er jeg forelsket...I Italienske Marco.For en nydelig mann,fin låt også.

Årets post-Eurovision-crush for meg er altså en liten finsk mann med bolleklipp og Rammstein-tatovering 🙋‍♀️😂 forstå det den som kan

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blå lenestol skrev (6 timer siden):

Årets post-Eurovision-crush for meg er altså en liten finsk mann med bolleklipp og Rammstein-tatovering 🙋‍♀️😂 forstå det den som kan

😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sangstemmen hans er ikke noe å skryte av, men kanskje det er dårlig kondis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå lenestol skrev (8 timer siden):

Årets post-Eurovision-crush for meg er altså en liten finsk mann med bolleklipp og Rammstein-tatovering 🙋‍♀️😂 forstå det den som kan

Samme her 😂😩 totalt oppheng 🤤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Linny111 skrev (19 timer siden):

Tok meg den frihet å gjøre dette
 

Ukraina 21
Sverige 18
Russland 16
Italia 16
Azerbaijan 10
Danmark 9
Norge 8
Nederland 8

 

Da er vi enige. Jeg fikk de samme tallene (2010 til 2023).  😁

Som vi kan se, så er det mye jevnere her enn hos juryen.

...

 

Eurovision-Folket01.jpg

Endret av NordicViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, NordicViking said:

 

Da er vi enige. Jeg fikk de samme tallene (2010 til 2023).  😁

Som vi kan se, så er det mye jevnere her enn hos juryen.

...

 

Eurovision-Folket01.jpg

Du burde poste dette på r/eurovision om du har bruker på reddit 😇

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (På 22.5.2023 den 23.48):

 

 

Hvorfor stemmer juryen så ofte på Sverige? Er de svenske bidragene av høyere kvalitet enn andre lands bidrag? Eller får Sverige mye ekstra stemmer fordi......, vel, fordi de er Sverige? Jeg vet ikke, men en ting er sikkert: Det er ingen land som har tjent mer på å beholde juryen enn Sverige. Jeg vil kalle det en urettmessig fordel, og det hører ingen steder hjemme å beholde et slikt system. Fjern juryen, og la folket få bestemme.
 

Jeg tror det skyldes at Sverige som regel leverer polert pop- musikk som er produsert bedre enn mange andre sanger. Tror juryen ofte har en annen oppfattelse av hva man ser etter i Eurovision. Får en følelse av at de ikke nødvendigvis bryr seg om Eurovision og ikke klarer å legge helt den der "jeg er fagperson og mine ører letter etter kun kvalitet". 

For meg derimot er Eurovision ment som noe skal være gøy. Det må gjerne være litt eksentrisk, innslag av det etniske, litt glitter eller bare gøy. Derfor jeg likte Finland. Men sånne bidrag som Finland, Norge, Kroatia for den saks skyld ikke slår an hos jury. 

Og personlig, hver gang jeg hører youuu hu hu på radien slår det meg hvor lite jeg faktisk likte Tattoo 😅 Den har ikke vokst på meg. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det må gjøres noe med avstemning. Ene er jo at det er urettferdig for Finnland, og Cha cha cha er uendelig bedre enn Tattoo men Polen da, Polen 😭 Jann - Gladiator er min absolutt favoritt sang fra denne Eurovision, jeg er sikker på at han kunne vinne. At Solo har kommet til Eurovision-finale istedenfor Gladiator, det er ikke mindre enn kriminelt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...